پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

همه چیز در مورد آزمایشگاه فوق تخصصی مایکروسافت

شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۰

همه چیز در مورد آزمایشگاه فوق تخصصی مایکروسافت

در کمپ ردموند منطقه ای فوق امنیتی وجود دارد، ساختمانی بدون پنجره که در سر ورودی آن هیچ نام ونشانی ثبت نشده است. دراین ساختمان عجیب اتفاقات بدی برای دستکاه های الکترونیکی بسیار خوب رخ میدهد. در واقع اینجا شکنجه گاه سخت افزاری مایکروسافت است.

قیمت چشم گیر و ساخت بسیار جذاب محصولات سرفیس موجب شده است تا بعنوان محصولات بالارده شناخته شوند. تصور کنید سرفیس پن با قیمت 600 هزار تومان را برای چندین ماه و بدون وقفه روی صفحه نمایش بکشند.

مدل های مختلف از خانواده سرفیس  را برای دفعات متوالی در "برج شوک" از بالای ساختمان به پایین پرت میکنند. احتمالا لپ تاپ سرفیس را با پوشش آلکانتر و بسیار جذابش به خاطر دارید؟  تصور کنید اگر این لپ تاپ ار در معرض برخی موارد چون حرارت زیاد، سرمای شدید، باران، رطوبت، گرد وغبار، مواد شیمیایی و پرتو فرابفش قرار دهند چه اتفاقی برای آن رخ خواهد داد؟

این توصیفات در ظاهر به یک کابوس سهمگین و ترسناک برای دستگاه های الکتریکی شبیه هستند. البته این کابوس های سهمگین در بخشی از دنیای روزانه ما در حال وقوع هستند. در یکی از آزمایشگاه های شرکت مایکروسافت واقع در کمپ ردموند که به بررسی قابلیت های دستگاه های این شرکت رسیدگی میشود طیف گسترده ای از وسایل شکنجه گر در کنار مهندسین و تکنسین های بی رحم قرار دارند تا به روشن سازی تک تک نقاط ضعف این محصولات از نظر سخت افزاری بپردازند.

برخی از اتفاقاتی که برای دستگاه های مایکروسافت در این ساختمان رخ میدهد از زبان کریشنا داربها مدیر ارشد بخش بررسی قابلیت دستگاه های مایکروسافت بدین شرح است:
تلاش ما این است تا عمر سه ساله یک دستگاه را طی سه هفته آزمایش در هر شرایطی شبیه سازی کنیم.


آزمایشگاه بررسی میزان قابلیت اطمینان دستگاه تنها بخشی از برنامه بررسی کیفیت محصولات مایکروسافت است که روی جنبه های مختلف هر دستگاهی تمرکز دارد. در این آزمایشگاه تمرکز زیادی روی تایید کیفیت محصولات، مطلوب بودن طراحی، بررسی و آنالیز مواد به کار رفته در  دستگاه، بررسی شکایات و انتقادات کاربران و در نهایت امنیت فیزیکی دستگاه صرف می‌شود. تمامی این آزمایشات طوری انجام میشود که طی آن کیفیت و اطمینان به عملکرد دستگاه در طی چرخه عمر آن تضمین گردد.

کریشنا داربها مدیر این آزمایشگاه علاوه بر آنچه گفته شد اذعان میکند " ما این آزمایشات را به نحوی طراحی وپی ریزی میکنیم که تجربه کلی مشتری را بهبود ببخشیم  ".

شرکت مایکروسافت و کاربران آن تنها کسانی نیستند که از اطلاعات خارج شده از این آزمایشات سود میبرند. بلکه برخی از شرکای قدیمی مایکروسافت نیز نظیر شرکت اینتل اطلاعات به دست آمده را بررسی میکند و از آن برای بهبود کیفیت نسل بعدی محصولات خود بهره میبرد.

