پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

نمایشگر سرفیس پرو ۴ ، یکی از بهترین LCDهای در میان تبلت‌ها

سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۰

نمایشگر سرفیس پرو ۴ ، یکی از بهترین LCDهای در میان تبلت‌ها

      وبسایت تخصصی "دیسپلی‌میت" با بررسی دقیق به این نتیجه رسیده که سرفیس پرو ۴ نمایشگر شگفت‌ انگیزی دارد. با ما  در ادامه همراه باشید ...


طراحی و نمایشگر
      رزولوشنی بالا و مشابه سرفیس‌های قبلی، سرفیس پرو ۴ نمایشگری با رزولوشن ۲۷۳۶ در ۱۸۲۴ پیکسل دارد. نسبت تصویر ۳ به ۲ است و بهینه برای وب‌گردی، ویرایش فایل‌های آفیس و حتی ویرایش تصویر و ویدیو. البته اپل هم در آیپد پرو از نسبت تصویر ۱۶ به ۹ که برای بازی‌ها و تماشای ویدیو بهینه است استفاده نمی‌کند و در مجموع تصویر کشیده برای کاربری آفیس مناسب نیست. تراکم پیکسلی نمایشگر سرفیس پرو ۴ شاید به خوبی گلکسی نوت پرو ۱۲.۲ اینچی و آیپد پرو اپل نباشد اما عدد ۲۶۷ پیکسل بر اینچ انتخاب خوب و بهینه‌ای است و تراکم بالاتر از این مقدار به راحتی توسط چشم شناسایی نمی‌شود. در قیاس با سرفیس پرو ۳ که ۳.۱ میلیون پیکسل و تراکم پیکسلی ۲۱۶ داشت، پیشرفت زیادی می‌بینیم. تعداد پیکسل‌ها این بار ۵ میلیون عدد است.
دیجیتایزر دقیق و کنترلر خاص نمایشگر لمسی
      قطر نمایشگر ۱۲.۳ اینچ است و با دیجیتایزر دقیقی که احتمالاً مثل همیشه محصولی از Wacom است، ۱۰۲۴ سطح فشار تشخیص داده می‌شود و از این دقت بالا می‌توان در اپلیکیشن‌های طراحی و اتدزنی استفاده کرد. ضخامت پوشش نمایشگر که چیزی جز آخرین نسل گوریلا گلس‌ها نیست هم ۰.۴ میلی‌متر است و ضخامت بخش تولید نور پس‌زمینه هم فقط ۱.۱ میلی‌متر است. مایکروسافت از تراشه‌ی ویژه‌ای به عنوان کنترلر لمسی نمایشگر استفاده کرده تا عملکرد استایلوس و صفحه نمایش عالی باشد.

گستره‌ی رنگ و دقت رنگ
۱۰۲ درصد گستره‌ی رنگ sRGB پوشش داده شده که شاید موضوع مهمی نباشد و اغلب نمایشگرها پوشش بیش از ۹۵ درصد دارند. اما مسأله‌ی اصلی یعنی خطای رنگ: نمایشگر سرفیس پرو ۴ با خطای متوسط ۱.۹ واحد دقیق‌ترین نمایشگر در میان تبلت‌هاست. آیپد ایر ۲ که خود یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود، خطای رنگ ۳.۸ واحد دارد و البته هنوز رکورد شگفت‌انگیز گلکسی نوت ۵ با ۱.۶ واحد خطای رنگ، شکسته نشده است.
تصاویر زیر موقعیت ۲۱ رنگ اصلی ایده‌آل و نتیجه‌ی بررسی تخصصی دیسپلی‌میت و همین‌طور گستره‌ی رنگ نمایشگر سرفیس پرو ۴ را مشاهده می‌کنید:


 گرمای رنگ
      انحراف نقطه‌ی سفید ۱.۵ واحد است و گرمای رنگ اندازه‌گیری شده ۶۸۸۶ کلوین است. ۶۵۰۰ کلوین مقدار ایده‌آل است که برخی نمایشگرها مثل نمایشگر گلکسی نوت ۵ با گرمای رنگ ۶۴۵۰ کلوین بسیار به آن نزدیک شده‌اند.
      آیپد ایر ۲ و آیپد مینی ۳ که نمایشگرهای LCD بسیار خوبی دارند، گرمای رنگ بالاتر از ۷۰۰۰ دارند و به نظر می‌رسد که مایکروسافت در کالیبره کردن رنگ‌ها، گرمای رنگ را هم به خوبی تنظیم کرده است.
روشنایی و کنتراست
      بیشترین روشنایی ۴۳۶ شمع بر متر مربع است که رکورد خوبی است. تمام صفحه سفید باشد یا ۱ درصد آن سفید باشد، فرقی وجود ندارد. روشنایی حداکثری همواره ۴۳۶ شمع بر متر مربع است. نمایشگر تبلت رده‌اولی مثل آیپد ایر ۲ روشنایی ۴۱۵ شمع بر متر مربعی دارد لذا سرفیس پرو ۴ از این نظر یکی از بهترین‌هاست. معمولاً تبلت‌های زیر ۹ اینچ و گوشی‌ها، روشنایی بیشتری دارند چرا که کاربری در محیط بیرون، بیشتر است، کنتراستی در حد بسیار خوب اما نه در حد بهترین‌ها .

