پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

مقایسه کامپیوتر گیمینگ با ps۵ | کدام بهتر است و انتخاب شما چیست

سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۲

مقایسه کامپیوتر گیمینگ با ps۵ | کدام بهتر است و انتخاب شما چیست

مقایسه کامپیوتر گیمینگ با ps5 | کدام بهتر است و انتخاب شما چیست؟ 

مقایسه کامپیوتر گیمینگ با پلی استیشن ۵ یکی از مقایسه های جذاب برای عاشقان بازی و دوستداران گیم شناخته می شود. همانگونه که می دانید کنسول های بازی به عنوان قدیمی ترین ابزارها برای انجام سرگرمی توانسته اند طرفداران بسیار زیادی به خود جذب کنند. در طرف مقابل، کامپیوترهای گیمینگ نیز امروزه با قدرت فوق العاده می‌توانند بخش زیادی از نیازهای کاربران را برطرف نمایند. با توجه به این شرایط بسیاری از افراد برای خرید کیس اسمبل شده گیمینگ یا پلی استیشن ۵ در یک دوراهی دشوار قرار می گیرند. بررسی مزایا و معایب هر کدام می تواند شما را یاری کند تا بتوانید انتخابی بهتر داشته باشید. 

سونی به عنوان محبوب‌ترین برند در زمینه تولید کنسول بازی توانسته است با عرضه ps۵ یک محصول شگفت انگیز را با پردازنده ۸ هسته ای روانه بازار کند. در طرف مقابل، کامپیوترهای گیمینگ نیز با قابلیت اجرای بازی های متنوع و همچنین انجام رایگان بازی ها بدون نیاز به خرید اکانت، از جمله گزینه‌هایی به شمار می‌رود که کاربران می توانند ترغیب به خرید آن شوند. کامپیوترهای گیمینگ در مقایسه با پلی استیشن ۵ مزایای خاصی خواهند داشت. در سمت دیگر، اگر قصد خرید کنسول بازی را دارید، باید بدانید که ps۵ می تواند بازی ها را برای شما روان تر اجرا کرده و با قیمتی مناسب تر نسبت به کامپیوترهای گیمینگ قدرتمند انتخاب شوند. با ما همراه باشید تا یک مقایسه جالب بین کامپیوتر گیمینگ با ps۵ برای شما انجام دهیم. 

 کامپیوتر گیمینگ چیست؟ مشخصات سیستم گیمینگ

 همانگونه که می دانید هنگامی که قصد خرید یا اسمبل سیستم کامپیوتری را دارید، می توانید سخت افزارهای پایین رده، میان رده، بالا برده و گیمینگ را انتخاب کنید بدون تردید برای انجام بازی‌های سنگین و به روز، نیاز به خرید کامپیوتر گیمینگ خواهید داشت.

بیشتر بخوانیم : جدیدترین روش آموزش اسمبل کامپیوتر

در این بین امروزه لپ تاپ های گیمینگ نیز به شکل گسترده مورد توجه علاقه مندان به گیم قرار گرفته‌اند. کامپیوترهای گیمینگ با بهره‌مندی از پردازنده های قدرتمند و کارت گرافیک فوق العاده می توانند بازی های متنوعی که امروزه ارائه می شوند را اجرا نمایند. علاوه بر این، خرید کامپیوتر گیمینگ و استفاده از آن برای انجام بازی ها این امکان را می‌دهد که بتوانید از یک تکنولوژی جدید با قابلیت بروزرسانی استفاده کنید. فراموش نکنید که کاربر قادر است متناسب با نیاز خود، روی به ارتقاء سخت افزارهای مختلف سیستم بیاورد. سیستم های گیمینگ از تنظیمات بیشتری برخوردار بوده و امکانات سخت افزاری را با انعطاف پذیری بیشتر در اختیار کاربر قرار می دهند. 

