پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

آشنایی با موتور جستجوی یاندکس (yandex) ، محبوب ترین جستجوگر روسیه

چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۳

آشنایی با موتور جستجوی یاندکس (yandex) ، محبوب ترین جستجوگر روسیه

آشنایی با موتور جستجوی یاندکس (yandex) ، محبوب ترین جستجوگر روسیه

موتور جستجوی یاندکس به عنوان محبوب ترین موتورهای جستجو در کشور روسیه شناخته می شود. با وجود اینکه هنگامی که صحبت از موتور جستجو می شود ذهن ها به سمت غول قدرتمندی مانند گوگل هدایت خواهند شد ولی روس ها توانسته اند با طراحی و ساخت یک موتور جستجو، علاقه‌ مندان زیادی را به خود جذب کند. طبق آمارهای اعلام شده در خصوص موتور جستجوی یاندکس، بخش زیادی از کاربران در کشور روسیه این جستجوگر را به عنوان گزینه محبوب خود در نظر گرفته اند.

جالب است بدانید که موتور جستجوی قدرتمند روسیه یعنی Yandex در سال ۱۳۹۴ در کشور ما فیلتر شده است. با این حال اخیرا با رفع فیلتر شدن آن کاربران قادر هستند که بدون نیاز به ابزارهای فیلترشکن، روی به استفاده از یاندکس بیاورند. ظاهرا ملاقات وزیر ارتباطات ایران با همتایان روسیه با این عمل بی ربط نیست. طبق بررسی هایی که صورت گرفته مشخص شده موتور جستجوی بومی روسیه به عنوان چهارمین جستجوگر برتر دنیا خود را معرفی کرده است.

یاندکس چیست؟

قبل از بررسی موتور جستجوی یاندکس بهتر است ابتدا شما را با کمپانی یاندکس آشنا کنیم. این کمپانی یک شرکت اینترنتی روسی بوده که در چندین کشور دنیا فعالیت خود را انجام می دهد. جالب است بدانید که در حوزه تکنولوژی کمپانی یاندکس به عنوان عظیم ترین برند در کشور روسیه گستره وسیعی از سرویس ها و محصولات را در اختیار مشتریان قرار داده است. یاندکس علاوه بر اینکه یک موتور جستجوی کامل و قدرتمند در کشور روسیه شناخته می‌شود، در بسیاری از حوزه‌های دیگر اینترنت و تکنولوژی نیز فعال است. از جمله فعالیت‌هایی که کمپانی یاندکس انجام می‌دهد می‌توان به انجام تبلیغات آنلاین اشاره نمود. علاوه بر این، تحلیل اپلیکیشن و همچنین سرویس تاکسی اینترنتی از جمله فعالیت‌های گسترده دیگر این کمپانی محبوب روسیه شناخته می‌شوند.

حوزه فعالیت کمپانی یاندکس بسیار گسترده تر بوده و در چند سال اخیر توانسته است به موفقیت های چشمگیری در زمینه تکنولوژی های هوشمند ساختمانی دست پیدا کند. اگر بخواهیم برخی دیگر از فعالیت ها و حوزه های عملکردی کمپانی یاندکس را نام ببریم گزینه های زیر می توانند بیان شوند.

هوش مصنوعی

بازرگانی الکترونیک دستیار صوتی

 استریم موسیقی

 مدیریت دیتا

تحلیل اپلیکیشن

اتومبیل های خودران

سرویس نقشه

قابل تصور است با توجه به طرح هایی که مدیران این کمپانی دارند، در آینده حوزه فعالیت این شرکت گسترده تر می شود.

تاریخچه یاندکس Yandex

اگر بخواهیم ریشه تاریخی یاندکس را بررسی کنیم باید به اوایل دهه ۹۰ برگردیم، هنگامی که دو سرمایه گذار روس با نام های ایلیا سگالوویچ و آرکادی بورکوفسکی تصمیم به تاسیس این شرکت گرفتند. در ابتدا این شرکت بر پایه مایکروسافت یک نرم افزار اختراع کرد. این نرم افزار قابلیت سرچ متنی را بر مبنای واژه شناسی روسیه در اختیار کاربران قرار می داد.

