پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

کدام قطعات کامپیوتر طلا دارد؟ نحوه استخراج طلا از کامپیوتر

شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۰

کدام قطعات کامپیوتر طلا دارد؟ نحوه استخراج طلا از کامپیوتر

دانستن اینکه برخی از قطعات کامپیوتر حاوی فلز گرانبهای طلا هستند، می‌ تواند برای شما جالب باشد. با توجه به اینکه طلا و نقره از جمله فلزات با رسانایی بالا به شمار می‌ روند، در ساخت قطعات الکترونیکی از آن ها به عنوان فلزات مناسب نام می‌ برند. با توجه به این شرایط می‌ توان گفت که وجود طلا در کامپیوترها به عنوان یک فلز گرانبها می‌ تواند جالب باشد. در این میان باید بدانید که در سراسر دنیا افرادی هستند که از بردهای کامپیوتر و قطعات مختلف آن طلا استخراج می‌ کنند. شاید مهمترین سوالی که به ذهن شما برسد این است که از کدام قسمت‌ های کامپیوتر می‌ توان طلا استخراج کرد؟

هر چند طلای به کار رفته در قطعات الکترونیکی کامپیوترها بسیار کم و ناچیز است ولی هنگامی که صحبت از میلیون‌ ها قطعه کامپیوتری می‌ شود مسئله تفاوت پیدا می‌ کند. کامپیوترهای قدیمی و مستعمل از جمله ضایعات الکترونیکی مهم هستند که می‌ توان با استفاده از ابزارهای خاص، طلا از آن ها استخراج کرد. با ما همراه باشید تا به شما بیان کنیم کدام قطعات کامپیوتر حاوی طلا هستند.

برد کامپیوتر چقدر طلا دارد؟

یکی از مهمترین قطعات کامپیوتر که مقداری طلا دارد، برد است. در واقع بردهایی که در کامپیوترها وجود دارند با استفاده از طلا روکش می‌ شوند. برای اینکه از برد کامپیوتر طلا استخراج کنید باید قسمت‌ های روکش شده را جدا نمایید.

نحوه استخراج طلا از کامپیوتر و قسمت برد آن به شکلی است که ابتدا باید اسید نیتریک رقیق شده را تهیه کرد و پین های مادربرد را درون آن قرار داد. پس از اینکه فلزها کاملا درون اسید نیتریک حل شوند، می‌ توان پوسته‌ های طلایی رنگ را مشاهده کرد که درون این محلول وجود دارند. با توجه به وزن بسیار کم پوسته‌ های طلا، بر روی معلول اسید نیتریک می‌ مانند.

اکنون باید آب مقطر به محلول اضافه کنید. با اضافه کردن آب مخدر به همان اندازه ای که محلول اسید نیتریک وجود دارد، اسید ضعیف می‌ شود.

 ۴۸ ساعت بعد از افزودن آب مقطر به اسید نیتریک می‌ توان پوسته‌ های طلایی رنگ را مشاهده کرد که درون محلول ایجاد شده ته نشین هستند.

در گام بعدی باید پوسته‌ ها را ریگ شور کرده و برای حل کردن کامل آن از روش تیزاب سلطانی استفاده نمود.

در گام آخر برای احیای دوباره طلا باید سولفات آهن آزمایشگاهی را به کار گرفت.

کدام قطعات کامپیوتر طلا دارد

هارد کامپیوتر چقدر طلا دارد؟

قطعات مختلفی از کامپیوتر و لپ تاپ‌ ها حاوی طلا هستند. با این حال باید بدانید که بر روی هارد و حافظه‌ های SSD هیچگونه طلا و یا نقره ای وجود ندارد. بر روی هارد دیسک‌ ها می‌ توان فلزات گرانبهایی آن هم با حجم بسیار ناچیز مانند آلومینیوم، نئودیمیوم و کبالت مشاهده کرد. در عین حال مقدار اندکی پلاتین و پالادیوم نیز بر روی هارد دیسک‌ ها مشاهده می‌ شوند. هر کدام از این فلزات قیمتی به مراتب کمتر در مقایسه با طلا و نقره دارند. با این حال امروزه روش‌ های مختلفی وجود دارند که برای استخراج این فلزات بر روی هارد دیسک به کار گرفته می‌ شوند.

