پربازدیدترین مطالب

سبک زندگی و سلامت

تفاوت های شیمی درمانی و پرتو درمانی، بهترین راه حل برای مقابله با سرطان

دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۵

تفاوت های شیمی درمانی و پرتو درمانی، بهترین راه حل برای مقابله با سرطان

تفاوت های شیمی درمانی و پرتو درمانی، بهترین راه حل برای مقابله با سرطان

تفاوت های شیمی درمانی و پرتو درمانی کدامند؟ این سوالی است که متاسفانه برای افرادی که با سرطان دست و پنجه نرم می کنند همواره به ذهن می‌ رسد. همانگونه که می دانید برای درمان سرطان از روش های مختلفی استفاده می کنند. در این بین موثرترین روش ها برای مقابله با این بیماری مهلک استفاده از پرتو درمانی و شیمی درمانی است. تفاوت های شیمی درمانی و پرتو درمانی ممکن است پزشکان و همچنین متخصصین انکولوژی را ترغیب کنند تا برای مقابله با این بیماری در شرایط خاص، گزینه ای بهتر را انتخاب نمایند. در عین حال باید بدانید که هدف از پرتو درمانی یا رادیوتراپی و همچنین شیمی درمانی، از بین بردن سلول‌ های سرطانی خواهد بود.

با توجه به تفاوت های پرتو درمانی و شیمی درمانی، متخصصین با بررسی شرایط مختلف مانند شرایط جسمانی بیمار، سن و همچنین میزان پیشرفت بیماری بهترین گزینه را برای وی تجویز خواهند کرد. گاهی اوقات ممکن است که متخصص انکولوژی تشخیص دهد که برای نجات از بیماری سرطان نیاز به استفاده از دو روش پرتو درمانی و شیمی درمانی وجود داشته باشد. با توجه به اینکه حمله همه جانبه با استفاده از این راهکارهای درمانی به سلول‌ های سرطانی موجب می‌ شود که در سریع ترین زمان برای بالا بردن کیفیت زندگی بیمار بتوان اقدام نمود، نتایج بهتری در این زمینه به دست خواهد آمد. با ما همراه باشید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص به شما ارائه دهیم.

شیمی درمانی چیست؟

برای درک بهتر تفاوت های شیمی درمانی و پرتو درمانی می توانیم ابتدا تعریفی از هر دو روش داشته باشیم.

شیمی درمانی به نوعی روش درمانی و دارویی وریدی گفته می‌ شود که آن را از طریق سرم به بدن بیمار انتقال می دهند. استفاده از این روش درمانی کمک می کند تا بتوان برای مقابله با رشد تومورهای سرطانی در هر قسمتی از بدن اقدام نمود. شیمی درمانی به خوبی می تواند جلوی پیشرفت سلول های سرطانی را بگیرد. تصمیم گیری برای انتخاب روش درمانی بر عهده متخصص آنکولوژی خواهد بود.

گاهی اوقات متخصص تشخیص می دهد که قبل از عمل سنگین جراحی برای برداشتن تومورهای سرطانی بهتر است که چند جلسه شیمی درمانی انجام شود. با طی کردن این فرآیند می‌ توان نتیجه بهتری را پس از جراحی بر روی بدن بیمار مشاهده کرد. در واقع برای افزایش شانس موفقیت عمل جراحی، شیمی درمانی قبل از آن می تواند موثر باشد. شیمی درمانی به واسطه کوچک کردن تومورهای سرطانی کار را در حین فرآیند جراحی کم خطرتر و راحت تر خواهد نمود.

عوارض شیمی درمانی کدامند؟

شیمی درمانی عوارضی برای فرد بیمار به همراه خواهد داشت. هنگامی که صحبت از عوارض شیمی درمانی می شود، بدون تردید ذهن تمام ما به سمت ریزش مو خواهد رفت.

