پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

آموزش عکاسی: فضای رنگی و فضای منفی در عکاسی چیست؟

شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۰۰

آموزش عکاسی: فضای رنگی و فضای منفی در عکاسی چیست؟

آموزش عکاسی: فضای رنگی و فضای منفی در عکاسی چیست؟
اول باید به این موضوع اشاره کرد که فضا یک عنصر اساسی در هر هنری  محسوب می شود . همینطور که عکاسی نیز یک هنر می باشد باید افزود که در عکاسی (به خصوص در عکاسی منظره و طبیعت) ، فضای رنگی و فضای منفی می‌توانند بر چگونگی نمایش تصاویر شما تأثیر بسزایی داشته باشد.

 

برای خرید دوربین اینجا کلیک نمایید.

 

برای مشاهده شرایط خرید اقساطی اینجا کلیک نمایید.

 

در واقع باید گفت درک معنای فضا و اهداف استفاده از آن در عکاسی، بسیار مهم و حیاتی می باشد . شاید تاکنون اصطلاحات زیادی در عکاسی را شنیده یا تجربه کرده اید، اما آیا واقعا می‌دانید فضای رنگی و فضای منفی دقیقا چیست و چه تفاوت هایی با هم دارند؟ شما می‌توانید با شناخت تفاوت‌های این دو، و با استفاده از تکنیک فضا سازی، کیفیت عکاسی خود را به طرز چشم گیری ارتقا دهید و تصاویری منحصر به فرد و شگفت انگیز را خلق نمایید. در ادامه به مفاهیم فضای رنگی و فضای منفی بیشتر خواهیم پرداخت .

در مورد فضای رنگی میتوان گفت  شاید برای شما هم پیش آمده هنگام بارگذاری آنلاین تصاویر، کیفیت عکس‌های شما متفاوت از چیزی که در دوربین تان می‌بینید  است .آیا  تا کنون به علت این امر فکر کرده اید؟

این اتفاق هنگامی رخ می دهد که تنظیم فضای رنگی به صورت ایده آل انتخاب نشده باشد.  معمولا رسانه‌های اجتماعی و اکثر وب سایت ها،  هنگام نمایش تصاویر از فضای رنگی sRGB استفاده می‌کنند.

واضح تر بگوییم اکثر  دوربین‌های مدرن نیز از همین فضای رنگی بهره می‌ گیرند . که فضاهای رنگی به ترتیب از وسیع‌ترین دامنه  به نام‌های ProPhoto RGB ،  Adobe RGB و Srgb   وجود دارند . در بین این سه، Srgb  ازمحدودترین دامنه رنگ  بهره می برد. به همین دلیل است که عکس‌های شما پس از بارگذاری آنلاین، رنگ اصلی خود را از دست می‌دهند.

به کارگیری فضای رنگی
فضای رنگی مورد استفاده تان را به صورت ایده آل انتخاب کنید، تا از افت کیفیت تصاویر جلوگیری کنید. برای این کار  اولین قدم  تغییر تنظیمات دوربین است، تا فضای مناسب رنگ برای هر دستگاه را بدست آورید. فضای رنگی که هنگام عکس گرفتن، از آن استفاده می‌کنید باید دقیقا همان فضای رنگی باشد که برای ویرایش، چاپ یا بارگذاری آنلاین به کار می‌برید، تا اشکالی در کیفیت تصاویر به وجود نیاید. اگر به اجبار یا به دلخواه، از فضا‌های رنگی متنوعی برای کارتان استفاده می‌کنید، لازم است رنگ‌های اصلی مورد نظر خود را با استفاده از نرم افزار‌های مربوط بازسازی  نمایید.

شناخت فضای  رنگی
همچنین شما باید فضا‌های رنگی نمایشگر ، پرینتر و... خود  را بشناسید. شناسایی فضای رنگی که صفحه نمایشگر شما از آن استفاده می‌کند، کمک می‌کند تا هنگام چاپ عکس ها، تصاویری بهتر مخصوصا از لحاظ ظاهر رنگ‌ها به دست آورید .

از آنجایی عکس‌های شفاف‌تر و خوش رنگ‌ترمحصول فضاهای رنگی بزرگتر  است  ، سعی کنید در صورت امکان و پشتیبانی دوربین خود ، از فضای بهتر یا  AdobeRGB استفاده کنید. یا  اگر تصمیم دارید  از تصاویر در وب سایت‌ها یا رسانه‌های اجتماعی  بهره  ببرید  بهتر است از فضای sRGB  بهره گیرید.

در واقع در صورت انتخاب نادرست فضای رنگی نتایج نامطلوبی نصیب تان خواهد گشت به طور مثال با  عکاسی درفضای رنگی بزرگ  برای به کار گیری تصاویر به صورت آنلاین . به علت استفاده وب سایت‌ها از فرمت sRGB و تفاوت دامنه رنگی در این دو فضا،  مشاهده خواهید نمود که عکس‌های شما به صورت رنگ پریده یا اصطلاحا مرده به نظر خواهند رسید.

با این وجود، بسیاری از عکاسان ترجیح می‌دهند در فضای رنگی بزرگتر عکاسی کنند و معمولا از Adobe RGB برای ثبت تصاویر استفاده می‌کنند، و در صورت نیاز تصاویر خود را به sRGB تبدیل کرده، سپس با استفاده از نرم افزار‌های کامپیوتری، میزان روشنایی و سایر موارد را تنظیم می‌کنند.، تا عکس‌ها رنگ‌های اصلی خود را حفظ کنند، یا حداقل به آن‌ها نزدیک‌تر شوند.

