پربازدیدترین مطالب

راهنمای خرید

راهنمای خرید بهترین پردازنده برای کامپیوتر گیمینگ

شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۵۱

راهنمای خرید بهترین پردازنده برای کامپیوتر گیمینگ

انتخاب بهترین پردازنده برای کامپیوتر گیمینگ از میان مدل‌ های متنوع موجود در بازار می‌ تواند برای کاربران دشوار باشد. بر حسب شرایط انتخاب بهترین cpu گیمینگ متفاوت است. به عبارت دیگر باید گفت نمی‌ توان که به طور قطعی از بین مدل‌ های متنوعی که روانه بازار می‌ شوند یک گزینه را بهترین CPU نام برد. با توجه به اینکه اینتل و AMD انواع پردازنده‌ های گیمینگ را با توان بالا روانه بازار می‌ کنند، لازم است که جهت انتخاب بهترین گزینه برای سیستم خود بتوانید شرایط را بررسی کرده و انتخابی اصولی انجام دهید.

در عین حال بخشی از کاربران به دنبال خرید سی پی یو گیمینگ ارزان قیمت می‌ روند. یادآور می‌ شویم که با انتخاب بهترین پردازنده‌ های گیمینگ ارزان نیز می‌ توانید برای اسمبل یک کامپیوتر مخصوص بازی اقدام نمایید. با ما همراه باشید تا به معرفی بهترین پردازنده‌ ها برای سیستم‌ های گیمینگ بپردازیم.

اینتل بهتر است یا AMD؟

افرادی که قصد خرید بهترین پردازنده برای کامپیوتر گیمینگ را دارند با این سوال مواجه می‌ شوند که محصولات ارائه شده توسط اینتل بهتر هستند یا پردازنده‌ های AMD؟

امروزه بازار کار در قبضه این دو برند قرار گرفته است. هر کدام از این برندها تلاش کرده‌ اند متناسب با بودجه کاربران و نیازی که دارند پردازنده‌ های خود را روانه بازار کنند. برای اسمبل یک سیستم گیمینگ اگر قصد خرید پردازنده از amd را دارید، می‌ توانید به سراغ سری Ryzen بروید. در طرف دیگر کاربرانی که به دنبال خرید بهترین پردازنده اینتل برای کامپیوترهای گیمینگ هستند، قادر به انتخاب از میان سری Core خواهند بود.

فراموش نکنید این دو برند پردازنده‌ های اقتصادی و ضعیف‌ تر را در چند سری برای کامپیوترهای معمولی نیز به بازار عرضه می‌ کنند.

چند نکته مهم هنگام خرید بهترین پردازنده برای سیستم گیمینگ

قبل از انتخاب بهترین پردازنده برای کامپیوتر گیمینگ چند نکته را باید در نظر بگیرید. یکی از مهم‌ ترین نکات، انتخاب پردازنده از میان برندهای amd و اینتل است. خوشبختانه هر دو برند محصولاتی با توان بالا روانه بازار می‌ کنند. به همین علت کار سختی جهت انتخاب یک گزینه از میان برندهای فوق ندارید.

نکته بعدی که در خرید بهترین پردازنده برای کامپیوتر گیمینگ باید مد نظر قرار گیرد، توجه به سرعت کلاک است. با وجود اینکه برخی از کاربران بر این باورند که تعداد هسته مهم‌ ترین اصل جهت خرید بهترین پردازنده برای کامپیوتر گیمینگ به شمار می‌ رود ولی باید بدانید که سرعت کلاک در این سخت‌ افزار اهمیت به مراتب بیشتری دارد. هر اندازه که سرعت کلاک پردازنده بالاتر رود، می‌ توانید عملکردی سریعتر و بهتر از آن بر روی سیستم گیمینگ خود مشاهده نمایید.

