پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

بازار بورس یا فارکس، کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟

چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۲

بازار بورس یا فارکس، کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟

بازار بورس یا فارکس، کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟ 

فراز و نشیب های چند وقت اخیر بازار بورس ایران موجب شده که بسیاری از افراد ترجیح ‌دهند سرمایه‌ گذاری خود را بر روی بستر بازار فارکس یا ارز دیجیتال انجام دهند. با توجه به اینکه امروزه طیف گسترده ‌ای از کاربران مشغول به فعالیت در بازار فارکس هستند، جهت سرمایه گذاری در این زمینه باید اطلاعات کافی در مورد ویژگی ‌های آن در اختیار داشته باشید. رشد بی رویه انواع بازارهای مالی موجب شده که بسیاری از افراد فعالیت خود را بر روی بازارهای مختلف مانند بورس و فارکس انجام دهند.

در بسیاری از کشورهای جهان شما می توانید بازارهای مختلف را با استفاده از علاقه مندی های افراد مورد بررسی قرار داده و جهت ورود به بازار مد نظر به راحتی بتوانید اقدام کنید. با این حال در کشور ما انتخاب یک بازار برای سرمایه ‌گذاری امری چالش برانگیز به شمار می رود. با توجه به اینکه در یکی دو سال اخیر بازار بورس ایران با افت گسترده ای مواجه شده، متاسفانه عده بسیار زیادی از مردم راه خروج از این بازار را با ضرر های کلان در پیش گرفته اند. در مقابل رشد چشمگیر بسیاری از ارزهای دیجیتال موجب شده که هجوم افراد به سمت این بازار به شکل کاملاً چشمگیری مشاهده شود.

بیشتر بخوانید : معامله طلا در فارکس

تفاوت بازار بورس و فارکس

یکی از مهمترین سوالاتی که در ذهن افراد همواره وجود دارد، نوع تفاوت بازار بورس و فارکس به شمار می ‌رود. این که کدام یک از آن ها می تواند در کوتاه مدت و بلند مدت سود بیشتری را برای کاربران داشته باشد و یا اینکه بازار فارکس و سهام بر چه پایه استوار هستند، از سوالاتی به شمار می ‌روند که در ذهن افراد سرمایه گذاران همواره وجود دارند.

 

اگر قصد فعالیت در بازار بورس و فارکس را دارید باید با هر کدام آشنایی داشته تا بتوانید متناسب با نیاز خود مقدار سرمایه مازاد را در آن ها قرار دهید.

بازار بورس و سهام

بدون تردید بازار سرمایه یا بازار سهام یکی از سنتی ترین بازارها به شمار می رود  کهاز سالیان بسیار دور دست افراد می توانستند با انجام معاملاتی مانند معاملات در بازار بورس، در زیان و منفعت یک شرکت سهیم باشند. در واقع فرد سهامدار باید بپذیرد که به همراه شرکای خود در زیان شرکت سهیم خواهد بود. با این حال ممکن است که شرکت مورد نظر در مدت زمان کوتاهی به سودهای درشت رسیده و سهامداران خود را به سود مناسبی برساند.

بازار فارکس

از نظر ابعاد و حجم سرمایه مورد معامله بازار فارکس به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای سرمایه در جهان شناخته می شود. ساز و کارهای این بازار در حالت کلی مشابه با بورس و بازار سهام بوده ولی در عمل نوع فعالیت بازار فارکس به گونه ای است که برای سنجش، ارزها در مقابل یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. در حالت کلی بازار فارکس نسبت به بازار سهام از زیان کمتری برای کاربران برخوردار است. افراد می‌توانند به راحتی اقدام به معامله در این بستر نمایند. فراموش نکنید که بازار فارکس نیاز به تسلط بسیار بالایی برای ترید و معامله خواهد داشت.

تفاوت میان بورس و فارکس

تمام بازارهای سرمایه وضعیتی مشابه برای معاملات خود خواهند داشت. با این حال برخی از گرایشات آن ها به لحاظ کسب و کار ممکن است با تفاوت ‌هایی همراه شود. به عنوان مثال انواع مختلفی از دارایی ‌های قابل معامله و یا درصد ریسک سهامداران و اعتبار معاملات از شرایطی به شمار می ‌روند که شما می توانید در بازارهای مختلف به شکل گوناگون آن ها را مشاهده کنید.

حجم بازار

بررسی حجم معاملات انجام شده در بستر بازار فارکس نشان می دهد که پول های رد و بدل شده در این بازار بسیار فراتر از بازار سهام و بورس بوده و حجم بالایی از معاملات روزانه بر این بستر انجام می‌ شوند.

بدون تردید پر پول ترین و بزرگ ترین بازار سرمایه فعال در حال حاضر بازار فارکس محسوب می شود. با وجود این که بازار بورس نیویورک به عنوان پرحجم ترین و پر پول ترین بازار سرمایه بورس در جهان شناخته می ‌شود، ولی در مقایسه با حجم معاملات روزانه بازار فارکس حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

زمان معاملات

همانگونه که می دانید نحوه فعالیت در بازار بورس به گونه‌ ای است که شما می توانید در ساعات خاص اقدام به خرید و فروش سهم مورد نظر نمایید. بازار سنتی بورس به گونه ای است که ممکن است شما با بن ‌بست مواجه شده و چندین روز قابلیت فروش سهم مورد نظر را نداشته باشید. با این حال بازار فارکس با توجه به تعداد معامله گران بسیار زیاد و حجم معاملاتی بالا به کاربر این امکان را می دهد که از یک قابلیت نقد شوندگی  بسیار بالا بهره برده و در تمام ساعات شبانه روز بتوانند خرید و فروش خود را انجام دهد.

اعتبار معاملات

یکی از بی نظیرترین قابلیت هایی که شما برای فعالیت در بازار فارکس می توانید از آن بهره مند شوید، استفاده از اعتبار معاملات به شمار می‌ رود. نوع اعتبار معاملاتی در بازار فارکس به شکلی است که شما می ‌توانید صد برابر دارایی خود را مورد معامله قرار دهید. با این حال بازار بورس به گونه ‌ای است که شما قادر هستید تنها به مقدار مبلغ موجود در حساب خود خرید سهام را انجام دهید.

سود آوری از کاهش قیمت

نوع فعالیت بازار فارکس با توجه به گستردگی بالایی که امروزه پیدا کرده به کاربر این امکان را می ‌دهد که از انواع مختلف دارایی ها مانند بازار عمده طلا و نقره نیز بهره ببرد. قراردادهای دیگری که قرار است در بازار فارکس در اختیار کاربران قرار داده شود به آن ها این امکان را می دهد که بتواند ابزارهای فناوری اطلاعات و دیجیتال را نیز مورد معامله قرار دادند. با این حال در بازار بورس شما تنها قادر به خرید و فروش سهام یک شرکت بوده و چنانچه قیمت سهم مورد نظر با افت مواجه شود، سرمایه شما نیز در معرض خطر قرار می گیرد.

بورس یا فارکس؟

علاوه بر مواردی که بیان کردیم، حاشیه امن بازار فارکس و همچنین عدم قرار گرفتن در صف فروش از دیگر ویژگی های این بازار نسبت به بازار بورس محسوب می ‌شوند. چنانچه قصد سرمایه‌ گذاری بر بستر هر کدام از این بازارها را دارید، توصیه ما به شما کسب آگاهی کامل از شرایط موجود خواهد بود.

 

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۲/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.