پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

قابلیت های جدید گوشی‌های هوشمند: انقلابی در تکنولوژی

دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۰

قابلیت های جدید گوشی‌های هوشمند: انقلابی در تکنولوژی

چهار ویژگی جدید گوشی‌های هوشمند که در آینده شاهد حضور آنها در مدل‌های بیشتر خواهیم بود باعث ایجاد یک انقلاب عظیم در دنیای گجت‌ها خواهد شد. در ادامه به این چهار ویژگی که در آینده‌ای نه چندان دور به ویژگی‌های ثابت تلفن‌های همراه تبدیل خواهند شد می‌پردازیم.

تصوّر کنید گوشی هوشمند خود را از جیبتان خارج می‌کنید، آن را همانند یک دستمال کاغذی باز می‌کنید، حالا شاهد یک تبلت دارای نمایشگر بزرگ هستید، به‌وسیله اسکنر اثر انگشت قفل صفحه را باز می‌کنید، به اپلیکیشن دوربین می‌روید و به لطف آرایه‌ای از لنزهای قرار گرفته در پنل پشتی یک عکس جذاب ثبت می‌کنید. این‌ها تنها برخی از قابلیت‌های گوشی‌های آینده را برای شما مجسّم می‌کنند.

قابلیت‌های مذکور همین حالا نیز در برخی از پرچمداران وجود دارند. با توجه به آمار مربوط به گوشی‌های عرضه شده از اول سال 2018 تا کنون، حدود 3 درصد گوشی‌های هوشمند از اسکنر اثر انگشت روی نمایشگر برخوردار بوده‌‌‌اند. به‌علاوه شاهد ظهور یک گوشی با دوربین سه‌گانه بودیم. همچنین پیش‌بینی می‌کنیم با آغاز نمایشگاه CES 2019، گوشی انعطاف‌پذیر سامسونگ نیز ارائه شود.

انتظار می‌رود این قابلیت‌هایِ پرکاربرد و جالب که نظر کاربران بیشتری را جلب می‌کنند در کنار برخی ویژگی‌های دیگر، تبدیل به مشخصات ثابت گوشی‌های هوشمند آینده شوند.

اواخر سال 2017 بود که وضعیت فروش گوشی‌های هوشمند به خط قرمز رسید. مدل‌های ارائه شده کمتر از ویژگی‌های سخت‌افزاری جدید بهره می‌بردند و تنها تغییراتِ آن‌ها ارتقا‌های صورت گرفته بود. این ارتقا‌ها اما نتوانستند کاربران را برای خرید محصولات جدید قانع کنند. به همین دلیل اکثر کاربران تصمیم گرفتند گوشی هوشمند خود را برای زمان طولانی‌‌تری استفاده کنند.
شرکت‌های مطرح و محبوب بازار در حال حاضر سامسونگ و اپل هستند. شاید برخی بر این باور باشند که این شرکت‌ها موثّرترین کمپانی‌ها در بحث گوشی‌های هوشمند هستند. اما واقعیت این است که پدید آورنده 4 ویژگی ‌‌‌منحصر‌به‌فردی که می‌خواهیم در مورد آنها صحبت کنیم بیشتر شرکت‌های چینی بوده‌‌‌اند. انتظار داریم با توجه به پیشرفت‌های عالی این شرکت‌ها، شاهد ظهور تکنولوژی‌های نوین دنیای موبایل به دست همین شرکت‌های چینی باشیم.

قرارگیری اسکنرهای اثر انگشت در داخل نمایشگر
5 سال پیش بود که برای اولین بار استفاده از اسکنر اثر انگشت در گوشی‌های هوشمند متداول شد. در اکثر موارد جایگاه این اسکنر در کلید هوم و زیر نمایشگر بود. در سال‌های اخیر به علت فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند تمام صفحه و نمایشگر‌های کشیده این سد امنیت عالی یعنی همان اسکنر اثر انگشت ناچار شد به دلیل حذف کلید هوم به پشت گوشی منتقل شود.

اپل اما طی یک اقدام جسورانه، تاچ آیدی را به طور کامل در اولین گوشی بدون حاشیه خود حذف کرد و آن را با فیس آیدی پیشرفته جایگزین کرد.

