پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

مقایسه گوشی a۵۲s با a۵۳ | کدام میان رده پرطرفدارترین است؟

سه شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۴

مقایسه گوشی a۵۲s با a۵۳ | کدام میان رده پرطرفدارترین است؟

مقایسه گوشی a52s با a53 | کدام میان رده پرطرفدارترین است؟

نزدیک بودن قیمت گوشی سامسونگ a52s و a53 موجب شده است که بخش زیادی از کاربران به دنبال مقایسه قابلیت ها و ویژگی های آن ها باشند. همانگونه که می دانید سامسونگ در آگوست سال ۲۰۲۱ با رونمایی از گوشی مدل a52s نشان داد که یک میان رده قدرتمند را در اختیار کاربران قرار داده است. این گوشی در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۲۱ به صورت رسمی در بازار عرضه شد. در همان نگاه نخست شباهت های ظاهری زیادی با محصول نسل پیشین این گوشی یعنی A52 مشاهده می شد. در سال ۲۰۲۲ و 7 ماه پس از رونمایی از سامسونگ a52s، این برند تصمیم گرفت که یکی از محصولات جدید خود را با شباهت بالا نسبت به a52 روانه بازار کند.

گوشی سامسونگ a53 را بسیاری از کاربران نسخه ارتقا یافته a52s می‌دانند. با این حال در برخی از قابلیت ها ممکن است عملکردی قوی تر و در برخی دیگر از عملکرد ضعیف تر برخوردار باشد. با توجه به قیمت نزدیک این گوشی ها، ما به مقایسه گوشی a52s و a53 پرداخته ‌ایم. بررسی قابلیت ها و ویژگی های ارائه شده در این گوشی ها نشان می دهد که با خرید هر کدام می توانید عملکردی نسبتا مشابه با گزینه دیگر مشاهده نمایید. در عین حال همچنان بسیاری از کاربران نسبت به خرید گوشی سامسونگ a52s و خرید گوشی سامسونگ a53 مردد هستند.

بیشتر بخوانید : معرفی گوشی سامسونگ A۵۳ 

مقایسه گوشی a52s و a53 ، طراحی و ساخت

اگر به طراحی و ساخت گوشی سامسونگ گلکسی a53 نگاه کنید، بدون تردید نظر شما با توجه به شباهت های بسیار زیاد آن به سامسونگ گلکسی a52s جلب می‌شود. در واقع سامسونگ هیچگونه خلاقیت خاصی را برای ساخت گوشی جدید خود نشان نداده است. به همین علت در گام نخست با مقایسه گوشی a52s و a53 به لحاظ طراحی و نوع ساخت، هیچ تفاوتی احساس نخواهیم کرد.

در قسمت پشتی a53 ماژول های دوربین را مشاهده می‌کنیم که به صورت عمودی قرار گرفته اند. استفاده از بدنه پلاستیکی برای ساخت گوشی a53 به گونه ای صورت گرفته است که می‌تواند برای کاربران جذاب باشد. نوع طراحی و ساخت گلکسی a53 به گونه ای است که دارای سطح بسیار صافی بوده و کاربران هنگامی که آن را در دستان خود می گیرند، حس داشتن شیر پرچمدار را تجربه خواهند کرد. در قسمت بالای صفحه نمایش و در مرکز آن، دوربین سلفی را مشاهده می کنید. به مانند گوشی a53 در ساخت گوشی a52s نیز از بدنه پلاستیکی استفاده شده است. شاید در نگاه اول تنها مورد جزئی که در طراحی گوشی a52s و a53 مشاهده می کنید، کوچکتر بودن ماژول دوربین های بخش عقب گوشی a52s باشد.