اگر بخواهیم به بررسی نام انتخاب شده برای این کمپانی بپردازیم بد نیست بدانید که مخفف کردن جمله Yet Another Indexer موجب می‌شود که به این نام دست پیدا کرد. این کمپانی در سال ۲۰۱۱ تصمیم گرفت که سهام خود را وارد فاز عرضه اولیه نماید. امروزه هم می توانید در بورس ایالات متحده آمریکا نیز روی به خرید و فروش سهام این کمپانی معتبر بیاورید. اگر به تاریخچه موتور جستجوی Yandex نگاه کنیم متوجه می شویم در سال ۱۹۹۷ این موتور بارگذاری شده و برای نخستین بار در نمایشگاه مسکو در معرض دید کاربران قرار گرفت. این موتور جستجو ابتدا توسط شرکت comptek توسعه پیدا کرده و سپس به سال بعد در سال ۲۰۰۰ به عنوان یک شرکت مستقل به ثبت رسید.

موتور جستجوی یاندکس

اگر بخواهیم به طراحی و نوع عملکرد موتور جستجوی یاندکس بپردازیم باید بدانید که این جستجوگر شباهت های زیادی به سایر موتورهای جستجوی محبوب دارد. هنگامی که قصد جستجوی یک کلمه یا عبارت را دارید با فشار دادن کلید اینتر میتوانید تمام نتایج مورد نظر را مشاهده نمایید. علاوه بر این، لینک ها و شرح مطالب و همچنین URLها را میتوانید مشاهده کنیم. بسته به موضوعی که جستجو کرده اید این موتور جستجوگر قدرتمند قادر است که تصاویر و ویدیوها را نیز در کنار متن ها در معرض دید شما قرار دهد. اگر به مقایسه گوگل با یاندکس از نقطه نظرهای مختلف و بغل به بغل بپردازیم متوجه خواهیم شد که نتایج به دست آمده از آنها کاملا مناسب کاربران هستند.

گاهی اوقات شباهت بسیار زیاد مطالب و جستجوهای انجام شده توسط یاندکس به گونه ای است که کاربران تصور می کنند که از طریق موتور جستجوی گوگل نیاز خود را جستجو کرده اند. با این حال یکی از مهمترین مواردی که ممکن است کاربران خارجی را با مشکل مواجه کند، تغییر اتوماتیک زبان موتور جستجوی یاندکس به زبان روسی است. با جستجو کردن مطالب و در هنگام استفاده از ورژن بین المللی موتور جستجوی یاندکس نیز این مشکل را ممکن است متوجه شوید.

در کنار مواردی که عنوان کردیم، اگر به مقایسه موتور جستجوی یاندکس Yandex با موتور جستجوی گوگل بپردازیم متوجه خواهیم شد که دقیقا به مانند غول قدرتمند جستجوگرها یعنی گوگل کاربر قادر است بر روی تب های مختلف کلیک کرده و نتایج جستجوی تصاویر و ویدیوها و اخبار را به صورت مجزا دریافت نماید. یکی از قابلیت هایی که در موتور جستجوی یاندکس مشاهده می کنید، امکان سوئیچ به موتور جستجوی گوگل است. گاهی اوقات ممکن است کاربر در نتایج جستجوی موتور جستجوگر یاندکس نیاز خود را دریافت نکند. به همین علت قادر است با مراجعه به پایین صفحه از خدمات موتور جستجوی گوگل و بینگ استفاده نماید. تیم موتور جستجوی یاندکس چند وقت پیش در مصاحبه ای با مجله Search Engine عنوان کرد که بیش از ۲۰ درصد از جستجوهایی که در این بستر انجام می‌شوند از طریق فرمان های صوتی صورت می گیرد.

