پربازدیدترین مطالب

آموزش

کارت گرافیک اکسترنال یا eGPU چیست و چه کاربردی دارد؟

چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۳

کارت گرافیک اکسترنال یا eGPU چیست و چه کاربردی دارد؟

کارت گرافیک اکسترنال چیست؟ آیا eGPU ارزش خرید دارد یا خیر؟ مهمترین تفاوت‌ های کارت گرافیک اکسترنال و کارت گرافیک اینترنال یا داخلی کدامند؟

این سوالات برای کاربرانی که قصد افزایش توان گرافیتی لپ تاپ خود را دارند معمولا به ذهن می‌ رسد. همانگونه که می‌ دانید برای اینکه بتوانید با استفاده از لپ‌ تاپ خود مشغول به انجام بازی یا کارهای حرفه‌ ای شوید، نیاز به استفاده از کارت گرافیک توانمند خواهید داشت. در عین حال لپ‌ تاپ‌ ها برخی مواقع با توجه به نوع سخت‌ افزاری که دارند برای انجام بازی‌ های ویدیویی و همچنین پردازش نرم‌ افزارهای پیشرفته از توان کافی برخوردار نیستند.

این شرایط کاربران را ملزم می‌ کند تا به فکر ارتقاء لپ‌ تاپ افتاده و سخت‌ افزارهای توانمندتری را بر روی سیستم خود به کار گیرند. خبر خوب برای کاربران این است که این روزها تقریبا تمام قطعات را می‌ توانید به صورت اکسترنال خریداری کنید. در کنار کارت صدا و همچنین فضای ذخیره سازی، انواع کارت گرافیک اکسترنال نیز برای افزایش توان پردازشی لپ تاپ به کار گرفته می‌ شوند. با ما در فروشگاه اینترنتی آترامارت همراه باشید تا به بررسی نوع عملکرد و کاربرد کارت گرافیک اکسترنال بپردازیم.

کارت گرافیک اکسترنال چیست؟

به صورت ساده و عمومی می‌ توان بیان کرد که eGPU یا کارت گرافیک اکسترنال به قطعه‌ ای گفته می‌ شود که آن را خارج از لپ‌ تاپ یا کیس قرار داده و به سیستم متصل می‌ کنند. با وجود اینکه می‌ توان از کارت گرافیک اکسترنال بر روی کامپیوترهای رومیزی یا دسکتاپ نیز استفاده کرد ولی عموما برای بالا بردن توان گرافیکی لپ‌ تاپ یا کامپیوتر قابل حمل کاربران تصمیم به خریداری کارت گرافیک اکسترنال می‌ گیرند.

در واقع اگر به دنبال انجام کار گرافیکی سنگین با استفاده از لپ‌ تاپ خود هستید ولی متوجه می‌ شوید که کارت گرافیک اینترنال آن توان کافی را ندارد باید به سراغ خرید این قطعه بروید. نکته مهمی که در این زمینه باید مد نظر قرار گیرد، بررسی توان سی پی یو مرکزی و حافظه رم لپ‌ تاپ است. با توجه به اینکه معمولا لپ‌ تاپ‌ ها دارای پردازنده‌ های قدرتمند هستند، تقریبا دغدغه‌ ای برای اضافه کردن کارت گرافیک اکسترنال به جهت بالا بردن قدرت گرافیکی سیستم نخواهید داشت.

مهمترین کاربرد کارت گرافیک اکسترنال

همانگونه که عنوان کردیم کارت گرافیک اکسترنال به وسیله پورت‌ های مخصوص و در بیرون از سیستم آن را به لپ تاپ متصل می‌ کنند. به عبارت دیگر مهم‌ ترین کاربرد کارت گرافیک اکسترنال این است که افرادی که تصمیمی برای ارتقا لپ تاپ خود نداشته ولی در عین حال جهت انجام کارهای گرافیکی و بازی کردن نیاز به کارت گرافیک قوی دارند، می‌ توانند از آن استفاده کنند.

