پربازدیدترین مطالب

آموزش

علت وجود پوشه DCIM در گوشی و دوربین دیجیتال چیست؟

شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۸

علت وجود پوشه DCIM در گوشی و دوربین دیجیتال چیست؟

علت وجود پوشه DCIM در گوشی و دوربین دیجیتال چیست؟

فلسفه وجود پوشه DCIM در گوشی و دوربین های دیجیتال چیست؟ چرا تمام گوشی های اندروید و ios یک پوشه با نام DCIM دارند؟ این موارد را می‌ توان از جمله سوالاتی برشمرد که کاربران همواره با آن ها مواجه می شوند. اگر به پوشه های گوشی اندروید یا ios مراجعه کنید، متوجه می‌ شوید که در میان آن ها پوشه ای با نام DCIM قرار گرفته که محلی برای ذخیره شدن تصاویر است. علاوه بر این در دوربین های دیجیتال نیز این پوشه مشاهده می شود. سوالی که مطرح بوده این است که چرا هیچکدام از برندها نام این پوشه را تغییر نمی دهند؟
با بررسی علت وجود پوشه DCIM در گوشی و دوربین دیجیتال متوجه می شویم که این موضوع می تواند دلیل علمی داشته باشد. قبل از اینکه بخواهیم در خصوص این پوشه سخن بگوییم، ابتدا لازم است که با استاندارد DCF آشنایی به دست آورید. با توجه به اینکه استاندارد DCF برای دوربین های دیجیتال اهمیت بالایی دارد، تاریخچه آن را مرور می‌کنیم.

با DCF آشنایی بیشتری به دست آوریم؟

برای بررسی علت وجود پوشه DCIM در گوشی و دوربین دیجیتال، گام به گام پیش می رویم.

فایل سیستمی DCF که معنای اصول طراحی برای فایل سیستم دوربین را می دهد، در واقع برای دوربین های دیجیتال یک استاندارد بوده که نخستین بار توسط انجمن فناوری اطلاعات ژاپن در سال ۲۰۰۳ مطرح شد. امروزه تمام برندهای تولید کننده دوربین های دیجیتال خود را موظف می دانند که از این استاندارد پیروی کنند. تمام دوربین های دیجیتال با بهره گیری از اصول DCF کار ثبت تصاویر و ذخیره سازی آن ها در پوشه را انجام می دهند. در واقع یک DCF در دوربین دیجیتال تمام فرآیند نام گذاری فایل ها، ساختار پوشه ها در قالب متادیتا و فرمت فایل ها را تعیین می کند.
با بررسی بیشتر این پوشه در دوربین دیجیتال متوجه می شویم که با هدف ایجاد یک استاندارد بین المللی و داشتن ساختاری مشابه، برای تمام دوربین های دیجیتال در مدیریت فایل ها از آن کمک می گیرند.
استاندارد DCF کمک خواهد کرد تا تمام نرم افزارها و سیستم عامل ها بتوانند برای داشتن ارتباط با همدیگر در دوربین ها به راحتی عمل کنند. این روزها استاندارد DCF فراگیر شده و تمام برندهایی که در زمینه ساخت گوشی‌ های هوشمند و دوربین های دیجیتال فعالیت خود را انجام می دهند، از آن پیروی می کنند.

کاربرد پوشه DCIM در گوشی و دوربین دیجیتال

اکنون که با معنی استاندارد DCF آشنایی به دست آورده اید، می توانیم علت وجود پوشه DCIM در گوشی و دوربین دیجیتال را بیان کنیم. طبق استاندارد DCF، تمام تصاویری که با استفاده از گوشی و دوربین دیجیتال ثبت می کنید باید در پوشه DCIM ذخیره شوند. در واقع DCIM که مخفف Digital Camera Image است، وظیفه نگهداری از داده های شما برای ثبت تصاویر را خواهد داشت. این پوشه معنای عکس های دوربین دیجیتال را داشته و با چند زیر پوشه که از اصول نامگذاری خاصی تبعیت می‌ کنند، تمام داده‌ های شما را ذخیره خواهد کرد.

زیرپوشه های DCIM

همانگونه که عنوان کردیم پوشه DCIM در دوربین و گوشی دارای چند زیر پوشه است.