تیم کریشنا داربها در آزمایشگاهی دور افتاده در دیگر بخش های کمپ ردموند فعالیت میکنند، این آزمایشگاه دارای تعداد زیادی اتاق با درهای بزرگ به رنگ قرمز تشکیل شده است که قوانین امنیتی شدیدی برای تردد در آنها وضع شده است. این اتاق ها به وسیله یک راهروی بتونی به یکدیگر متصل میشوند و به خاطر عدم وجود هیج پنجره یا روزنه ای به محیط بیرون شما احساس میکنید که در یک پناهگاه اتمی حضور دارید. فقدان نور طبیعی تنها موضوع مرموز و مشهودی نیست که در این ساختمان وجود دارد، شما همیشه صدای جیغ و گاها ناله دستگاه های مورد آزمایش را در این ساختمان میشنوید. صداهایی که هرگز قطع نمی شوند.

کارکنان این آزمایشگاه به طور پیوسته بین اتاق ها و محفظه های آزمایش در حال تردد هستند تا میزان خسارت وارده به دستگاه را مورد ارزیابی قرار دهند.

یکی از مدیران این مجموعه به نام بردتامسون در مورد کارش اینگونه توضیح میدهد:
من عاشق خرد کردن دستگاهها هستم، این در حالی است که میدانم این کارها منجر به تولید سخت افزارهای بهتری خواهد شد.


یکی از مهمترین زمینه‌های فعالیت این آزمایشگاه بررسی میزان مقاومت دستگاه‌های خانواده سرفیس در مقابل شرایط محیطی است. بسیاری از دستگاه های تولیدی این خانواده از جمله سرفیس پرو 4  توسط بازیکنان ومربیان تیم های فوتبال در کشور آمریکا مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین لازم است تا از کیفیت عملکرد دستگاه در شرایط محیطی نظیر دما، رطوبت، نور شدید و گرمای زیادی اطمینان حاصل شود.

کریشنا داربها جزئیات بیشتری از کار در این آزمایشگاه را بازگو می کند:
ما شرایط مختلف محیطی را در آزمایشگاه خود با استفاده از محفظه‌های ویژه‌ای که به آنها  محفظه آب و هوا میگوییم شبیه سازی میکنیم .ما دراینجا دستگاه را با سرعت زیادی سرد می‌کنیم و دوباره آن را در معرض گرما قرار می‌دهیم. این کار پیوسته تکرار می‌شود تا میزان ثبات دستگاه در چنین شرایطی آشکار گردد.


در ادامه به بررسی کلی بخشی از آزمایشگاه خواهیم پرداخت:
چند روز پیش یک دستگاه سرفیس استودیو را برای چندین روز متوالی درون محفظه ای با دمای 55 درجه و رطوبت 85 درصد قرار دادند. هدف از انجام این آزمایش سنجش کیفیت و کارآیی بخش های مختلف این دستگاه نظیر لولای خاص سرفیس استودیو ونمایشگر لمسی آن، مدارات داخلی، چسب کاری های دستگاه وحتی رنگ بدنه آن میباشد.

روال کار در این آزمایشگاه اینگونه است که طی بازه های زمانی مشخص  در حین آزمایش و در نهایت پس از اتمام تست، کارکنان آزمایشگاه دستکاه را در مورد بروز هرگونه تغییرات مورد بررسی قرار میدهند. این تیم در انجام این آزمایشات نهایت توجه و دقت را از خود نشان میدهند و دستگاه را از هر نظر مورد بررسی قرار میدهند. برای نمونه این گروه پس از اتمام آزمایشات بررسی میکنند که آیا قسمتی از دستگاه از جای خود خارج شده است؟ یا خیر؟

کریشنا داربها مدیر ارشد این گروه توضیح مختصری درباره عملکرد این گروه میدهد:
ما در امر بررسی آزمایش ها بسیار دقیق هستیم، برای مثال بررسی ما در مورد جابجایی موقعیت یک قطعه از دستگاه در مقیاس میکرون است. هر میکرون معادل 0.001 میلی متر میباشد، که شما قادر به تشخیص این میزان تغییر با چشم غیر مسلح نیستید. در همان نگاه اول میتوانیم مشکل را درک کنیم. دانستن مشکل دستگاه به ما کمک میکند تا دلیل وقوع این مشکل را کشف کنیم. این اطلاعات کسب شده از این آزمایشات به ما در طراحی و تشخیص عیب دستگاه کمک شایانی میکند.