در این بین باید بدانید که شیمی درمانی علاوه بر این می تواند عوارض موقت و بلند مدت دیگری نیز به همراه داشته باشد. از جمله عوارض استفاده از این روش برای مقابله با بیماری سرطان می توان به حالت تهوع و استفراغ اشاره نمود. این پایان کار نیست و پس از طی کردن فرآیند شیمی درمانی، فرد بیمار تا چند روز دچار بی حالی می شود. ابتلا به اسهال و کم خونی از دیگر عوارضی هستند که فرد پس از شیمی درمانی ممکن است با آن ها دست و پنجه نرم کنند. برخی دیگر از رایج ترین موارد شیمی درمانی گزینه های زیر هستند.

عفونت زخم دهان و گلو

ضعف در بدن

درد در اندام مختلف بدن

بی حسی موضعی

این نکته را نیز فراموش نکنید که داروهای مختلفی که برای شیمی درمانی مورد استفاده قرار می گیرند هر کدام می توانند عوارض جانبی مخصوص به خود را داشته باشند. علاوه بر این با توجه به مقاومت بدن فرد ممکن است میزان علائم و عوارض تفاوت داشته باشد. گاهی اوقات افراد پس از شیمی درمانی کمترین عوارض جانبی را تجربه خواهند نمود. بسته به روشی که برای شیمی درمانی انتخاب می شود نیز عوارض تغییر خواهند نمود.

انواع روش های شیمی درمانی کدامند؟

برای از بین بردن سلول های سرطانی و مقابله با این بیماری مهلک می توان شیمی درمانی را به دو روش انجام داد.

روش دهانی

متخصصین انکولوژی گاهی اوقات ترجیح می دهند که فرد بیمار برای مقابله با سرطان از شیمی درمانی با استفاده از روش دهانی کمک بگیرد. روش دهانی به شکلی است که با مصرف داروهای خوراکی می توان به مقابله با سلول‌ های سرطانی پرداخت.

روش وریدی

برای طی کردن پروسه شیمی درمانی روش دیگری با نام وریدی وجود دارد. نوع انجام این روش به شکلی است که در داخل عروق، داروهای خاصی تزریق می کنند. متاسفانه فردی که از این روش برای مقابله با بیماری سرطان کمک می‌گیرد باید منتظر عوارض آن نیز باشد. در عین حال با توجه به تاثیر گذاری مناسب این روش برای مقابله با سلول های سرطانی، می توان نتایج بهتری دریافت نمود.

به یاد داشته باشید که دوره های مشخصی برای انجام شیمی درمانی در نظر گرفته می شود. گاهی اوقات متخصصین ترجیح می دهند که وقفه هایی در روند شیمی درمانی ایجاد کنند. به همین علت ممکن است هر کدام از این روش ها تا چند هفته نیز به درازا بی انجامد. این کار موجب می‌ شود که داروهای تزریق شده و داروهای خوراکی بتوانند با هدف گیری بهتر سلول های سرطانی در نقاط مختلف بدن، تاثیر بیشتری بگذارند.

پرتو درمانی یا رادیوتراپی چیست؟

برای درک تفاوت شیمی درمانی و پرتو درمانی می توان تعریفی از رادیوتراپی یا پرتو درمانی نیز داشت.

در واقع راهکار دیگر برای مقابله با بیماری مهلک سرطان، استفاده از روش پرتو درمانی است. پرتو درمانی به فرآیندی گفته می شود که با استفاده از اشعه های متمرکز می توان به مبارزه با سلول‌ های سرطانی پرداخت. این روش به شکلی است که بر روی نقاط مشخصی از بدن اشعه ها با قدرت زیاد تابیده خواهند شد. نواحی مورد نظر که دارای تومور سرطانی هستند با هدف گیری توسط اشعه می توانند پاکسازی شوند.

