پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

بهترین کنسول بازی در نسل هشتم بازی‌های ویدیویی؟

پنج شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۰۰

بهترین کنسول بازی در نسل هشتم بازی‌های ویدیویی؟

بهترین کنسول بازی در نسل هشتم بازی‌های ویدیویی؟
نسل هشتم کنسول‌‌های بازی‌های ویدیویی به تدریج به اواخر خود رسیده است. کنسول های پلی استیشن 4 (playstation 4)، ایکس باکس وان (xbox one)و نینتندو سوییچ هر سه عملکرد خوبی داشته‌اند اما کدام کنسول بازی عملکرد بهتری داشته است ؟


عملکرد کدام کنسول بهتر بوده است؟
باید عنوان کرد که جواب دادن این سوال به این راحتی ها هم نیست و شاید همه چیز در نهایت به سلیقه کاربران ختم گردد. اما می توان  بر اساس آمار و مقایسه بین آنها بهتر بتوان به این سوال که عملکرد کدام کنسول بهتر بوده است جواب دهیم .

پرفروش ترین کنسول بازی نسل هشتم
بر اساس گزارشات سایت IGN، از میان پانزده کنسول پرفروش تاریخ  این پلی استیشن 4 (playstation 4) است که با فاصله ای زیاد از رقبای خود عنوان  «برنده» پر فروش ترین کنسول نسل هشتم را نصیب خود نموده است.

در واقع  پلی استیشن 4  توانسته است بیش از 92 میلیون دستگاه را به فروش برساند و بعد از آن نیز بزرگ‌ترین رقیبش یعنی ایکس باکس تنها 41 میلیون دستگاه به فروش رسانده است. نینتندو سوییچ نیز تا اینجا بیش از 20 میلیون دستگاه به فروش رسانده است البته باید گفت که نینتندو سوییچ بسیار دیرتر از آن دو کنسول روانه بازار گردیده است .

قدرتمندترین کنسول بازی نسل هشتم کدام است؟
اگر تنها خبرهای دنیای بازی‌ها را دنبال کرده باشید قطعا شنیده اید که کنسول ایکس باکس وان ایکس در حال حاضر قدرتمندترین کنسول تاریخ می باشد و مایکروسافت نیز عنوان نموده است که  «قوی‌ترین کنسول تاریخ» را تولید نموده است. اما این موضوع چقدر صحت دارد ؟

زمان عرضه
زمان عرضه دو کنسول پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان نسل هشتمی  تقریبا به یکدیگر نزدیک بود اما تفاوت‌هایی اساسی داشتند در واقع باید گفت وزنه در سمت پلی استیشن 4 سنگین تر بود .

سخت افزار
در مورد قطعات این کنسول های بازی باید گفت که ایکس باکس وان پردازنده ای سریع‌تر نسبت به پلی استیشن 4 دارد اما این واحد پردازش گرافیکی GPU  و رم می باشند که در زمینه‌های گرافیکی تغییرات اصلی را ایجاد می کنند. بر روی کاغذ، واحد پردازش گرافیکی پلی استیشن 4 تقریبا 50 درصد قدرتمندتر از ایکس باکس وان بوده و بازی‌ها بر روی پلی استیشن 4 از نظر ارائه قدرت گرافیکی، آزادی بیشتری داشتند که این موضوع به سونی در این مورد برتری می دهد .

سایر قطعات
از  بحث پردازنده و GPU که بگذریم ، باید گفت که سخت افزار دو دستگاه از یکدیگر فاصله بیشتری هم می‌گیرد، خصوصا در زمینه رم ظاهرا  هر دو کنسول از 8 گیگابایت رم بهره مند گردیده اند ، اما در حالی که پلی استیشن 4  مجهز به  رم 5500 مگاهرتز GDDR5 می باشد  و ایکس باکس وان از رم مشابه بسیاری از رایانه‌های شخصی یعنی رم 2133 مگاهرتز DDR3 بهره می‌برد. بنابراین  پلی استیشن 4 از  پهنای باند گسترده‌تری نیز بهره مند گردیده است .

سخت افزار نینتندو  
اما نینتندو ظاهرا در زمینه قدرت سخت افزاری از سونی و مایکروسافت عقب تر  است و سوییچ در مقایسه با کنسول‌های پرچم‌دار این دو شرکت یعنی پلی استیشن 4 پرو و ایکس باکس وان ایکس حرفی برای گفتن ندارد. البته این به معنای شکست سوییچ نیست. باید اشاره نمود که این کنسول امکان اجرای بازی‌هایی همچون دووم و یا ولفنشتاین 2 را بر روی رزولوشن و نرخ فریم پایین‌تر را دارا می باشد.

عرضه دیر اما پررنگ
همچنین میتوان گفت شاید اگر سوییچ زودتر روانه  بازار می‌شد، بدون شک بخش بزرگ‌تری از بازار را بدست می‌آورد اما 20 میلیون دستگاه نیز عدد امید بخشی است .

تجربه بهترین کنسول بازی
باید گفت که هر کنسول نکات مثبت و منفی خود را دارد و شاید انتخاب یک کنسول، سلیقه شخصی شما باشد. همه ما کنسول‌های مختلفی از نینتندو، مایکروسافت، سونی و غیره را تجربه کرده‌ایم اما باید پذیرفت که پلی استیشن همیشه جایگاه خاصی در میان عاشقانه بازی‌های ویدیویی داشته و یا شاید خواهد داشت و در هر نسلی از کنسول ها ، اگر کنسول پلی استیشنی وجود داشته باشد، بسیاری از گرایشات را به سوی خود جلب می کند.

