پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

پایانی بر گوشی های با باتری قابل تعویض

یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۰

پایانی بر گوشی های با باتری قابل تعویض

ما رفته رفته با پایان حکم فرمایی گوشی‌های موبایل با باتری‌ قابل تعویض مواجه هستیم . با توجه به تولیدات گوشی های هوشمند اخیر می توان دریافت که در سال ۲۰۱۷ موضوع باتری قابل تعویض اهمیتی نداشته بلکه مزایایی هم برای تولیدکنندگان و خریداران گوشی‌های موبایل فراهم کرده است.
طی سال های گذشته تا امروز گوشی‌هایی که از باتری قابل تعویض بهره می برند، بسیار کم شده است. این موضوع اهمیتش را هم میان تولیدکنندگان و هم میان مصرف‌کنندگان از دست داده است. این روند نشان می‌دهد که قابل تعویض بودن باتری یک گوشی، دیگر مزیتی محسوب نمی‌شود. تا چند سال پیش یکی از مزایای اصلی گوشی‌های اندروید در مقایسه با آیفون‌های اپل راحت جدا شدن باتری گوشی محسوب می شد. شرکت‌ سازنده نیز از این موضوع برای بازاریابی گوشی‌های خود و تشویق خریداران استفاده می‌کرد.

پیشرفت فناوری باتری‌ها و رشد آن
دلایل زیادی برای این تغییر یعنی کوچ به سمت باتری های غیر قابل تعویض وجود دارد ولی مهم‌ترین آن، پیشرفت چشمگیر باتری‌ها طی سال های اخیر بوده که نیاز به تعویض آن‌ها را بسیار کم کرده است. چراکه امروزه باتری‌ها شارژدهی زیادی دارند و از فناوری‌های مختلفی جهت شارژ از جمله شارژ سریع و شارژ استاندارد استفاده می‌کنند. این فناوری‌ها کمک می‌کنند که کاربر بتواند حتی بدون نیاز به کابل شارژر و در سریع‌ترین زمان ممکن، گوشی خود را شارژ کند. شارژرهای همراه (Power Bank) نیز همیشه در کنار کاربران هستند که در کل نشان می دهد کم کم اهمیت نیاز به باتری دوم از بین رفته است.

دلیل بعدی می توان به عمر مفید گوشی‌های موبایل اشاره کرد چراکه با کاهش کارایی باتری؛ کاربران به‌جای تعویض باتری آن یک گوشی جدید خریداری می‌کنند. به‌طور متوسط، عمر مفید باتری یک گوشی دو سال است و پس از آن، کارایی خود را کم کم از دست می‌دهد به همین منظور اکثر کاربران هم گوشی خود را حداکثر دو سال نگه می‌دارند.

تغییر ذائقه‌ خرید
امروزه کاربران گوشی‌های موبایل دیگر تمایلی به خرید باتری اضافه یا همان یدکی برای گوشی خود ندارند و ترجیح می‌دهند یک گوشی زیبا و کارآمد بخرند و بعد از آن به سراغ لوازم جانبی مفید مثل کارت حافظه یا دوربین قابل اتصال بروند. شرکت‌های سازنده هم برای اینکه با ذائقه‌ خریداران همسو باشند، به سراغ تولید لوازم جانبی جدید رفته‌اند و دیگر باتری‌های یدکی تولید نمی‌کند.

جدا از دوربین، پردازنده و نمایشگر، یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب گوشی برای کاربران، زیبایی و خوش‌دست بودن گوشی است؛ ازاین‌رو، شرکت‌های سازنده به سمت مواد اولیه با کیفیت و بدنه‌های باریک‌تر و جذاب سوق پیدا کرده اند و از سویی با حذف باتری غیر قابل تعویض توانسته اند به مدیریت بهینه و بهتر فضای داخل گوشی کمک کنند و امکاناتی مثل مقاومت در برابر نفوذ آب هم به گوشی‌ها اضافه شود. پس از اپل، شرکت‌هایی مثل سامسونگ و اچ‌تی‌سی هم به سراغ حذف باتری‌های قابل تعویض رفته‌اند که می‌توان نتیجه‌ی این موضوع را در تفاوت طراحی بین دو گوشی گلکسی اس ۵ و گلکسی اس ۶ مشاهده کرد. بدنه‌ی زیبا، باریک و ضد آب گلکسی اس ۸ نتیجه‌ی تکامل همین روند بوده است.

ال‌جی یکی از معدود شرکت‌هایی است که دیرتر از بقیه به فکر حذف باتری قابل تعویض از گوشی‌هایش گرفت. جی ۵ آخرین پرچم‌دار این شرکت بود که باتری قابل تعویض داشت و این موضوع سبب شد که این گوشی نتواند بدنه‌ای به زیبایی پرچم‌داران دیگر (مثل رقیبش یعنی گلکسی اس ۷) داشته باشد و از طرفی هم فروش موفقی را تجربه نکرد. از این رو ال‌جی با تغییر دیر به هنگام در استراتژی ساخت گوشی‌هایش با هدف تولید گوشی‌هایی زیباتر و باکیفیت‌تر مبادرت به حذف باتری قابل تعویض گرفت که نتیجه‌ این تغییر را می‌توان در گوشی جی ۶ به وضوح مشاهده کرد.

در آخر باتری غیر قابل تعویض در میان خریداران گوشی‌ هوشمند اهمیت خود را از دست داده است و از سویی دیگر نمی‌تواند به‌عنوان ابزاری برای بازاریابی برای شرکت های سازنده مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به دلایل ذکر شده  این موضوع باعث شده است تجربه‌ی بهتری هنگام کار کردن با گوشی‌ هوشمند داشته تجربه‌ای که حاضر نخواهیم بود به خاطر تعویض باتری از دست بدهیم.
امروزه گوشی هایی با تعویض باتری نیز تولید می شوند که اغلب جزو گوشی های پایین رده محسوب می شوند . اگر هنوز این موضوع یکی از معیارهای مهم هنگام خرید گوشی برایتان باشد، باید دور گوشی‌های رده‌بالا و پرچم‌دار را خط بکشید.

 

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.