       روشنایی ۷ شمع‌برمترمربع است، آیپد ایر ۲ با ۵ نیت روشنایی حداقلی، وضعیت بهتری دارد و کنتراست آن بیشتر است. در محیط پرنور کنتراست موثر نمایشگر سرفیس پرو ۴ که ملاک اصلی مقایسه است، ۷۸ واحد است حال آنکه آیپد ایر ۲ با کنتراست ۱۶۶ واحدی، در محیط پرنور خواناتر و واضح‌تر دیده می‌شود.
آیپد مینی ۳ با کنتراست موثر ۶۱ نمایشگر خوبی دارد و اغلب تبلت‌ها کنتراست پایین‌تری نسبت به سرفیس پرو ۴ دارند.
کنتراست استاتیک
       ۴۳۶ تقسیم بر ۰.۳۱ است، ۱۴۰۶ واحد می باشد، دقت کنید که اگر رنگ مشکی روی صفحه نمایش داده شود، روشنایی سرفیس پرو ۴ و آیپد ایر ۲ به ترتیب ۰.۳۷ و ۰.۳۱ شمع‌برمترمربع خواهد بود. کنتراست معمولی که تقسیم بیشترین روشنایی به کمترین روشنایی است، ۱۴۰۶ واحد است، بیش از مشخصه‌ی ۱۳۰۰ واحدی که مایکروسافت اعلام کرده بود! این کنتراست بیش از کنتراست نمایشگر آیپد ایر ۲ و بیشتر گوشی‌ها و تبلت‌های رده‌اول است. البته سازندگان معمولاً از کنتراست دینامیک و ارقام بازاری صحبت می‌کنند که شاید به مراتب بیش از اعداد دقیق و به ویژه کنتراست استاتیک باشد.


بازتاب نمایشگر
      مقدار بازتابش اندازه‌گیری شده فقط ۵.۶ درصد است. مایکروسافت گوریلا گلس ۴ و نمایشگر را بدون فاصله‌ی هوایی و با کیفیت عالی به هم متصل کرده و به این ترتیب بازتابش نمایشگر بسیار خوب است.
آیپد ایر ۲ با بازتابش ۲.۵ درصدی که به علت استفاده از پوشش ضدبازتاب حاصل شده، نمایشگر باز هم بهتری دارد. در بخش قبلی هم به کنتراست موثر عالی آیپد ایر ۲ و در مقابل کنتراست موثر خوب آیپد مینی ۳ اشاره شد، علت در میزان نوری است که نمایشگر بازتاب می‌کند.
زاویه دید
      بهترین کنتراست در زاویه‌ی ۳۰ درجه‌ای، مطمئناً LCD با وجود نور پس‌زمینه و ضخامت بیشتر نسبت به AMOLED نمی‌تواند زاویه دید عالی AMOLED را داشته باشد اما LCDها هم انواعی مثل IPS و حتی IPSهای بهینه شده دارند. در سرفیس پرو ۴ کنتراستی که با رویت نمایشگر از زاویه‌ی ۳۰ درجه‌ای اندازه‌گیری می‌شود، در حالت افقی و عمودی به ترتیب ۸۰۹ و ۸۶۵ واحد است! بیشترین مقداری که تاکنون دیسپلی‌میت در تبلت‌هایی با نمایشگر LCD تجربه کرده است.آیپد ایر ۲ به عنوان یکی از بهترین‌ها کنتراست ۶۵۰ و ۵۰۰ واحدی دارد.

      تغییر کیفیت رنگ‌ها هم بسیار کم است. با چنین زاویه‌ی دیدی دقت رنگ‌های اصلی ۱.۴ واحد تغییر می‌کند، آیپد ایر ۲ تغییر ۱.۳ واحدی دارد و تقریباً مشابه سرفیس پرو ۴ است. تغییر موقعیت نقطه‌ی سفید که در حقیقت بیانگر گرمای رنگ است هم ۱.۷ واحد اندازه‌گیری شده که رکورد خوبی است. آیپد ایر ۲ با ۰.۸ واحد تغییر، وضعیت باز هم بهتری دارد.

توان مصرفی بسیار پایین نمایشگر سرفیس پرو ۴
      جدول زیر گویای این حقیقت است که سرفیس پرو ۴ از نظر توان مصرفی نمایشگر، شبیه به سرفیس پرو ۳ است و در حقیقت پنل IGZO کمپانی شارپ، به خوبی با کمترین مصرف انرژی، بیشترین روشنایی را تولید کرده است. مقایسه کنید:


      دقت کنید که منظور از بازدهی این است که اگر نمایشگر هر سه تبلت اندازه‌ی یکسان و روشنایی یکسان (۴۳۶ نیت) داشته باشند و توان مصرفی به صورت خطی تغییر کند، توان مصرفی سایر محصولات چگونه خواهد شد؟
 

برگرفته شده از Displaymate

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.