در کنار این موارد توجه به میزان بودجه‌ ای که در اختیار دارید نیز نکته مهمی بوده که در خرید بهترین cpu برای کامپیوتر گیمینگ مد نظر قرار خواهد گرفت. در طرف دیگر باید قدرت سایر سخت‌ افزارهایی که قصد خریداری دارید مانند حافظه رم، کارت گرافیک و همچنین فضای ذخیره‌ سازی را نیز در نظر بگیرید. به هیچ عنوان نباید یک سی پی یو قدرتمند را در کنار کارت گرافیک و حافظه رم ضعیف قرار داد.

معرفی بهترین پردازنده برای کامپیوتر گیمینگ

اکنون که با نکات مهم جهت خرید بهترین پردازنده برای کامپیوتر گیمینگ آشنایی به دست آورده‌ اید، می‌ توانیم به معرفی بهترین گزینه‌ های موجود در بازار بپردازیم.

پردازنده AMD Ryzen 5 5600X

اگر قصد خرید بهترین پردازنده برای سیستم گیمینگ را دارید و به دنبال انتخاب گزینه‌ ای با قیمت مناسب هستید، توصیه ما به شما بررسی پردازنده Ryzen 5 5600X از محصولات AMD است. یک پردازنده ۴ هسته‌ ای با ۸ رشته که می‌ تواند عملکردی قابل قبول بر روی سیستم‌ های گیمینگ بگذارد. از دیگر مشخصات پردازنده ارائه شده توسط amd می‌ توان به حداکثر فرکانس ۴.۲ گیگاهرتزی آن اشاره نمود. کاربر می‌ تواند این پردازنده را بر روی حافظه DDR4 به کار گیرد.

پردازنده مرکزی اینتل مدل Core i7_10700k

اگر قصد خرید بهترین پردازنده برای کامپیوتر گیمینگ را دارید، می‌ توانید به سراغ محصول ارائه شده توسط اینتل تحت عنوان Core i7_10700k بروید. پردازنده‌ ای با توان بالا که می‌ تواند به خوبی برای راه‌ اندازی سیستم گیمینگ پاسخگوی نیازهای شما باشد. اینتل برای ساخت این پردازنده سوکت LGA 1200 را در نظر گرفته است.

پردازنده ۶۴ بیتی که با ۸ هسته و ۱۶ رشته به بهترین شکل می‌ تواند برای بهبود عملکرد سیستم‌ های مخصوص بازی پاسخگوی نیازهای کاربران باشد. حداکثر فرکانس این پردازنده در حالت Boost نیز 5.0 گیگاهرتز بوده و با حافظه کش ۱۶ مگابایتی هر آنچه کاربران نیاز داشته باشند را به همراه دارد. به راحتی می‌ توان یک حافظه رم ۱۲۸ گیگابایتی را بر روی سیستم گیمینگ خود قرار داد و از توان بالای این پردازنده بهره برد. از جمله ویژگی‌ های دیگر پردازنده Core i7_10700k می‌ توان به پشتیبانی از تکنولوژی‌ های 4K و 3D اشاره کرد.

پردازنده اینتل باکس Core i9_13900KF CPU، یکی از بهترین پردازنده‌ ها برای سیستم گیمینگ

اگر به دنبال خرید بهترین پردازنده برای کامپیوتر گیمینگ هستید، از کنار نام پردازنده Core i9_13900KF به سادگی گذر نکنید. پردازنده‌ ای توانمند از شرکت اینتل و از نسل سیزدهم بر روی سیستم‌ های گیمینگ می‌ تواند بهترین عملکرد را ارائه دهد. اینتل این پردازنده خود را به عنوان یکی از پرچمداران نسل ۱۳ با قوی‌ ترین مشخصات روانه بازار می‌ کند. به عنوان مثال بهره‌ گیری از حافظه کش هوشمند سبب می‌ شود که تمام هسته‌ ها بتوانند به آخرین سطح حافظه دسترسی داشته باشند. بر روی این پردازنده از اینتل می‌ توان ۳۶ مگابایت حافظه کش هوشمند را مشاهده کرد. کاربر به راحتی می‌ تواند یک حافظه رم ۱۲۸ گیگابایتی را بر روی سیستم خود قرار دهد. قیمت پردازنده اینتل نیز با وجود توان بالا و عملکرد قابل قبولی که دارد بسیار مناسب است.