کدام قسمت مادربرد طلا دارد؟

بردهای مدار چاپی و مادربردها حاوی مقدار بیشتری طلا نسبت به قطعات دیگر در سیستم هستند. اغلب مادربردها بهترین منبع بالقوه طلا در کامپیوتر شناخته می‌ شوند. چیپ ها که بر روی تمام مادربردها قرار گرفته اند مقدار قابل توجهی فلزات گرانبها مانند طلا، نقره، پالادیوم و پلاتینیوم را با خود به همراه دارند. برای اینکه بتوان طلا را از مادربرد استخراج کرد باید تمام چیپ‌ ها را جمع آوری کرد و سپس برای بازیافت این فلزات راهکارهای بیان شده را به کار گرفت.

در واقع برای استخراج طلا، نقره و سایر فلزات قرار گرفته شده بر روی چیپ های مادربرد روش‌ های قالکاری یا شیمیایی می‌ توانند به کار گرفته شوند. با توجه به بازدهی بیشتر روش قالکاری، بسیاری از افرادی که در این زمینه فعالیت می‌ کنند، ترجیح می‌ دهند به جای روش شیمیایی از آن استفاده نمایند.

سی پی یو چقدر طلا دارد؟

یکی دیگر از قسمت‌ های کامپیوتر که حاوی مقداری طلا است، سی پی یو نام دارد. این قطعه مهم و حیاتی در کامپیوتر که از آن به عنوان مغز متفکر رایانه نیز نام می‌ برند علاوه بر فلز طلا حاوی فلزات دیگر مانند نقره و پالادیوم بوده و افرادی که در زمینه بازیافت ضایعات الکترونیکی فعالیت می کنند همواره نگاه متفاوتی نسبت به پردازنده کامپیوتر دارند.

شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که سی پی یو حاوی چه مقدار طلا است؟ در این بین باید بیان کنیم با توجه به سال ساخت پردازنده و مدل آن، حجم طلای موجود بر روی این سخت‌ افزار می‌ تواند متفاوت باشد. هر اندازه CPU قدیمی تر باشد بر روی آن مقدار بیشتری طلا وجود دارد.

جالب است بدانید که فعالان در زمینه استخراج طلا از کامپیوتر گاهی اوقات می‌ توانند ۱ تا چند گرم طلا از این سخت‌ افزار استخراج کنند. برای استخراج طلا از سی پی یو کامپیوتر، روش تیزاب کاری مستقیم به کار گرفته می‌ شود.

استخراج طلا از مانیتور قدیمی

یکی دیگر از سوالاتی که به ذهن بسیاری از کاربران می‌ رسد این است که آیا بر روی مانیتورها نیز طلا وجود دارد یا خیر؟ در این خصوص باید بدانید که تنها بر روی مادربردهای نسل گذشته یعنی CRT می‌ توان مقداری طلا مشاهده کرد. بازیافت طلا از مانیتور قدیمی بسیار مشکل بوده و افراد متخصص تنها می‌ توانند با بهره‌ گیری از روش‌ های کاربردی برای استخراج طلا اقدام نمایند. با توجه به اینکه مانیتورهای قدیمی امروزه جای خود را به نسل جدید نمایشگرها داده‌ اند، می‌ توان برای استخراج طلا از آن ها اقدام نمود.

ابزارهای مختلفی برای بازیافت طلا از مانیتور قدیمی وجود دارند که باید برای استخراج طلا از آن ها استفاده کرد. علاوه بر این ترکیبی از اسیدهای هیدروکلریک و نیتریک نیز تهیه شده و تمام قطعات الکترونیکی مانیتور را برای جداسازی طلا درون آن قرار می‌ دهند. در نهایت با اعمال روش‌ های شیمیایی و فیزیکی می‌ توان از این قطعات طلا استخراج کرد.