پرتو درمانی قادر است که با تغییر DNA سلول‌ های سرطانی به خوبی برای مقابله با رشد آن ها تاثیرگذاری خود را نشان دهد. علاوه بر این استفاده از رادیوتراپی موجب کوچک شدن و در نتیجه از بین رفتن سلول های سرطانی خواهد شد. این نکته را نیز فراموش نکنید که پرتو درمانی یک روش بی نظیر برای مقابله با تکثیر و رشد سلول‌ های سرطانی بوده و می‌ تواند از انتقال آن به بخش‌ های دیگر بدن نیز پیشگیری نماید. در حالت کلی پرتو درمانی می‌ تواند به عنوان مهم ترین و کاربردی ترین روش برای از بین بردن تومور سرطانی در نظر گرفته شود.

عوارض پرتو درمانی کدامند؟

به مانند روش شیمی درمانی، هنگامی که فرد بیمار از پرتو درمانی استفاده می کند باید منتظر عوارض آن باشد. با توجه به اینکه در روش رادیوتراپی استفاده از تکنولوژی روز موجب می‌شود که تنها بر روی بخش خاصی از بدن که در آنجا سلول‌های سرطانی وجود دارد تمرکز نمود، عوارض نسبتا کمتری را در مقایسه با شیمی درمانی، فرد بیمار تجربه خواهد کرد. به یاد داشته باشید گاهی اوقات استفاده از پرتو درمانی ممکن است سلول های سالم بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

از جمله مهمترین عوارض پرتو درمانی می توان به مشکلات هاضمه اشاره نمود. فرد پس از طی کردن این پروسه با مشکلاتی از قبیل حالت تهوع و استفراغ دست و پنجه نرم خواهد کرد. علاوه بر این از دیگر مشکلات به وجود آمده در این زمینه می‌توان به اسهال و گرفتگی شکم اشاره نمود. با این وجود تاثیر مثبت رادیوتراپی برای نابود کردن سلول های سرطانی می‌ تواند هر فرد بیماری را ترغیب کند تا در برابر این عوارض قدرت خود را حفظ نماید. از دیگر عوارض استفاده از روش پرتو درمانی می توان موارد زیر را نام برد.

تغییرات پوستی

بی حالی

ریزش مو

ناتوانی جنسی

انواع روش های پرتو درمانی

پیشرفت در زمینه پزشکی موجب شده است که امروزه برای مبارزه با بیماری سرطان از راهکارهای مختلفی متخصصین انکولوژی کمک بگیرند. در حالت کلی می‌توان برای درمان سرطان از چند روش پرتو درمانی کمک گرفت.

تابش پرتو خارجی

یکی از روش های رادیوتراپی که می تواند برای نابود کردن سلول‌ های سرطانی کاربردی باشد، استفاده از تابش پرتو خارجی خواهد بود. نوع اجرای این روش درمانی به شکلی است که از یک دستگاه برای تابش پرتوها کمک می گیرند. این دستگاه می‌تواند بر روی محل تومور سرطانی به صورت مستقیم متمرکز شده و برای از بین بردن آنها به خوبی و با قدرت بالا عمل کند.

تشعشعات داخلی

روش دیگر رادیوتراپی به عنوان تشعشعات داخلی، این روزها توسط انکولوژیست ها مورد استفاده قرار می گیرد. این راهکار را که با نام براکی تراپی نیز می شناسند، با توجه به تشخیص پزشک متخصص می توان طی نمود. برای انجام این روش از تشعشعات جامد یا مایع استفاده می کنند. نحوه انجام این عمل به گونه ای است که در نزدیکترین جایی که تومور سرطانی قرار می گیرد و در داخل بدن، تشعشعات به مبارزه با سلول های سرطانی خواهند پرداخت.

پرتو درمانی سیستماتیک

روش دیگر پرتو درمانی با نام تشعشعات سیستمی است که می‌تواند به مقابله با بیماری سرطان بپردازد. این روش به شکلی اجرا می‌ شود که از طریق دهان مواد پر اشعه ای مانند مایعات خوراکی یا قرص ها وارد بدن خواهند شد. علاوه بر این می توان از روش تزریق نیز در این راهکار استفاده کرد. در حالت کلی بد نیست بدانید که پرتو درمانی سیستماتیک شباهت بسیار زیادی به شیمی درمانی دارد.

