پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

هوش مصنوعی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۴

هوش مصنوعی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

هوش مصنوعی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ 

بسیاری از افراد، کماکان با شنیدن واژه هوش مصنوعی گمان می کنند که منظور از این تکنولوژی، ربات ها خواهد بود. با این حال بد نیست بدانید که برای انجام کارها به ساده ترین شکل ممکن، استفاده از هوش مصنوعی به خوبی توانسته نیازهای افراد را برطرف کند. قابلیت هوش مصنوعی با چیزی که ما می شناسیم تفاوت های فراوانی دارد. در واقع هوش مصنوعی که هوش ماشینی نیز شناخته می شود، مربوط به ماشین و رایانه بوده که برخلاف هوش طبیعی، پیوند عمیقی با تکنولوژی دارد.

استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی کمک می ‌کند تا دستگاه ‌های مختلف با درک محیط پیرامون خود، بالاترین شانس را به افراد برای رسیدن به اهداف بدهند. اگر بخواهیم به قابلیت ها و کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی و دنیای امروز بپردازیم، بدون تردید باید بخش عمده ‌ای از فعالیت‌های خود را نیز به عنوان ویژگی های هوش مصنوعی بیان کنیم. هوش مصنوعی با افزایش توانایی یادگیری و همچنین توانایی استدلال کردن راه اندازی می شود. علاوه بر این، برای تعیین استراتژی و برنامه ریزی مناسب نیز می توان از قابلیت های هوش مصنوعی بهره برد.

تاریخچه هوش مصنوعی

اگر بخواهیم به بررسی تاریخچه هوش مصنوعی بپردازیم، باید به زمان کارل کاپک و مری شلی برگردیم. انتشار چنین داستان ‌هایی همزمان با بحث های فلسفی موجب شد که با مباحث منطقه و ریاضیات جدیت بیشتری برای راه اندازی هوش مصنوعی به خرج داده شود. در موقع می ‌توان بیان کرد که نزدیک به یک قرن پیش، نخستین کاربردهای هوش مصنوعی را می توان در فعالیت های دو پژوهشگر مشاهده نمود.

هوش مصنوعی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پس از آن در اواخر دهه ۱۹۹۰ ، گسترش کاربردهای هوش مصنوعی را می‌توان به وفور مشاهده کرد. در این زمان داده کاوی و همچنین تشخیص های پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی نشان دادند که می ‌توان از این تکنولوژی استفاده‌ های بیشتری کرد. افزایش قدرت محاسباتی رایانه ‌ها و همچنین بهره مندی از عمر علوم اقتصاد ریاضیات و آمار در هوش مصنوعی این نتیجه را به دنبال داشته که امروزه بتوان از این تکنولوژی، کاربردهای فراوانی به دست آورد.

معرفی کاربردهای هوش مصنوعی

اگر بخواهیم به معرفی کاربردها و ویژگی های هوش مصنوعی بپردازیم، می توانیم به راحتی چندین مطلب را بیان کنیم. با این حال برخی از مهم ‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی گزینه های زیر خواهند بود.

تبدیل گفتار به نوشتار

بدون شک، یکی از جالب ترین کاربردهای هوش مصنوعی یا هوش ماشینی، تبدیل گفتار به نوشتار است. با توجه به اینکه امروزه نیاز افراد به تایپ کردن در گوشی های هوشمند بیش از پیش در حال افزایش است، این قابلیت کمک می‌کند تا بدون نیاز به استفاده از کیبورد و از طریق گفتار، متن های مورد نظر را بنویسید.

رتبه بندی صفحات وب

گسترش استفاده از اینترنت برای راه اندازی کسب و کارها و موجب شده که هنوز سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف فعالیت خود را بر این بستر انجام دهند. اما اینکه چگونه بتوان ارزش یک وب سایت را مشخص کرد، نیاز به استفاده از هوش مصنوعی دارد. با توجه به اینکه موتور جستجوی گوگل به عنوان مهمترین گزینه در این زمینه شناخته می شود، معیارهای مختلفی به نام های الگوریتم های گوگل با استفاده از هوش مصنوعی، رتبه بندی صفحات وب سایت ها را انجام می دهند. این قابلیت هوش مصنوعی به عنوان یکی از مهمترین و جذاب ترین ویژگی ها شناخته می شود.

