پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

شاهکاری دیگر از اینتل، پردازنده‌های کیبی لیک

سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۰

شاهکاری دیگر از اینتل، پردازنده‌های کیبی لیک

سری کیبی لیک قدرتمندتر، بهینه‌تر. پردازنده‌ای نسل هفتمی که تا حدودی اینتل را از چرخه معروف «تیک – تاک» خود دور می‌کند.

شاید بپرسید تیک‌تاک چیست؟

تیک - تاک درواقع ازآنجا شروع شد که در سال 2006 اینتل از اولین نسل پردازنده‌های سری Pentium Dual Core را معرفی و روانه بازار کرد. از آن زمان به بعد، این شرکت یک مدل تجاری برای عرضه محصولات خود به بازار را پیگیری کرده است. این همان استراتژی معروف تیک-تاک است.

 


درواقع این رویکرد چنین بود که هر 18 ماه یک‌بار پردازنده مرکزی جدیدی ارائه می‌داد. این چرخه یا شامل تیک می‌شد تا تاک. هر تیک، فرآیند ساخت با ترانزیستورهای کوچک‌تر همراه می‌شد، درحالی‌که هر تاک همان اندازه ترانزیستور را در معماری جدید عرضه می‌کرد. پردازنده‌های «برادول» که در سال 2014 از راه رسیدند یک «تیک» محسوب می‌شدند. چراکه اندازه هر ترانزیستور از 22 به 14 نانومتر رسیده بود. اسکای لیک بازهم از همان ترانزیستورهای 14 نانومتری بهره برده بود و با معماری جدید همراه بود پس این هم درواقع گام بعدی چرخه یعنی یک «تاک» محسوب می‌شود.
حال اینتل قرار است برای اولین بار پردازنده‌ای عرضه کند که باعث یک «تاک» مجدد می‌شود؛ یعنی کیبی لیک هم در نوع خود پیروری از یک «تاک» خواهد بود چراکه بازهم اندازه ترانزیستورها تغییر نخواهد داشت و معماری بازهم برای دومین دور متوالی در تیم مهندسی اینتل دست خود تغییر می‌گردد.

 


احتمال زیاد در سال 2017 پردازنده‌های نسل هشتمی «کنن لیک» شاهد اعمال «تیک» بعدی خواهند بود و ابعاد ترانزیستورها به 10 نانومتر کاهش خواهد یافت.
از دیگر مطالبی که بتوان در مورد کیبی لیک نوشت این است که قطعاً با توجه به سیاست‌های مایکروسافت و اینتل این سری از پردازنده‌ها از ویندوز 7 پشتیبانی نخواهند کرد، ابعاد کوچک‌تری خواهند داشت و مصرف انرژی پایین‌تر و پشتیبانی‌های سخت‌افزاری قدرتمندتر را به ارمغان خواهد آورد.
 

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.