پردازنده AMD Ryzen_7 7700X AM5

برای خرید بهترین سی پی یو گیمینگ می‌ توانید از پردازنده AMD Ryzen_7 7700X AM5 نیز دیدن کنید. محصولی با توان عالی که می‌ تواند به رقابت با پردازنده‌ های قدرتمند اینتل بپردازد. طراحی و ساخت این پردازنده به گونه‌ ای صورت گرفته که تجربه ای جدید برای گیمرها به ارمغان خواهد آورد. یک پردازنده عالی مخصوص بازی با ۸ هسته که گیمرها را یاری می‌ کند تا بتواند سیستمی مطابق با نیاز خود اسمبل کنند.

ای ام دی برای ساخت این پردازنده به سراغ جدیدترین فناوری‌ ها رفته است. به همین علت هنگام استفاده از آن بر روی سیستم مشاهده خواهید کرد که در زمان اتصال به خوبی صرفه‌ جویی می‌ شود. پشتیبانی از حافظه DDR5 و همچنین بهره‌ مندی از حافظه کش ۳۲ مگابایتی بیانگر توان بالای این پردازنده خواهند بود. پردازنده‌ ای ۶۴ بیتی با ۸ هسته و ۱۶ رشته که قادر به تولید فرکانس ۴.۵ گیگاهرتزی است.

پردازنده amd باکس Ryzen_9 7950X AM5 CPU

یکی دیگر از بهترین پردازنده‌ های مخصوص کامپیوتر گیمینگ محصول ارائه شده توسط amd تحت عنوان Ryzen_9 7950X AM5 CPU است. کاربرانی که به دنبال خرید مدرن‌ ترین پردازنده برای کامپیوتر گیمینگ هستند، می‌ توانند یک محصول بالا رده و پرچمدار از برند ای ام دی را انتخاب کنند. به لطف بهره‌ گیری از جدیدترین فناوری‌ ها بر روی این CPU، مشاهده خواهید کرد که سرعت سیستم شما تا چه اندازه بالا می‌ رود. پشتیبانی از تکنولوژی‌ های جدید و همچنین حافظه DDR5 در کنار بهره‌ مندی از حافظه کش ۶۴ مگابایتی نشان می‌ دهد که یک سخت‌ افزار توانمند توسط AMD روانه بازار می‌ شود. این پایان کار نیست و پردازنده Ryzen_9 7950X AM5 CPU با فرکانس ۵.۷ گیگاهرتز به راحتی می‌ تواند سنگین‌ ترین بازی‌ ها را پردازش نماید.

پردازنده intel Core i5_12400

اگر به دنبال خرید بهترین پردازنده اقتصادی برای کامپیوتر گیمینگ هستید، می‌ توانید به سراغ intel Core i5_12400 بروید. یک محصول از نسل دوازدهم پردازنده‌ های اینتل که نسبت به قیمت خود می‌ تواند عملکردی به مراتب بهتر داشته باشد. اینتل این پردازنده خود را مجهز به ۶ هسته و ۱۲ رشته کرده تا کاربران بتوانند از توانایی‌ های بالای آن برای اسمبل سیستم گیمینگ بهره ببرند.

یکی از ویژگی‌ های پردازنده intel Core i5_12400، امکان استفاده بر روی سیستم‌ هایی است که دارای حافظه DDR4 یا DDR5 هستند. اگر این پردازنده را خریداری کنید نیاز به حساسیت خاصی جهت انتخاب مادربرد نخواهید داشت. در واقع این پردازنده می‌ تواند بر روی مادربردهای مختلفی کارایی خود را نشان دهد. علاوه بر سیستم‌ های گیمینگ، پردازنده intel Core i5_12400 را می‌ توانید بر روی سیستم‌ های معمولی نیز قرار دهید.