عناصر حیاتی و انحصاری پلی استیشن 4
یکی از نکات بسیار مهم در مورد  پلی استیشن 4 را می توان بهره مندی قوی از نظر محتوا و بازی‌های انحصاری دانست که به وسیله آن توانست در ابتدای نسل هشتم رقبای خود را به راحتی کنار بزند. مایکروسافت و یا نینتندو شاید در بعضی از بخش‌ها عملکرد بهتری داشته باشند اما اگر بازی‌های انحصاری را یکی از مباحث فروش کنسول های بازی به حساب بیاوریم، سونی در پلی استیشن همیشه از این عنصر به بهترین شکل ممکن استفاده نموده است .

بازی‌های انحصاری پلی استیشن 4
پلی استیشن 4 با بهره مندی از بازی‌هایی همچون خدای جنگ، مرد عنکبوتی، آنچارتد 4، دیترویت، بلادبورن، پرسونا 5، هورایزن و بسیاری از آثار دیگر که هم نظر منتقدان و طرفداران را به خود جلب کرده است و هم منجر به فروش قابل توجهی گردیده است. تجربه مشابه این بازی‌ها در حال حاضر بر روی هیچ سیستم یا کنسولی پیدا نخواهد شد و همین نکته برای بهترین شدن یک کنسول بازی کافی خواهد بود .

هزینه های قابل توجه
سونی علاوه بر آثار انحصاری بلاک باستری و پرخرج، به حمایت از بازی‌های ایندی و کوچک نیز ادامه داده است. اکثر مخاطبان بازی فورتنایت نیز بر روی کنسول پلی استیشن 4 هستند و با توجه میزان فروش این کنسول، چنین هزینه هایی از طرف سونی بدیهی میباشد.

قابلیت بی رحمانه  کراس-پلی
در ادامه باید به نکته ای بی رحمانه برای کاربران و منطقی برا ی سونی اشاره کرد که  یکی از عوامل پیروزی این کنسول نیز محسوب می گردد. آن‌ها قابلیت کراس-پلی را کاملا کنار گذاشته‌اند. یعنی  اگر شما دوستی دارید که یک کنسول دیگر دارد، شما اجازه نخواهید داشت با او بازی کنید و احتمالا تنها راه این است که کنسول سونی را خریداری کند. این مسئله بدون شک در فروش این کنسول تاثیرگذار خواهد بود.

تبلیغات
 اما رقیب سونی، مایکروسافت نتوانست ایکس باکس وان را به کاربران درست معرفی کند و نظر مخاطبان را به خود جلب نماید چراکه جلب نظر مشتری در بازار حرف اول و آخر را می‌زند. آن‌ها کنسول را به عنوان یک مدیاسنتر معرفی کردند و همین کنسول را از هدف اصلی‌اش یعنی انجام بازی دور کرد.

همیشه آنلاین
 نکته منفی دیگر ایکس باکس وان  ویژگی «همیشه آنلاین» به شکل دیگری قضاوت شد و بسیاری از بازی دوستان را از این کنسول ترساند. وجود اینترنت ضعیف و نگرانی از میزان مصرف داده‌ها، از دیگر عواملی بود که گیمرها را به راحتی از مایکروسافت دور کرد تا سونی با خیالی آسوده تر به فروش خود ادامه دهد .

معرفی بازی هوشمندانه
جالب است که سیستم سونی نیز همانند مایکروسافت اکثر مواقع آنلاین بود و مصرف داده بالایی داشت اما آن‌ها به این مسئله اشاره نکرده و بر روی آن اصلا مانوری ندادند. آن‌ها تمرکز اصلی را بر روی معرفی بازی گذاشتند و عامل اصلی فروش نیز همین موضوع بود. سونی با هوشمندی و معرفی تعدادی بازی انحصاری هیجان انگیز توانست بازار را به آسانی از مایکروسافت بگیرد.

سرویس Xbox Game Pass
ظاهرا مایکروسافت از زمان عرضه ایکس باکس وان، تصمیمات بسیار خوبی را ارائه نموده است، از جمله معرفی سرویس Xbox Game Pass است که کافی به نظر نمی رسد. اما این چنین  سرویس هایی در نسل بعد کنسول های بازی می‌تواند کمک شایانی به مایکروسافت کنند. مایکروسافت به مخاطبان اجازه می‌دهد تا به واسطه این سرویس، بازی‌های انحصاری آن‌ها را تجربه کنند و اگر خوششان نیامد، 60 دلار را برای آن بیهوده هدر نداده باشند.

در نهایت باید منتظر ماند و دید که سونی در پلی استیشن 5 چه عملکردی جذاب و شگفت انگیزی را به نمایش خواهد گذاشت.

شما تجربه کار با کدام کنسول بازی را داشته اید؟
به نظر شما بهترین کنسول بازی از میان کنسول نینتندو، مایکروسافت و سونی در نسل هشتم کدام  بوده است؟

 

خرید اقساطی کنسول بازی

مشتریان گرامی برای سهولت در خرید کنسول های بازی فروشگاه اینترنتی آترامارت بخش خرید اقساطی کنسول های بازی را راه اندازی نموده است. در این بخش شما عزیزان می توانید با مراجعه به این بخش در لینک های زیر به راحتی خرید خود را انجام دهید.

خرید اقساطی ps4

خرید اقساطی xbox

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


 

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.