شاید این سوال نیز برای بیمار پیش بیاید که بهترین روش پرتو درمانی کدام است؟ با توجه به نوع سرطانی که فرد بیمار با آن دست و پنجه نرم می کند و همچنین نظر پزشک متخصص، نوع پرتو درمانی انتخاب خواهد شد. با این حال در کشور ایران بیشترین استفاده را از رادیوتراپی بیرونی می برند.

آیا به صورت همزمان می توان رادیوتراپی و شیمی درمانی انجام داد؟

با وجود تفاوت های شیمی درمانی و پرتو درمانی گاهی اوقات پزشک متخصص تشخیص می دهد که برای مقابله با سرطان هر دو روش در کنار هم مورد استفاده قرار گیرند.

این روش را درمان همزمان می نامند. در صورتی که سرطان پیشرفت زیادی کرده است و نمی توان با استفاده از جراحی آن را برداشت، درمان همزمان راهکاری مناسب خواهد بود. علاوه بر این گاهی اوقات ممکن است هنگام انجام جراحی، سلول‌ های سرطانی پیشرفت کرده و به سایر نقاط بدن سرایت کنند. به همین علت کمک گرفتن از درمان همزمان بهترین ایده است. در کنار مواردی که نام بردیم باید بدانید که در برخی از موارد نوع سرطان به گونه ای است که نمی توان با استفاده از روش خاص به مقابله با آن پرداخت. به همین علت انکولوژیست ها ترجیح می دهند که از هر دو روش استفاده نمایند.

اگرچه استفاده از هر دو روش برای مقابله با سرطان عوارض جانبی متعددی را برای فرد به همراه دارد ولی گاهی اوقات پزشک متخصص تشخیص می دهد که شانس بقا و احتمال بهبودی با کمک گرفتن از هر دو روش پرتو درمانی و شیمی درمانی افزایش می یابد.

نکات مهم در خصوص تفاوت های شیمی درمانی و پرتو درمانی

تفاوت های شیمی درمانی و پرتو درمانی از نظر نحوه اجرا و عوارض جانبی را شرح دادیم. با این حال نکات مهمی در هنگام استفاده از این روش ها برای مقابله با بیماری سرطان باید در نظر بگیرید.

رادیوتراپی یا پرتو درمانی معمولا توسط متخصص در سریعترین زمان و به صورت سرپایی انجام می گیرد. با این حال گاهی اوقات به واسطه شرایط خاص بیمار، پزشک متخصص تشخیص می دهد که نیاز به بستری شدن وی وجود دارد.

بخش زیادی از افراد برای مقابله با بیماری سرطان علاقه مند به استفاده از پرتو درمانی هستند. با توجه به تفاوت های شیمی درمانی و پرتو درمانی این افراد ترجیح می‌ دهند که از این روش درمانی کمک بگیرند.

با بررسی تفاوت های شیمی درمانی و پرتو درمانی می توان متوجه شد که رادیوتراپی به بهترین شکل میتواند برای کمک به کاهش درد متاستاتیک تاثیر گذار باشد.

به یاد داشته باشید که هر روش درمانی را که برای شما تجویز کنند پزشکان تلاش خواهند کرد که کمترین عارضه و میزان آسیبی به فرد بیمار وارد شود.

چند نکته برای مقابله با عوارض شیمی درمانی و پرتو درمانی

هنگامی که صحبت از رادیوتراپی و شیمی درمانی می شود، بخش زیادی از افراد بیمار نسبت به عوارض آنها حساسیت به خرج می‌دهند. با این حال باید بدانید که فرد بیمار می تواند برای مقابله با عوارض احتمالی چند راهکار را در نظر بگیرد. معمولا پزشکان به شما داروهایی می دهند که به مقابله با استفراغ و تهوع بپردازید. علاوه بر این برای دوری از حالت تهوع می توان از یک پد الکلی کمک گرفت و آن را بر روی پل بینی قرار داد. گاهی اوقات مصرف بستنی به خوبی می تواند زخم های دهان را کاهش داده و درد ناشی از آن ها را کمتر کند.

