پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

پرینتر از چه بخش هایی تشکیل شده است | بررسی کامل قطعات داخلی پرینترهای لیزری و جوهر افشان

یکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۱

پرینتر از چه بخش هایی تشکیل شده است | بررسی کامل قطعات داخلی پرینترهای لیزری و جوهر افشان

پرینتر از چه بخش هایی تشکیل شده است | بررسی کامل قطعات داخلی پرینترهای لیزری و جوهر افشان

پرینترها بسته به نحوه تولید و نوع استفاده دارای مدل های مختلفی هستند. با توجه به اینکه نوع کارایی دستگاه های پرینتر و کپی می تواند با هم تفاوت هایی داشته باشد، اجزای مختلفی برای ساخت آنها به کار می‌رود. در عین حال و در تمام پرینترها اعم از هر مدلی می توان اجزای اصلی مشترکی را مشاهده نمود. هر چند ممکن است با توجه به اینکه پرینترهای مدرن تر و مدل‌های جدیدتر دارای ساختاری متفاوت باشند.

به طور کلی با بررسی لیست قطعات داخلی پرینترهای جوهر افشان و لیزری متوجه می ‌شویم که نوع عملکرد آنها می تواند شباهت هایی به هم داشته باشد. در مواردی نیز به واسطه فناوری به کار رفته در ساخت آنها می‌توان این تفاوت ها را متصور شد. آشنایی شما با هر کدام از قطعات به کار رفته در پرینترهای لیزری و جوهر افشان می تواند کمک کند تا ضمن به دست آوردن اطلاعات کافی در خصوص نحوه عملکرد هر کدام و هنگام بروز مشکل در بخش‌ های مختلف اقدامات ضروری را بتوانید انجام دهید.

چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان؟

قبل از اینکه به بررسی قطعات داخلی پرینترهای لیزری و جوهر افشان بپردازیم، بهتر است ابتدا در خصوص تفاوت های آنها اطلاعاتی به دست آورید.

بدون تردید از نظر کارایی پرینترهای جوهر افشان و لیزری نسبت به هم تفاوت هایی دارند. با وجود این که هر دوی این محصولات وظیفه دارند که فرآیند پرینت یا چاپ را انجام دهند ولی با بررسی دقیق عملکرد هر کدام می توان متوجه شد که هزینه نگهداری آنها و همچنین مزایا و معایبی که دارند با هم متفاوت است.

پرینتر جوهر افشان

پرینترهای جوهر افشان به دستگاه‌هایی گفته می ‌شود که برای طی کردن فرآیند چاپ و پرینت بر روی کاغذ، قطعات بسیار ریز جوهر را می پاشد. در ساخت این نوع چاپگر شرایطی به کار گرفته می ‌شود که کاربر بتواند از محصولی با قیمت مناسب بهره مند شود. این نوع چاپگرها دارای ظاهری جمع و جور بوده و قیمت مناسبی نیز دارند. از چاپگرهای جوهر افشان می توان برای چاپ تصاویر رنگی و پرینت متن ها با کیفیت بالا استفاده کرد. یکی از معایب خرید پرینتر جوهر افشان، هزینه بالای آن ها برای تعویض کارتریج به شمار می رود.

پرینتر لیزری

درد طرف مقابل پرینترهای لیزری قرار دارند که به عنوان دستگاه های چاپ دیگر شناخته می شوند. نحوه کار پرینتر لیزری با پرینتر جوهر افشان کاملا متفاوت است. در واقع پرینترهای لیزری برای چاپ کردن داده های دریافت شده باید اطلاعات را از لپ تاپ یا کامپیوتر دریافت کنند. سپس با بهره گیری از یک اسکنر لیزری می‌توانند تمام داده‌های به‌ دست‌ آمده را بدون کم و کاست به صفحه کاغذ انتقال دهند. کارتریج چاپگر لیزری از یک ماده پودری به نام تونر به جای جوهر پر می شود. این قطعه با بهره‌گیری از الکتریسیته ساکن و به کمک اسکن لیزری بر روی کاغذ کشیده خواهد شد. در نهایت می توان اسناد مورد نظر را چاپ کرد. پرینترهای لیزری در مقایسه با پرینترهای جوهر افشان قیمت بالاتری دارند. با این حال با توجه به هزینه نگهداری پایین تر پرینتر لیزری و سرعت چاپ به مراتب بیشتری که دارند، می توانند از نظر اقتصادی گزینه ای مناسب تر باشند.