ماه‌ها پیش بود که شایعاتی مبنی بر تلفیق صفحه و اسکنر اثر انگشت پیش از رونمایی از گلکسی اس 8 پخش شد. به این ‌‌ترتیب دیگر اسکنر نیازی به کلید جداگانه نخواهد داشت و کاربران با قرار دادن انگشت روی قسمت خاصی از نمایشگر قفل صفحه را باز خواهند کرد.

برخی بر این باور بودند که دستیابی به چنین تکنولوژیِ پیشرفته‌ای در آینده‌ای دور به تحقق خواهد پیوست. اما بالاخره شرکت سیناپتیکس این طلسم را شکست و یک راهکار در جهت تصویربرداری از انگشت از طریق پیکسل‌های صفحه‌نمایش ارائه کرد. مدتی بعد کوالکام نیز ادعا کرد که راهی جدیدتر کشف کرده است. کوالکام حتی مدعی شد با این تکنولوژی می‌توان اثر انگشت را نه تنها از پشت شیشه بلکه از پشت فلز و زیر آب نیز شناسایی کرد.

البته این ویژگی تازه معرفی شده جای پیشرفت بسیار زیادی دارد. کاهش سرعت آن نسبت به اسکنر‌های قدیمی ‌به شدت احساس می‌شود. از طرف دیگر محدودیت قرارگیری انگشت روی صفحه در محلی خاص شاید رضایت بخش نباشد.

در مورد کاربران اپل هم باید اشاره کنیم که اپل اعلام کرد که فیس آیدی سد امنیتی آینده محصولات این شرکت خواهد بود. لذا کاربران اپلی نباید از اپل انتظار استفاده از این قابلیت را داشته باشند. البته برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌‌‌اند که سامسونگ این رویه را پیش نخواهد گرفت و از اسکنر‌های اثر انگشت تلفیق شده با صفحه در گلکسی اس 10 استفاده خواهد کرد.

استفاده از لنزهای بیشتر در ماژول دوربین
با توجه به آماری که از مشخصات گوشی‌های سال 2018 گرفتیم متوجه شدیم شمار گوشی‌هایی که از دوربین دوگانه بهره می‌برند از مدل‌های تک لنز بیشتر است. حالا که استفاده از دوربین‌های دوگانه تا این حد باب شده است، وقت ارتقا و استفاده از لنز‌های بیشتر رسیده است.

باز هم این شرکت چینی هواوی بود که در این عرصه اولین قدم را برداشت و هواوی پی 20 پرو را با 3 لنز در ماژول دوربین معرفی کرد. در ادامه شرکت Light، یکی از سازندگان دوربین‌ها، نمونه‌هایی را معرفی کرد که از 5 تا 9 لنز برخوردار بودند! به ادعای این شرکت دوربین‌های چند‌گانه آن می‌توانند تصاویری 64 مگاپیکسلی با کیفیت باورنکردنی ثبت کنند. همچنین این دوربین از توانایی بالایی به منظور عکاسی در تاریکی برخوردار می‌باشد و به خوبی می‌تواند افکت عمق میدان را اعمال کند.

شرکت مذکور و تولید کننده دوربین‌های چند‌گانه در حال فروش محصولات خود به صورت جداگانه می‌باشد. مثلا قیمت دوربین مجهز به 16 لنز این شرکت حدود 2 هزار دلار است. بنابراین باید منتظر گوشی‌های هوشمند مجهز به دوربین‌های چندگانه با قیمت‌های فضایی باشیم. با تمام این‌ها انتظار می‌رود تا پایان سال 2018 شاهد عرضه یک گوشی هوشمند دیگر مجهز به دوربین با بیش از دو لنز در یک ماژول باشیم.

نمایشگرهای منعطف
گوشی‌های تاشو برای هیچ کس تازگی ندارند، همین 10 سال پیش بود که همگی از آن‌ها استفاده می‌کردیم و حالا تبدیل به مدل‌های نوستالژیک شده‌‌‌اند. البته منظور ما از گوشی‌های منعطف، تا شدن آن‌ها از میانه نمایشگر نیست! در حال حاضر تمام نگاه‌ها به سامسونگ و گوشی انعطاف‌پذیر جدیدش است. البته سامسونگ در پروسه‌ی ساخت گوشی منعطف تنها نیست و شرکت‌های دیگری هم هستند که در تلاش برای معرفی گوشی هوشمند انعطاف‌پذیر هستند.

