پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

آشنایی با سری جدید ‌‌لپ‌تاپ‌های ‌‌مک‌بوک پرو اپل

یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۰

آشنایی با سری جدید ‌‌لپ‌تاپ‌های ‌‌مک‌بوک پرو اپل

اپل بالاخره از ‌‌مک‌بوک‌های جدید خود در دو مدل 13 و 15 اینچی رونمایی کرد. لپ‌تاپ‌های آی‌او‌اس جدید اپل از پردازنده‌های نسل هشتم و قابلیت‌های جدید برخوردار هستند.

‌‌مک‌بوک‌های 2018 اپل به لطف پردازنده‌های فوق‌العاده‌ی اینتل از نظر قدرت پردازشی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و نسبت به مدل‌های قبلی پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند. به‌علاوه با افزایش حافظه رم و مشاهده قابلیت‌های جدید و حرفه‌ای می‌توان این لپ‌تاپ‌های عالی را برای سخت‌‌ترین امور رایانه‌ای به چالش کشید.

در ابتدا به تعریف مشخصات مدل 13 اینچی خواهیم پرداخت. ‌‌لپ‌تاپ ‌‌مک‌بوک پرو 13 MacBook Pro 13 مجهز به پردازنده چهار هسته‌ای و نسل هشتمی‌“Kaby Lake-R” اینتل می‌باشد که با پشتیبانی از “Hyper-Threading” و به کمک دو هسته بیشتر برای پردازنده‌های Core i5 یا Core i7 بتواند نیاز‌های پردازشی کاربران را با بیشترین سرعت ممکن انجام دهد. اپل ادعا می‌کند قدرت پردازشی ‌‌مک‌بوک پرو 13 جدید حدودا دو برابر قدرت نسل قبلی ‌‌مک‌بوک‌های اپل است. ‌‌مک‌بوک‌های پیشین اپل از پردازنده‌های نسل هفتم اینتل برخوردار بودند.

به گفته اپل و متخصصان آن پردازنده Core i5 فرکانس پایه 2.3 گیگاهرتز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، البته این میزان در حالت “Turbo Boost” تا 3.8 گیگاهرتز نیز قابل افزایش است. اما در مورد Core i7 باید اشاره کنیم که کلاک پایه آن 2.7 گیگاهرتز می‌باشد و در حالت بوست این فرکانس تا 4.5 گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند. به‌علاوه وجود کارت گرافیک مجتمع Iris Plus 655 با 128 مگابایت eDRAM (دو برابر بیشتر از نسل قبلی) خبر از توسعه‌ای بزرگ در صنعت ‌‌لپ‌تاپ اپل می‌دهد. همچنین کاربران می‌توانند ‌‌مک‌بوک جدید خود را با حداکثر 2‌‌ ترابایت‌ هارد جامد PCIe NVMe سفارش دهند. البته ناگفته نماند که حافظه رم همچنان به حداکثر 16 گیگابایت (از نوع LPDDR3-2133) محدود خواهد بود.

‌‌مک‌بوک پرو 15 اینچی اما برگ برنده اپل به‌شمار می‌رود. قدرت پردازشی این ‌‌لپ‌تاپ حتی از ‌‌مک‌بوک پرو 13 نیز بالاتر است و به قابلیت‌های منحصر‌به‌فردی مجهز شده است. پردازنده‌ها‌ی این ‌‌لپ‌تاپ نیز ‌‌تراشه‌های نسل هشتمی ‌اینتل از سری Core هستند. البته تفاوت آن این است که کاربران می‌توانند این محصول را با‌‌تراشه قدرتمند Core i9 سفارش دهند. حالا می‌توان گفت ‌‌مک‌بوک پرو 15 اپل با ارائه این ‌‌تراشه تمام توجه‌ها را به خود جلب کرده است. این پردازنده با شش هسته پردازشی، 12 رشته و کلاک پایه 2.9 گیگاهرتزی و کلاک حداکثری 4.8 گیگاهرتزی در حال حاضر بهترین ‌‌تراشه دنیا به حساب می‌آید.

