پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

کنسول بازی Playstation ۵ جایگاه CPU و GPU قدرتمند

پنج شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۰۰

کنسول بازی Playstation ۵ جایگاه CPU و GPU قدرتمند

نهمین نسل از کنسول های بازی، کنسول بازی Playstation 5 کمپانی معروف سونی می باشد که این روز ها اخبار و شایعات زیادی را به خود اختصاص داده است که از سوی سونی و برخی منابع دیگر  به بعضی از مولفه ها و مشخصات فنی این کنسول بازی به صورت غیر مستقیم اشاره نموده اند. با هم به برسی مختصری در مورد مشخصات سخت افزاری و قابلیت های این محصول جدید خواهیم پرداخت.

اولین تفاوت این است که  کنسول بازی Playstation 4 نسخه ی PRO می تواند از دقت تصویر 4K در کنار تکنیک HDR پشتیبانی کند. اما کنسول بازی پلی استیشن 5 توانایی بهره مندی از رزولوشن فوق العاده 8K نیز را خواهد داشت. باید گفت با توجه به ورود تلویزیون های 8K به بازار و همچنین از آنجایی که هر کنسول بازی مدت زیادی را صرف می کند تا به دست کاربران برسد،کمپانی سونی تصمیم گرفته است که یک قدم جلوتر بردارد و رزولوشن 8K را نیز برای این محصول جدید خود مد نظر قرار دهد. همچنین کنسول نسل نهمی  از  فناوری HDR10 نیز بهره خواهد برد.

در مورد حافظه های ذخیره سازی این محصولات تقریبا همه می دانند که دیگر هارد دیسک های 2.5 اینچی که تا کنون در کنسول های بازی مورد استفاده قرار می گرفته است، توان تامین نیاز یک کنسول نسل نهمی را نخواهند داشت و بنا بر خبرهای منتشر شده در کنسول جدید سونی  شاهد استفاده از یک درایو SSD با ظرفیت مناسب و به صورت سفارشی خواهیم بود. البته باید اشاره کرد که بهره مندی از درایو SSD قیمت نهایی کنسول بازی را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد؛ با این وجود یک کنسول نسل نهمی نیازمند حداقل 500 گیگابایت حافظه سالید خواهد بود.

طبق اعلام طراح اصلی PS4 این کنسول نسل نهمی از بازی‌های PS4 پشتیبانی خواهد کرد که مهمترین ویژگی آن محسوب می شود که کنسول های قبلی از آن بی بهره بودند.

در مورد پردازنده ها نیز باید گفت که اخیرا شرکت AMD، تراشه ی نیمه سفارشی SOC مخصوص کنسول های بازی جدید را تولید کرده و در معماری گرافیکی کنسول بازی Playstation 5 از ریز معماری NAVI استفاده خواهد شد؛ هرچند که این معماری گرافیکی تا کنون در کارت گرافیک های این شرکت رویت نشده است و به علت برخی مشکلات بارها به تعویق افتاده است. تراشه ی سفارشی  SOC  در حوزه های پردازشی از لیتوگرافی 7 نانومتری بهره خواهد برد که گفته می شود بخش GPU در این مدل نیز با همین  لیتوگرافی تولید خواهد شد .

کمپانی سونی برای مرکز تفکر و قلب تپنده کنسول بازی پلی استیشن 5 خود از پردازنده کمپانی ای ام دی و از معماری ZEN2 که با لیتوگرافی 7 نانومتری بهره گرفته است و این دقیقا همان معماری است که در CPUهای Ryzen 3000 مورد استفاده قرار می گیرد به ایت ترتیب این کنسول جایگاهی برای CPU و GPU قدرتمندی است که قطعا با یک سیلیکون بزرگ روبرو خواهیم بود.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.