پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

کلود گیمینگ چیست؟ نحوه عملکرد آن چگونه است؟

چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۳

کلود گیمینگ چیست؟ نحوه عملکرد آن چگونه است؟

کلود گیمینگ چیست؟ نحوه عملکرد آن چگونه است؟

کلود گیمینگ از جمله فناوری‌ هایی به شمار می‌ رود که در چند وقت اخیر به شکل قابل‌ توجهی در حال‌ توسعه است. بدون تردید بخش زیادی از کاربران و افرادی که علاقه‌ مند به انجام بازی‌ های کامپیوتری هستند، در چند وقت اخیر سرگرم بازی‌ های آنلاین شده‌ اند. به لطف طراحی و ساخت تبلت‌ های هوشمند و گوشی‌ موبایل پیشرفته امروزه می‌ توانید بازی‌ های آنلاین را راحت‌ تر و در دسترس تر انجام دهید.

در سال‌ های اخیر سیر صعودی بازی‌ های ابری یا کلود گیمینگ را می توانیم مشاهده کنیم. به تازگی نیز این فناوری به شکلی مورد توجه کاربران و گیمرها قرار گرفته‌ است. بخش زیادی از کمپانی‌ های بزرگ مانند مایکروسافت و گوگل اعلام کرده‌ اند قصد ورود به بازار بازی‌ های آنلاین را داشته تا بتوانند کاربران را با شیوه نوین بازی کردن آشنا کنند.

اگر به گذشته برگردیم، متوجه می‌ شویم که در دهه قبل شکل بازی کردن کاربران در صنعت بازی‌ های ویدئویی نسبت‌ به امروز کاملا متفاوت بود. انجام بازی با روش سنتی جذابیت‌ های خاص خود را به‌ همراه داشت. با این‌ حال این روزها فناوری کلود گیمینگ توانسته‌ است تغییر شگرفی در این زمینه ایجاد کند. امکان بازی کردن به‌ صورت آنلاین و انجام بازی‌ های با گرافیک بالا از جمله ویژگی‌ هایی به شمار می‌ روند که در کلود گیمینگ می‌ توانید به آن دسترسی داشته باشید. اگر در منزل از دسترسی به سخت‌ افزارهای قدرتمند بازی و تجهیزات گیمینگ گران‌ قیمت محروم هستید، این امکان برای شما فراهم‌ شده است که بتوانید با استفاده از دستگاه‌ های هوشمند مانند لپ‌ تاپ، تبلت، گوشی همراه و حتی تلویزیون به انجام بازی‌ های پرطرفدار بپردازید.

کلود گیمینگ چیست؟

کلود گیمینگ یک روش نوین برای انجام بازی‌ های ویدئویی به شمار می‌ رود.

در این روش می‌ توان با بهره‌ گیری از سرورهای از راه دور که توسط مراکز داده هدایت می‌ شوند، روی به انجام بازی آورد. کاربر نیاز به خرید سخت‌ افزار گران‌ قیمت و کنسول بازی نخواهد داشت. علاوه‌ بر این نوع انجام این بازی‌ ها به شکلی است که بدون بارگیری و نصب بازی‌ ها بر روی گوشی‌ های هوشمند و تبلت‌ های خود می‌ توانید آن‌ ها را انجام دهید. در عوض برای استفاده از این فناوری نیاز دارید که اطلاعات بازی را از طریق مرورگر نصب‌ شده یا برنامه‌ ای که بر روی دستگاه شما قرار دارد، دریافت نمایید.

به‌ منظور انجام این سرگرمی باید از اینترنت پرسرعت و قابل‌ اطمینان استفاده کنید. نکته‌ ای که در این زمینه حائز اهمیت است این بوده که دیگر نیاز ندارید که سخت‌ افزار گران‌ قیمتی را خریداری نمایید. با استفاده از تلفن‌ های هوشمند به‌ روز و لپ‌ تاپ قدیمی نیز می‌ توانید به این فناوری دسترسی داشته باشید. علاوه‌ بر این امروزه به لطف پیشرفتی که در زمینه ساخت تلویزیون‌ های هوشمند به‌ وجود آمده است، بخش زیادی از کاربران از این طریق روی به انجام بازی‌ های آنلاین می‌ آورند.