معرفی اجزای پرینترهای جوهر افشان و لیزری

اکنون که با پرینتر جوهر افشان و لیزری آشنایی به دست آورده اید بهتر است به سراغ بررسی اجزای داخلی آن ها برویم. همانگونه که عنوان کردیم در حالت کلی ساختار پرینترها شباهت های زیادی به هم دارند. با این حال ما با معرفی اعضای اصلی پرینترها اطلاعات کافی در این زمینه به شما ارائه می‌دهیم.

برد پاور یا Power Board

هنگامی که صحبت از قطعات تشکیل دهنده پرینتر می شود، بدون تردید یکی از مهمترین بخش هایی که باید به آن پرداخته شود، برد پاور است.

در نخستین گام و هنگام روشن شدن پرینتر می توانید نقش این قطعه را مشاهده نمایید. برد پاور به عنوان منبع تغذیه چاپگر موظف است که به قطعات الکترونیکی درون دستگاه، برق مورد نیاز را ارسال کند. انتقال برق به قطعات داخلی پرینتر توسط برد پاور به شکل مستقیم و یا با کمک گرفتن از انجین می تواند انجام پذیرد. در روش دوم این فرآیند با استفاده از یک کابل رابط طی خواهد شد. به هنگام بررسی وظایف قطعات داخلی پرینترهای لیزری و جوهر افشان متوجه می ‌شویم که برد پاور دو نقش مهم را بر عهده دارد. این قطعه موظف است برق مورد نیاز را در خود ذخیره کرده و آن را به سایر قسمت ها انتقال دهد. با توجه به اینکه برد پاور نقش اساسی برای روشن شدن دستگاه ایفا می کند، بروز هرگونه مشکل در آن موجب جلوگیری از روشن شدن پرینتر خواهد شد.

برد فرمتر formatter

یکی دیگر از اجزای اصلی پرینتر لیزری و جوهر افشان، برد فرمتر نام دارد. این بخش که تقریبا معادل مین برد در لپ تاپ ها است، به عنوان مغز متفکر چاپگر موظف است که برای هماهنگی فرمان ها تواند کاربردهای خود را نشان دهد.

در واقع با بررسی این قطعه از پرینتر متوجه می شویم برد فرمتر دستور ارسال شده توسط کامپیوتر یا لپ تاپ را دریافت کرده و پس از پردازش، آن را به دیگر قطعات ارسال می‌کند. در این بین باید وظایف سایر قطعات داخلی پرینتر را نیز مشخص نماید. اگر برد فرمتر نتواند به درستی وظیفه خود را انجام دهد، با اختلال در فرآیند پرینت و کپی مواجه می شوید. هر دستوری که قصد دارید از طریق کامپیوتر به پرینتر ارسال کنید باید از کانال برد فرمتر عبور نماید.

بردهای ولتاژ

یکی دیگر از قطعات داخلی پرینتر لیزری و جوهر افشان، برد ولتاژ نام دارد. این قطعه که بر روی چاپگرهای لیزری نصب می شود، وظیفه دارد که بر روی یونیت درام و کارتریج، اتصال مورد نیاز را برقرار نماید. با توجه به انرژی برقی که توسط برد پاور دریافت می کند باید بتواند این اتصال را حفظ کند. اگر بخواهیم به صورت دیگر به معرفی برد ولتاژ و بررسی وظایف آن بپردازیم، می توانیم عنوان کنیم در واقع این برد ولتاژ است که برق مورد نیاز را از پاور گرفته و آن را به کارتریج و یونیت درام منتقل می کند. از همین رو می توانیم بیان کنیم هنگام بروز مشکل در بردهای ولتاژ به عنوان یکی از قطعات اصلی پرینتر لیزری، در زمان چاپ کردن متوجه می شویم که تصاویر و متن ها کمرنگ بوده و یا حالت سیاه و کاملا سفید دارند.