در این آزمایشگاه همزمان چندین دستگاه مورد آزمایش قرار می گیرند، برای نمونه سرفیس استودیویی مشاهده کردیم که در فر آزمایشگاه در حال سرخ شدن بود. در همان زمان چندین دستکاه سرفیس پرو در محفظه ای قرار داده شده بودند تا درمورد غبار نمک مورد آزمایش قرار بگیرند، تابتوان عمر این دستگاه را برای مناطق ساحلی نیز مورد ارزیابی قرار داد. بعد از اتمام آزمایشات، گروه آزمایشگاه، داخل و خارج دستگاه را برای وجود خوردگی و زنگ زدی مورد بررسی قرار میدهد.

درست همزمان با همین آزمایشات چندین لپ تاپ دیگر در حال گذراندن آزمایشات دیگری بودند. آنها برای مدت چندین هفته در داخل محفظه ای قرار داشتند تا مورد تابش پرتوهای فرابنفش قرار بگیرند. این پرتوها درست معادل قرار گیری دستگاه برای چندین ماه در مقابل نور خورشید در دنیای واقعی است. بعد از اتمام این آزمایش چند هفته ای تیم آزمایشگاه دستگاه ها را مورد بررسی قرار داد تا هر گونه تغییر در رنگ، آسیب اتصالات و چسب ها مورد ارزیابی قرار گیرند.

در بخش پایینی آزمایشگاه یک دستگاه اتوماتیک بر روی سرفیس پرو آب می پاشید و در ادامه دستگاه را خشک میکرد و این کار را مجددا انجام میداد. این کار درواقع شبیه سازی آن چیزی است که در یک مسابقه فوتبال در هوای بارانی بر سر سرفیس پرو می آید. با این آزمایش عمر دستگاه را برای استفاده در هوای بارانی مورد ارزیابی قرار می دهند.

در همین حال که این آزمایش در حال انجام شدن بود، مهندس آزمایشگاه باب مکفرسون بدنه سرفیس پرو را به هشت قسمت فرضی تقسیم کرد، سپس هر قسمت از بدنه دستگاه را در معرض هشت ترکیب شیمیایی مختلف اعم از مواد پاک کننده خانگی، لوسیون‌های بدن و حتی شیشه شور قرار داد. پس از پایان این آزمایش مکفرسون سرفیس پرو نگون بخت را وارد فر آزمایشگاه کرد تا تاثیر هرگونه واکنش شیمیایی آتی را روی دستگاه مورد بررسی قرار دهد.

تست‌های مشابهی روی تایپ کاور، نمایشگر و البته دیگر اعضا خانواده سرفیس انجام می‌گیرد. در بخش دیگری از آزمایشگاه تست بسیار جالبی در جریان بود. در پشت پنجره یک محفظه بلند موتوری قرار داشت که ابری ضخیم از پودر را بر سر یک سرفیس لپ‌تاپ می‌ریخت، تا میزان مقاومت دستگاه به گردوغبار در شرایط محیطی برای مثال داخل خانه یا دفترکار مورد سنجش قرار گیرد. با استفاده از این آزمایش پاسخ سوالاتی نظیر آنکه “آیا فن دستگاه قادر است پس از تحمل این حجم غبار کار کند؟ آیا فن همچنان به‌خوبی می‌تواند سخت‌افزار دستگاه را خنک کند؟ آیا مشکلی در عملکرد کلی دستگاه ایجاد خواهد شد؟” پیدا خواهد شد.

