پربازدیدترین مطالب

سبک زندگی و سلامت

عوارض بالا رفتن و پایین آمدن فشار خون

چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۵۱

عوارض بالا رفتن و پایین آمدن فشار خون

عوارض بالا رفتن و پایین آمدن فشار خون

فشار خون به عنوان یک بیماری مزمن و شایع در بسیاری از افراد منجر به آسیب رسانی به اندام های حیاتی می‌شود. اهمیت کنترل فشار خون به شکلی است که سازمان بهداشت جهانی یک روز را به عنوان روز جهانی فشار خون تعیین کرده است. این شرایط نشان می‌دهد که مردم باید نسبت به عوارض بیماری فشار خون و خطرات آن همواره حساس بوده و از انواع سکه های مغزی و بیماری های قلبی و کلیوی بتوانند جلوگیری کنند. بد نیست بدانید که با استفاده از راهکارهایی به خوبی می توانید فشار خون خود را کنترل کرده و از مشکلات پیش رو جلوگیری کنید. فشار خون بالا به عنوان یک اپیدمی جهانی منجر به فوت سالانه چند میلیون نفر می شود. در این زمینه باید بدانید که بیش از ۵ میلیارد نفر از مردم جهان از بیماری فشار خون رنج می برند. شرایط موجود این امکان را فراهم کرده که امروزه با استفاده از دستگاه ‌های فشارسنج به راحتی بتوانید به صورت مداوم از فشار خون خود آگاهی داشته باشید.

بیشتر بخوانید : تاثیر خواب بر سلامتی روح و جسم

بیماری فشار خون به گونه ‌ای است که به دیواره رگ ها از طرف خون، فشاری مضاعف ایجاد می شود. این خون با تپش قلب داخل شریان ها جریان پیدا کرده و مشکلات عدیده ای برای افراد به وجود می آورد. با توجه به اینکه فشار خون بالا یا هایپرتنشن بیماری خطرناکی شناخته می‌شود و فشار بسیار زیادی به بدن وارد می کند، پزشکان تاکید دارند که از مصرف مواد غذایی که منجر به افزایش فشار خون می شوند به طور جدی خودداری کنید.

دلایل افزایش فشار خون

اگر بخواهیم به طور کلی علت افزایش فشار خون را بیان کنیم، باید بدانید که پزشکان تاکنون دلیل قطعی برای این مشکل نتوانسته ‌اند بیان کنند. با این حال سیستم بدنی و نوع زندگی شما تاثیر فراوانی در فشار خون دارند. علاوه بر این موارد عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی نیز مزید بر علت شده تا شما با فشار خون بالا مواجه شوید. استفاده از غذاهای پرنمک، مصرف مشروبات الکلی و همچنین استرس و اضطراب از جمله عوامل موثر در افزایش فشار خون شناخته می شوند. علاوه بر این موارد، اختلالات غدد فوق کلیوی و همچنین بیماری ‌های مزمن کلیوی در داشتن فشار خون بالا تاثیر فراوان دارند.

پیشگیری از فشار خون

اگر شما نیز قصد جلوگیری از فشار خون را دارید می توانید سبک زندگی خود را تغییر داده و با استفاده از غذاهای مناسب و رعایت کردن برخی موارد به خوبی این فرآیند را طی کنید. سعی کنید از غذاهای کم چرب استفاده کرده و تا حد امکان غذاهای سرخ کردنی را مصرف نکنید. کم کردن نمک غذا، استفاده مناسب و به اندازه از ادویه ها و عدم مصرف گوشت های فرآوری شده مانند کالباس و سوسیس از جمله راهکارهایی شناخته می ‌شوند که به پیشگیری از فشار خون کمک فراوان می کنند.

سعی کنید فعالیت فیزیکی و بدنی خود را روزانه بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه انجام داده و با پیاده روی آهسته و عدم مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان و دوری کردن از مصرف مشروبات الکلی، گامی بلند برای پیشگیری از فشار خون بردارید.