کاغذ کش و عملکرد آن در پرینتر

همانگونه که از نام این قطعه تا حدودی پیداست، کاغذکش و وظیفه دارد که فرآیند پیکاپ یا برداشتن کاغذ را انجام دهد.

این بخش از پرینتر جوهر افشان و لیزری باید از برد فرمتر دستورات لازم را دریافت کرده و آنها را به چرخ دنده و موتور انتقال دهد. با طی کردن این فرآیند متوجه می‌ شویم که کاغذ از کاست به درون دستگاه هدایت شده و فرآیند چاپ انجام می گیرد. در برخی از چاپگرهای لیزری، گروه دیگری از قطعات را در کنار چرخ دنده های کاغذ کش قرار می دهند. این قطعات با نام کلاچ یا سلونوئید شناخته می شوند. قطعات قرار گرفته شده در کنار چرخ دنده های کاغذکش کمک می کنند که هدایت کاغذ به خوبی انجام پذیرد و با وصل شدن کلاچ یا سلونوئید این فرآیند طی خواهد شد. خرابی کلاچ پرینتر این نتیجه را در پی دارد که حرکت کاغذ درون دستگاه نیز با ایراداتی همراه شود. اگر هنگام استفاده از پرینتر لیزری و جوهر افشان متوجه شدید که به صورت همزمان چندین کاغذ به درون دستگاه کشیده می‌ شوند باید به سراغ بررسی سلونوئید بروید.

درام پرینتر

بدون تردید یکی از اصلی ترین اجزای داخلی پرینترها، درام خواهد بود. درام به عنوان یک قطعه داخلی در پرینترهای لیزری در گام آخر برای چاپ کردن وارد عمل می ‌شود. این قطعه وظیفه دارد تصاویر و متن های مورد نظر را از پرینتر لیزری به کاغذ انتقال دهد. در نتیجه تصویر نهایی برای چاپ کردن مشاهده خواهد شد. استفاده از درام در دستگاه های کپی نیز کاربرد دارد. نوع انتقال تصاویر به درام در دستگاه های پرینتر و دستگاه های کپی با هم متفاوت است. بر اساس کارایی پرینتر لیزری و کارایی دستگاه کپی باید برای ایجاد تصاویر شفاف و واضح، روی به خرید درام بیاورید. برای تولید درام پرینتر از سلنیوم استفاده می کنند. علاوه بر این با بهره گیری از موادی که نسبت به نور دارای حساسیت هستند، پوشیده می شود. این مواد هادی الکتریسیته هستند.

با توجه به این که درام پرینتر به عنوان یکی از قطعات داخلی مهم در این دستگاه ها شناخته می شود، آشنایی با نحوه عملکرد آنها می تواند اهمیت داشته باشد. عملکرد این قطعه به گونه‌ای است که لیزر یا نوری که بر روی صفحه ورودی تابیده می شود را باید در خود ذخیره نماید. پس از آن به منظور انجام فرآیند چاپ، نور ذخیره شده را به لایه خارجی درام می فرستد. شرایطی که موجب می ‌شود بار الکتریکی درام مثبت شده و پس از جذب تونر برای چاپ کردن شرایط را آماده خواهد کرد. در نهایت تونر توسط درام به کاغذ منتقل شده و بر روی برگه خروجی، تصاویر و متن مورد نظر نقش خواهند است.