در کنار این موارد، با مقایسه طراحی گوشی a52s و a53 مشاهده خواهیم کرد که کلیدهای حجم صدا و پاور در هر دو گوشی در سمت راست قرار گرفته اند. این تصویر حالت کاملا یکسان دارد. سامسونگ سعی کرده است در ساخت هر دو محصول خود با استفاده از متریال پلاستیک، خاصیت انعطاف پذیری بالایی به گوشی های میان رده خود اضافه کند. همانگونه که می دانید پلاستیک نسبت به ضربات می تواند کمتر دچار ترک و شکستگی شود. علاوه بر این استفاده از پلاستیک برای ساخت گوشی a52s و a53 موجب می شود تا کاربران پس از کثیف شدن قاب پشتی بتوانند به راحتی آن را تمیز کنند. به همین علت به ندرت می توانید اثر انگشتی بر روی پنل پشتی گوشی a52s و a53 مشاهده کنید.

در کنار این موارد اگر بخواهیم به صورت تخصصی تر به مقایسه گوشی a52s و a53 به لحاظ طراحی و ساخت بپردازیم، بهره گیری این دو میان رده شگفت‌انگیز از استاندارد ip67 به عنوان قابلیت مناسب دیگر می تواند مد نظر قرار گیرد. این استاندارد کمک می کند که در برابر گرد و غبار و رطوبت بتوانیم مقاومت بالایی از گوشی ها مشاهده کنید.

به همراه تمام مواردی که عنوان کردیم با مقایسه گوشی a52s و a53 به لحاظ طراحی و ساخت، کمترین تفاوت را می توانید مشاهده کنید. در واقع تشخیص تفاوت ها برای بخش زیادی از کاربران می تواند دشوار باشد. هر دو گوشی در زیر نمایشگر از حسگر اثر انگشت نیز بهره می برند.

بیشتر بخوانیم : معرفی موبایل سامسونگ A۵۲s ۵G

مقایسه صفحه نمایش گوشی a52s با a53

یکی دیگر از مواردی که برای مقایسه گوشی a52s و a53 می‌تواند حائز اهمیت باشد، مقایسه صفحه نمایش این دو گوشی میان رده خواهد بود. سامسونگ تلاش کرده است که در ساخت هر دو گوشی خود از یک صفحه نمایش با کیفیت سوپر امولد بهره ببرد. به لحاظ صفحه نمایش نیز با مقایسه گوشی a52s و a53 کمترین تفاوت را می توانیم مشاهده کنیم.

در هر دو گوشی از نمایشگر سوپر امولد استفاده شده است. این نمایشگرها با اندازه ۶.۵ اینچی و بار نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز نیز عملکرد کاملا یکسانی دارند. این پایان ماجرا نبوده و هنگامی که به صورت تخصصی تر به مقایسه گوشی سامسونگ a52s با a53 می پردازیم، می توانیم موارد دیگری را نیز مشاهده نماییم.

تراکم پیکسلی در نظر گرفته شده بر روی صفحه نمایش هر دو گوشی ۴۰۵ پیکسل بر اینچ است. در واقع پنل فوق العاده ای که بر روی گوشی a52s و a53 نصب شده است، کاملا یکسان عمل می‌کند. این تراکم پیکسلی و نوع صفحه نمایش نشان می دهد که کاربر در نمایش رنگ ها و جزئیات می تواند عملکردی خیره کننده از هر دو محصول سامسونگ مشاهده نماید. فراموش نکنید که سامسونگ برای محافظت از صفحه نمایش a52s و صفحه نمایش a53 از محافظ گوریلا گلس ۵ بهره برده است.

اگر بخواهیم کوچکترین تفاوت a52s با a53 را به لحاظ صفحه نمایش عنوان کنیم، کیفیت بهتر نمایشگر a53 در برابر روشنایی را می توانیم نام ببریم. بررسی و آزمایشاتی که بر روی صفحه نمایش a52s و a53 صورت گرفته است نشان داده که حداکثر روشنایی نمایشگر سامسونگ a53 در مقایسه با نمایشگر سامسونگ a52s از روشنایی بیشتری در حالت دستی بهرمند است. با این حال اگر حالت اتوماتیک را انتخاب کنید، کم و بیش عملکرد مشابهی از هر دو صفحه نمایش می توانید مشاهده نمایید.

