پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

ایلان ماسک کیست؟

شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۴

ایلان ماسک کیست؟

ایلان ماسک کیست؟

در سال های اخیر روزی نبوده که به شبکه های مجازی سر بزنیم و خبری در رابطه با ایلان ماسک (Elon Musk) نبینیم و نشنویم. او همه ‌جا هست. از یک طرف  با اسپیس‌ایکس (SpaceX) در اندیشه تسخیر فضاست و از طرف دیگر با تسلا موتورز (Tesla Motors)  در پی ایجاد تحولی عظیم در صنعت خودروسازی است.

این فرد معروف و تاثیرگذار در سال ۱۹۷۱ در آفریقای جنوبی متولد شد. وی در بیست و هشت سالگی با واگذار کردن استارتاپ  Zip2 به کمپانی کامپکت (Compaq) توانست میلیونر شود. ایلان ماسک در سال ۱۹۹۹ کمپانی X.com را راه اندازی کرد و در سال ۲۰۰۲ بمب  Space X را بنیان نهاد! در سال ۲۰۰۳ نیز به مدیر عاملی تسلا موتورز دست یافت.

او در سال ۲۰۱۲ نخستین فضاپیمای تجاری را به ایستگاه بین‌الملی فضایی فرستاد. اینگونه بگوییم که این شخص رویای شکستن مرزهای زمان و مکان را در سر میپروراند.

استارت تبدیل شدن به ایلان ماسک فعلی از کجا زده شد؟!

ایلان ماسک تا سن 19 سالگی در آفریقای جنوبی زندگی کرده است. والدین او در ده سالگی برایش یک کامپیوتر خریدند و تنها دو سال بعد یعنی در دوازده سالگی ایلان موفق شد نخستین بازی کامپیوتری خود را ساخته و معرفی کند. نام این بازی، بلستر (‌Blaster) بود که مجله ی  PC and Office Technology‌ این بازی را در ازای پرداخت پانصد دلار از ایلان باهوش خرید. سپس در ۱۹ سالگی، ایلان ماسک جوان آفریقای جنوبی را به مقصد کانادا و با هدف تحصیل ترک کرد.

او 2 سال از دوران تحصیلی خود را در کالج کویینز سپری کرد و سپس در سال ۱۹۹۱ ترجیح داد به دانشگاه پنسیلوانیا رفته و در آنجا به ادامه تحصیل در رشته‌های کسب‌وکار و فیزیک بپردازد و دو مدرک لیسانس دریافت کند. سپس برای ادامه‌ی تحصیل در مقطع دکترای رشته‌ی فیزیک انرژی راهی دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا شد. اما در آنجا هم دوام نیاورد! چرا که ورود او به این دانشگاه مقارن شده بود با اوج‌گیری استارتاپ های نوظهور. ایلان ماسک هم به این موج پیوست و نخستین استارتاپ جدی خود را با نام Zip2 راه اندازی نمود.

Zip2 ، نخستین گام ایلان ماسک برای ساخت یک امپراتوری

این استارتاپ در حقیقت یک راهنمای شهری اینترنتی بود که مطالب مورد نیاز برای برخی وب سایت‌ها مثل «نیویورک تایمز» را ارائه می‌داد. در سال ۱۹۹۹ کمپانی کامپیوتری Compaq، با قیمت ۳۰۷ میلیون دلار نقد و ۳۴ میلیون دلار سهام ،شرکت Zip2 را خریداری نمود و به این ترتیب ایلان ماسک، از این معامله‌ی پر سود بیش از  بیست میلیون دلار سرمایه کسب کرد. اما این شروع راه پر پیچ و خم و جذاب زندگی و کار این شخص بود. قدم بعدی انقلابی در دنیای پرداخت‌های مالی بود!

گام دوم ایلان ماسک

او در سال ۱۹۹۹، شرکت X.Com را بنیان نهاد و به این ترتیب فعالیت در حیطه ی پرداخت های مالی آنلاین را آغاز ‌کرد. پس از گذشت یک سال، این شرکت با کمپانی Confinity ادغام شد و سرویس معروف پی‌پال (PayPal) خلق شد. در سال ۲۰۰۲ نیز فروشگاه اینترنتی eBay شرکت PayPal‌ را با قیمتی تقریبا یک و نیم میلیارد دلاری به تصاحب خود درآورد که آن زمان ۱۱ درصد سهام شرکت  PayPal متعلق به ایلان بود.

اینگونه بود که ایلان در سال ۲۰۰۲، سراغ رویا و علاقه‌مندی دیگرش یعنی فضا رفت و SpaceX را راه اندازی نمود. او با بلندپروازی و قدرت طلبی همیشگی اش می‌خواست برگ جدیدی از سفرهای فضایی را رونمایی کند.

او گام به گام پیش می­رفت، تا این‌که در سال ۲۰۰۸ موفق به کسب اعتماد ناسا نیز شد و قراردادی بین ناسا و SpaceX  منعقد شد که بر اساس آن SpaceX  وظیفه‌ی انتقال محموله به ایستگاه بین‌المللی فضایی را عهده دار شد.

در سال ۲۰۱۲  بود که ایلان با SpaceX به اوج شهرت رسید و تاریخ ساز شد! چرا که در این سال موفق شدند موشک  Falcon 9 را به ایستگاه بین‌المللی فضایی بفرستند و عنوان نخستین شرکت خصوصی را که موفق به انجام این کار شده است، به خود اختصاص دهند.

به مرور زمان، موضوعات نجات آینده‌ی نسل بشر و تسخیر فضا به دغدغه های اصلی این شخص تبدیل شدند و اینبار مسیر زندگی حرفه‌ای او به سمت‌ دنیای حمل ‌و‌ نقل کشیده شد.

اینگونه بود که تسلا موتورز که تمرکز آن بر روی طراحی و تولید خودروهای الکتریکی مقرون ‌به‌ صرفه می باشد، ماجراجویی جدید ایلان ماسک شد. این شرکت در سال ۲۰۰۳ بنیان گذاری شده بود و ایلان یکی از بنیان‌گذاران اصلی آن بود. او اکنون به ‌عنوان مدیر عامل اجرایی و رییس هیات مدیره‌ی این کمپانی فعالیت می‌کند.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.