پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

معرفی سی پی یو Ryzen ۷۰۰۰، نگاهی به پردازنده های سری ۷۰۰۰ AMD

یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۷

معرفی سی پی یو Ryzen ۷۰۰۰، نگاهی به پردازنده های سری ۷۰۰۰ AMD

معرفی سی پی یو Ryzen 7000، نگاهی به پردازنده های سری ۷۰۰۰ AMD

هنگام برپایی نمایشگاه کامپیوتکس مشخص شد که amd با دست پر به این نمایشگاه آمده و قصد دارد از محصولات فوق العاده خود رونمایی کند. تراشه های سی پی یو Ryzen 7000 که توسط شرکت amd طراحی شده اند، برای سخت‌افزارهای پی سی می توانند نقطه عطفی باشند؛ چرا که amd تلاش کرده است در این سری از پردازنده های خود برای نخستین بار سیستم های رومیزی را با هسته های ۵ نانومتری مجهز نماید. نوع طراحی و ساخت پردازنده های Ryzen 7000 به گونه ای صورت گرفته است که در آن ها از معماری ZEN 4 استفاده شده و این کمپانی توانسته است عملکرد فوق العاده خود را در زمینه بهبود کارکرد تراشه ها نشان دهد.

در این کنفرانس مطبوعاتی، ای ام دی اعلام کرد که توانسته است تمام پردازنده های جدید خود را بر این معماری استوار نماید. علاوه بر این بهره گیری از معماری Zen 4 نیز کمک می کند که عملکرد سی پی یوها تا میزان ۱۰ درصد نیز بهبود یابد. در بخشی از کنفرانس ارائه شده توسط amd جزئیاتی در خصوص این معماری پردازشی ارائه شد. در واقع ای ام دی توانسته است که نقشه جدید راه خود را مطابق انتظار کاربرانی که به دنبال بهبود IPC یا دستورالعمل بر سیکل کلاک هستند، طراحی نماید. با وجود اینکه چند ماه از برگزاری نمایشگاه کامپیوتر در سال ۲۰۲۲ می گذرد ولی جزئیات دقیقی در خصوص سی پی یو Ryzen 7000 رایزن به ارائه نشده است.

مشخصات احتمالی سی پی یو Ryzen 7000

محصولات سری رایزن 7000 که توسط AMD روانه بازار می ‌شوند، فوق العاده مدرن خواهند بود. در این بین مشخص شده است که بالاترین عضو خانواده سی پی یو  7000ای ام دی با نام Ryzen 7950X9 در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. این پردازنده با ۱۶ یا ۲۴ هسته از راه خواهد رسید.

طبق گزارش هایی که اخیرا در خصوص سی پی یو 7000 ای ام دی درز پیدا کرده است، مشخص شده که ممکن است قدرت این پردازنده به 24 هسته و 48 رشته هم نیز افزایش پیدا کند. استفاده از ۲۴ هسته برای طراحی و ساخت سی پی یو 7000 ای ام دی نیاز به چیپست با معماری  ZEN 4خواهد داشت. با توجه به اینکه تاکنون اطلاعات دقیقی در این خصوص ارائه نشده و چگونگی دستیابی به این هدف توسط amd نیز مشخص نیست، نوع طراحی و ساخت قدرتمندترین پردازنده Ryzen 7000 احتمالا به شکلی صورت گرفته است که حداکثر فرکانس هسته آن ۵.۳ قدرت خواهد داشت. علاوه بر این با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده که نسبت به نسل کنونی پردازنده های ارائه شده توسط amd عملکرد آن با افزایش ۱۰ درصدی همراه است. در کنار مواردی که عنوان کردیم، توان طراحی حرارتی پردازنده های قدرتمند رایزن 7000 در محدوده ۱۲۵ تا ۱۷۰ وات قرار خواهد گرفت.

اگر بخواهیم به بررسی مدل دیگری از سی پی یوهای سری Ryzen 7000 ارائه شده توسط AMD بپردازیم احتمالا باید نام Ryzen 7900X 9 را در نظر داشته باشیم. در واقع یکی دیگر از محصولات قدرتمندی که در سری رایزن 7000 به کاربران عرضه خواهد شد، این مدل از سی پی یو خواهد بود. احتمالا ای ام دی در ساخت این پردازنده از ۱۶ یا ۱۲ هسته بهره برده است. به ترتیب هر کدام از این هسته ها ۳۲ و ۲۴ رشته خواهند داشت. حداکثر فرکانسی که این پردازنده از سری سی پی یو 7000 ای ام دی ارائه می دهد به میزان ۵.۳ گیگاهرتز خواهد رسید. در کنار این ویژگی ها توان حرارتی که ای ام دی برای ساخت این مدل از سی پی یوهای Ryzen 7000 مدنظر قرار داده است، احتمالا محدوده ۱۵۰ تا ۱۷۰ وات خواهد بود.

