پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

از کجا بفهمیم کدام گوشی‌ها از اینترنت ۴.۵G پشتیبانی می‌کنند؟

پنج شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۰

از کجا بفهمیم کدام گوشی‌ها از اینترنت ۴.۵G پشتیبانی می‌کنند؟

اینترنت نسل 4.5 در ایران به منظور سرعت و پایداری بیشتر در اتصال به اینترنت، توسط اپراتورهای اول و دوم به مشترکین ارائه می شود. در ادامه این مقاله با هم به بررسی گوشی موبایل های هوشمندی که از اینترنت 4.5G پشتیبانی می کنند خواهیم پرداخت.

همراه اول و ایرانسل چند ماهی است که اینترنت نسل 4.5 یا همان 4.5G را در اختیار مشترکین خود قرار داده اند.

در اینترنت 4.5G یا به عبارتی LTE Advance، گوشی های موبایل به دو یا چند باند فرکانسی متصل می شوند که موجب افزایش سرعت و پهنای باند اینترنت دریافتی می شود. نتیجه این فناوری به افزایش دو برابری سرعت اینترنت در مقایسه با 4G، سرعت پینگ پایینتر، تماس صوتی HD و قطعی کمتر ارتباط منجر می شود.

به منظور بهره مندی از مزایای اینترنت 4.5G، بایستی از سیم کارت یوسیم (USIM) استفاده کرده و گوشی هوشمند شما از LTE Advance نیز پشتیبانی کند. تمامی گوشی های هوشمند مجهز به LTE Cat6 یا بالاتر، از اینترنت نسل 4.5G پشتیبانی می کنند.

جهت بررسی این موضوع، در جدول مشخصات دفترچه راهنمای گوشی خود و در قسمت سرعت در بخش شبکه، اگر عبارت Cat6 یا Cat7 یا Cat8 یا بالاتر را مشاهده کردید، به این معنی است گوشی شما از 4.5G پشتیبانی می کند. به عنوان نمونه، در ادامه نام برخی از این گوشی ها را مشاهده می کنید.

کدام گوشی ها از اینترنت 4.5g پشتیبانی می کنند؟

لازم به ذکر است که گوشی هایی که از اینترنت 4.5G پشتیبانی می کنند، بیشتر از مواردی است که ما ذکر کردیم؛ تقریبا می توان گفت که اکثر گوشی هایی که از سال 2015 به بعد روانه بازار شده اند، مجهز به LTE Cat6 و یا بالاتر هستند.

اپل
    iPhone 7 Plus - iPhone 7- iPhone 6s Plus - iPhone 6s

بلک‌بری
    KeyOne - DTEK60 - Priv - Passport

گوگل
    Pixel - Pixel XL

اچ‌تی‌سی
    U Ultra - U Play - 10 - One A9

هوآوی
    P10 Plus - P10 - Mate 9 - Mate 8 - Honor 8

ال‌جی
    G6 - G5 - V20 - V10

سامسونگ
    Galaxy S8+ - Galaxy S8 - Galaxy S7 - Galaxy S7 edge - Galaxy Note5 - Galaxy Note4 - Galaxy A7/A5/A3 (2017) - Galaxy A7/A5 (2016)

سونی
    Xperia XZ Premium - Xperia XZ -  Xperia X Performance -  Xperia X -  Xperia Z5 - Xperia 3+

اولین سایت اینترنت 5G در ایران

برای اولین بار اینترنت 5G در ایران به صورت پایلوت مرداد ماه سال ۱۳۹۹ به کمک ایرانسل در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه اندازی شد. نسل پنجم شبکه تلفن همراه با اهداف افزایش سرعت، افزایش ظرفیت سرویس دهی، کاهش تاخیر و کاهش مصرف انرژی در ایران شروع به کار کرده است.

