پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

معرفی جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده های ای ام دی (AMD)

دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۲

معرفی جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده های ای ام دی (AMD)

معرفی جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده های ای ام دی (AMD)

قطعات برد اصلی یا مادربرد لپ تاپ و کامپیوتر تاثیر به سزایی در کارکرد و قیمت آن دارند. در این میان چند قطعه وجود دارد که نقش پررنگ تری نسبت به سایرین دارند و به طور حتم در رأس همه آنها واحد پردازنده مرکزی (CPU) یا به اختصار پردازنده کامپیوتر قرار دارد. در این مقاله به بررسی جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده های ای ام دی پرداخته شده است تا با آخرین تکنولوژی و محصولات این شرکت آشنا شوید. در سال های اخیر و به لطف رقابت شدید دو شرکت Intel و AMD بر سر افزایش سهم بازار، پردازنده های هر دو شرکت پیشرفت قابل توجهی داشته اند به طوری که دیگر نمی توان صرفا بر اساس نام شرکت سازنده پردازنده در مورد کیفیت و کارایی یک کامپیوتر قضاوت صحیحی کرد.

بررسی برترین پردازنده های شرکت ای ام دی در سال 2021

در این قسمت به بررسی و معرفی اجمالی 8 مورد از جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده های ای ام دی در بهار سال 2021 می پردازیم. موارد زیر بیانگر ترتیب نیستند و هر کدام از جنبه ای خاص بهترین پردازنده AMD محسوب می شود.

AMD Ryzen 9 5900X: یکی از بهترین پردازنده های تولیدی شرکت ای ام دی است و با عملکردی باورنکردنی، ایده آل برای گیمینگ است. این پردازنده 12 هسته ای است و فرکانس آن 3.7-4.8 GHz است. Cache این پردازنده نیز 64 مگابایت است. این CPU جدیدترین تولید شرکت AMD است و از معایب آن قیمت بالا و نداشتن خنک کننده است.
AMD Ryzen 9 3950X: پردازنده ای بسیار قدرتمند با 16 هسته و فرکانس 3.5-4.7 GHz. این پردازنده همچون مورد قبلی دارای cache 64 مگابایت است. از معایب این پردازنده نیاز به خنک کننده و محدودیت در گیمینگ است. این پردازنده نیز از قیمت بالایی برخوردار است.
AMD Ryzen 5 3600X: بهترین پردازنده رده میانی ای ام دی است که قیمت بسیار مناسبی نیز دارد. این CPU شش هسته ای است و فرکانس آن 3.8-4.4 GHz است. Cache این پردازنده نیز 32 مگابایت است. خنک کننده اختصاصی و کارایی بسیار مطلوب از مزایای آن است.
AMD Ryzen 3 3100: به عنوان جدیدترین و بهترین پردازنده برای تازه کارها محسوب می شود. با وجود چنین عنوانی مناسب برای گیمینگ است. دارای 4 هسته است و مهمترین عیب آن عدم سازگاری با کارت گرافیکی بسیار قدرتمند است. همچنین فرکانس آن 3.5-3.6 GHz و cache آن 16 مگابایت است.
AMD Ryzen 7 5800X: بهترین پردازنده ای ام دی برای سیستم های با کاربری گیمینگ است. یک پردازنده 8 هسته ای با cache 32 مگابایت و فرکانس 3.8-4.7 GHz است و از معایب آن عدم وجود خنک کننده و قیمت بالا به نسبت سری Ryzen 3000 است.
AMD Ryzen Threadripper 3960X: به جرات می توان ادعا کرد که در حال حاضر قدرتمندترین پردازشگر موجود در بازارهای جهانی است و با این حال قیمت آن با برخی از موارد ضعیف تر AMD و Intel هم سطح است. دارای 24 هسته و 128 مگابایت cache است. مهمترین دلیل برتری این CPU به نسبت موارد مشابه قبل از خود، معماری خاص آن است که باعث شده تا بهترین کارکرد را داشته باشد. فرکانس این پردازنده 3.8-4.5 GHz است.
AMD Athlon 300GE: بهترین پردازنده در رده پردازنده های اقتصادی است. با داشتن 2 هسته و cache 4 مگابایت، اگرچه برای کارهای سنگین پاسخگو نخواهد بود ولی بهترین مورد در میان ارزانترین پردازنده ها است. مصرف کم انرژی از دیگر مزایای آن است. همچنین فرکانس این پردازنده 3.4-4.0 GHz است.
AMD Ryzen 5 3400G: بهترین پردازنده برای محاسبات حجیم (High Throughput Computing) است. با این حال، قیمت مناسبی دارد. از دیگر مزایای این CPU داشتن خنک کننده است. این پردازنده ای ام دی دارای 4 هسته و cache 4 مگابایت است. فرکانس آن نیز 3.7-4.2 GHz است.

سخن آخر در مورد پردازنده های AMD

به طور کلی در گذشته سیستم هایی با پردازنده شرکت Intel برتر از سیستم های هم رده با پردازنده AMD قلمداد می شدند. در حالی که در چند سال اخیر شرکت AMD این فاصله را پر کرده است و جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده های ای ام دی چیزی کمتر از آخرین نسل پردازنده های اینتل ندارند. همانطور که عنوان شد، در حال حاضر در رقابت قدرتمندترین پردازنده جهان، رتبه نخست در اختیار AMD است.

برای مشاهده انواع محصولات کمپانی ای ام دی می توانید به سایت کمپانی به آدرس https://www.amd.com/en مراجعه نمایید.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.