اگر بخواهیم یک جمع بندی از مقایسه گوشی a52s و a53 به لحاظ نمایشگر انجام دهیم، به طرز شگفت آوری عملکردی کاملا مشابه را می توانیم مشاهده کنیم. در واقع کره ای ها تلاش کرده‌اند که در هر دو محصول ارائه شده از صفحه نمایش های فوق العاده باکیفیت استفاده کنند. برگ برنده سامسونگ در بسیاری از گوشی های میان رده استفاده از این نمایشگر بوده است. گوشی های a52s و a53 از نمایشگر super AMOLED با کیفیت FHD+ بهره مند شده اند. این صفحه نمایش های بی نظیر قادر هستند با بالاترین کیفیت هر نوع محتوایی را به نمایش بگذارند. علاوه بر این، رزولوشنی که برای صفحه نمایش a52s و a53 در نظر گرفته شده است، 1080×2400 بوده که در کیفیت نمایشگر بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

مقایسه دوربین گوشی a52s و a53

در گام بعدی برای مقایسه گوشی a52s و a53 به مبحث شیرین و جذاب دوربین خواهیم رسید. بدون تردید یکی از مهمترین مواردی که کاربران ترغیب به خرید یک گوشی می شوند، بررسی کیفیت دوربین آن است. همانگونه که می دانید سامسونگ در رونمایی از گوشی گلکسی a52s بیان کرد که از یک ماژول چهارگانه برای آن استفاده کرده است. شرایطی که نشان می‌دهد کاربر با خرید گوشی سامسونگ a52s می‌تواند عملکرد مناسبی از آن دریافت کند. سنسورهای چهارگانه به کار رفته بر روی گوشی a52s از کیفیت فوق العاده ای بهره میبرند.

در گوشی a52s از یک سنسور ۶۴ مگاپیکسلی به عنوان سنسور اصلی استفاده شده است. علاوه بر این، سنسور قدرتمند به کار رفته به وسیله سنسور ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض پشتیبانی می شود. در کنار این دو سنسور شما می توانید دو سنسور ۵ مگاپیکسلی ماکرو و عمق سنج را نیز مشاهده کنید. سامسونگ در عملکردی جالب برای گوشی گلکسی a53 نیز دقیقاً مشابه گوشی a52s عمل کرده است. به همین علت مشاهده می کنید که یک سنسور ۶۴ مگاپیکسلی به وسیله سنسور ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض و دو سنسور ۵ مگاپیکسلی ماکرو و عمق رنگ پشتیبانی خواهد شد. بررسی دقیق تر و مقایسه گوشی a52s و a53 از لحاظ دوربین نشان می دهد که در تصاویر ثبت شده نیز عملکرد مشابهی خواهند داشت. این گوشی ها در سنسورهای خود از لرزشگیر اپتیکال بهره می برند. علاوه بر این، استفاده از فوکوس خودکار با قابلیت تشخیص فاز نیز کمک می کند تا کاربر برای ثبت تصاویر خاص بتواند به خوبی عمل نماید. هر دو گوشی برای ثبت تصاویر و ویدئوها قادر هستند با وضوح 4K عمل نمایند. به همین علت کاربر عملکرد چشمگیری هنگام گرفتن فیلم با گوشی a52s و a53 مشاهده می کند.

در کنار این موارد سامسونگ در ساخت گوشی a52s و a53 به منظور تثبیت کردن ویدئوها از یک فناوری مدرن با نام gyro_EIs استفاده کرده است. هر دو دستگاه به فلش ال ای دی مجهز شده‌اند. در مبحث دوربین سلفی نیز کمترین تفاوت را در گوشی های a52s و a53 مشاهده خواهید کرد. سامسونگ در هر دو محصول میان رده خود از یک سنسور ۳۲ مگاپیکسلی برای دوربین جلو استفاده کرده است. در این بین اگر به صورت تخصصی بخواهیم به مقایسه دوربین گوشی گلکسی a52s و a53 بپردازیم، با توجه به تفاوت در پردازنده آنها ممکن است خروجی را با تفاوت ناچیزی مشاهده کنیم. یکی دیگر از تفاوت های به کار رفته در دوربین a52s و a53 به نرخ فریم دوربین جلوی آن ها برمی گردد. با وجود اینکه با خرید گوشی a53 کاربر قادر است هنگام ثبت تصاویر با دوربین سلفی از نرخ ۶۰ فریم اسم بهره ببرد ولی این قابلیت در a52s با نرخ ۳۰ فریم برای فیلمبرداری مشاهده می شود. در مجموع موارد بیان شده, اگر از علاقه مندان به ثبت تصاویر حرفه ای هستید, می توانید روی به خرید گلکسی a53 بیاورید. هر چند در عمل تفاوت بسیار جزئی با a52s به لحاظ دوربین خواهد داشت.