جالب است بدانید که فناوری کلود گیمینگ از حدود یک دهه قبل مورد استفاده قرار گرفته‌ است. با این‌ حال در یکی دو سال اخیر میل کاربران به استفاده از این تکنولوژی افزایشی بوده و بخش زیادی از گیمرها ترجیح می‌ دهند که با استفاده از این روش، روی به انجام بازی بیاورند. با توجه به اینکه در گذشته اینترنت پرسرعت در دسترس بخش زیادی از گیمرها قرار نداشت، استقبال کافی برای استفاده از این فناوری صورت نگرفته بود. با این‌ وجود امروزه به لطف روی کار آمدن برندهای بزرگی مانند مایکروسافت، سونی و گوگل، مشکلات این‌ چنینی برطرف شده‌ است.

نحوه اجرا و عملکرد کلود گیمینگ چگونه است؟

اگر به دنبال استفاده از فناوری کلود گیمینگ هستید باید بدانید که در بخش زیادی از موارد نیاز به خرید اشتراک ماهانه یا سالانه خواهید داشت. با توجه به اینکه برخی از این فناوری‌ را از طریق سرویس‌ های خاص ارائه می‌ دهند، کاربر برای انجام بازی‌ های آنلاین باید مبالغ زیادی پرداخت کند. در عین‌ حال نوع سرویس ارائه‌ شده توسط این تکنولوژی به شکلی است که امروزه تقریبا هر کامپیوتر، گوشی هوشمند، لپ‌ تاپ، تبلت و کنسول Shield TV می‌ تواند آن‌ ها را اجرا نماید. کاربر برای استفاده از این سرویس می‌ تواند از طریق کتابخانه‌ های دیجیتال مختلف مانند Steam و origin، روی به استریم بازی بیاورند.

جالب است بدانید که بخش جذاب استفاده از کلود گیمینگ این است که گاهی اوقات ممکن است کاربر برای پخش جریانی بازی‌ های تعبیه‌ شده نیاز به انتظار در یک صف طولانی دارد. در این زمان می‌ توان برای مدت‌ کوتاهی روی به انجام بازی آورد. با به‌ روزرسانی شیوه‌ های اشتراک امروزه می‌ توان مدت‌ زمان انتظار را بسیار کوتاه‌ تر کرد.

علاوه‌ بر این شرکت‌ هایی که این فناوری را ارائه می‌ دهند زمان بیشتری برای پخش بازی در اختیار کاربران قرار خواهد داد. اگر قبلا روی به دانلود یا خرید بازی‌ های خاصی آورده باشید با هزینه‌ ای کم می‌ توانید آن را از هر جایی اجرا نمایید. این فناوری توسط GeForce Now در اختیار شما قرار خواهد گرفت. بازی‌ هایی که قبلا خریداری کرده‌ اید را در این میان می‌ توانید به‌ صورت رایگان اجرا نمایید. علاوه‌ بر این بخش زیادی از گیمرها که در Founders عضویت دارند، قادر به انجام بازی با مدت‌زمان بیشتر هستند. این کاربران در اولویت برای دسترسی به سرویس قرار می‌ گیرند.

برای عملکرد کلود گیمینگ بزرگ‌ ترین رقیب Google Stadia یعنی Nvidia تلاش کرده‌ است که روی به استفاده از شیوه‌ ای متفاوت بیاورد. کاربر قادر است که در سیستم‌ عامل گوگل خرید خود را انجام داده و اشتراک مورد نیاز را کسب کند. به همراه این قابلیت، کاربر قادر است بازی‌ های خریداری‌ شده را در هر دستگاهی با بالاترین کیفیت پخش نماید. این شرایط آن‌ ها را یاری خواهد کرد که مدت‌ زمان کمتری را صرف انتظار کشیدن کنند.