هر کدام از زیرپوشه ها با ۵ کاراکتر الفبایی و یک شماره سه رقمی منحصر به فرد ذخیره می شود. ۵ کاراکتر الفبایی در زیر پوشه های DCIM اهمیت بالایی ندارند. به همین علت معمولا کمپانی های مختلف از نامگذاری خاصی در این زمینه استفاده می‌ کنند. به طور مثال اگر از گوشی اپل استفاده می کنید، در پوشه های آن می توانید یک زیر پوشه از DCIM پیدا کرده که کلمه APPLE و سه عدد نیز در کنار آن قرار داده می شود.
زیر پوشه های DCIM محلی برای نگهداری و ثبت تصاویر اصلی شما هستند. برای ذخیره تصاویری که با استفاده از گوشی و دوربین دیجیتال ثبت کرده اید، معمولا چهار حرف الفبایی در ابتدای نام آن ها قرار گرفته شده و در ادامه نیز چهار عدد قرار می دهند. در این میان باید بدانید که بنابر دلخواه سازنده نیز ممکن است این حروف با هم متفاوت باشند.
به طور مثال برخی از تصاویری که در پوشه DCIM ذخیره می شوند را می توانید با اسامی نظیر DSC_0001 و غیره مشاهده نمایید. کد مورد نظر برای ترتیب دادن تصاویر گرفته شده مورد استفاده قرار گرفته و اهمیت چندانی ندارد.
پس تا این لحظه می توان فرآیند زیر را برای ثبت تصاویر در پوشه DCIM گوشی و دوربین های دیجیتال مشاهده کرد.
DCIM
100APPLE
DCF_0001.JPG
DCF_0002.JPG
.
.
این روند برای گوشی های اندرویدی می تواند بدین گونه باشد.
DCIM
100ANDRO
DCF_0001.JPG
.
.

فایل های THM در پوشه DCIM

اگر به تنظیمات مدیریت فایل خود مراجعه کنید و روی به فعالسازی گزینه Show Hidden File بیاورید، می‌ توانید یک سری فایل ها را مشاهده نمایید که دارای پسوند THM هستند.

این فایل ها می توانند کمک زیادی به سیستم عامل گوشی و دوربین دیجیتال داشته باشند. در واقع THM مخفف Thumbnail بوده که وظیفه دارد تمام اطلاعات فایل ها مانند حجم فایل، تاریخ تولید عکس و همچنین تصویر بند انگشتی عکس را حفظ نماید.
هنگامی که شما با استفاده از گوشی یا دوربین دیجیتال روی به ثبت تصویر یا فیلم می‌ آورید، دو فایل با نام مشابه و پسوند متفاوت در پوشه ها مشاهده خواهید کرد. به عنوان مثال پس از ثبت یک تصویر می توانید نام DSC_0001.JPG را درون پوشه DCIM مشاهده نمایید. در کنار این فایل یک فایل دیگر به صورت مخفی و با نام DSC_0001.THM ذخیره می شود. در واقع تمام اطلاعات و تصویر بند انگشتی توسط فایل دوم فراخوانده شده و هر زمان کاربر به آن ها نیاز داشته باشد، قابل دسترسی است.
نقش THM به گونه‌ ای است که هنگامی که کاربر با استفاده از نرم افزارهای مختلف روی به انتخاب تصویر می آورد، در سریعترین زمان پردازش خواهد شد. این شرایط کمک می‌ کند تا علاوه بر بالا رفتن سرعت بارگذاری، مصرف باتری نیز کاهش یابد.

دلیل تبعیت شرکت ها از استاندارد فوق

شاید برای شما جالب باشد چرا تمام شرکت ها از پوشه DCIM در گوشی و دوربین دیجیتال استفاده می کنند. در واقع با بررسی DCF متوجه خواهید شد که تمام نرم افزارها برای اینکه بتوانند به ویدیوها و تصاویر دسترسی داشته باشند، از این الگوریتم مشخص پیروی خواهند کرد. شرایطی که کمک می‌ کند تا کاربران هنگام استفاده از نرم افزارهایی مانند ویرایش تصاویر و همچنین شبکه های اجتماعی با سرعت بالا به آن ها دسترسی داشته باشند.

جمع بندی

بدون تردید علت وجود پوشه DCIM در گوشی و دوربین دیجیتال سوال بسیاری از شما بوده است. با توجه به اینکه گوشی های هوشمند و دوربین های دیجیتال با استانداردهای مختلف به بازار عرضه می شوند، تمامی شرکت ها با هدف دستیابی کاربران به اطلاعات متادیتا از یک استاندارد خاص پیروی می کنند. فایل های THM نیز در پوشه DCIM نقش مهمی داشته و تمام اطلاعات لازم را ذخیره کرده و به هنگام فراخوانده شدن توسط کاربر، آن ها را به نمایش می‌ گذارند.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۲/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.