مطابق انتظار و به مانند سایر اعضای خانواده سی پی یو Ryzen 7000 طراحی و ساخت این پردازنده نیز بر اساس معماری ZEN 4 توسعه یافته است. انتظار بر این است که قیمت این تراشه نسبت به مدل قبلی به مراتب کمتر باشد. در واقع کاربران می توانند با خرید سی پی یو Ryzen 7000 مدل Ryzen 7900X9 عملکرد بی نظیری از آن دریافت کنند.

با بررسی انواع مدل های سی پی یو 7000 ای ام دی متوجه می شویم یکی دیگر از محصولاتی که این کمپانی روانه بازار می‌کند، با نام رایزن 7600X به خوبی می تواند با قیمت مناسب شرایط مورد نیاز کاربران را فراهم نماید. این پردازنده جدید ارائه شده توسط amd با 8 هسته و ۱۶ رشته از راه خواهد رسید. توان حرارتی سی پی یو Ryzen 7000 به مقدار 105 وات بوده و با حداکثر فرکانس ۵.۲ عملکرد بی نظیری نشان می دهد. این پردازنده ارائه شده توسط ای ام دی با قیمت مناسب و و با برچسب حدود ۵۰۰ دلاری روانه بازار خواهد شد.

این پایان کار نبوده و با بررسی انواع رایزن 7000 متوجه می شویم که محصول دیگر ارائه شده توسط amd می تواند با قدرت کمتر و با شکل هسته به خوبی نیازهای کاربران را در خرید س سی پی یو Ryzen 7000 برطرف نماید. پردازنده رایزن 7600X 5 با ۱۲ رشته و شش هسته روانه بازار خواهد شد. طبق اطلاعاتی که در خصوص این محصول از سری پردازنده های 7000 ای ام دی به بیرون درز پیدا کرده است، با حداکثر فرکانس ۵.۱ و با توان حرارتی ۶۵ وات ساخته شده است. کاربر می تواند به خوبی با بهره گیری از این پردازنده‌ ها توان مورد نیاز سیستم های خود را در اختیار داشته باشد. فراموش نکنید که تمام سی پی یوهای Ryzen 7000 بر اساس لیتوگرافی ۵ نانومتری توسعه یافته اند. مطابق انتظار و برای نصب این پردازنده ها نیاز به رم دو کاناله DDR5 خواهید داشت. علاوه بر این اگر بخواهیم به بررسی مشخصات و ویژگی های انواع پردازنده رایزن 7000 بپردازیم، پشتیبانی از سوکت LGA1718 و پلتفرم AM5 را می توانیم نام ببریم.

قیمت پردازنده سی پی یو Ryzen 7000

همانگونه که عنوان کردیم تاکنون اطلاعات کاملی در خصوص انواع سی پی یو 7000 ای ام دی و جزئیات آن ها و قیمت این سی پی یو منتشر نشده است. با این حال طبق بررسی هایی که صورت گرفته است و با توجه به قیمت سایر محصولات ارائه شده توسط AMD می توان متصور شد که قدرتمندترین محصول ارائه شده در این سری از پردازنده ها می تواند برچسب ۹۰۰ لاری را با خود همراه داشته باشد. در این بین قیمت سایر محصولات نیز بسته به توان آن ها مشخص می‌شود. به عنوان مثال پردازنده 7900x 9 می‌تواند با قیمت 750 دلار و پردازنده 7800x 9 با قیمت ۵۰۰ دلار به بازار عرضه شود. با توجه به این موارد به احتمال فراوان amd برای اعلام قیمت سی پی یو 7000 ای ام دی از نوع 7600x 9 مقدار ۳۵۰ دلاری را انتخاب کرده است.

تاریخ عرضه پردازنده رایزن 7000

انواع سی پی یو  Ryzen 7000که توسط amd طراحی شده اند با اسم رمز رافائل روانه بازار خواهند شد. در واقع می‌توان بیان کرد که پردازنده های مدرن و فوق العاده طراحی شده توسط amd جایگزین پردازنده های رایزن  5000که با اسم رمز Vermeer آن ها را می شناسیم، می‌ شوند.

فرآیند ساخت این پردازنده‌ها با توجه به جدیدترین تکنولوژی‌ها طی شده است. علاوه بر این قابلیت های گسترده ای که در ساخت سی پی یو Ryzen 7000 مشاهده می کنید به شما این امکان را خواهد داد که از یک ابزار بسیار توسعه یافته بتوانید بهره مند شوید.

در مقایسه با سایر پردازنده هایی که توسط AMD و برندهای دیگر تولید شده اند، این سری از پردازنده ها سرعت کلاک به مراتب بالاتری دارند. با توجه به اینکه ای ام دی همواره محصولات خود را در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ روانه بازار می‌کند، می‌ توان متصور شد که این سری از محصولات نیز در این بازه زمانی روانه بازار شوند. با این حال تاریخ دقیقی برای عرضه انواع سی پی یو Ryzen 7000 ارائه شده توسط amd اعلام نشده است.