هنگامی که قصد خرید سیستم گیمینگ را دارید، باید چند مولفه و فاکتور را به عنوان مهمترین نکات در نظر داشته باشید. خرید سیستم گیمینگ به شما این امکان را می دهد علاوه بر اجرای سنگین ترین بازی ها و نرم افزارها بتوانید برای انجام پروژه های حرفه ای و رندرینگ با قدرت بالا از آن بهره ببرید. 

 آشنایی با کنسول بازی ps۵

 اگر قصد انتخاب و خرید کنسول بازی ps۵ را دارید باید با مشخصات سخت افزاری و قابلیت های آن آگاهی کامل داشته باشید. سونی پس از ارائه موفقیت‌آمیز ps۴ توانست با رونمایی از پلی استیشن ۵، کاربران و علاقمندان به گیم را برای اجرای سنگین ترین و با کیفیت ترین بازی ها پشتیبانی کند.

بررسی سخت افزار به کار رفته در پلی استیشن ۵ نشان می دهد که به واسطه استفاده از یک پردازنده قدرتمند هشت هسته ای نسل سومی کاربر می تواند سنگین ترین و باکیفیت ترین بازی ها را اجرا نماید. علاوه بر این در طراحی و ساخت پلی استیشن ۵، از یک گرافیک سفارشی AMD RADEON NAVI استفاده شده است. به منظور ذخیره سازی داده ها، کاربر میتواند یک حافظه اس اس دی را با قدرت بسیار بالا و عملکرد بی نظیر که به صورت هیبریدی قرار دارد در اختیار داشته باشد. در کنار این موارد، رونمایی از ps۵ نشان داده که این کنسول بازی با گرافیک چشم نواز می تواند بازی های اختصاصی ارائه شده توسط سونی را با بالاترین کیفیت اجرا نماید. کنترلرهای به کار رفته بر روی ps۵ از نوع دسته های دوال سنس بوده که از جدیدترین تکنولوژی ها بهره می برند. این نوع کنترلرها توانایی های خاصی را داشته و می تواند کاربر را برای افزایش جذابیت بازی به بهترین شرکت پشتیبانی نماید.

در یک مقایسه برای خرید پلی استیشن ۵ یا کامپیوتر گیمینگ می توانیم موارد مختلفی را مد نظر قرار دهیم. به عنوان مثال سیستم های کامپیوتری از قیمت بالاتری نسبت به کنسول بازی ps۵ برخوردار هستند. در طرف مقابل با خرید ps5 می توانید بازی ها را به صورت روان تر و با عملکردی بهتر اجرا نمایید.

برای ساخت پلی استیشن ۵، سونی از یک پردازنده ZEN2 استفاده کرده است. پردازنده گرافیکی که بر روی پی اس ۵ نصب شده است مبتنی بر معماری RDNA2 بوده که به راحتی می‌تواند قدرت پردازشی فوق العاده خود را تا حد ۱۰.۲۸ ترافلاپس نشان دهد. حافظه رم که بر روی ps۵ نصب شده است ۱۶ گیگابایت بوده و نسخه استاندارد این کنسول بازی با یک درایو بلوری می تواند تصاویر را به شکل قابل تحسین نمایش دهد. 

بیشتر بخوانیم : هر آنچه در مورد سی پی یوهای گیمینگ باید بدانید

مقایسه کامپیوتر گیمینگ با ps۵ از لحاظ قیمت

 بدون تردید مهمترین فاکتوری که کاربران هنگام خرید کامپیوتر گیمینگ یا ps۵ در نظر می‌گیرند قیمت این محصولات است. برای اسمبل یک پی سی گیمینگ نیاز به پرداخت هزینه های به مراتب بیشتری در مقایسه با خرید ps۵ خواهید داشت. در واقع اگر قصد خرید کامپیوتر گیمینگ را دارید و به دنبال این هستید که به لحاظ پردازش گرافیکی و روان شدن بازی، سرعت آن به پای پلی استیشن ۵ برسد، باید مبلغی حدود دو برابر پرداخت نمایید. با این حال باید بدانید با وجود پرداخت این هزینه گزاف و رسیدن به گرافیک مدنظر، شما از قابلیت های مختلفی که در ps۵ وجود دارند محروم خواهید شد.

