پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

بررسی دوربین سامسونگ گلکسی S۹؛ آیا شگفتی‌ساز می شود؟

دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۰

بررسی دوربین سامسونگ گلکسی S۹؛ آیا شگفتی‌ساز می شود؟

دوربین گلکسی اس 9 سامسونگ که قادر به فیلم برداری سوپر اسلوموشن با نرخ هزار فریم بر ثانیه می باشد و نیز گشودگی دریچه دیافراگم متغیری دارد، احتمالا به یکی از اصلی ترین و مهم ترین نقاط قوت پرچمدار جدید سامسونگ تبدیل خواهد شد.

همانطور که سال گذشته برای گلکسی اس 8 و نسخه پلاس آن پس از مشخص شدن زمان رونمایی این دو گوشی، روزانه تعداد زیادی از اخبار پیرامون آن ها منتشر می شد، اکنون این روند برای گلکسی اس 9 و برادر بزرگتر آن در حال رخ دادن است. در حالیکه چند روز قبل زمان معرفی گلکسی اس 9 به طور رسمی اعلام شد، روزانه شاهد منتشر شدن اخبار بیشتری در خصوص این مدل و همینطور گلکسی اس 9 پلاس هستیم.

پس از اینکه با انتشار عکس جعبه گلکسی اس 9 مشخصات فنی این محصول لو رفت، اطلاعات و اخبار بسیار جالبی در خصوص ویژگی های سخت افزار، خصوصا دوربین این محصول، به دست آوردیم. از مدت ها پیش شایعاتی در خصوص توانایی دوربین این دو پرچمدار سامسونگ برای ضبط ویدیوهای سوپراسلوموشن مشابه دوربین Motion Eye پرچمداران سونی شنیده می شد، اما اکنون بر اساس عکس جعبه این گوشی، واقعا دوربین گلکسی اس 9 قابلیت فیلم برداری با نرخ هزار فریم بر ثانیه را خواهد داشت. این نرخ حتی در قیاس با حداکثر نرخ 960 فریم بر ثانیه ای سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم هم کمی بیشتر است. سامسونگ نام این قابلیت را “Super Slow-mo” انتخاب کرده است.

این ویژگی بسیار استثنایی تنها متعلق به این محصول نیست، زیرا که در سال 2017 نیز در یک پرچمدار به کار گرفته شده بود. بنابراین سامسونگ با افزودن قابلیت گشودگی دریچه دیافراگم متغیر، سایر گوشی سازان را در بخش دوربین موبایل به چالش خواهد کشید.

گشودگی دریچه دیافراگم متغییر
گشودگی دریچه دیافراگم دوربین سامسونگ گلکسی S9 بر اساس اطلاعاتی که از جعبه گوشی مشخص شده، بسته به شرایط و نور محیط، بین f/1.5 و f/2.4 متغیر خواهد بود. برای ضبط ویدئوهای دارای نرخ فریم بسیار بالا، این موضوع بسیار حائز اهمیت می باشد، زیرا که شاتر دوربین بایستی با سرعت فوق العاده زیادی کار کند. این مساله موجب کاهش نور دریافتی از محیط می شود. بنابراین در زمانی که نور طبیعی زیاد وجود ندارد، در واقع فیلم برداری سوپر اسلوموشن بی فایده خواهد بود. کماکان با وجود پیشرفت های بسیار، پاشنه آشیل دوربین های موبایلی، عکاسی در هنگام عدم وجود نور طبیعی کافی می باشد.

سایر گوشی های موبایل ویدئوهای اسلوموشن را با نرخ 120 و یا 240 فریم بر ثانیه ضبط می کنند، اما این حالت با زمان فیلم برداری با نرخ 1000 فریم بر ثانیه غیر قابل قیاس بوده و هنگام استفاده از این نرخ بالا، نور محیطی بسیار زیادی نیاز است. با داشتن گشودگی دریچه دیافراگم عریضی مانند f/1.5 که تاکنون در هیچ دوربین موبایلی دیگری استفاده نشده، می توان نور بسیار زیادی را دریافت کرد.