در حالت کلی باید بدانید که سرویس‌ های کلود گیمینگ را می‌ توانید از طریق برخی از برنامه‌ های خاص اجرا نمایید. به‌ عنوان مثال Google Stadia این امکان را به شما می‌ دهد که در رایانه‌ های شخصی از طریق برنامه تعبیه‌ شده، روی به پخش بازی بیاورید. علاوه‌ بر این Google Stadia به شما کمک می‌ کند که در دستگاه‌ هایی با پلتفرم اندروید و IOS نیز بتوانید بازی مورد نظر را اجرا کنید. کافی است که بر روی کلید Play ضربه بزنید. پس‌ از آن بازی مورد نظر شما پخش جریانی را شروع می‌ کند. فراموش نکنید اگر از رایانه‌ شخصی برای استفاده از فناوری کلود گیمینگ قصد دارید بهره ببرید، سرویس‌ های پخش به‌ گونه‌ ای هستند که با جدیدترین کنترل‌ کننده ها مانند بلوتوث، موس و کیبورد هماهنگی دارند.

نحوه دسترسی راحت‌ تر به بازی‌ های کلود گیمینگ

همانگونه که عنوان کردیم، اگر به‌ دنبال دسترسی به کلود گیمینگ هستید، نیاز است که در صف انتظار باقی بمانید. با این‌ حال بخش زیادی از کاربران حوصله انتظار کشیدن در صف دسترسی به این فناوری را ندارند. علاوه‌ بر این هنگامی‌ که نوبت به شما برسد تنها مدت‌ زمان کوتاهی می‌ توانید به انجام بازی بپردازید. اگر به‌ دنبال پاسخ این سوال هستید که چگونه می‌ توان با آن برای افزایش زمان دسترسی به بازی عمل کرد، به شما بیان می‌ کنیم که از ارائه‌ دهنده های زیر استفاده کنید.

سرویس GeForce Now

اگر به‌ دنبال این هستید که به بازی‌ های کلود گیمینگ دسترسی بیشتری داشته باشید ولی زمان کوتاه‌ تری را در صف انتظار منتظر بمانید، کافی است که روی به تهیه اشتراک GeForce Now بیاورید. این اشتراک به‌ صورت سالیانه و ماهانه در دسترس شما قرار می‌ گیرد. علاوه‌ بر این یکی از قابلیت‌ های دیگر بهره‌ گیری از این سرویس، امکان پرداخت هزینه کمتر برای کاربرانی است که قبلا روی به دانلود بازی‌ های خاص GeForce Now آورده‌ اند. کاربران در این زمان می‌ توانند به‌ صورت رایگان یا با پرداخت هزینه‌ های به‌ مراتب کمتر به بازی خود دسترسی داشته باشند. فراموش نکنید که تنها با استفاده از این سرویس قادر هستید که بازی‌ ها را به‌ صورت لوکال بارگیری کرده و روی به نصب آن‌ ها بیاورید.

سرویس Founders

یکی دیگر از سرویس‌ هایی که در دسترس کاربران قرار گرفته و به آن‌ ها امکان استفاده از کلود گیمینگ را می دهد، Founders نام دارد. با خرید اشتراک این سرویس نیز می‌ توانید مدت‌ زمان بیشتری مشغول به انجام بازی‌ های آنلاین باشید. علاوه‌ بر این به واسطه امکانات مناسبی که این سرویس دارد، می‌ توانید مدت‌ زمان کمتری را برای دسترسی به بازی مورد نظر در صف انتظار منتظر بمانید.

سرویس Nvidia

برای استفاده از کلود گیمینگ می‌ توانید از شیوه متفاوت آن ویدیو بهره ببرید. کاربران قادر هستند که در سیستم گوگل، روی به خرید بازی های مورد نظر بیاورند. علاوه‌ بر این نوع خدماتی که Nvidia ارائه می‌ دهد به شکلی است که می‌ توانید بازی‌ ها را با کیفیت فوق‌ العاده Full HD پخش کنید. این پایان کار نیست و ابزارهایی در دسترس شما قرار می‌ گیرد که بتوانید وضوح تصاویر را تا 4K نیز بالاتر ببرید. بخش زیادی از بازی‌ ها در این سرویس به‌ صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌ گیرند.

سرویس Shadow

سرویس Shadow تنها مجموعه‌ ای است که به کاربران IOS امکان استفاده از کلود گیمینگ را خواهد داد. در قسمت Cloud، نوع سرورها به شکلی است که می‌ توان بازی‌ ها را در بالاترین سطح اجرا کرد. کاربرانی که از تجهیزات با پلتفرم IOS استفاده می‌ کنند، به‌ راحتی می‌ توانند در هر زمان، روی به اجرای بازی مورد نظر بیاورند.

