پربازدیدترین مطالب

راهنمای خرید

کارت صدا چیست؟ راهنمای انتخاب کارت صدا

چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۳۰

کارت صدا چیست؟ راهنمای انتخاب کارت صدا

کارت صدا چیست؟ راهنمای انتخاب کارت صدا 

هر سیستم رایانه‌ای از سخت‌افزار مختلفی تشکیل شده است. یکی از مهمترین تجهیزات استودیویی و سخت افزار مورد استفاده در رایانه‌ها، کارت صدای  Audio interface نام دارد که با استفاده از آن می توانید به ضبط المان های مختلف و آهنگ های مورد نظر خود بپردازید. با این حال با توجه به اینکه شرکت های مختلف امروزه تنوع بسیار بالایی را برای تولید کارت صدا به کار برده‌اند، انتخاب و خرید کارت صدا ممکن است با دشواری هایی همراه باشد. این موضوع باعث می‌شود که کاربران برای استفاده از یک کارت صدای با کیفیت با مشکلاتی همراه شوند. امروزه کارت های صدا با ترکیبات متنوع خروجی و ورودی و استفاده از ویژگی های مختلف در کنار انواع اتصالات کمک می کنند تا بر روی تجهیزات مختلف بتوانید از قابلیت های آن ها بهره مند شوید.

کارت صدا چیست؟

کارت صدای یک سخت‌افزار و وسیله شناخته می شود که می توانید انواع تجهیزات صوتی و میکروفون را به کامپیوتر متصل نمایید. کارت های صدای معمولی به خوبی می توانند سیگنال های آنالوگ را با تبدیل کردن به اطلاعات صوتی دیجیتال برای کامپیوتر، آن ها را پردازش کرده تا کاربر بتواند صداهای موجود را دریافت کند. این نوع کارت، صداهای دیجیتال را با اتصالات مختلفی به کامپیوتر انتقال خواهد داد. این سخت‌افزار پروسه را به صورت معکوس انجام داده و طی آن اطلاعات موجود دریافتی را از کامپیوتر گرفته و با تبدیل کردن به سیگنال آنالوگ در اختیار کاربران قرار می دهد. با وجود اینکه اکثر کارت های صدا با ورودی و خروجی های آنالوگ می توانند قابلیت استفاده داشته باشند، ولی برخی از آن ها نیز با ورودی دیجیتال را با کیفیت بسیار بالاتر در دسترس کاربران قرار می گیرند.

اهمیت استفاده از کارت صدا در چیست؟

بدون تردید برای پاسخ به این سوال باید موارد متعددی را بیان کرد. دلایل مختلفی وجود دارد که نیاز به استفاده از کارت صدای اختصاصی در کامپیوتر خواهید داشت.

از نقطه نظر فنی اگر بخواهیم به اهمیت وجود کارت صدا در سیستم های کامپیوتر بپردازیم، باید به کیفیت محدودی که در صدای کامپیوتر وجود دارد اشاره کنیم. ورودی و خروجی های کامپیوتر برای ضبط موسیقی و ارائه صدا با کیفیت بالا کافی نخواهد بود. بسیاری از کارت های صدا که بر روی کامپیوتر نصب هستند، با یک ورودی استریو، کیفیت معمولی از خود ارائه می دهند. علاوه بر این اختلال سیگنال الکترومغناطیس و همچنین تاخیر زیاد موجب می شود که بر روی صدای ورودی و خروجی تاثیر منفی فراوانی مشاهده کنید، در کنار این موارد با توجه به اینکه کارت های صدای که به صورت پیش فرض بر روی رایانه قرار دارند تنها برای اجرای فایل های صوتی فشرده و صدا های بی کیفیت مناسب هستند، خرید کارت صدای با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار بوده تا بتوانید صدا را با کیفیت استودیویی دریافت کنید.

