پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

مزیت استفاده از هاردهای SSD در لپ تاپ چیست؟

دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۰۰

مزیت استفاده از هاردهای SSD در لپ تاپ چیست؟

مزیت استفاده از هاردهای SSD در لپ تاپ چیست؟

برای خرید هارد اس اس دی باید اطلاعات کافی راجب این محصول را داشته باشید .فناوری هارد دیسک های معمولی به اینصورت است که سوزن هارد با قرارگیری بر روی هد (Head) عمل آدرس یابی اطلاعات را انجام داده، و پس از پیدا کردن آدرس مورد نظر، داده ها را به حافظه انتقال داده میشوند و سپس برای عمل پردازش به پردازنده ارسال می شوند. تمام این مراحل که در هارددیسک انجام میشود اعم از جابجایی سوزن، گردش هد و همچنین عمل آدرس یابی به صورت مکانیکی انجام می شود. همین مکانیکی بودن فرایند آدرس یابی اطلاعات باعث بوجود آمدن گرما و مصرف انرژی بالا در هارددیسک میشود که در نهایت باعث میشود در خواندن اطلاعات تاخیر بوجود آید. تمامی این موارد موجب میشود قطعات مکانیکی هارد دیسک به مرور زمان مستهلک شده و باعث کاهش سرعت پردازش اطلاعت شود. حتما به مواقعی برخوردید که برای یک خواندن یک فایل معمولی یا باز کردن یک برنامه، صداق قچ قچ هارد مرتب به گوش میرسد. این صداها، صداهای مکانیکی بودن هارددیسک را نشان میدهد.

حتما بخوانید : صفر تا صد خرید هارد اکسترنال

در مقابل این هاردها، حافظه های اس اس دی (SSD) وجود دارند که از سال 1995 به بعد کم کم استفاده از این نوع حافظه ها مرسوم شد. SSD مخفف عبارت Solid State Disk است: منبع ذخیره سازی است که از نیمه رساناهای حالت جامد تشکیل شده است. این نوع فناوری در ساخت حافظه های فلش هم کاربرد دارد و به همین دلیل برخی از افراد SSD ها را حافظه های فلش یا EPP ROM می نامند. در هارد دیسک های حالت جامد یا همان SSD ها از هیچ قطعه متحرکی استفاده نشده است و در ساخت آن ها از حافظه های مبتنی بر فلش یا SD-RAM ها استفاده شده است. استفاده از حافظه های مبتنی بر فلش در اس اس دی ها باعث می شود تا زمان تاخیر به حداقل برسد و همچنین گرمای تولید شده کاهش یابد که تمامی این مسائل باعث کاهش مصرف انرژی و همچنین سبکتر شدن این حافظه ها نسبت به هارد دیسک ها می شود.
اگر مطالب بالا را بدقت خوانده باشید، با مقایسه SSD با HDD به اولین نکته ای که بر میخوریم و حائز اهمیت است، عدم استفاده از قطعات متحرک مکانیکی در تولید SSD است که با توجه به این مورد برتری های زیر را برای این نوع حافظه بوجود می آورد:

دسترسی به اطلاعات در اس اس دی ها سریعتر است

از مزیت های دیگر استفاده از هاردهای SSD در لپ تاپ هاردهای مغناطیسی بر خلاف اس اس دی ها برای دسترسی به اطلاعات نیازمند بالارفتن سرعت چرخش دیسک ها و تعویض هد (Head) خواننده می باشد. اس اس دی ها برای خواندن اطلاعات به هیچکدام از این عملیات ها نیازمند نیستند و توانایی دسترسی مستقیم تصادفی به اطلاعات را دارند. در نتیجه سرعت بارگذاری سیستم عامل و دسترسی به داده ها در آنها بسیار بالاست.

اس اس دی ها در برابر لرزش و ضربه مقاوم هستند

مزیت استفاده از هاردهای SSD در لپ تاپ می توان به این نکته اشاره کردکه هارد دیسک ها در برابر ضربه فوق العاده حساس هستند، به صورتی که ممکن است با ضربه ای کوچک هارد بسوزد و یا قسمتی از اطلاعات آن از بین برود. اما اس اس دی ها ضربه و لرزش تا 1500G را تحمل می کنند و حتی در حین لرزش وقفه ای در عملیات شان ایجاد نمی شود ولی حداکثر تحمل هارد دیسک ها در برابر شوک های ناگهانی و ضربه نهایتا 900G است و به دلیل داشتن قطعات متحرک در حین لرزش ممکن است عملیات را متوقف کنند. با توجه به این موضوع به این نتیجه میرسیم که مقاومت اس اس دی ها در مقابل ضربه 1.6 برابر هارد دیسک ها است که این نوع حافظه ها را برای نوت بوک بسیار مناسب می نماید.

بیشتر بخوانید : چگونه لپ تاپ را فارسی کنیم؟

اس اس دی ها مصرف انرژی کمتری دارند و گرمای کمتری تولید می کنند

اس اس دی ها نسبت به هاردهای مغناطیسی 20 درصد کمتر انرژی مصرف می کنند. اگر لپ تاپ شما دارای هارد اس اس دی باشد، بطور چشمگیری مصرف باتری نوت بوک کاهش می یابد. هارد مغناطیسی در حالت عادی و بیکاری بیش از 4 وات و اس اس دی کمتر از 0.5 وات انرژی مصرف می کنند. در حالت پرکاری این رقم در هارد مغناطیسی به 6 و در اس اس دی به کمتر از 2 می رسد. اس اس دی ها گرمای کمتری نیز در حین کار تولید می کنند.

هاردهای اس اس دی قابل اطمینان هستند

MTBF مقیاس اندازه گیری مقاوت ابزارهای ذخیره سازی اطلاعات است. MTBF  مخفف Mean Time Between ailures  است به معنای میانگین زمان خرابی. زمان خرابی اس اس دی ها 1.2 میلیون ساعت و هاردهای مغناطیسی به دلیل داشتن قطعات مکانیکی 600 هزار ساعت تخمین زده شده است.

 هاردهای اس اس دی بیصدا هستند

هاردهای مغناطیسی در حین کار 24 دسیبل صدا تولید می کنند ولی هاردهای اس اس دی هیچ صدایی در هنگام تولید نمی کنند.

 حافظه های اس اس دی بسیار سبک هستند و وزن کمتری دارند

بطور میانگین وزن اس اس دی ها یک پنجم هاردهای مغناطیسی است و حجم کمتری نیز دارند.

 مقاومت بالای اس اس دی ها در برابر گرما و سرما

دمای عملیاتی هاردهای مغناطیسی نوت بوک از 5 تا 55 درجه سلسیوس و دمای عملیاتی اس اس دی نوت بوک از 0 تا 70 درجه سلسیوس است.
تنها عیب هاردهای اس اس دی قیمت بالای این حافظه ها در مقابل هارد دیسک هاست.

یک روز شگفت انگیز در آترامارت : بهترین قیمت لپ تاپ 

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.