باید توجه داشت که گشودگی f/1.5 صرفا برای ضبط ویدیوهای سوپر اسلوموشن کاربردی نبوده و هنگام فیلم برداری عادی حین تاریکی نیز بسیار کاربردی و مفید خواهد بود. در دوربین‌های دارای گشودگی دریچه دیافراگم ثابت، هنگامی که نور کافی وجود نداشته باشد، دوربین صرفا قادر است تا بر روی سرعت شاتر و ISO به منظور اطمینان از ثبت صحیح صحنه تمرکز کند.

با عریض تر کردن گشودگی دریچه دیافراگم دوربین گلکسی S9 در هنگام حضور نور کافی، می توان تصاویری بسیار شارپ ثبت نمود. اما نقطه ضعف بسیار مهم این قابلیت این است که به علت عدم دقت هندسی لنز، عریض تر شدن موجب می شود که برخی از تصاویر به صورت کاملا تار و یا با بخش هایی محو شده ثبت شوند. این موضوع ریسک های موجود هنگام عریض‌تر کردن آن برای دریافت نور بیشتر در زمان وجود نور طبیعی کافی را نشان می دهد، پس بهتر است که تنها در عکاسی حین تاریکی، دوربین را مجبور به دریافت نور بیشتری از محیط کنیم.

کاهش گشودگی، جزئیات تمامی اشیای درون فریم را بهبود می بخشد، در عین حال با کاهش بیش از حد آن (مثلا رسیدن به f/16 و یا f/22)، مجددا به میزان جزییات ثبت شده عکس لطمه وارد خواهد شد. در این هنگام انکسار رخ داده و جزییات عکس تحت شعاع قرار می‌ گیرد. البته به جای نگرانی بابت بروز انکسار، بایستی از احتمال تار شدن عکس‌های دوربین سامسونگ گلکسی S9 در زمان افزایش گشودگی به f/1.5 نگران باشید.

تغییر بین حداقل و حداکثر میزان گشودگی در دوربین سامسونگ گلکسی S9، احتمالا به دو حالت دستی و خودکار قابل انتخاب خواهد بود. دوربین در حالت خودکار متناسب با شرایط میزان آن را تنظیم می کند، در حالیکه ممکن است کاربر هنگامی که گشودگی دریچه دیافراگم در حالت دستی باشد، میزان آن را بر روی عریض‌ترین حالت ممکن قرار دهد، زیرا که در صورت عدم بروز محوشدگی، عکس ثبت شده در بهترین حالت ممکن خواهد بود.

عمق میدان بیشتر
غیر از زمانی که به سوژه عکس بیش از اندازه (کلوز آپ) نزدیک باشیم، اعداد مربوط به گشودگی دریچه دیافراگم دوربین‌های موبایل، تاثیری بر روی عمق میدان نخواهند داشت. مثلا ایجاد عمق میدانی شبیه به تصویر زیر که توسط لنز Helios 44-3 در گشودگی دریچه دیافراگم f/2.0 ثبت شده، با دوربین گوشی‌ های هوشمند فعلی امکان‌پذیر نیست، زیرا که فاصله تا سوژه بسیار کم است. در عین حال افزایش بیش از اندازه گشودگی در موارد دیگری کاربردی خواهد بود.

در حال حاضر افکت بوکه بخش مهمی از دوربین های موبایل بالارده می باشد. در حالیکه استفاده از این افکت پیشتر تنها در بین جامعه عکاسان متداول بود، اکنون به لطف وجود حالت عکاسی پرتره در گوشی های هوشمند (اغلب دارای دوربین دوگانه)، کاربرانی عادی نیز قادر هستند تا از آن استفاده کنند. هرچند که دست پیدا کردن به عمق میدان کم دوربین‌های عکاسی تخصصی، به علت محدودیت‌های فیزیکی، برای دوربین گوشی های موبایل امری غیر ممکن است.