با توجه به اینکه درام به عنوان یکی از مهمترین قطعات در پرینترهای لیزری شناخته می شود باید با دقت بالایی برای خرید آن اقدام نمایید. درام می‌تواند برای چاپ تصاویر شفاف و واضح کاربرد فراوانی داشته باشد. بنابراین هنگامی که در خروجی کار با تصاویر بی کیفیت مواجه می شوید باید به سراغ بررسی این بخش بروید. به عنوان مثال گاهی اوقات هنگام چاپ شدن متن و تصویر بر روی کاغذ پرینتر مشاهده می کنید که نقاط غیر عادی و خطوطی بر روی آن وجود دارد. در این زمان می‌توان برای تعویض درام پرینتر اقدام کرد. معمولا با سه بار شارژ کردن کارتریج نیاز دارید که روی به تعویض درام نیز بیاورید. خاطرنشان می شویم که گاهی اوقات در ساخت پرینترها شرایطی در نظر گرفته می ‌شود که تونر کارتریج و درام به صورت سوا از هم قرار می گیرند. با توجه به این مورد برای تعویض آنها باید به صورت جداگانه عمل کنید.

نقش فیوزینگ در پرینتر

با بررسی قطعات داخلی پرینترهای لیزری و جوهر افشان به فیوزینگ نیز برخورد خواهیم کرد. یکی دیگر از اعضای داخلی پرینترها که نقش بسزایی در فرآیند چاپ کردن ایفا می‌کند، فیوزینگ نام دارد. این قطعه از فیوز فیلم و پرس رولر و همچنین المنت گرم کننده تشکیل می شود.

این بخش از پرینترهای لیزری و جوهر افشان که از جمله قطعات اصلی شناخته می شود وظیفه دارد که تونر پاشیده شده بر روی کاغذ را گرم کند. پس از آن و با پختن تونر موجود در دستگاه، برای حک شدن بر روی کاغذ عملکرد خود را نشان می دهد. در نهایت برگه هایی که توسط غلطک های خروجی چاپ می شوند از دستگاه خارج خواهند شد.

اگر هنگام چاپ شدن برگه آن را لمس کنید، متوجه می شوید که مقداری حرارت دارد. در واقع حرارت ایجاد شده توسط فیوزینگ بر روی کاغذ خروجی منتقل می شود. هنگام خراب شدن فیوزینگ در پرینترهای لیزری و جوهر افشان نشانه‌ هایی به شما نمایش داده می شود. اگر بر روی برگه های خروجی خط های اضافی پدیدار شد، می توانید برای بررسی علت این مشکل به سراغ فیوزینگ بروید. البته همیشه مشکل پیدا شدن خط های اضافی در اثر خرابی فیوزینگ نیست. در این بین فراموش نکنید که گاهی اوقات تنها قطعه ای خاص از فیوزینگ دچار ایراد شده و در هنگام چاپ کردن کاغذ، این مشکل را مشاهده خواهید کرد. توصیه ما به شما این است برای بررسی صحت عملکرد قطعات خاص و یا کل فیوزینگ از یک تکنسین تعمیرات به منظور عیب یابی دستگاه و تعمیر آن کمک بگیرید.

با توجه به نوع ساخت فیوزینگ پرینترهای لیزری و جوهر افشان قادر هستید آنها را به صورت کامل خریداری نمایید. علاوه بر این هر کدام از قطعات آنها مانند پرس، رولر فیلم، فیوزینگ و هیت المنت را نیز به صورت جداگانه می توانید خریداری کنید.

فوم رولر پرینتر و کاربردهای آن

با بررسی قطعات داخلی پرینترهای لیزری و جوهر افشان به فوم رولر نیز خواهیم رسید. اگر به کارتریج دستگاه پرینتر نگاه کنید این قطعه را مشاهده خواهید کرد.

در واقع فوم رولر به عنوان یکی از لوازم مصرفی کارتریج شناخته می ‌شود که پس از مدت زمانی خاص باید برای تعویض آن اقدام نمایید. فوم رولر را قادر هستید به همراه تمام اعضای کارتریج ها و یا به تنهایی تعویض کنید. فوم رولر که برای شارژ الکتریکی درام نقش اساسی ایفا می کند، یک رول بوده که با قطر ۱۰ الی ۱۵ میلیمتر بر روی چاپگر نصب می شود. این قطعه را بر روی درام قرار خواهند داد. با توجه به نوع ساخت فوم رولر، می‌تواند بر روی درام چرخیده تا جریان الکتریکی مورد نیاز را انتقال دهد. چنانچه به خوبی نتوانید درام را پاک کنید و بر روی آن اثرات تونر باقی بماند، فوم رولر قادر نخواهد بود که به درستی کار خود را انجام دهد. به همین علت هنگام چاپ کردن برگه متوجه می شوید که صفحه پرینت شده دارای سایه است.