فضای منفی یا فضای سفید
فضای منفی  در عکاسی به  اندازه فضای رنگی برای عکاسان پر اهمیت است . به عبارت دیگر، فضای منفی یا فضای سفید، ناحیه‌ای در یک عکس است، که در اطراف یا بین اشیاء مشاهده می‌کنید. بنابراین، این فضا است که موضوع اصلی عکس را، به خصوص زمانی که از مناظر یا طبیعت عکس می‌گیرید، احاطه می نماید .

با این که فضای منفی  یا فضای سفید مفهومی  بسیار ساده به نظر برسد، اما در عمل می‌توانید کار‌های زیادی با آن انجام دهید. و با درست به کار بردن این تکنیک، عکس‌های معمولی شما را به تصاویری شگفت انگیز تبدیل خواهد نمود. برای اینکه تصویری بهتر از فضای منفی را درک کنید، با این مثال توجه کنید  یک آسمان گسترده را  تصور کنید که خورشید را نشان می‌دهد. به خورشید که موضوع اصلی داستان است،که اصتلاحا فضای مثبت میگویند . آسمان، که موضوع را احاطه کرده است، همان فضای منفی یا فضای سفید خواهد بود .

در واقع چیزی که  فضای منفی برای یک تصویر ایجاد می‌کند، تاکید بر موضوع اصلی است. کارکرد فضای منفی شبیه به آهنربایی است ،که  به چشمان بیننده این امکان را می‌دهد تا به موضوع اصلی کشیده شوند و توجه خود را روی آن بگذارند.  تصور کنید اگر آسمان را از عکس خود حذف کنید، غروب خورشید نیز  زیبایی خود را از دست  خواهد داد ، چرا که دلیل درخشش این عکس، پوشیده شدن آسمان گسترده، با رنگ طلایی خورشید می باشد .

همچنین باید افزود که  فضای منفی به چشمان بیننده کمک می‌کند تا هنگام مشاهده یک  تصویر در ان  احساس آرامش نماید . برخی ها معتقدند که  فضای  منفی ، فضای تنفس است و ازبهم ریختگی تصاویر نیز جلوگیری می‌کند.

چگونه از فضای منفی استفاده کنیم؟
 برای بهرهمندی از فضای منفی در عکاسی قبل از شروع به عکاسی، تصاویر خود را به خوبی قاب کنید تا از تعادل بین فضا‌های مثبت و منفی اطمینان حاصل کنید. از خالی گذاشتن فضا‌ها نترسید، زیرا این کار دست شما را برای تغییرات بعدی در تصاویر باز خواهد گذاشت .  همچنین شما می‌توانید با  برسی عکس‌های قدیمی تر خود  و تغییر فضا در آن‌ها تمرین  خود را آغاز نمایید .

در ادامه  به برسی چند مورد از روش هایی برای استفاده بهتر از فضا‌های منفی خواهیم پرداخت

۱) می توان از  فضای منفی برای تأکید بر موضوع و جلب توجه بیشتر به موضوع بهره گرفت . مثلا  یک دیوار خالی پشت یک مادر و دختر که از خیابان عبور می‌کنند، بینندگان را به سمت سوژه اصلی سوق می دهد.غروب خورشید در تصویر ظاهر می شود، زیرا در یک آسمان خالی گسترده قرار دارد. فضای منفی در پس زمینه باقی می‌ماند، در حالی که فضای مثبت در حال تأکید شدن می باشد .

۲) میتوان از  فضای منفی برای ایجاد روحیه یا احساسات بهره برد . واین بستگی به رنگ هایی که برای تصویر خود استفاده می کنید ، یا میتوانید پیدا کنید  خواهد داشت . بنابراین، اگر دیوار خالی پشت مادر و دختر که از خیابان می‌گذرند، رنگی گرم داشته باشد، بینندگان احساسات موجود در عکس را، گرمایی ناشی از عشق مادر  تصور خواهند کرد .

۳) می توان از فضای منفی  برای ایجاد سادگی و مینیمالیسم در یک تصویر بهره گرفت .  اکثرا تجربه کرده اید که  بعضی اوقات، زیبا ترین تصاویر ساده ترین  تصاویر می باشند . عروس با لباس سفید، که در وسط یک فضای سبز قرار دارد، چشم اندازی است که در مقایسه با کسی که دارای رنگ های متضاد و اشیای دیگری است، بیشتر به چشم می‌آید. این سادگی باعث می شود عروس بدرخشد و او به مرکز توجه تبدیل  گردد.

و در آخر باید گفت
فرقی نمی کند از DSLR با کیفیت بالا، یک دوربین معمولی یا یک تلفن هوشمند  برای عکاسی  استفاده می کنید فضای رنگی و فضای منفی عناصر مهم عکاسی می باشند . هر عکاس که هنر و صنعت و خلاقیت را جدی می‌گیرد، باید درک کافی از تعادل فضای منفی و مثبت، و همچنین تنظیم فضای رنگ پیدا کند. همینطور باید گفت که  فضای منفی همچنین برای عکاسانی که تصاویرشان را برای تبلیغات، نشریات یا مجلات ثبت می‌کنند، بسیار قابل استفاده خواهد بود . فضای منفی باعث می‌شود عکس‌های شما فوق العاده به نظر برسند، البته به شرطی که بیش از حد آن را به کار نبرید.

تمرین را فراموش نکنید. و از همین امروز ویرایش عکس‌های قدیمی را شروع کنید ، یا به پارک بروید و تمرین خود را آغاز نمایید. و از این جذابیت لذت ببرید.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۲۲

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.