بررسی کلود گیمینگ در ایران

فناوری کلود گیمینگ در ایران برای نخستین‌ بار توسط پلی پاد و در سال ۱۳۹۷ در دسترس کاربران قرار گرفت.

پس‌ از ۲ سال این مجموعه تلاش کرد که با توسعه‌ی پلتفرم مربوطه و بهینه‌ سازی آن، قابلیت‌ های بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهد. امروزه پلی پاد با استفاده از امکانات منحصر به‌ فرد و ویژگی‌ های خاص به کاربران امکان دسترسی به محبوب‌ ترین و پرطرفدارترین بازی‌ ها را می‌ دهد.

نکته‌ ای که در این زمینه وجود دارد، نیاز به استفاده از اینترنت پر سرعت است. طبق اعلام کارشناسان این حوزه برای انجام بازی‌ های با کیفیت مناسب نیاز است که اینترنت با سرعت  MPS10 تا 12 MPS در اختیار داشته باشید. شرایطی که ممکن است برای بخش زیادی از کاربران در نقاط مختلف کشور فراهم کردن آن‌ ها دشوار باشد.

به گوشی هوشمند خود دسته بازی را متصل کنید

برای‌ اینکه لذت بیشتری از بازی‌ های آنلاین ببرید و کنترل آسان‌ تری بر روی آن‌ ها داشته باشید، این قابلیت در اختیار شما قرار گرفته‌ است که دسته‌ های بازی خود را به تلویزیون هوشمند، کامپیوتر، لپ‌ تاپ، تبلت و گوشی‌ های موبایل متصل نمایید. علاوه‌ بر این پلی پاد با پشتیبانی از دسته‌ های کنسول بازی ایکس باکس و همچنین پلی‌ استیشن ۴ به شما کمک می‌ کند که بتوانید روی به اجرای این بازی‌ ها بیاورید. فراموش نکنید که پلی پاد تمام خدمات خود را هم‌ اکنون به‌ صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌ دهد.

تفاوت سرویس پخش بازی با سرویس اشتراک بازی

علیرغم اینکه سرویس پخش بازی و سرویس‌ های اشتراک بازی نام‌ های مشابهی دارند ولی در برخی از فاکتورها نسبت‌ به هم متفاوت هستند.

پخش جریانی بازی

همانگونه که مشاهده کردید، در پخش جریانی بازی کاربر بدون بارگیری و نصب بازی‌ ها می‌ تواند روی به اجرای آن‌ ها بیاورد. در واقع برای انجام بازی در این روش تنها می‌ توانید به‌ صورت مستقیم روی به استفاده از آن‌ ها بیاورید. در طرف مقابل کاربر هیچگونه نگرانی بابت بروزرسانی و نصب بازی و همچنین خرید سخت‌ افزار گران‌ قیمت یا فراهم کردن فضای ذخیره‌ سازی ندارد.

اشتراک بازی

در نقطه مقابل پخش جریانی بازی، اشتراک بازی وجود دارد همانگونه که در Apple  Aracedو یا Xbox Game Pass مشاهده کرده‌ اید، کاربر برای دسترسی به بازی‌ های مختلف باید بتواند ابتدا آن‌ ها را بارگیری کرده و سپس بر روی دستگاه خود اجرا نماید. علاوه‌ بر این با پرداخت هزینه می‌ تواند اشتراک مورد نیاز را خریداری کند. نوع اجرای بازی در این روش به گونه‌ ای است که هیچ پخش جریانی در کار نخواهد بود. تا زمانی‌ که گیمر هزینه اشتراک را پرداخت می‌ کند ، قادر به انجام بازی و دسترسی کامل به آن است.

سخن پایانی

کلود گیمینگ در چند سال اخیر نشان داده‌ است که به‌ خوبی می‌ تواند به یک نیروی فوق‌ العاده در صنعت بازی تبدیل شود. به‌ زودی بخش زیادی از کاربران درگیر استفاده از این فناوری خواهند شد. با توجه به اینکه گوشی‌ های هوشمند، تبلت و لپ‌ تاپ‌ ها به شکل گسترده مورد استفاده قرار می‌ گیرند، انجام بازی ابری می‌ تواند تحولی بزرگ در این صنعت به وجود بیاورد.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۲/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.