به عنوان مثال در پلی استیشن ۵ سیستم ردیابی پرتو استفاده شده و کاربر قادر است که تصاویر را با وضوح 4K و در برخی از مدل ها با وضوح 8K دریافت کند. در طرف مقابل خرید پی اس ۵ این امکان را به شما میدهد که بتوانید از بازی های جذاب و انحصاری کنسول سونی استفاده نمایید. این بازی ها قابلیت اجرا بر روی سیستم های گیمینگ را ندارند.

با توجه به مواردی که عنوان کردیم، خرید ps۵ در مقایسه با خرید سیستم گیمینگ می‌تواند گزینه ای کاربردی تر باشد. علاوه بر مواردی که عنوان کردیم، توانایی های دیگری را با خرید ps۵ کاربر می تواند از آن مشاهده نماید. به عنوان مثال جابجایی راحت کنسول بازی در مقایسه با سیستم های گیمینگ از جمله دلایلی به شمار می‌رود که ارزش خرید این دستگاه را بالاتر برده است. در طرف مقابل خرید سیستم گیمینگ نیز می تواند مزایای داشته باشد. کاربر با خرید کامپیوتر گیمینگ به راحتی می تواند تنوع بالای بازی ها را از آن مشاهده نماید. با وجود اینکه سیستم گیمینگ قادر به اجرای بازی های انحصاری و جذاب کنسول سونی نیست ولی کاربر تنوع بیشتری برای اجرای بازی ها پیش رو خواهد داشت. علاوه بر این، سیستم های گیمینگ قدرت بالایی داشته و برای انجام کارهای روزمره نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند. 

با توجه به مقایسه بین سیستم گیمینگ و ps۵ به لحاظ قیمت حال می توانید تصمیم بگیرید که کدام یک را خریداری کنید. 

بیشتر بخوانیم : بررسی کنسول بازی پلی استیشن ۵

مقایسه کنترل های کامپیوتر گیمینگ با ps۵

 برای اجرای جذاب تر بازی ها، خرید کنترلر یا دسته بازی در دستور کار علاقه‌مندان به سیستم های گیمینگ قرار میگیرد. سونی تلاش کرده است در رونمایی از کنسول جدید خود یعنی پلی استیشن ۵ از دسته بازی منحصر به‌ فرد استفاده نماید. دسته هایی که در پلی استیشن ۴ با نام DUAL SHOCK به کار گرفته می شود از استقبال بالایی برخوردار هستند. در عین حال سونی تلاش کرده است که با به روزرسانی، به کنترلر کنسول های خود یک جذابیت ویژه اضافه نماید.

در نسل جدید ps۵ کاربر می‌تواند از کنترلرهای دسته های بازی DUALSENSE بهره ببرد. با وجود این که می توانید با استفاده از دسته های پلی استیشن ۴ به انجام بازی های پلی استیشن ۵ بپردازید ولی باید بدانید که در برخی از بازی های اختصاصی این کنسول بازی نیاز به خرید دسته های انحصاری ps۵ خواهید داشت. به عنوان مثال با استفاده از دسته های ps۵ می توانید برخی از ویژگی های جدید اضافه شده که از محرک های تطبیقی بهره می برند را با فشار دادن کلید دریافت کرده و بازخورد لمسی بهتری از آن مشاهده نمایید. سونی در رونمایی از پلی استیشن ۵ اعلام کرده است که تلاش کرده با استفاده از این محدودیت، کاربران و گیمرها را یاری کند که از ویژگی های جدید به کار رفته در کنسول جدید، بالاترین سطح جذابیت را دریافت نماید. 