با توجه به اینکه eGPU را با استفاده از پورت‌ های مخصوص به لپ‌ تاپ و کامپیوتر متصل می‌ کنند، دقیقاً می‌ تواند مانند یک کارت گرافیکی داخلی کارایی داشته باشد. در عین حال اکسترنال بودن قطعه شما را یاری خواهد کرد تا در صورت عدم نیاز بتوانید آن را از لپ‌ تاپ جدا کنید. یک رابط سخت‌ افزاری سازگار بر روی کارت گرافیک اکسترنال قرار گرفته است که کاربران به راحتی می‌ توانند برای تنظیم کردن و استفاده از این قطعه اقدام نمایند.

مهمترین مزایا و معایب کارت گرافیک اکسترنال

خرید کارت گرافیک اکسترنال و استفاده از آن بر روی لپ‌ تاپ می‌ تواند مزایای متعددی داشته باشد. معمولا کارت‌ های گرافیک اکسترنال با توان و کیفیت بالا تولید می‌ شوند. به همین علت هنگام استفاده از این قطعات کامپیوتر می‌ توانید عملکرد گرافیکی لپ‌ تاپ خود را به میزان قابل توجهی ارتقا دهید. شرایطی که کمک می‌ کند گیمرها و افرادی که در زمینه طراحی مشغول به فعالیت هستند بدون نیاز به ارتقاء سیستم خود یا خرید کامپیوتر بتوانند بازی‌ های سطح بالا و نرم‌ افزارهای حرفه‌ ای را به راحتی اجرا نمایند.

علاوه بر این کارت گرافیک اکسترنال به کاربر این امکان را می‌ دهد تا بتواند برای تماشای ویدیوهای 4K نیز از قابلیت‌ های این قطعه کاربردی کمک بگیرد. در واقع مهمترین مزیت و ویژگی eGPU، ارتقاء عملکرد گرافیکی لپ تاپ بوده و کاملا می‌ تواند مشابه کامپیوتر رومیزی یا یک لپ‌ تاپ مخصوص بازی عملکرد خود را نشان دهد.

اگر بخواهیم به بررسی معایب کارت گرافیک اکسترنال بپردازیم، به موارد جزئی برخورد خواهیم کرد. به عنوان مثال یکی از معدود عیب های این قطعات، هدایت کردن نرم‌ افزارهای سیستم و درایوها به کارت گرافیک اکسترنال بوده و به هیچ عنوان سیستم آن ها را به سمت کارت گرافیک اینترنال هدایت نخواهد کرد. با توجه به اینکه کارت‌ های گرافیک خارجی یا اکسترنال در بیرون از سیستم نصب می‌ شوند، نسبت به کارت گرافیکی داخلی یا اینترنال، 15 درصد افت کارایی خواهد داشت. البته این امر کاملا طبیعی است. با توجه به اینکه کارت گرافیک خارجی مستقیما به مادربرد متصل نمی‌ شود، با افت کارایی همراه خواهد بود. در حالت کلی خرید کارت گرافیک اکسترنال برای کاربرانی که دارای لپ تاپ با گرافیک پایین هستند یا سیستم‌ هایی که قدرت پشتیبانی از کارت گرافیک داخلی را ندارند، بهترین ایده است.

نکات لازم برای خرید کارت گرافیک اکسترنال

اگر به دنبال خرید کارت گرافیک اکسترنال هستید باید چند نکته کلیدی را در نظر بگیرید. با توجه به اینکه مدل‌ های مختلفی از این قطعه به بازار عرضه می‌ شوند، گیمرها ممکن است هنگام انتخاب سردرگم شده و نتوانند بهترین گزینه را خریداری کنند.

قدرت PSU

یکی از فاکتورهایی که هنگام خرید کارت گرافیک خارجی در نظر گرفته می‌ شود، بررسی قدرت PSU است. همانگونه که می‌ دانید اگر به دنبال انجام بازی‌ های با گرافیک بالا هستید باید سخت‌ افزارهایی که انتخاب می‌ کنید از توان کافی برخوردار باشند. در حال حاضر از میان بهترین کارت‌ های گرافیک خارجی که بین ۱۰۰ وات تا ۶۵۰ وات قدرت دارند، محدوده‌ ای مناسب که بتوان معرفی کرد توان بیش از ۴۵۰ وات است.