عوارض فشار خون بالا

اگر با فشار خون بالا دست و پنجه نرم می کنید باید منتظر عوارض خطرناک آن باشید. با توجه به این که بالا بودن فشار خون می ‌تواند اثر مستقیم بر دیواره رگ ‌ها بگذارد، به طور کلی با نارسایی قلبی و حملات قلبی ممکن است مواجه شوید. در کنار این موارد نارسایی کلیوی، سکته های مغزی، سکته قلبی و بروز مشکل در اندام ‌های دیگر از جمله عوارض خطرناک فشار خون شناخته می شوند. به همین علت تاکید بر این است که برای کنترل فشار خون، مصرف مواد غذایی مناسب را در دستور کار خود قرار دهید.

عوارض فشار خون پایین

در طرف مقابل پایین بودن فشار خون نیز می‌تواند عوارض خطرناکی برای شما داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است بر اثر فشار خون پایین که با استفاده از مصرف غذاهای نامناسب یا بی آب شدن بدن با آن مواجه می شوید، عوارض خطرناکی مانند بالا بودن فشار خون متوجه شما شود. به عنوان مثال سرگیجه، زیاد شدن ضربان قلب و همچنین تاری دید در کنار احساس حالت تهوع به عنوان عوارض فشار خون پایین شناخته می شوند. در چنین حالت هایی سعی کنید با نوشیدن آب به کنترل فشار خون خود کمک کنید. سعی کنید مقدار بسیار کمی نمک در آب ریخته و آن را مصرف نمایید.

عوامل ایجاد فشار خون پایین

دلایل مختلفی وجود دارد که منجر به پایین آوردن فشار خون شما می شود. از مصرف کم نمک در وعده‌های غذایی گرفته تا مصرف کم آب و مایعات این مشکل را به وجود خواهند آورد. علاوه بر این سعی کنید مصرف نوشابه های الکلی را کنار گذاشته و همچنین از مصرف نوشابه های کافئین دار به هنگام شب نیز پرهیز نمایید. بهتر است پس از صرف غذا به بدن اجازه استراحت داده و کمی دراز بکشید.

دوری کردن از تنش و استرس و انجام مرتب ورزش و نرمش کمک می‌کند تا از فشار خون ‌پایین نیز بتوانید جلوگیری کنید. سعید کنید وعده های غذایی خود را به چند بخش تقسیم کرده و مواد غذایی را در وعده های کوچک مصرف نمایید.

علائم فشار خون بالا

متاسفانه در حالت ابتدایی فشار خون بالا هیچ گونه نشانه و علامت خاصی از که بروز نمی دهد. همین شرایط منجر به ایجاد مشکلات خطرناک برای افراد می شود. اگر فشار خون شما به صورت ناگهانی افزایش یابد می‌ تواند علائمی مانند مشکلات بینایی، سرگیجه، سردرد شدید و درد در قفسه سینه را به همراه داشته باشد. در کنار این موارد از دیگر علائم فشار خون بالا که می تواند به شما هشدار دهد، نامنظم بودن ضربان قلب خواهد بود. در مواردی نادر ممکن است در ادرار خود نیز مقداری خون مشاهده کنید. در هر حال هنگام بالا بودن یا پایین آمدن فشار خون باید نکات مختلفی را در نظر داشته تا از عوارض خطرناک آن دوری نمایید.

سخن پایانی

هنگامی که فشار خون شما تا سطح خطرناکی افزایش یابد، مشکلات جبران ‌ناپذیری متوجه شما خواهد شد. از جمله عوارض فشار خون می توان به انواع سکته های قلبی و مغزی اشاره نمود. اهمیت کنترل فشار خون به شکلی است که یک روز در تقویم به عنوان روز جهانی فشار خون نامیده شده است. سعی کنید به صورت مرتب با استفاده از فشارسنج های دیجیتالی، میزان فشار خود را بررسی کرده تا از مشکلات احتمالی بتوانید خود را دور نگه دارید.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.