از این رو، شرکت هایی نظیر گوگل سراغ راهکارهای نرم افزاری رفتند تا به وسیله شبیه ‌سازی تقریبی عمق میدان کم دوربین‌های عکاسی تخصصی دارای لنزهای مجهز به گشودگی دریچه دیافراگم بسیار بالا، اعمال افکت بوکه را بدون استفاده از ماژول دوربین دوگانه ممکن سازند.

دوربین های موبایل قادر هستند هنگام ثبت عکس های کلوزآپ، پس زمینه را محو کنند، اما کاربران تمایل دارند عکس پرتره آن ها هنگامی که محل قرارگیریشان نیز به طور واضح مشخص می باشد، ثبت شود. اما به دلیل وجود محدودیت های سخت افزاری این کار همچنان بر روی گوشی های هوشمند امکان پذیر نبوده و حتی دوربین سامسونگ گلکسی S9 با گشودگی دریچه دیافراگم حداکثری f/1,5 نیز عاجز است.

البته این امکان نیز وجود دارد که سامسونگ مانند گوگل عمل کرده و همانند دوربین پیکسل 2، دوربین گلکسی S9 را با وجود داشتن یک سنسور به حالت عکاسی پرتره مجهز کند.

اطلاعات دقیقی در خصوص سنسور دوربین مانند اندازه پیکسل های آن منتشر نشده اما می توان پیش بینی کرد که شرکت سامسونگ در دوربین گلکسی اس 9 از سنسور Dual Pixel ISOCELL Fast 2L9 دارای رزولوشن 12 مگاپیکسل خود که آن را در سال 2017 رونمایی کرد، استفاده کند. در قیاس با سنسور پرچمداران قبلی، این ماژول نازک تر بوده و از همین رو پیاده ‌سازی مکانیزم گشودگی دریچه دیافراگم متغیر و همینطور قرار دادن چیپ DRAM به منظور بافر تصویر حین فیلم برداری با نرخ فریمی بالا را ممکن می سازد.

در قیاس با نمونه به کار رفته در دوربین گلکسی اس 8، اس 8 پلاس و نوت 8، اندازه¬ی پیکسل های این سنسور از 1.4 میکرومتر به 1.28 میکرومتر کاهش یافته است. در صورت استفاده از این سنسور در دوربین گلکسی S9، سازنده بایستی برای کاهش اندازه پیکسل ها تدبیری بیاندیشد.

نتیجه‌گیری
دوربین گلکسی S9 نخستین دوربینی نخواهد بود که در آن از گشودگی دریچه دیافراگم متغیر استفاده شده است. نوکیا N86 مثالی قدیمی از سال 2009 می باشد که به گشودگی دریچه دیافراگم متغیر سه مرحله‌ای (f/3.2 ،f/2.4 و f/4.8) مجهز بوده است.

به دلیل کاهش دائمی ضخامت گوشی های هوشمند، شرکت های گوشی ساز با تکنولوژی هایی که به فضای بیشتری نیاز دارند، مخالف هستند. به همین دلیل در حال حاضر هیچکدام از گوشی های هوشمند متداول، از فلاش زنون استفاده نمی کنند.

توسعه تکنولوژی منجر به افزایش کارایی و کاهش ابعاد سخت افزار ها می شود و از همین رو، به زودی بایستی منتظر بازگشت برخی از ویژگی های کاربردی گوشی های هوشمند اولیه به دستگاه های اندرویدی و آی او اسی فعلی باشیم.

علاوه بر اطلاعاتی که در خصوص دوربین گلکسی اس 9 منتشر شد، در خصوص دوربین مدل بزرگتر آن نیز به تازگی یک شایعه جذاب به گوش می رسد. دوربین گلکسی اس 9 پلاس که بنابر اطلاعات موجود برخلاف مدل پایه از نوع دوگانه خواهد بود، ظاهرا به گشودگی دریچه دیافراگم f/1.4 مجهز خواهد بود. در آینده ای نزدیک اطلاعات بیشتری در خصوص مدل بزرگتر منتشر خواهد شد.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۲/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.