پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

بررسی پردازنده ۱۰۹۸۰XE شرکت Intel

پنج شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۹

بررسی پردازنده ۱۰۹۸۰XE شرکت Intel

بررسی پردازنده 10980XE شرکت Intel

پردازنده 10980XE، آخرین پردازنده ی معرفی شده از نسل Core X-Series است که برای ساختن سیستم کامپیوتری با مشخصات بالا و یا به اصطلاح high-end desktop(HEDT) مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پردازنده به طور ویژه برای کاربران پیشرفته و با اهداف ویژه طراحی شده است و همسو با نسل دهم پردازنده های شرکت Intel است.

اما بر خلاف پردازنده های نسل دهم، که نشانگر جهش و تغییرات مثبت بزرگی بودند، به نظر می‌رسد که پردازنده 10980XE، با توجه به مشخصات ارائه شده، همان پردازنده نسل قبل X-Series است و تنها پیشرفت قابل ملاحظه، افت قیمت آن است که تعادل فوق العاده ای را میان قیمت و عملکرد ایجاد کرده است.

با این حال و با وجود فضای رقابتی شدید در بازار پردازنده ها و وجود پردازنده هایی با قیمت کمتر و با همان عملکرد،  مانند AM4 Ryzen 9 3950X شرایط استقبال از این پردازنده مبهم است. قیمت پردازنده 10980XE تقریبا 979 دلار است که نسبت به نسل قبل تر که با قیمت 2000 دلار عرضه شد، کاش قیمت زیادی داشته است. اما پردازنده Ryzen 9 3950X، قیمت مناسب تر و برابر با 794 دلار دارد.

ویژگی های مثبت و منفی پردازنده 10980XE

ویژگی های مثبت پردازنده  10980X  بر افزایش عملکرد و کارایی و عرضه آن در قیمت کمتر متمرکز هستند. در حالی که عمده معایب و نکات منفی به مقایسه عملکرد آن و کارایی مشابه و یا پایین با دیگر پردازنده های موجود در بازار که قیمت پایین تری دارند بازمی‌گردد.

نکات مثبت

سازگار با chipset کلاس X299 ساخته شده اند.
قیمت این پردازنده بسیار ارزان تر و مناسب تر از نسل قبلی خود است.
پتانسیل افزایش overclock
پشتیبانی از حافظه 256 گیگابایتی و مادربردهای پشتیبانی کننده
پشتیبانی حداکثر 48، PCI Express lane

نکات منفی

قیمت بالاتری نسبت به پردازنده های AMD Ryzen دارد ولی ظاهرا عملکرد آن پایین تر است.
برای استفاده از بیش از 44 lane به یک مادربرد جدید نیاز است.

ویژگیهای برتر پردازنده 10980XE

پردازنده 10980XE، با مشخصات برتر خود و برای فعالیت های چون ویرایش ویدئو 4K و 8K، برنامه های مرتبط با data science، تدوین و مدیریت پایگاه های بسیار بزرگ، اجرای محاسبات سنگین مشتری – سرویس دهنده، انجام بازی های 3D و بسیاری از فعالیت های مشابه، انتخابی فوق العاده خواهد بود و تمام این کارها را بدون لحظه ای مکث اجرا خواهد کرد. و آن هم به دلیل، 36 thread و 18 هسته ای است که در طراحی آن استفاده شده است. در واقع اینگونه بیان می‌شود که شما نه یک سیستم کامپیوتری، بلکه یک نیروگاه 18 هسته ای تولید کننده خلاقیت در محل کار خود دارید؛ که قادر است تمام برنامه های نرم‌افزاری را اجرا کند. برای استفاده از این پردازنده باید ابتدا کارت گرافیک متناسب با آن تهیه کنید، چون پردازنده 10980XE بدون کارت گرافیک عرضه می‌شود.

به صورت کلی، این پردازنده، به غیر از کاهش قیمت که قبل تر توضیح دادیم، سه ویژگی برتر دیگر نسبت به پردازنده نسل قبل خود دارد که باعث جلب توجه کاربران زیادی شده است.

اولین مورد این است که clock speed آن بیشتر است. این پردازنده با فرکانس کلاک پایه 3 گیگاهرتز ارائه می‌شود که در صورت استفاده ار فناوری Turbo Boost، می‌توان آن را تا 4.6 گیگاهرتز افزایش داد که ابتدا بر روی عملکرد هسته ها تاثیر می‌گذارد. با این وجود حداکثر Turbo Boost، فقط تا 4.4 درجه بندی شده است. البته اگر دانش تخصصی بیشتری در این حوزه داشته باشید می‌توانید، حداکثر سرعت اورکلاک را افزایش دهید.

دومین موردی که بهبود یافته است، پشتیبانی از 48 PCI Express lane است که تعداد کمی از کاربران ممکن است از همه آنها استفاده کند.

و مورد سوم این است که پردازنده 10980XE، از حداکثر 256 گیگابایت حافظه DDR4-2933 با پیکربندی quad-channel پشتیبانی می‌کند. موردی که در نسل قبلی فقط 128 گیگابایت بود.

به عنوان نکته نهایی باید به اینکه اشاره کرد که پس از آزمایش چندین باره این CPU و در مقایسه با پردازنده Ryzen Threadripper 3960X، پردازنده شرکت Ryzen عملکرد بهتری را داشته است. اما این پردازنده و ویژگی ها و نام شرکت Intel خود به تنهایی انتخابی قوی برای هر شخصی خواهند بود.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.