پردازنده AMD Ryzen 7 7800X3D

یکی از بهترین پردازنده‌ های گیمینگ در سال ۲۰۲۳، محصول ارائه شده توسط amd تحت عنوان AMD Ryzen 7 7800X3D است. با وجود اینکه این پردازنده دارای فرکانس پایینی بوده ولی طراح به خوبی توانسته است بر روی آن ۶۴ مگابایت حافظه کش L3 را به صورت عمودی نصب کند. با توجه به شکل طراحی و ساخت این پردازنده، هنگام استفاده بر روی سیستم متوجه می‌ شوید که به راحتی می‌ تواند پرچمدارهای ارائه شده توسط اینتل را شکست دهد. بهره گیری از جدیدترین فناوری‌ ها سبب شده که کاربر جهت نصب این پردازنده بر روی سیستم خود نیاز به فن قدرتمند و گران قیمت نداشته باشد. این پردازنده یک پردازنده کم مصرف بوده برای سیستم‌ های گیمینگ می‌ تواند عملکردی خارق العاده داشته باشد. به هیچ عنوان توصیه نمی‌ کنیم که پردازنده AMD Ryzen 7 7800X3D را در عملیات‌ های غیر گیمینگ به کار بگیرید.

پردازنده AMD Ryzen Threadripper 2920X

کاربرانی که قصد خرید بهترین Cpu جهان را دارند، می‌ توانند به سراغ محصول ارائه شده توسط amd تحت عنوان AMD Ryzen Threadripper 2920X بروند. این پردازنده با توجه به قدرت شگفت انگیزی که از آن بهره می‌ گیرد، دارای قیمت بالایی است. با این حال یادآور می‌ شویم به واسطه اینکه پردازنده AMD Ryzen Threadripper 2920X از جمله محصولات نسل دوم به شمار می‌ رود، نسبت به سایر مدل‌ های سری Threadripper قیمت مناسب‌ تری دارد. بهره‌ مندی از ۳۶ هسته که ۱۲ هسته فیزیکی و ۲۴ هسته مجازی هستند نیز کمک کرده است که توان سیستم گیمینگ برای اجرای سنگین‌ ترین بازی‌ ها افزایش یابد. این پردازنده را می‌ توان از نظر سرعت پردازش یکی از بهترین گزینه‌ ها در مقایسه با محصولات هم رده عنوان کرد.

پردازنده intel Core i9_13900KS، بهترین پردازنده سیستم گیمینگ

برای خرید بهترین پردازنده سیستم گیمینگ می‌ توانید به سراغ یکی از غول‌ های موجود در بازار بروید. محصولی بی‌ نظیر که برای دسکتاپ‌ ها می‌ تواند بهترین گزینه باشد. به جرأت می‌ توان بیان کرد که پردازنده intel Core i9_13900KS یکی از قدرتمندترین گزینه‌ های موجود در بازار بوده که قادر به پشتیبانی از تمام سیستم‌ های گیمینگ است. بهره مندی از ۳۶ مگابایت حافظه کش نشان می‌ دهد که از این نظر کاربر به هیچ عنوان برای اجرای دستورات سیستم و پردازش آن ها دچار نگرانی نخواهد شد.

علاوه بر این پردازنده intel Core i9_13900KS می‌ تواند ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR5 را پشتیبانی کند. به لطف توان بالای این پردازنده و ۲۴ هسته فیزیکی در کنار ۳۲ رشته می‌ توانید سنگین‌ ترین بازی‌ ها را در بهترین حالت و با بالاترین تنظیمات انجام دهید. با مقایسه قیمت پردازنده intel Core i9_13900KS و محصولات هم رده متوجه می‌ شوید که ارزش خرید این غول گیمینگ بسیار بالا است.

پیشنهاد می شود: هر آنچه در مورد سی پی یوهای گیمینگ باید بدانید

پردازنده AMD Ryzen 7 5800X3D

ای ام دی نسخه بهبود یافته‌ ای از تراشه خود یعنی Ryzen 7 5800x تحت عنوان AMD Ryzen 7 5800X3D روانه بازار می‌ کند. برای ساخت این پردازنده، amd از معماری Zen 3 کمک گرفته است. یک پردازنده ۸ هسته‌ ای با ۱۶ رشته که بنا بر ادعای amd می‌ تواند در سطح ۱۰۸0p به رقابت با سایر پردازنده‌ های هم رده بپردازد.