پودری که مایکروسافت برای انجام این آزمایش استفاده می‌کند در حقیقت دانه‌هایی با اندازه معین از کوارتز خرد شده است که برای شبیه‌سازی گردوغبار موجود در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پودرها را مایکروسافت از یک شرکت تولید کننده گرده خریداری می‌کند.
         
اگر فکر می‌کنید بلاهایی که در این آزمایشگاه بر سر یک سخت‌افزار می‌آید به پایان رسیده در اشتباه هستید. طی آزمایش دیگری چندین دستگاه ویژه که میزان مقاومت دستگاه ها را در مقابل شوک فیزیکی ناگهانی  شبیه‌سازی می‌کنند قرار داشتند، بدین صورت که هر سرفیس را از فاصله دو متری روی سطوح مختلف از فرش گرفته تا بتون پایین انداخته و عملکرد دستگاه را پس از سقوط مورد ارزیابی قرار می دهند.

در آخر هم دستگاهی وجود دارد که به آن لقب برج شوک داده اند، که یک دستگاه سرفیس پرو را داخل آن قرار میدهند. درون این برج، سرفیس چندین متر بالاتر از سطح زمین قرار دارد و دستگاه نیروی گرانشی معادل 600 GS  را به سرفیس وارد میکند. جالب است بدانید که در نیروی گرانشی معادل 5 GS انسان هوشیاری خود را از دست خواهد داد. تمامی جزئیات و اطلاعات موجود در این آزمایش توسط دوربین های ویژه ای ثبت وضبط میشوند و دو تکنسین نیز که در فاصله چندمتری از این برج قرار دارند به دقت مشغول مشاهده تاثیرات این نیروی گرانشی بسیار زیاد روی سرفیس هستند.

پس از پایان آزمایش و به اتمام رسیدن بررسی ویدیویی، دستگاه از بابت هرگونه آسیب ظاهری و میکروسکوپی مورد کاوش قرار می‌گیرد. این آزمایش در حقیقت شبیه‌سازی بسیار دقیقی از اتفاقی است که در طی چندین سال استفاده روزمره بر سر یک کامپیوتر خواهد آمد.

در اتاقی دیگر یک سرفیس پن توسط یک بازوی روباتیک خطوط افقی و عمودی را روی نمایشگر یک سرفیس استودیو رسم می‌کند. در ادامه روبات نمایشگر را پاک می‌کند و آزمایش مجدد انجام می‌شود. این روال برای مدت چندین هفته در حال تکرار است تا عملکرد نوک قلم و نمایشگر دستگاه مورد ارزیابی دقیق قرار گیرند.

در کنار این روبات، روبات دیگری مشغول روشن کردن یک سرفیس پرو با استفاده از سرفیس پن است، در ادامه روبات سرفیس پرو را در حالت استندبای قرار می‌دهد، تمامی دکمه‌های دستگاه را لمس کرده، پخش یک ویدیو را آغاز می‌کند، سپس انتقال چندین فایل را آغاز کرده، دوربین دستگاه را فعال می‌کند، حتی چند عکس می‌گیرد، دوباره دستگاه را خاموش می‌کند و این کار بار دیگر از نو آغاز می‌شود.

ناتان پترسون مهندسی که مسئول انجام این آزمایش است می گوید:
 این کار درست مانند کاری است که هر کاربر انجام می‌دهد، این روبات برای چندین هفته همین کارها را تکرار خواهد کرد.


تمامی این شکنجه‌های عذاب‌آور پیوسته در قلب ردموند در حال تکرار هستند تا از رضایت مشتریان اطمینان حاصل گردد، آزمایش کنندگان مداوم در حال کار هستند تا کاربران پس از خرید یک دستگاه سرفیس از عمر چندین ساله دستگاه خود اطمینان داشته باشند.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۲۲

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.