یاندکس در فکر رقابت با گوگل

با مقایسه موتور جستجوی یاندکس و گوگل متوجه شدیم که بخش زیادی از فعالیت های آنها شباهت های زیادی به هم دارد. با این حال توسعه دهندگان موتور جستجوی یاندکس بر این باورند که در چند سال آینده می توانند یک رقیب سخت برای گوگل باشند. مهمترین تفاوتی که با مقایسه گوگل و موتور جستجوی Yandex به آن برخورد میکنیم، در فهم بهتر یاندکس از قابلیت Crazy Font خواهد بود. این قابلیت که نوشتن به زبان روسی با استفاده از حروف انگلیسی محسوب میشود به روس زبان هایی که دسترسی به صفحه کلید Cyrillic یعنی زبان روسی ندارند کمک می کند تا بتوانند از صفحه کلید انگلیسی کمک گرفته و به جستجوی نیازهای خود بپردازند. در واقع این موتور جستجوگر فوق‌العاده قدرتمند است و فهم بالاتری نسبت به گوگل برای جستجو با زبان روسی برخوردار شده است. به همین علت روس زبان ها می توانند هنگام استفاده از آن نتایج بهتری دریافت کنند.

یکی از مهمترین مشکلاتی که این موتور جستجوگر در رقابت با گوگل با آن دست و پنجه نرم می کند در حوزه سیستم عامل اندروید خواهد بود. با توجه به اینکه بخش زیادی از مردم دنیا امروزه روی به استفاده از گوشی‌های هوشمند اندرویدی آورده‌اند، گوگل به خوبی توانسته است وارد این سیستم عامل شده و تاثیر بیشتری بر مخاطبان بین المللی بگذارد. در واقع با مقایسه موتور جستجوی گوگل با جستجوگر یاندکس متوجه می‌شویم که گوگل یک راهکار بی‌نظیر برای گسترش سرویس‌های خود و انجام تبلیغات اتخاذ کرده است.

در این بین توسعه دهندگان موتور جستجوی یاندکس بیکار ننشسته و در نخستین اقدام خود به منظور رقابت با گوگل و غلبه بر سیطره آن بر اندروید سعی کرده‌اند به توسعه yandex.kit بپردازند. علاوه بر این کاربران قادر هستند که از فروشگاه اپلیکیشن اندروید Yandex نیز استفاده کنند. هدف توسعه دهندگان موتور جستجوی یاندکس ایجاد یک رقابت سرسخت با گوگل پلی بوده است.

جالب است بدانید که حاشیه سود یاندکس در مقایسه با حاشیه سود گوگل رقم شگفت‌انگیزی بوده و فعالیت در این بستر کاربران را به ۳۳ درصد سود خواهد رساند. این رقم برای گوگل ۱۲ درصد است. تمام این دستاوردها و موفقیت ها توسط یاندکس به واسطه این است که بدون محدودیت دولتی به رقابت با گوگل پرداخته است. در حالی که کشور روسیه برخلاف کشورهای دیگر مانند چین هیچ گونه محدودیتی برای دسترسی کاربران خود به منظور استفاده از گوگل اعمال نکرده است ولی به بهترین شکل با تکیه بر استعدادهای بومی و دانش متخصصین خود توانسته است موفقیت های چشمگیری در این زمینه به دست آورد.

اپلیکیشن ها و نرم افزارهای یاندکس

کاربران روسی با درک تمام شرایط هم اکنون از خدمات موتور جستجوی یاندکس استفاده می کند. جالب است بدانید که سایت یاندکس به عنوان پربازدیدترین وب سایت ها در کشور روسیه توانسته است سرویس های متنوعی را برای کاربران ارائه دهد. شاید کلیدی ترین دلیل موفقیت این موتور جستجوی قدرتمند ارائه سرویس های متنوع و باکیفیت برای کاربران باشد. از جمله سرویس‌هایی که در بستر اینترنت کاربران می توانند از مرورگر Yandex دریافت کنند گزینه های زیر خواهند بود.

موتور جستجو yandex search

سرویس ارسال و دریافت ایمیل yandex Mail

سرویس تبلیغاتی مشابه گوگل yandex Direct

سرویس ترجمه آنلاین yandex.Translate

سایت کتاب راهنما Yandex.catalog

جستجوی اخبار Yandex.news

وبلاگ ya.ru

جستجو و تماشای فیلم Yandex.video

جستجوی موزیک Yandex.Music

علاوه بر این موارد با استفاده از موتور جستجوی یاندکس کاربران قادر هستند که سرویس های متنوع دیگری نیز دریافت کنند. این موتور جستجو با استفاده از سنجش آمار سایت ها به خوبی می تواند مدیران وب سایت ها را یاری کند تا داده های مورد نیاز را بتوانند به دست آورند. در کنار این ویژگی ها جستجو از دایره المعارف و لغت نامه ها با نام Yandex.slovari و همچنین تاکسی یاب آنلاین Yandex taxi نیز برای کاربران در این موتور جستجو فراهم شده است.