معمولاً پس از پرینت گرفتن ۲۵ هزار تا ۳۵ هزار صفحه باید برای تعویض فوم رولر اقدام نمایید. بخش زیادی از فوم رولرهای موجود در بازار دارای اندازه یکسان هستند. با این حال بسته به اندازه درام، قطر فوم رولر ممکن است بین ۱۰ الی ۱۵ میلیمتر متفاوت باشد. همانگونه که عنوان کردیم شارژ شدن درام می تواند نقش بسزایی در کیفیت تصاویر و متن های چاپ شده داشته باشد. در این میان فوم رولر نیز به عنوان یکی از مهمترین عوامل در تعیین کیفیت چاپ می تواند نقش مهمی ایفا کند.

مگنت رولر و کارایی آن در پرینتر

مگنت رولر یکی دیگر از مهمترین و اصلی ترین قطعات کارتریج در دستگاه های پرینتر شناخته می شود. علاوه بر این در دستگاه های کپی نیز مگنت رولر نقش مهمی ایفا می کند. اگر به دستگاه های کپی نگاه کنید، یک قطعه استوانه ای شکل و مخروطی با قطر کمتر از طول خود مشاهده خواهید کرد. به لحاظ ظاهری تا حدودی مگنت رولر به فوم رولر شباهت دارد. در عین حال با توجه به نوع دستگاهی که انتخاب می کنید، اندازه مگنت رولر می‌تواند متفاوت باشد. استفاده از این قطعه موجب می شود که با توجه به جریانات الکتریکی که با خود دارد، برای انتقال پودر تونر در آن بتواند به خوبی عمل نماید. علاوه بر این مگنت رولر کمک می‌کند تا تونر به میزان مناسب به درام بچسبد. در واقع اگر بخواهیم به بررسی مهمترین وظیفه مگنت رولر بپردازیم باید عنوان کنیم که این قطعه با استفاده از جریانات مغناطیسی خود باید با انتقال پودر تونر درام، حالت مغناطیسی را به کار گرفته و با توجه به طرح مورد نظر به مقدار مناسب آن را به درام منتقل کند.

مگنت رولر به عنوان یکی از قطعات یدکی در دستگاه های پرینتر لیزری و جوهر افشان شناخته می ‌شود. این قطعه درون کارتریج قرار داشته و برای تعویض آن به هنگام بروز مشکل در کارتریج می توانید اقدام نمایید.

هد پرینتر یا هد کارتریج

همانگونه که عنوان کردیم قطعات داخلی پرینترهای جوهر افشان و لیزری شباهت های زیادی به هم دارند. با این حال یکی از اصلی ترین اجزای داخلی پرینترهای جوهر افشان، هد پرینتر است.

این دسته از قطعات بر روی خود منافذی داشته که برای انتقال جوهر بر روی برگه می توانند عملکرد خود را به خوبی نشان دهند. فراموش نکنید که برای بهبود عملکرد پرینتر، وجود این منافع نقش مهمی خواهند داشت. چنانچه منافذ موجود بر روی هد پرینتر یا هد کارتریج در هنگام پر کردن کارتریج مسدود شوند به هیچ عنوان نمی توان بر روی برگ، جوهر مورد نظر را انتقال داد. در نتیجه مشاهده خواهید کرد که کیفیت برگه خروجی به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