توصیف تصاویر

یکی از جذاب ترین و هیجان انگیز ترین کاربردهای هوش مصنوعی، توصیف یک تصویر یا ویدئو در چند جمله خواهد بود. این کاربرد که در بینایی ماشینی امری بسیار مهم شناخته می‌شود، به کاربران و افراد کمک می‌کند تا با تولید ماشین های مختلف به آن ها این امکان را بدهند که درک درستی از اشیا به دست آورند. شرایط به گونه‌ای است که در چند سال آینده به راحتی می توان از روی فیلمنامه، با استفاده از هوش مصنوعی روی به تولید فیلم آورد.

اتومبیل خودران

در سال ۲۰۱۸، یکی از پردرآمدترین و جذاب ترین شغل ها در کشورهای پیشرفته دنیا، طراحی اتومبیل های خودران شناخته شد. تمام طراحی های انجام شده در روی این خودروها بر اساس هوش ‌مصنوعی شکل گرفته است.

شرکت ‌های مختلفی مانند تسلا به صورت جدی بر روی محصولات خود کار کرده و امروزه پهپادهای مدرن را با استفاده از هوش مصنوعی روانه بازار، برای صنعتگران در زمینه ‌های مختلف کرده است.

تشخیص چهره از پشت دیوار

بدون تردید این قابلیت برای شما نیز بسیار جذاب به نظر می‌رسد. تصور کنید شما در یک سمت دیوار قرار گرفته اید و در طرف دیگر ماشین های پیشرفته با استفاده از هوش مصنوعی به خوبی می توانند حرکات و موقعیت شما را تشخیص دهند. این قابلیت ا برای تحقیقات نظامی به عنوان یک ویژگی ایده‌آل شناخته می شود. چند ما قبلا ارتش آمریکا خبر داد که با استفاده از هوش مصنوعی توانسته از پشت دیوار و در تاریکی محض، چهره افراد را تشخیص دهد.

طراحی لباس بر اساس سلیقه کاربر

بدون شک هر کدام از ماها دارای سلیقه خاصی خواهیم بود. با توجه به اینکه امروزه انواع مدل های لباس را در بازار می توانیم مشاهده کنیم. هوش مصنوعی این قابلیت را فراهم کرده که بر اساس سلیقه خود بتوانیم از لباس هایی زیبا و جذاب استفاده کنیم. محققان در این زمینه پا را فراتر گذاشته و با بهره مندی از الگوریتم های هوشمند به خوبی می‌توانند بر اساس سلیقه کاربر، روی به طراحی و تولید لباس بیاورند.

آهنگسازی

یکی دیگر از قابلیت ها و کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه موسیقی تولید آهنگ های مختلف خواهد بود. به عنوان مثال، تصور کنید شما مشغول به گوش دادن یک قطعه موسیقی از بتهوون هستید. اکنون قصد دارید از همان سبک، آهنگ مورد نظر خود را تولید کنید. هوش مصنوعی با استفاده از نرم افزارها و ماشین های پیشرفته کمک می کند تا متناسب با نیاز خود، روی به تولید آهنگ مورد نظر بیاورید.

تشخیص چهره

یکی از مهمترین کاربردهایی که بشر توانسته از هوش مصنوعی به دست آورد، تشخیص چهره است. برای مقاصد امنیتی و در مکان های نظامی، استفاده از این قابلیت کمک می‌کند تا برای تعقیب مجرمان و یا یافتن افراد مختلف به راحتی بتوانند اقدام کنند. طی دو سال گذشته طبق اعلام دولت چین، استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص چهره کمک کرده تا 2000 مجرم شناسایی و دستگیر شوند.

سایر کاربردهای هوش مصنوعی

علاوه بر مواردی که بیان کردیم و به عنوان ویژگی ها و کاربردهای هوش مصنوعی شناخته می شوند، بشر همواره در حال پیشرفت بوده و به خوبی توانسته از هوش مصنوعی در زمینه های مختلف استفاده کند. از دیگر کاربردها و ویژگی ‌های هوش مصنوعی می ‌توان به تولید نقاشی، تبدیل تصویر به تصویر، انجام بازی های ویدئویی و همچنین ترمیم تصویر اشاره نمود.

در کنار این موارد، باز کردن چشم های بسته در عکس و حذف جزئیات در تصاویر گرفته شده، جستجوی تصاویر با انجام حرکات مرتبط و همگام سازی لب در ویدیوها با صداهای موجود، از قابلیت های ویژه هوش مصنوعی شناخته می شوند.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.