مقایسه گوشی a52s با a53 از نظر نرم افزاری

اگر بخواهیم یک تفاوت گوشی a52s و a53 را پس از مقایسه تخصصی بیان کنیم، بدون تردید به مبحث نرم افزاری اشاره خواهیم کرد. در واقع با مقایسه نرم افزار گوشی a52s و a53 مشاهده می شود که هر کدام از آن ها قابلیت های خاصی خواهد داشت. برخلاف صفحه نمایش، نوع طراحی و دوربین به کار رفته بر روی گوشی های a52s و a53، هنگام مقایسه گوشی a52s و a53 به لحاظ نرم افزاری مشاهده می کنیم که برای خرید ممکن است کاربران سردرگم شوند.

هنگام رونمایی از گوشی سامسونگ a53 مشخص شد که از رابط کاربری One UI 4.1 و همچنین اندروید ۱۲ بهره می برد. با این حال سامسونگ در ساخت گوشی a52s به صورت پیش فرض از اندروید نسخه ۱۱ استفاده کرده است.

علاوه بر این، سامسونگ رابط کاربری اختصاصی خود یعنی One UI 3.1 را بر روی a52s قرار داد. فراموش نکنیم که سامسونگ به کاربر این اجازه را می دهد که گوشی a52s را به مانند جانشین خود به جدیدترین سیستم عامل ارتقا دهد. نوع رابط کاربری به کار رفته بر روی هر دو گوشی این امکان را به کاربر می دهد تا بتواند برای سفارشی سازی گوشی مطابق با سلیقه خود عمل نماید. خریداران به واسطه استفاده از رابط کاربری پیشرفته و آخرین نسخه اندروید قادر هستند که به روزترین اپلیکیشن های جهان را به راحتی نصب و اجرا کنند. با مقایسه نرم افزار گوشی a52s و a53 مشاهده می کنیم یکی دیگر از خصوصیات مشترک در آنها بهره گیری از پروتکل امنیتی Samsung Knox خواهد بود. سامسونگ این قابلیت را در سخت افزار و نرم افزارهای محصولات قرار داده است. این قابلیت به خوبی می تواند به محض روشن شدن گوشی ایمنی چند لایه را بر روی آنها قرار دهد. به همین علت تمام داده‌های کاربران در برابر تهدیدات مخرب و بدافزارها به بهترین شکل ممکن مورد محافظت قرار خواهند گرفت.

مقایسه گوشی a52s با a53 از نظر سخت افزار

با مقایسه گوشی a52s با a53 به لحاظ سخت افزاری کمک می توانیم تفاوت هایی را در آنها مشاهده کنید. در واقع با مقایسه سخت افزاری گوشی a52s و a53 می توانیم بخش اعظمی از تفاوت های این دو محصول شگفت انگیز سامسونگ را مشاهده نماییم. به‌نظر می‌رسد سامسونگ در انتخاب سخت افزار برای هر دو گوشی میان رده خود با کاربران در حال شوخی است. با توجه به شباهت های شگفت انگیزی که با مقایسه گوشی a52s و a53 مشاهده می کنیم، تفاوت های به کار رفته در سخت افزار اندکی عجیب به نظر می رسد. بررسی پردازنده به کار رفته بر روی a52s و a53 نشان می دهد تنها جایی که کاربران با تفاوت هایی مواجه می شوند، این بخش خواهد بود. این محصولات برای پردازش فعالیت‌های خود از برندهای کاملا متفاوت بهره مند شده اند.