بلید پرینتر

استفاده از بلید پرینتر موجب می ‌شود که اثرات تونر باقی مانده بر روی درام به خوبی تمیز شوند. همانگونه که عنوان کردیم چنانچه بر روی درام قطرات تونر باقی بمانند، برای شارژ الکتریکی این قطعه شرایط مناسبی فراهم نخواهد شد. در نتیجه مشاهده می کنید کیفیت چاپ به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. بلید پرینتر از جمله قطعات اصلی در این دستگاه ها بوده که معمولا از جنس فولاد یا پلاستیک آن را تولید می کنند. در این شرایط بلید پرینتر به کمک درام خواهد آمد. در این بین تمیز کردن آن می تواند به منظور نگهداشتن تونر بر روی درام و همچنین کنترل آن بر روی مگنت عملکرد خود را نشان دهد. عموما یک قطعه پلاستیکی را در سر بلید پرینتر قرار می دهند. با توجه به این ساختار، معمولا آسیب هایی که بر روی بلید پرینتر مشاهده می ‌شوند مربوط به این قطعه هستند. اگر در یک دستگاه چاپ، بلید دچار ایراد شود، فوم رولر نیز با اختلال همراه شده و فرآیند چاپ را با ایراداتی مواجه خواهد کرد.

کارتریج دستگاه

بدون تردید تمام افرادی که تاکنون با دستگاه پرینتر کار کرده‌ اند با قطعه به نام کارتریج آشنایی دارند. استفاده از کارتریج بر روی پرینترهای لیزری، سوزنی و حرارتی کاربرد فراوان خواهد داشت.

این بخش از پرینترها که به عنوان یکی از قطعات اصلی شناخته می شود، بسته به نوع دستگاه، انتخاب خواهد شد. امروزه انواع مختلفی از کارتریج ها را می توانید برای استفاده بر روی دستگاه های پرینتر خریداری کنید. به طور کلی کارتریج ها را به صورت پودری برای چاپگرهای لیزری و به صورت مایع برای چاپگرهای جوهر افشان می توان مورد استفاده قرار داد. علاوه بر این چاپگرهای سوزنی نیز از کارتریج های ریبون استفاده می کنند.

سنسورهای کاغذ

یکی دیگر از قطعاتی که در تمام پرینترها مورد استفاده قرار می گیرد، سنسورهای کاغذ هستند. پرینترها با کمک گرفتن از این حسگرها می توانند برای شروع عملیات چاپ، اطلاعات کافی را در خصوص وجود کاغذ در سینی به دست آورند. در نتیجه و پس از اینکه سنسورها اطلاعات کافی را ارسال می‌کنند، فرآیند چاپ طی می شود.

قطعات موجود در پرینتر سه بعدی

امروزه چاپگرهای سه بعدی برای کاربردهای خاص می توانند به کار گرفته شوند. چاپ سه بعدی به فرآیندی گفته می شود که طی آن یک شی سه بعدی از روی مدل دیجیتال یا CAD چاپ خواهد شد. این فرآیند با استفاده از مدلسازی توسط کامپیوتر آغاز می شود. در فرآیند چاپ سه بعدی مواد را به صورت لایه لایه بر روی هم می گذارند. خروجی کار یک جسم سه بعدی بوده که برای مهندسین در زمینه‌های مختلف حائز اهمیت است.

با بررسی قطعات موجود در پرینترهای سه بعدی متوجه می شویم که از جمله مهمترین بخش های این دستگاه ها فیلامنت، اکسترودر و صفحه ساخت هستند. هر کدام از این قطعات نیز باید بتوانند برای طی کردن فرآیند چاپ سه بعدی به خوبی کاربرد خود را نشان دهند.

جمع بندی

قطعات مختلفی در چاپگرهای جوهر افشان، چاپگرهای لیزری و چاپگرهای سوزنی به کار گرفته می ‌شوند. هر کدام از این قطعات باید بتوانند برای چاپ کردن تصاویر و متن ها به صورت واضح و شفاف وظیفه خود را به خوبی انجام دهند. با این حال برخی از این قطعات نقش موثرتری در بالا بردن کیفیت چاپ خواهند داشت. توصیه ما به شما این است برای بررسی قطعاتی پرینترها هنگامی که دچار ایراد می شوند، از یک فرد متخصص و وارد به این کار کمک بگیرید. علاوه بر این با هدف بهبود کیفیت چاپ سعی کنید در مدت زمان مناسب برای تعویض قطعات مصرفی اقدام نمایید.

 

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.