سیستم خنک کننده قطعه

به مانند تمام سخت‌ افزارها کارت گرافیک اکسترنال نیز برای اینکه بتواند عملکردی مناسب داشته باشد و سطح توان لپ‌ تاپ را ارتقا دهد، به یک خنک کننده نیاز دارد. هنگام خرید این قطعه سعی کنید نوع سیستم خنک کننده و همچنین مکان قرارگیری آن را بررسی نمایید. سیستم خنک کننده این قطعات می‌ تواند داخلی یا خارجی باشد.

سایز قطعه

گاهی اوقات ممکن است هنگام افزایش قدرت گرافیکی سیستم با استفاده از این قطعه، فضای کار اشغال شود. در واقع بعضی از داک‌ ها، کارت گرافیک اکسترنال اندازه‌ ای بزرگ داشته و جهت قرار دادن این قطعه نیاز به فضای زیاد خواهید داشت. سعی کنید هنگام انتخاب کارت گرافیک خارجی سایز قطعه را در نظر بگیرید.

سازگاری با اتصال لپ تاپ

نکته مهمی که در خرید کارت گرافیک اکسترنال باید مد نظر قرار گیرد، امکان سازگاری آن با لپ تاپ خواهد بود. مطمئن شوید که قطعه خریداری شده قابلیت اتصال به سیستم شما را دارد.

اجزای کارت گرافیک اکسترنال

کارت گرافیک اکسترنال دارای اجزای مختلفی است. در واقع یک چیپ گرافیکی که با انواع رابط‌ ها درون یک قاب قرار گرفته را کارت گرافیک اکسترنال می‌ نامند. در این باکس یا جعبه می‌ توان اجزای دیگری مانند کابل رابط، منبع تغذیه و همچنین گذرگاه PCI Express را مشاهده نمود. با توجه به سال تولید و همچنین نوع لپ تاپ، کابل رابط که درون این قطعه قرار گرفته است، می‌ تواند متفاوت باشد. در حال حاضر برای تولید کارت گرافیک خارجی ۴ نوع رابط را به کار می‌ گیرند.

  • رابط mini PCIe
  • رابط Express Card
  • رابط تاندربولت Thunderbolt
  • رابط USB_C

هر کدام از این رابط‌ ها را می‌ توان بر روی لپ‌ تاپ‌ های مختلف قرار داد. به طور مثال برای محصولات اپل، رابط تاندربولت به کار گرفته می‌ شود. علاوه بر این نسل جدید لپ‌ تاپ‌ ها را با استفاده از رابط USB_C می‌ توان مشاهده نمود. برای دستگاه‌ های قدیمی نیز رابط اتصال اکسپرس کارت را به کار می گیرند. اگر به دنبال یکی از پرسرعت‌ ترین رابط‌ ها هستید که با استفاده از آن بتوانید کارت گرافیک اکسترنال را به لپ تاپ خود متصل کنید، پورت تاندربولت را معرفی می‌ کنیم. این پورت می‌ تواند عملکرد دستگاه را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

یکی دیگر از ویژگی‌ های پورت تاندربولت، شباهت آن به پورت USB_C است. فراموش نکنید که می‌ توانید تمام دستگاه‌ هایی را که از USB_C پشتیبانی می‌ کنند را به تاندربرد متصل نمایید.

بیشتر بخوانید: بهترین کارت گرافیک لپ تاپ 

قیمت کارت گرافیک اکسترنال

به احتمال فراوان قیمت کارت گرافیک اکسترنال به شکلی است که بخش زیادی از کاربران را برای خرید این قطعه منصرف می‌ کند. با توجه به نوع فناوری که برای ساخت این قطعه به کار گرفته می‌ شود، قیمت آن در مقایسه با کارت‌ های گرافیک داخلی بیشتر است. سعی کنید قبل از اینکه تصمیم خود را برای خرید کارت گرافیک خارجی بگیرید، ابتدا سایر قطعات سیستم را بررسی کرده تا مطمئن شوید که هیچگونه اختلالی در عملکرد سیستم به وجود نخواهد آمد.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.