بیشتر بخوانیم : معرفی دستۀ جدید PS۵  

مقایسه کامپیوتر گیمینگ با پلی استیشن ۵ از لحاظ قدرت

هنگامی که قصد مقایسه سیستم گیمینگ با ps۵ به لحاظ قدرت را داشته باشیم، باید یک نکته مهم را مد نظر قرار دهیم. به عنوان مثال در اسمبل یک سیستم گیمینگ، کاربران می توانند سخت افزارهای مختلفی را در نظر داشته باشند. اگر قصد مقایسه سیستم گیمینگ با ps۵ را دارید باید بالاترین قدرت را برای کامپیوترها در نظر بگیرید. پلی استیشن ۵ با یک پردازنده قدرتمند ۸ هسته ای و با فرکانس ۳.۵ گیگاهرتزی به بازار عرضه شده است. پردازنده ای که بر روی این کنسول بازی قرار گرفته از نوع AMD Zen2 انتخاب شده و به همراه پردازنده گرافیکی AMD RDNA2، بالاترین سطح کیفی و عملکردی را در اختیار کاربر قرار می دهد. به همراه این موارد، سونی با استفاده از یک رم فوق العاده ۱۶ گیگابایتی این امکان را می دهد که کاربر بتواند در اجرای بازی ها بدون کمترین دغدغه‌ای عمل نماید.

با بررسی دقیق تر پردازنده گرافیکی و پردازنده مرکزی به کار رفته بر روی ps۵ متوجه میشویم که کاربر می تواند تصاویر بسیار جذاب را با نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه و با کیفیت فوق العاده 4k دریافت نماید. فراموش نکنید که سونی اعلام کرده است که در بروزرسانی سیستم عامل به کار رفته بر روی ps۵ یک افق بی نظیر را در نظر گرفته و قرار است کاربران با کیفیت و رزولوشن 8k نیر بتوانند بازی ها را اجرا نمایند.

در مقایسه سیستم گیمینگ با ps۵ باید به سراغ موارد دیگری از جمله قطعات کامپیوتر نیز برویم. Ps5 با یک حافظه داخلی ۸۲۵ گیگابایتی روانه بازار شده است. این حافظه داخلی فوق العاده سریع به سرعت بارگذاری خیره‌کننده‌ای مجهز شده و کاربر می‌تواند سرعت ۵.۵ گیگابایت در ثانیه را از آن مشاهده نماید. این میزان سرعت برای فضای ذخیره سازی قرار گرفته شده بر روی پلی استیشن ۵ بی نظیر است. اگر به دنبال فضای بیشتر برای ذخیره سازی داده ها هستید، می توانید با خرید یک ssd تا ۴ ترابایت فضا را برای ps۵ ارتقا دهید. 
 حال به سراغ بررسی قدرت سیستم گیمینگ می رویم. سیستم های گیمینگ نیز در مقایسه با ps۵ هیچگونه کاستی نداشته و با اسمبل یک کامپیوتر گیمینگ قدرتمند می توانید عملکرد فوق‌ العاده ای از آنها مشاهده نمایید. اگر به دنبال انتخاب و خرید بهترین سی پی یو برای سیستم گیمینگ هستید باید بدانید که عملکرد بالاتری از آن نسبت به پلی استیشن ۵ می توانید مشاهده نمایید.

علاوه بر این، امروزه کارت گرافیک های فوق العاده قدرتمندی که برای سیستم گیمینگ ارائه می شوند شما را یاری می کنند تا بتوانید برای اجرای بازی های سنگین به راحتی از قابلیت‌های آن ها بهره ببرید. هر چند که برای خرید کارت گرافیک کامپیوتر گیمینگ نیاز به پرداخت هزینه‌های بیشتری دارید ولی با اسمبل یک سیستم گیمینگ قدرتمند به راحتی میتوانید جدیدترین بازی های ارائه شده برای سیستم عامل ویندوز را اجرا نمایید. با توجه به اینکه کامپیوترهای گیمینگ قابلیت ارتقا را در اختیار شما قرار می دهند، به راحتی می‌توانید از یک درایو خارجی قدرتمند بهره ببرید. این شرایط کمک می‌کند تا با استفاده از این درایو و قرار دادن آن در کنار هارد داخلی رایانه، ظرفیت بسیار بیشتری را در اختیار داشته باشید.