سامسونگ برای ساخت گوشی a52s از یک تراشه اسنپدراگون 778g استفاده کرده است. این پردازنده به خوبی می تواند کاربران را یاری کند تا برای اجرای بازی های سنگین بتوانند به بهترین شکل عمل کنند. در واقع به لطف قرار گرفتن پردازنده Snapdragon 778g بر روی a52s، این گوشی توانسته است فروش بالایی در بازار را به خود اختصاص دهد. این پردازنده ۶ نانومتری با بهره گیری از 8 هسته پردازشی با سرعت کلاک ۲.۴ گیگاهرتز از چهار هسته قدرتمند Kyro 670 و ۱.۹ گیگاهرتز از چهار هسته دیگر به راحت ترین شکل ممکن در اجرای بازی کاربران را یاری می‌کند. فراموش نکنید تراشه به کار رفته قادر است به وسیله پردازنده گرافیکی Aderno 642L، کیفیت و عملکرد فوق‌ العاده‌ ای از خود نشان دهد. علاوه بر این، پشتیبانی از شبکه 5G از دیگر خصوصیاتی به شمار می رود که برای علاقه مندان به شبکه می تواند جالب باشد.

به مقابل با خرید گوشی a53 می توانید از یک محصول شگفت انگیز و مجهز به پردازنده گرافیکی اگزینوس ۱۲۸۰ بهره ببرید. این پردازنده ۵ نانومتری نیز برای عملکردهای مختلف می‌تواند قدرت خود را به خوبی نشان دهد. علاوه بر این، گوشی سامسونگ گلکسی a53 مجهز به پردازنده گرافیکی قدرتمند Mali_G68 شده است. بدون تردید با بررسی پردازنده گرافیکی به کار رفته بر روی هر دو محصول مشاهده می کنیم که نسخه قدیمی تر محصولات سامسونگ یعنی a52s می تواند عملکردی بهتر داشته باشد. این امر اندکی عجیب به نظر می رسد. علاوه بر این، ترکیب پردازنده گرافیکی و چیپست به کار رفته بر روی هر دو محصول نشان می دهد که گوشی سامسونگ a52s می تواند برتری خود به رخ رقیب یعنی a53 بکشد.

بررسی امتیاز هر دو گوشی در بنچمارک آنتوتو 9 نیز به ما نشان می دهد که گوشی a52s با ۵۲۰ امتیاز نسبت به گوشی a53 با ۴۳۲ امتیاز توانسته است عملکرد بهتر خود را نشان دهد. در مقایسه سخت افزار گوشی a52s و a53 مشاهده می کنیم که خرید نسخه قدیمی تر ارائه شده توسط سامسونگ می تواند گزینه ای کاربردی تر باشد.

علاوه بر این موارد، اگر بخواهیم به لحاظ سایر فضاها و قطعات به کار رفته در گوشی a52s و a53 مقایسه ای انجام دهیم، تفاوت‌های چندانی مشاهده نخواهید کرد. هر دو گوشی از چند مدل مختلف استفاده می کنند. سامسونگ در ساخت گوشی a52s از حافظه های رم ۴ گیگابایتی، 6 گیگابایتی و ۸ گیگابایتی استفاده کرده است. این شرایط دقیقا برای گوشی گلکسی a53 نیز تکرار می شود. علاوه بر این مورد، به منظور ذخیره سازی داده ها کاربران قادر هستند در خرید گوشی a52s و خرید گوشی گلکسی a53 نسخه های ۱۲۸ گیگابایتی یا ۲۵۶ گیگابایتی را انتخاب کنند.

مقایسه باتری گوشی a52s و a53

پس از مقایسه گوشی a52s و a53 به لحاظ سخت افزار، نرم افزار، دوربین و صفحه نمایش، به یک مبحث مهم دیگر می رسیم. در مقایسه گوشی a52s و a53 به لحاظ باتری مشاهده می کنیم که سامسونگ محصول جدیدتر خود را با باتری قدرتمندتر روانه بازار کرده است. گوشی گلکسی a52s از یک باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می برد.