مخابرات سیار

مخابرات سیار ارائه خدمات تلفنی(ارتباط از راه دور) به تلفن‌هایی است که بجای ثابت بودن در یک مکان، آزادانه در حال حرکت هستند. امروزه به این تلفن‌ها موبایل یا تلفن همراه گفته می شود. موبایل‌ها از طریق دکل های مخابراتی به شبکه تلفن همراه متصل می‌شوند و از خدمات آن استفاده می کنند. یکی از این خدمات اینترنت است. اتحادیه بین‌المللی مخابرات تعیین کننده نسل‌های شبکه تلفن همراه است که ما با حرف G انگلیسی با آن آشنا هستیم. حرف G سرواژه Generation یا نسل است و عدد پشت آن تعیین کننده ترتیب این نسل‌ها است.

اولین نسل از شبکه تلفن‌های همراه که با 0G نشان داده می‌شد، سیستم‌های قبل از شبکه سلولی موبایل بودند. دومین نسل یا اولین نسل تلفن‌های بی سیم(1G) به مدت ۱۲ سال از طریق سیگنال‌های رادیویی آنالوگ ارتباط بین موبایل‌ها و شبکه تلفن همراه را برقرار می ساخت. نسل سوم ارتباطات از راه دور یا 2G در سال ۱۹۹۱ در فنلاند تجاری شد. این نسل از سیگنال‌های رادیویی دیجیتال به جای آنالوگ استفاده می کرد. به خاطر این تکنولوژی مکالمات تلفنی محافظت می‌شدند و قابلیت ارسال  و دریافت پیام‌های متنی یا SMS در این نسل به بهره برداری رسید.

نسل 3G با افزایش سرعت انتقال داده امکان دسترسی به اینترنت همراه، اینترنت بی سیم ثابت، تماس‌های ویدئویی و فناوری های تلویزیونی را برای موبایل ها فراهم کرد. 4G علاوه بر حفظ خدمات ارائه شده در نسل پیشین خود تکنولوژی اینترنت پهن باند را برای استفاده دیگر دستگاه‌های همراه از جمله لپ‌تاپ های با مودم بی سیم، تلفن‌های هوشمند و دستگاه‌های دیگر را فراهم آورد. به خاطر افزایش سرعت ۵ برابری نسبت به نسل قبل ارتباطات تصویری از قبیل VOD ها و کنفرانس های ویدئویی در این نسل قابل استفاده شدند.برنامه نسل کنونی شبکه تلفن همراه(5G) با تمرکز بر افزایش سرعت، کاهش تاخیر، دقت بیشتر و افزایش دامنه فرکانس شبکه در سال ۲۰۱۲ توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات برای افق ۲۰۲۰ تعیین شد.

دیروز امروز و آینده اینترنت 5G در ایران

تحقیقات اولیه اینترنت 5G در ایران از اواسط دهه ۹۰ در ایران شروع شد و در سال ۱۳۹۹ توسعه فراگیر این تکنولوژی توسط اپراتور های همراه آغاز شده است. با وجود برخی موانعی که برای توسعه این فناوری مانند اختصاص فرکانس و چالش های قانونی و تکنولوژیک اینترنت پر سرعت در ایران وجود دارد، این فناوری راه خودش را به ایران باز کرده است و شرکت های تولید کننده تلفن‌های همراه نیز گوشی خود را با این فناوری روانه بازار می‌کنند. آینده 5G بسیار روشن است و توسعه آن قطعاً باعث رونق کسب و کار ها و ارائه هرچه بیشتر خدمات بر بستر اینترنت میشود.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۴.۰

از

۵

2 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

3نیاوردن اینترنت 4.5G

21 بهمن 1401

داود

کاربر

سلام گوشی من شیائومی Redmi 9a پک چین رام گلوبال حافظه 64 و رم 4 هستش چرا فقط فورجی 4G نشون میده اینترنتم چرا 4٫5G نشون نمیده

5گوشی من iphone6s

08 دی 1401

امین

کاربر

گوشی من ایفون شش اس هست اما 4.5 جی و volte رو پشتیبانی نمیکنه

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۲۲

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.