بسیاری از رایانه‌های شخصی گیمینگ با قابلیت های منحصر به فرد در بازار عرضه می شوند. شما می توانید با خرید بهترین کامپیوتر گیمینگ از ویژگی هایی برخوردار شوید که با خرید ps۵ نمی توانید آنها را در اختیار داشته باشید. به عنوان مثال مانیتورهای برجسته ۳۶۰ درجه ای حرفه ای و همچنین کارت گرافیک های مستقلی که برای سیستم های گیمینگ عرضه می‌شوند، می‌توانند عملکردی برابر یا بهتر از پلی استیشن ۵ برای شما ارائه دهند. 

اگر بین خرید کامپیوتر گیمینگ یا ps۵ مردد بوده و به دنبال بررسی قدرت سخت افزارهای موجود در آن ها هستید، باید بدانید عناوین دیگری را می توانید با خرید کامپیوتر گیمینگ در اختیار داشته باشید. به عنوان مثال قابلیت Ray Tracing از جمله ویژگی‌هایی به شمار می رود که بسیاری از رایانه های گیمینگ می‌تواند از آن پشتیبانی کنند. این قابلیت بسیار بزرگتر از کنسول بازی است. با این وجود باید بدانید که پشتیبانی پلی استیشن ۵ از ردیابی پرتو این امکان را می دهد که بتوانید از یک ویژگی جالب در آن برخوردار شوید. مقایسه کامپیوتر گیمینگ و ps۵ به لحاظ قدرت سخت افزاری نکات مختلفی را به ما نشان داد. حال می توانید با بررسی قابلیت ها و ویژگی های سخت افزاری کامپیوتر گیمینگ و همچنین عملکرد سخت‌افزاری ps۵، متناسب با نیاز خود، روی به خرید هر کدام بیاورید. 

 مقایسه تخصصی گرافیک کامپیوتر گیمینگ و ps۵

 اگر بخواهیم در مقایسه کامپیوتر گیمینگ و ps۵ به مبحث گرافیکی بیشتر دقت کنیم، باید بدانید که پلی استیشن ۵ به واسطه استفاده از یک گرافیک AMD RDNA2 می‌تواند قدرت محاسباتی فوق‌ العاده‌ ای در اختیار شما قرار دهد. علاوه بر این، نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه و کیفیت بالای نمایش بازی ها این امکان را می دهد که شما بتوانید از یک محصول شگفت انگیز بهره ببرید. در طرف مقابل شما برای اسمبل یک پی سی گیمینگ محدودیتی به منظور خرید کارت گرافیک نخواهید داشت. امروزه برای سیستم های گیمینگ از گرافیک های فوق العاده قدرتمند می توان در کامپیوترها استفاده کرد. گرافیک روان و همچنین استفاده از این سیستم برای استخراج ارزهای دیجیتال به شما کمک می‌کند تا با خرید یک پی سی گیمینگ و قدرتمند بتوانید بالاترین سطح عملکردی را از آنها مشاهده نمایید. به عنوان مثال، خرید کارت گرافیک بایوستار مدل RX580 2048SP این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید با بهره مندی از یک حافظه گرافیکی ۸ گیگابایتی با فرکانس موثر ۷ گیگاهرتزی، بالاترین سطح کیفی را از آن مشاهده نمایید.

بیشتر بخوانیم : بهترین قیمت کارت گرافیک برای گیمرها

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۲/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.