نمونه مجهز به Core i7 نیز در دو نسخه متفاوت عرضه شده است. یکی با کلاک 2.2 تا 4.1 گیگاهرتز و دیگری با 2.6 تا 4.3 گیگاهرتز. متخصصان اپل می‌گویند قدرت پردازشی این ‌‌لپ‌تاپ در مقایسه با مدل پیشین حدود 70 درصد افزایش داشته است. نسخه‌های مذکور با حداکثر 32 گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4-2400 و 4‌‌ ترابایت ‌هارد جامد PCIe NVMe در دسترس خریداران قرار دارند. به‌علاوه انتخاب کارت گرافیک از میان دو کارت مجزای Radeon Pro 555X و Radeon Pro 560X با 4 گیگابایت حافظه GDDR5 بر عهده مشتری می‌باشد.

ویژگی ‌‌مک‌بوک‌های جدید اپل پشتیبانی از ‌‌تراشه Apple T2 Chip است. این‌‌تراشه پیش‌‌تر در آی‌مک‌ها به نمایش در آمده بودند. در واقع این ‌‌تراشه‌ها به عنوان یک لایه امنیتی عمل خواهند کرد. به علاوه این ‌‌تراشه امکان پشتیبانی از دستور صوتی “Hey Siri” را برای ‌‌مک‌بوک‌ها به همراه دارد.

در سری جدید ‌‌مک‌بوک‌های اپل شاهد ارتقای نمایشگر‌های رتینا هستیم. این نمایشگر‌ها حالا به تکنولوژی “True Tone” برای «تجربه تماشای طبیعی‌تر» مجهز شده‌‌‌اند. این پنل‌ها از فضای رنگ گسترده P3 و حداکثر روشنایی 500 نیت پشتیبانی می‌کنند.

اپل در کنار معرفی ‌‌مک‌بوک‌های جدیدش از یک کاور چرمی ‌در سه رنگ قهوه‌ای (Saddle Brown)، آبی (Midnight Blue) و مشکی برای محصولات نیز رونمایی کرد. دیگر وسیله جانبی اپل که برای ‌‌مک‌بوک‌های جدید در نظر گرفته شده است eGPU یا واحد پردازش گرافیکی اکسترنال می‌باشد. کانکتورهای تاندربولت 3 در ‌‌مک‌بوک پرو‌های 13 و 15 اینچی از دو نمایشگر با وضوح 5K پشتیبانی خواهند کرد.

این وسیله منحصر‌به‌فرد به یک کارت گرافیک Radeon Pro 580 با 8 گیگابایت حافظه اختصاصی GDDR5 مجهز شده تا ‌‌مک‌بوک را به یک ابرکامپیوتر تبدیل کند. البته خریداران می‌توانند این کارت را در یک محفظه کوچک و غیر قابل ارتقا که توسط “Blackmagic” طراحی شده است دریافت کنند. به علاوه این محصول جدید از 4 پورت USB 3.0، پورت HDMI 2.0 و پشتیبانی از مانیتورهای 5K از طریق استاندارد Thunderbolt 3 برخوردار می‌باشد.

شاید این قابلیت‌های تازه برای کاربران مهم باشد، اما هیچ چیز نمی‌تواند از قیمت تمام شده اهمیت بیشتری داشته باشد. مدل 13 اینچی با پردازنده Core i5 قیمتی معادل 1799 دلار دارد و مدل مجهز به پردازنده Core i7 300 دلار گران‌‌تر است.

در مورد ‌‌مک‌بوک پرو 15 نیز مدل Core i7 با قیمت 2399 دلار عرضه می‌شود. مدل Core i9 اما گران‌‌تر است و علاقه‌مندان می‌توانند آن را با قیمت 2799 دلار خریداری کنند. افزودن یک کارت گرافیک Radeon Pro 560X برای خریداران 100 دلار آب می‌خورد

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.