انتخاب ترکیب درست ورودی و خروجی

تقریباً یکی از مهمترین نکاتی که هنگام انتخاب و خرید کارت صدا باید در نظر داشته باشید، بررسی نوع ورودی و خروجی به شمار می‌رود. این که شما چه تعداد ورودی و خروجی نیاز دارید کاملاً بستگی به زمینه کاری شما دارد. با توجه به اینکه کارت های صدا در مدل‌های مختلف روانه بازار می شوند، می توانید از کارت های صدا با تعداد کانال بالا استفاده کنید. به عنوان مثال برخی از کارت های صدای رومیزی با دو کانال می‌توانند توسط شما مورد استفاده قرار گیرند. این شرایط به گونه‌ای پیشرفت کرده که امروزه کارت صدای صد کاناله را نیز می توانید برای ضبط صدا در اختیار داشته باشید. اگر به عنوان یک خواننده یا آهنگساز به دنبال خرید کارت صدا هستید، بدون تردید باید گزینه ای انتخاب کنید که یک جفت ورودی کامل و با کیفیت داشته باشد. به عنوان مثال اگر قصد دارید کیبورد یا گیتار خود را به شکل مستقیم به کارت صدا متصل کنید، باید گزینه ای انتخاب کنید که با ورودی های instrument _ level (hi_Z)  بتواند پاسخگوی نیازهای شما باشد.

اتصال به کامپیوتر

یکی از مواردی که همواره با آن مواجه هستیم، پیشرفت مداوم تکنولوژی و تغییر تجهیزات به کار رفته در سیستم های کامپیوتری به شمار می رود. در حال حاضر اتصالات کارت صدا در شکل های مختلف و با استاندارد گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند.

به عنوان مثال USB، Thunderbolt، PCIe و FireWire از جمله مهم‌ترین اتصالات به شمار می‌روند. تقریباً تمام کامپیوترهای قدیمی و کامپیوترهای مدرن از پورت usb پشتیبانی می کنند. با این حال کامپیوترهایی که از سیستم عامل مک در بازار ارائه می شوند معمولاً از Firewire بهره می برند. هر دوی این تکنولوژی با یک میانگین سرعت مشابه به کاربران امکان ضبط کردن چند صدا را در شرایط ایده آل به صورت همزمان می دهند. علاوه بر این، امروزه در بازار می توانید کارت های صدای ساده‌ای را مشاهده و خریداری کرده که با سرعت بسیار پایین در دسترس شما قرار خواهند گرفت.

سایر نکات برای خرید کارت صدا

علاوه بر مواردی که بیان کردیم و هنگام خرید کارت صدا باید آن را به خوبی در نظر داشته باشید، برخی دیگر از نکات هنگام خرید کارت صدا از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به عنوان مثال امروزه کارت های صدایی در بازار وجود دارند که سازگاری با انواع سیستم ‌عامل‌ها نخواهند داشت. باید هنگام خرید دقت کنید که با کامپیوترهای شخصی یا با سیستم عامل مک گزینه خریداری شده توسط شما سازگاری داشته باشد. در کنار این مورد، برخی از کارت های صدا با نرم افزارهای مختلف برای میکس صدا، ویژگی های بسیار مفیدی در اختیار شما قرار می دهند. نرم افزارهای به کار رفته کمک می‌کنند تا صدا را بدون ایجاد تاخیر و با قدرت بسیار بالا تولید کرده و برای انجام کارهای حرفه‌ای بتوانید از قابلیت‌های آن بهره مند شوید.

سخن پایانی

یکی از مهمترین تجهیزاتی که برای سیستم های کامپیوتری و برای افراد فعال در زمینه موسیقی هنگام خرید باید با دقت بالا بررسی شود، کارت صدا خواهد بود. با توجه به نکات بیان شده و زمینه ای که قصد استفاده از کارت صدا در آن را دارید، سعی کنید موارد متعدد را در نظر گرفته تا بتوانید یک محصول کامل با کیفیت بالا و مطابق با نیاز خود خریداری کنید.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.