پردازنده AMD Ryzen 7 5800X3D نخستین تراشه‌ ای محسوب می‌ شود که در این خانواده از تکنولوژی حافظه 3D V_Cache بهره می‌ گیرد. به لطف بهره‌ مندی از این ویژگی، پردازنده AMD Ryzen 7 5800X3D می‌ تواند از لایه‌ های مختلفی برای حافظه کش سطح L3 استفاده نماید. شرایطی که سبب می‌ شود نیاز به استفاده از حافظه رم کاهش یابد. به همین علت سرعت دسترسی به اطلاعات بالاتر می‌رود. این پردازنده توانمند در سطح ۳ می‌ تواند ۳۲ مگابایت حافظه کش داشته باشد. در حالت توربو حداکثر فرکانس پردازنده به ۴.۵ گیگاهرتز می‌ رسد.

پردازنده AMD Ryzen 9 7950X3D

جهت انتخاب و خرید بهترین پردازنده برای کامپیوتر گیمینگ می‌ توانید به سراغ یک محصول شگفت انگیز دیگر از amd بروید. پردازنده Ryzen 9 7950X3D مطابق با جدیدترین فناوری‌ ها طراحی شده و برای کامپیوترهای گیمینگ می‌ تواند عملکردی خارق العاده اجرا نماید. amd این محصول خود را بر اساس معماری Zen 4 طراحی کرده است. بهره‌ مندی از ۱۶ هفته و ۳۲ رشته نشان می‌ دهد که از هر نظر کاربر می‌ تواند با یک محصول کامل سر و کار داشته باشد.

مطابق ادعای AMD، پردازنده ارائه شده توسط این برند یعنی AMD Ryzen 9 7950X3D می‌ تواند در زمینه گیمینگ نسبت به پرچمدار ارائه شده توسط اینتل مدل Core i9_13900K تا ۲۴ درصد سریع‌ تر عمل کند. عملکرد این پردازنده و فرکانس آن در حالت پایه ۴.۲ گیگاهرتز بوده که در حالت توربو بوست این میزان به ۵.۷ گیگاهرتز خواهد رسید. پشتیبانی از حافظه DDR5 کمک می‌ کند که کاربر بتواند یک سیستم مدرن با جدیدترین فناوری‌ ها اسمبل نماید.

سخن پایانی

اگر به دنبال خرید بهترین پردازنده برای کامپیوتر گیمینگ هستید، لازم است چند نکته کلیدی را در نظر بگیرید. علاوه بر سرعت کلاک و همچنین تعداد هسته، قیمت پردازنده گیمینگ یکی دیگر از فاکتورهایی بوده که می‌ تواند در انتخاب شما تاثیر بگذارد. برای خرید بهترین پردازنده‌ های گیمینگ می‌ توانید از خدمات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی آترامارت بهره ببرید. امکان خرید پردازنده گیمینگ به صورت اقساطی در این فروشگاه برای شما فراهم شده است.

سوالات متداول

بهترین پردازنده برای سیستم گیمینگ کدام است؟

با توجه به نوع سیستمی که قصد دارید اسمبل کنید و بر اساس بودجه‌ ای که در اختیار دارید مواردی که نام بردیم می‌ توانند بهترین گزینه‌ ها باشند.

قیمت پردازنده برای سیستم گیمینگ چگونه است؟

در حالت کلی قیمت سی پی یو گیمینگ با توجه به نسل آن و فناوری‌ هایی که برای ساخت سخت‌ افزار به کار می‌ رود اعلام می‌ شود.

پردازنده اینتل برای سیستم گیمینگ بهتر است یا AMD؟

هر دو برند پردازنده‌ های توانمندی را برای سیستم‌ های گیمینگ روانه بازار می‌ کنند. لازم است که نسبت به سری پردازنده‌ های ارائه شده توسط این برند آشنایی داشته باشید.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.