برای مقابله با عوارض بهتر است که آب فراوانی بنوشید.

مصرف چای زنجبیل و دمنوش زنجبیل برای تسکین حالت تهوع موثر است.

سعی کنید وعده های غذایی خود را به چند بخش تقسیم کنید. این کار موجب می شود که بتوانید غذا را کوچک تر و راحت تر بخورید.

تمرکز خود را روی مصرف غذاهایی که از پروتئین و مواد مغذی بالایی برخوردار هستند، بگذارید.

شستشوی مرتب دست ها به فرد بیمار کمک می کند که از عفونت خود را دور نگه دارد.

در کنار مواردی که عنوان کردیم سعی کنید با پزشک متخصص خود مشورت کرده تا دستورالعمل‌ های لازم را برای کمک به تسکین عوارض و علائم به شما ارائه دهند.

شیمی درمانی بهتر است یا پرتو درمانی؟

تفاوت های شیمی درمانی و پرتو درمانی در میزان تاثیرگذاری نیز با توجه به شرایط بیمار مشخص خواهند شد. گاهی اوقات نوع بیماری به شکلی است که یکی از درمان ها ممکن است نسبت به دیگری موثرتر باشند. با وجود اینکه پرتو درمانی به عنوان روش موثرتر مد نظر قرار گرفته است ولی انتخاب بهترین روش با نظر متخصص صورت می گیرد. در برخی از مواقع برای تکمیل درمان نیاز است که از رادیوتراپی و شیمی درمانی در کنار هم دیگر استفاده شود. آنکولوژیست ها تشخیص می‌دهند که کدام راهکار می تواند تاثیر بیشتری برای درمان سرطان و نابود کردن سلول‌های سرطانی داشته باشد. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که کادر درمان معمولا قبل از آن که تصمیم نهایی را بگیرند با شما در خصوص روش انتخاب شده مشورت می کنند. علاوه بر این پزشک متخصص با توضیح متدهای موجود می تواند مزایا و معایب هر کدام را بیشتر به شما توضیح دهد.

جمع بندی

همانگونه که می دانید تاکنون راهکار درمانی قطعی برای بیماری مهلک سرطان ارائه نشده است. با این حال پیشرفت در زمینه پزشکی موجب شده است که امروزه از روش های مختلف برای جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی بتوان کمک گرفت. روش های پرتو درمانی و شیمی درمانی به عنوان متداول ترین راهکارها می‌ توانند به فرد بیمار کمک فراوان نمایند. هر کدام از این روش ها می توانند برای از بین بردن سلول‌ های سرطانی تاثیر خود را بگذارند. اینکه با توجه به تفاوت های شیمی درمانی و پرتو درمانی بهترین روش کدام است، با توجه به نظر پزشک متخصص اعلام می شود.

سوالات متداول

مهمترین تفاوت های شیمی درمانی و پرتو درمانی کدامند؟

از جنبه های مختلف می‌ توان به بررسی تفاوت های شیمی درمانی و پرتو درمانی پرداخت. نحوه اجرا و عوارض احتمالی آن ها با هم تفاوت هایی دارند.

پرتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی؟

این سوال مکررا توسط فرد بیمار از متخصصین پرسیده می‌شود. انتخاب روش بهتر با توجه به نظر پزشک صورت می پذیرد.

مهمترین عوارض شیمی درمانی کدامند؟

ریزش مو، حالت تهوع و استفراغ و همچنین سستی و بیحالی از مهمترین عوارض شیمی درمانی هستند.

 

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۲/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.