در طرف مقابل، سامسونگ یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی بر روی محصول جدیدتر خود یعنی گلکسی a53 قرار داده است. این دو گوشی از شارژر ۲۵ واتی استفاده می‌کنند. مدت زمان شارژ هر دو باتری تقریبا مشابه هم انتخاب شده است. علاوه بر این، میانگین شارژدهی هر دو گوشی در مقایسه باتری a52s و a53 نشان می دهد که هر دو عملکردی یکسان خواهند داشت. بر روی هر دو محصول ارائه شده توسط سامسونگ فناوری شارژ سریع را مشاهده می کنید. در حالت کلی اگر بخواهیم کیفیت و قدرت باتری را با تاثیر پذیری از پردازنده اصلی مقایسه کنیم، مشخص میشود که ۵۰۰ میلی آمپر ساعتی که نسخه جدیدتر سامسونگ به صورت اضافه تر از آن بهره می برد، تفاوت چندانی با گوشی a52s ایجاد نخواهد کرد. در هر شرایطی با بررسی این موارد مجددا مشاهده می شود که خرید a52s از a53 می تواند منطقی تر باشد.

مقایسه گوشی a52s و a53 از لحاظ قیمت

هر اندازه که مقایسه گوشی a52s با a53 از جهت های مختلف حائز اهمیت باشد، یکی دیگر از مهمترین موارد برای خرید هر کدام بررسی قیمت خواهد بود. پس از ارائه نکات مختلف، حال این سوال مطرح می شود که خرید گوشی a53 بهتر است یا خرید گوشی a52s؟

قیمت گوشی a52s نشان می دهد که خرید آن می تواند انتخابی مناسب تر باشد. اگر یک مقایسه بین قیمت پایه گوشی a52s با گوشی a53 با مقدار حافظه داخلی و رم یکسان انجام دهیم، مشاهده می کنید که محصول جدیدتر ارائه شده توسط سامسونگ یعنی گلکسی a53 از قیمت بالاتری برخوردار است. به همین علت اگر به دنبال خرید یک گوشی با کیفیت بالا و قیمت مناسب تر هستید، توصیه ما به شما انتخاب سامسونگ گلکسی a52s خواهد بود.

جمع بندی

تمام مواردی که برای خرید گوشی سامسونگ a52s و خرید گوشی سامسونگ a53 مورد نیاز بود را ما در این مطلب شرح داریم. بدون تردید مقایسه گوشی سامسونگ a52s با سامسونگ a53 نشان می‌دهد که این دو محصول در هر حال می توانند عملکرد مناسبی داشته باشند. اگر یک گوشی مدرن با پردازنده قدرتمند را نیاز دارید، خرید نسخه قدیمی تر ارائه شده توسط سامسونگ یعنی a52s مناسب تر است. به لحاظ نوع صفحه نمایشی که به کار رفته و دوربین قرار گرفته شده بر روی هر دو گوشی تفاوت خاصی مشاهده نخواهید کرد. با توجه به تمام این موارد، میزان فروش گوشی a52s نسبت به فروش گوشی a53 در بازار بیشتر است.

سوالات متداول

گوشی a52s بخریم یا a53؟

بررسی و مقایسه گوشی a52s با گوشی a53 نشان می‌دهد که خرید گلکسی a52s می تواند گزینه ای مناسب تر باشد.

باتری a52s ظرفیت بیشتری دارد یا a53؟

در ساخت گوشی a52s از باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده شده است. این شرایط برای گوشی a53 متفاوت بوده و از یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می برد.

دوربین گوشی a52s بهتر است یا a53؟

با مقایسه دوربین a52s و a53 مشخص شده است که هر دو گوشی عملکرد کاملا مسابقه خواهند داشت.

قیمت گوشی a52s بهتر است یا a53؟

بررسی قیمت گلکسی a53 با a52s نشان می دهد که نسخه قدیمی تر یعنی a52s از قیمت بهتر و ارزش خرید بالاتری برخوردار است.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.