پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

استخراج به روش اثبات ظرفیت توسط هارد دیسک

چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۸

استخراج به روش اثبات ظرفیت توسط هارد دیسک

استخراج به روش اثبات ظرفیت توسط هارد دیسک

الگوریتمی در بلاک چین بعضی از ارزهای دیجیتال به نام اثبات ظرفیت (Proof of Capacity)  وجود دارد که به ماینر اجازه می دهد از فضای خالی هارد دیسک برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده کند. روش ماینینگ یا اثبات کار روشی است که امروزه بیشتر ارزهای دیجیتال برای استخراج از آن استفاده می کنند. اما می توان با استفاده از روش اثبات ظرفیت نیز بعضی از ارزهای دیجیتال را استخراج کرد.

قبل از اینکه در مورد چگونگی استفاده از اثبات ظرفیت برای استخراج ارز دیجیتال صحبت کنیم، بهتر است در مورد تابع هش و به اصطلاح هشینگ صحبت کنیم.

فرآیند تبدیل داده های ورودی مانند اعداد، حروف، تصویر و نظایر آن به خروجی رمزگذاری شده توسط عملگر ریاضی هش، هشینگ نام دارد. نام دیگر تابع هش، تابع درهم ساز است.

درک فرآیند هشینگ نیاز به دانش ریاضیات و رمزگذاری دارد. زیرا هر متخصصی در این زمینه می تواند با استفاده از این علوم تابع هش ساخته و یا از توابع زیاد هش موجود استفاده کند. یکی از این توابع الگوریتم معروف SHA-256 می باشد که در ادامه آن را توضیح می دهیم.

برای توابع هش اهمیتی ندارد که ورودی چه مقدار بزرگ یا کوچک است، زیرا در خروجی مقداری با طول ثابت به دست می آورد. پس در مواردی که مقدار طول داده و اطلاعات زیاد است، فقط کافی است هش را ذخیره کرده و آن را دنبال کرد.

از لحاظ امنیتی نیز هکر نمی تواند از اندازه مقدار خروجی، مقدار ورودی را حدس بزند،  بنابراین تلاشش برای رمزگشایی به بن بست می رسد. در هش هر ورودی از نوع داده می تواند وجود داشته باشد اما نهایتا در خروجی فقط رشته ای از اعداد و حروف حاصل می شود. اثبات کار و اثبات ظرفیت از نظر وابسته بودن به توابع هش مثل هم هستند.

در روش اثبات کار تجهیزات گران قیمت و تخصصی مورد نیاز است. و همچنین فشار زیادی بر به سخت افزار وارد می شود که هزینه های تعمیر و تعویض به وجود می آید. در زیر توضیحی در مورد استخراج به روش اثبات کار ارائه می شود.

جمع آوری و قرار دادن تراکنش ها در یک بلاک

تابع هش تمام اطلاعات بلاک را با تولید یک هش جدید پردازش می کند. لازم به ذکر است که هش بلاک قبلی نیز در اطلاعات این بلاک وجود دارد.

ماینرها در مرحله بعد شروع به جستجوی هش جدید از طریق امتحان اعداد بر می آیند.

اولین ماینری که در این امر موفق شود، شروع به ارسال آن به شبکه کرده تا بلاکی به بلاک چین اضافه شود.

حال که با فرآیند استخراج ارز از طریق اثبات کار شدید، به توضیح مراحل استخراج به روش اثبات ظرفیت می کنیم.

همانطور که بیان  کردیم در روش اثبات کار با استفاده از هش و تغییر مکرر اعداد عملیات پلاتینگ را انجام می دهند. اما در این روش جواب های احتمالی بر روی هارد دیسک های موجود در شبکه ذخیره شده و اگر جواب معادله بلاک در هارد دیسک باشد برنده خواهید بود. پس همانطور که خودتان حدس زده باشید هرچه هارد دیسک شما فضای بیشتری داشته باشد، شانس شما برای یافتن پاسخ معادله افزایش می یابد.

پروژه ارز چیا توسط سازنده پروتکل بیت تورنت، آقای برام کوهن استارت خورد. زبان تخصصی این ارز رمز چیالیسپ می باشد. به دلیل استفاده از فضای هارد به جای پردازش های سنگین به پروژه بیت کوین سبز نیز شهرت یافته است.

امکان ایجاد قرارداد های هوشمند در این شبکه به خاطر بهره مندی ارز چیا از زبان سولدیتی وجود دارد. از هدف های چیالیسپ می توان به ایجاد سکه های رنگی، کیف پول با قابلیت بازیابی و کیف پول های سیگنیچر اشاره کرد.

فارمرها به جای ماینرها در شبکه ارز چیا

فارمر فضای ذخیره سازی نشده هارد درایو خودشان را به شبکه چیا اختصاص داده و با دیگر فارمر ها برای استخراج بلاک های شبکه به منظور مشارکت در پروژه می پردازند. یکی دیگر از تمایزات چیا نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال، پردازش امن تر و ساده تر تراکنش ها می باشد که این  به رفع نگرانی مردم نسبت به تاثیرگذاری ثروتمندان و دولت ها در شبکه های ارز دیجیتال کمک می کند.

بهترین سخت افزارها برای استخراج ارز چیا

اس اس دی ها(ssd) انواع مختلفی دارند، که مدل های صنعتی آن بهترین گزینه برای استخراج چیا می باشد. این مدل برای استفاده مداوم طراحی شده و امکان خرابی بسیار پایینی دارد. همچنین سرعت ایجاد پلات های جدید با این  نوع سخت افزارها تا مقدار زیادی افزایش پیدا می کند. این موضوع البته ممکن است زمان برگشت سرمایه را برای فارمرها افزایش دهد زیرا به خاطر دسترسی و سرعت بیشتر در این شبکه، ظرفیت آن نیز ممکن است به شدت افزایش پیدا کند و فارمرهای بیشتری به آن ورود کنند.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.