یکی از قابلیت های بی نظیر که روس ها برای این موتور جستجوی خود مهیا کرده اند و آن را در اختیار کاربران قرار می دهند، ذخیره سازی مجازی و امکان ذخیره رایگان داده ها خواهد بود. این قابلیت ها را که با نام Yandex Disk و همچنین free phone Hosting بر روی موتور جستجوی یاندکس قرار گرفته اند به خوبی شما را یاری می کنند تا بتوانید برای ذخیره سازی داده ها و تصاویر خود از فضایی رایگان بهره مند شوید. کاربرد قادر است برای جستجوی پیشرفته عکس و همچنین استفاده از خدمات پردازش داده های زمین شناسی و ژئوفیزیک نیز روی قابلیت های این موتور جستجو حساب ویژه ای باز کند. هر کدام از سرویس های ارائه شده دارای قابلیت های خاصی هستند. بدون تردید با توجه به اینکه موتور جستجوی یاندکس از زبان روسی استفاده می کند جذابیت خاصی برای کاربران روس زبان در جهان دارد.

نرم افزارهای توسعه داده شده توسط یاندکس

کمپانی Yandex تلاش کرده در سال اخیر با گسترش فعالیت‌های خود بازار کار در کشور روسیه را در دست گیرد. با توجه به ویژگی های خارق العاده ای که موتور جستجوی یاندکس دارد به خوبی توانسته است به اهداف مورد نظر توسعه‌ دهندگان نزدیک شود. اگر بخواهیم به معرفی محبوب ترین نرم افزارهایی که توسط یاندکس توسعه داده شده اند اشاره کنیم، گزینه های زیر را می توانیم نام ببرید.

مرورگر Yandex Browser

همانگونه که بیان کردیم صحبت از موتور جستجوی یاندکس که می شود کاربران روس زبان با علاقه خاصی به آن خواهند پرداخت. موتور جستجویی که توسط این کمپانی توسعه داده شده بر اساس پروژه متن باز کرومیوم به خوبی توانسته است کاربران را یاری کند تا هنگام مواجهه با وب‌ سایت‌ های خطرپذیر، هشدارهای لازم را دریافت کنند. علاوه بر این نوع طراحی و ساخت مرورگر یاندکس به گونه‌ای است که امکان دانلود فایل های مخرب را به کاربرانی که از آنتی ویروس محبوب کسپراسکای استفاده می کنند نخواهد داد. این آنتی ویروس با بررسی فایل های دانلودی به خوبی می‌تواند موارد آسیب رسان را هشدار دهد.

افزونه Yandex Elements

یکی دیگر از نرم افزارهای مربوط که توسط یاندکس گسترش داده شده است، این افزونه خواهد بود. نوع طراحی و ساخت افزونه یاندکس به گونه‌ای است که برای تمامی مرورگرها می تواند انتخاب شود. علاوه بر این موارد یاندکس تلاش کرده است که در زمینه اپلیکیشن های موبایلی نیز در محصولات محبوبی را در اختیار کاربران قرار دهد. با هدف تسلط بر بازار نرم افزارهای گوشی های هوشمند، این شرکت در تلاش است تا بتواند کاربران را ترغیب کند تا روی به استفاده از این خدمات بیاورند. بدون تردید در آینده بیشتر از نام موتور جستجوی یاندکس خواهید کنید.