استفاده از فرآیند الکترونیکی نیز اخیرا برای استخراج طلا از مانیتور قدیمی مورد توجه قرار گرفته است. با استفاده از جریان برق می‌ توان مدارهای داخلی مانیتور را به تغییر رفتار وادار کرده و برای استخراج طلای قرار گرفته شده بر روی آن ها اقدام نمود.

استخراج طلا از چیپ های رم کامپیوتر

یکی دیگر از قطعات کامپیوتر که مقداری طلا دارد، رم کامپیوتر است. چیپ های رم کامپیوتر را نیز می‌ توانید به عنوان گزینه مناسب برای بازیافت در نظر بگیرید. برای استخراج کردن طلا از این قسمت ابتدا باید قسمت آبکاری شده را با استفاده از قیچی جدا نمایید. سپس این قسمت‌ ها را درون تیزاب سلطانی قرار داده و بر روی حرارت غیر مستقیم باید گذاشت.

پس از حل شدن کامل طلا درون محلول باید برای جدا کردن کیت‌ ها اقدام نمود.

در گام بعدی لازم است که درون محلول آب گرم و تیزاب مقداری سولفات آهن آزمایشگاهی اضافه کرد.

۴۸ ساعت پس از انجام این کار می‌ توان پس از ریگ شور کردن طلای رسوب شده آن ها را جدا کرد.

کدام قطعات کامپیوتر طلا دارد

مواد لازم برای استخراج طلا از قطعات کامپیوتر

سوال بسیاری از افراد این است که برای استخراج طلا از قطعات کامپیوتر چه مواد و وسایلی نیاز دارند؟ این روش که اخیرا به عنوان یکی از راه‌ های کسب درآمد بسیار مورد توجه شرکت‌ های فعال در حوزه ضایعات قرار گرفته است، نگاه کاربران را به خود جلب کرده تا بتوانند طلا را از سیستم‌ های قدیمی خود استخراج نمایند.

از جمله لوازم مهم برای استخراج طلا از کامپیوتر می توان به تجهیزات ایمنی مانند دستکش اشاره کرد. با توجه به اینکه هنگام استخراج طلا از کامپیوتر با اسید کلریدریک مواجه می‌ شوید، لازم است که نکات ایمنی را رعایت کنید.

علاوه بر این تهیه اسید نیتریک و همچنین مقداری آب مقطر برای جدا کردن طلا از محلول اسید نیز واجب است.

اگر به دنبال استخراج طلا از برد کامپیوتر هستید باید شرایط را برای ذوب کردن آن مهیا کنید. با توجه به اینکه روش قالکاری که بازدهی بیشتری دارد مقداری دشوار است، عده ای از افراد ترجیح می‌ دهند که از همان روش اسید نیتریک استفاده نمایند.

چرا بر روی قطعات کامپیوتر از طلا استفاده می‌ کنند؟

سوال دیگری که می‌ تواند به ذهن شما برسد این است که چرا اصولا بر روی قطعات الکترونیکی کامپیوتر از طلا استفاده می‌ شود؟ با توجه به رسانایی بالای فلز طلا، گزینه ای ایده‌ آل برای استفاده بر روی قطعات الکترونیکی است. علاوه بر این مقاومت طلا در برابر تیرگی و اکسید شدن نیز بسیار زیاد بوده و پس از قرار گرفتن بر روی قطعات مختلف به هیچ عنوان با اکسیژن واکنش نشان نمی‌ دهد.

سخن پایانی

شاید در نگاه اول تصور کنید که استخراج طلا از کامپیوتر و قطعات الکترونیکی آن بسیار ساده است. با این حال در عمل متوجه می‌ شوید که بازیافت این قطعات بسیار مشکل بوده و به راحتی نمی‌ توانید طلای موجود درون کامپیوتر خود را استخراج نمایید.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۲۲

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.