چیپست و سوکت جدید در سی پی یو 7000 ای ام دی

هنگام رونمایی از سی پی یو Ryzen 7000 مشخص شد که amd تلاش کرده است که سوکت قبلی خود یعنی AM4 را برکنار کرده و در واقع آن را بازنشسته کند. این سوکت که از سال ۲۰۱۷ و از زمان رونمایی از نخستین پردازنده های رایزن Ryzen تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است باید جای خود را به تکنولوژی جدیدتر بدهد.

تکنولوژی جدیدی که ای ام دی برای ساخت پردازنده های خود انتخاب کرده است از نوع AM5 بوده که قدرت پردازشی به مراتب بالاتری خواهد داشت. در واقع AMD توانسته است یکی از بزرگترین تغییرات پلتفرم های خود را با تغییر سوکت از PGA به LGA نشان دهد. در واقع نوع ساخت سوکت ارائه شده توسط ای ام دی به گونه ای است که می‌تواند نسبت به پردازنده های نسل دوازدهم آلدرلیک اینتل برای ارتباط با پردازنده ها ۱۸ سیم بیشتر فراهم نماید. در حالی که طراحی PGA سوکت AM4 تنها ۱۳ سیم را به کاربران جهت اتصال به پردازنده ارائه می داد، نسل جدید پردازنده‌های طراحی شده توسط amd کاربر را یاری می کند که عملکرد این بخش را نیز بهبود بخشد. طبق گزارش هایی که تاکنون منتشر شده است، در ساخت پردازنده های سری رایزن 7000 برخلاف نسل قبلی و پردازنده های مجهز به سوکت LGA1700، کاربر تنها می‌ تواند از مادربرد های مجهز به حافظه DDR5 برای نصب آن ها بهره بگیرد.

حافظه کش V_Cache سه بعدی

در ساخت سی پی یو 7000، ای ام دی تلاش کرده است به منظور ارتقای عملکرد گیمینگ و تقویت بیشتر آن، حافظه V_Cache سه بعدی را بر روی آن ها قرار دهد. این فناوری به خوبی می تواند کاربران را یاری کند تا به صورت سه بعدی بتوانند به کش L3 دسترسی داشته باشند. با توجه به اینکه amd این فناوری را در 5800X3D به کار برده است، می توان متصور شد که در بخشی از پردازنده های Zen 4 نیز به احتمال فراوان از آن استفاده خواهد کرد.

مهمترین ویژگی های سی پی یو Ryzen 7000

با توجه به اینکه به صورت رسمی تاکنون جزئیات دقیقی از سی پی یو Ryzen 7000 ارائه نشده است، نمی توانیم به خوبی ویژگی ها و مزایای خرید آن ها را بیان کنیم.

با این حال طبقه گزارش هایی که به بیرون درز پیدا کرده است، می‌توانیم متصور شویم افزایش فرکانس سی پی یو Ryzen 7000 به رقمی بیش از ۵ گیگاهرتز در حالت بوست می تواند کاربران را یاری کند که از یک فناوری مدرن با عملکرد پردازشی شگفت انگیز بتوانند استفاده نمایند. استفاده از فرآیند جدید در کنار بهره گیری از انواع تکنولوژی ها به همراه تغییر سوکت پردازنده یک پیشرفت بزرگ محسوب خواهد شد. ای ام دی تلاش کرده است در ساخت سی پی یو Ryzen 7000 شرایطی به کار ببرد که مصرف انرژی در آن ها نیز به شکل قابل توجهی کاهش یابد. به احتمال فراوان فناوری‌های جدیدی که بر روی این پردازنده ها قرار دارند کاربر را یاری می‌ کنند تا با لیتوگرافی ۵ نانومتری بتوانند تحول شگرفی را در استفاده از سی پی یو مشاهده کنند.

جمع بندی

مطابق انتظار ای ام دی به منظور رقابت با پردازنده های نسل دوازدهم اینتل توانسته است سری سی پی یو 7000 را با بالاترین استانداردهای روز تولید کنند. پردازنده های ارائه شده توسط ای ام دی به خوبی می توانند نسل فعلی پردازنده های موجود در بازار را شکست دهند. در حال حاضر پردازنده های نسل دوازدهم اینتل با قدرت فوق العاده می توانند سیستم های گیمینگ را به بهترین شکل پشتیبانی نمایند. با رونمایی از پردازنده رایزن 7000 به صورت رسمی و با ارائه جزئیات می توانیم اطلاعات دقیق‌ تری را در اختیار داشته باشیم. بررسی قیمت سی پی یو 7000 ای ام دی نیز نشان می دهد با توجه به تجربه های قبلی، انتخاب آن ها می‌ تواند برای کاربران حرفه‌ ای گزینه‌ ای اقتصادی تر باشد.

 

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.