سهم یاندکس در بازار جستجوگرها

همان‌گونه که عنوان کردیم موتور جستجوی یاندکس به عنوان محبوب ترین موتور در کشور روسیه توانسته است بازار کار این کشور را در اختیار بگیرد. جالب است بدانید که حدود ۴۹ درصد از جستجوها در این کشور به وسیله موتور جستجوی یاندکس انجام می پذیرد. این میزان برای موتور جستجوی گوگل ۴۸درصد است. با این وجود طبق بررسی‌هایی که صورت گرفته است مشخص شده که این مقدار بسیار بیشتر بوده و یاندکس در کشور روسیه محبوبیتی به مراتب بیشتر از موتور جستجوی گوگل دارد. از سوی دیگر آمارهایی که منتشر شده است مشخص کرده که یاندکس علاوه بر کشور روسیه در چندین کشور دیگر نیز توانسته است سر و صدا ایجاد کند. برخی از کشورهای جهان به خصوص کشورهایی که در اطراف هسته قرار دارند، تمایل خود را نسبت به استفاده از این موتور جستجو نشان داده اند. این کشورها معمولا از کشورهای مشترک المنافع هستند. بنابر آخرین آمار اعلام شده استفاده از موتور جستجوی یاندکس در کشورهای دیگر به میزان پایین بوده است.

بلاروس ۲۲.38 درصد

قزاقستان 21.88 درصد

تاجیکستان 15.12 درصد

ازبکستان 11.87 درصد

علاوه بر کشورهایی که بیان شد و نیز دانید که این موتور جستجو در کشورهای ترکیه گرجستان و اوکراین نیز به شکل گسترده مورد استفاده قرار می گیرد در تمام کشورهایی که نام بردیم پس از موتور جستجوگر گوگل استفاده از مرورگر یانده به عنوان دومین گزینه مد نظر کاربران قرار گرفته است فراموش نکنید سهم عمده‌ای از این بازار متعلق به افرادی است که از زبان روسی برخوردار هستند

دلایل محبوب شدن موتور جستجوی یاندکس در روسیه

در ابتدا بد نیست بدانید که کشور روسیه از جمله کشورهای معدود در دنیا است که گوگل به عنوان پر مخاطب ترین موتور جستجو در آن شناخته نمی شود. البته برای این امر دلایل منطقی وجود دارد. طراحی و ساخت مرورگر یاندکس بر اساس نیازهای کاربران روس زبان موجب شده است که این جستجوگر قدرتمند بتواند خود را به عنوان محبوب ترین گزینه در میان افراد مردم کشور معرفی نماید. اگر بخواهیم به بررسی این دلایل بپردازیم طراحی برای زبان روسی را به عنوان مهمترین فاکتور می توانیم نام ببریم. علاوه بر این یک اکوسیستم کامل و فراتر از یک جستجوگر ساده در اختیار کاربران قرار گرفته است. کاربران روس زبان قادر هستند که تمام نیازهای خود را با استفاده از این اکوسیستم یکپارچه دریافت نمایند. موتور جستجوی یاندکس به کاربران این امکان را می دهد که در گوشی ‌های هوشمند نیز بتوانند از قابلیت های این جستجوگر قدرتمند بهره ببرند. علاوه بر این با توجه به اینکه روس ها به کمپانی های آمریکایی اعتماد ندارند، روی به استفاده از این جستجوگر بومی آورده‌اند.

موتور جستجوی یاندکس در ایران

همان‌گونه که عنوان کردیم در سال ۱۳۹۴ موتور جستجوی یاندکس در کشور ما فیلتر شد. با این حال اخیرا اعلام شده است که این جستجوگر رفع فیلتر شده و افراد قادر هستند که روی به استفاده از آن بیاورند. اگر بنابر فیلتر کردن موتور جستجوی گوگل در کشور ما باشد، بدون تردید این موتور قدرتمند می تواند یک گزینه کامل برای رسیدن به اهداف مخاطبان در بستر اینترنت شناخته شود.

جمع بندی

صحبت از موتورهای جستجوگر که می شود بدون تردید در هر کشوری نام گوگل خواهد درخشید. با این حال کشور روسیه سیاست خود را در زمینه طراحی یک موتور جستجوی قدرتمند به گونه‌ای اتخاذ کرده است که بخش زیادی از کاربران در این کشور ترجیح می‌دهند روی به استفاده از مرورگر بومی بیاورند. با توجه به چشم اندازی که توسعه دهندگان موتور جستجوی یاندکس متصور شده اند در آینده ای نه چندان دور ممکن است بتواند به عنوان یکی از محبوب ترین موتورهای جستجوگر در میان کاربران و در نقاط مختلف جهان خود را معرفی کند.

 

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۲/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.