مثلا شرکت BOE و مدل مفهومی ‌آن که یک گجت دارای صفحه‌نمایش 7.5 اینچی است. این نمایشگر را می‌توانید از هر نقطه آن تا کنید و تبلت را به یک گوشی هوشمند مدل کنید آن هم بدون اینکه به دستگاه آسیبی وارد شود.

البته توجه داشته باشید که این قابلیت نسبت به ویژگی‌های دیگری که منتظر متداول شدن آنها هستیم نیاز به تکنولوژیِ به مراتب پیشرفته‌‌تری دارد. پس شاید تا آن هنگام که ویژگی انعطاف‌پذیری نمایشگر‌ها به یک مشخصه ثابت در گوشی‌های هوشمند تبدیل شود یک دهه زمان باقی مانده باشد. مطمئنا قیمت این محصولات در ابتدا بسیار بالا خواهد بود. برای نمونه احتمال می‌رود سامسونگ ایکس یا همان گوشی هوشمند انعطاف‌پذیر که منتظر آن هستیم قیمتی معادل 1850 دلار داشته باشد.

شارژ بی‌سیم باتری گوشی در هوا
از مهم‌‌ترین چالش‌های سازندگان گوشی‌های هوشمند افزایش طول عمر باتری است. تمام شدن شارژ گوشی‌های هوشمند شاید بدترین نقطه ضعف این گجت‌ها به‌شمار رود. زمانی را تصور کنید که دیگر نیازی به پریز برق و شارژر نداشته باشید و باتری خودش را شارژ کند!

شاید برای بیان این ویژگی کمی‌زود باشد و بسیاری آن را تخیلی و غیر واقعی بپندارند، اما حقیقت این است که دانشمندان روشی به منظور ساطع کردن سطوح پایینی از انرژی از طریق هوا کشف کرده‌‌‌اند. در حال حاضر شرکت‌هایی همچون Energous و  Ossia در حال پیاده‌سازی این ایده از طریق امواج رادیویی هستند و البته رقیب‌هایی هم همانند شرکت Wi-Charge همیشه وجود دارند. این شرکت نیز در حال کار بر روی این پروژه است و می‌خواهد از طریق امواج مادون قرمز که به لیزر‌های شبیه است پروسه‌ی شارژ بی‌سیم دستگاه را به سرانجام برساند.

تا الان با بهره‌گیری از هر دو نظریه، کار‌های جالبی ارائه شده‌‌‌اند. البته نقطه ضعف این دستگاه‌ها شرایطی است که باید اعمال شود. مثلا گوشی هوشمند باید درون محیطی مملو از فرستنده امواج قرار داشته باشد. البته بعد از همه‌گیر شدن این قابلیتِ بسیار ضروریِ کاربران و به مرور زمان فرستنده‌ها به حد کافی در سراسر محدوده کاربران قرار خواهند گرفت.
Energous نیز گفته است که از این قابلیت ابتدا در اسپیکر‌ها و سیستم‌های کامپیوتری استفاده خواهد شد. از دیگر چالش‌های این پروژه امکان آسیب رسیدن به سلامتی کاربران می‌باشد، قطعا این امواج برای سلامتی مردم مضرات متعدی خواهند داشت که باید در مورد آن‌ها تدابیری ‌‌‌اندیشید. البته برخی معتقدند که این امواج از قدرت لازم برای آسیب رساندن به سلامتی کاربران برخوردار نخواهند بود، اما باید توجه داشت که هم اکنون نیز در سیل عظیمی ‌از امواج الکترومغناطیس زندگی می‌کنیم.

این قابلیت جدید مهم‌‌ترین مشکل کاربران گجت‌های هوشمند را حل خواهد کرد و آن هم تمام شدن شارژ می‌باشد. البته نکته‌های دیگری هم وجود دارند که باید به آنها پرداخت، برای مثال سرعت شارژ به این روش به مراتب پایین خواهد آمد. البته برخی بر این باورند که این دستگاه از آن جهت که همواره به این شارژ بی‌سیم متصل است دیگر زمان شارژ برای آن مسئله مهمی‌ نخواهد بود. به ادعای Energous دستگاه‌هایی که از فاصله‌های متوسط و حتی دور در هوا شارژ خواهند شد طی سال‌های 2019 تا 2020 وارد بازار می‌شوند.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۲۲

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.