پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

آیا اپل باعث کاهش عملکرد آیپدهای قدیمی شده است‌

چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۰

آیا اپل باعث کاهش عملکرد آیپدهای قدیمی شده است‌

اخیرا در خصوص کاهش عملکرد و سرعت آیفون های قدیمی شکایات و نگرانی هایی از سوی کاربران ایجاد شد که همین امر موجب شده تا بسیاری، در خصوص عملکرد و سرعت آیپدهای قدیمی هم نگران شوند.

پس از شنیدن اخباری در خصوص کند شدن و کاهش عملکرد آیفون های قدیمی اپل، اکنون این سوال مطرح می شود که آیا باید منتظر مشاهده این مورد در تبلت های اپل هم باشیم؟

کاهش عمدی بازدهی سخت افزاری آیفون های قدیمی تر به عقیده اپل، به علت نبود توانایی کافی در باتری‌های قدیمی جهت تأمین انرژی پردازشی مورد نیاز می باشد، هرچند که این پاسخ چندان قابل قبول نبوده و در نهایت به ثبت شکایات زیادی از اپل منجر شده است.

یکی از پیچیدگی های ساخت ابزارهای الکترونیکی، فرآیند مدیریت انرژی می باشد. برقراری و حفظ  تعادل میان قدرت پردازشی و میزان انرژی مصرفی دستگاه، یکی از مواردی است که با افزایش عمر باتری ابزارهای الکترونیکی و گوشی‌های هوشمند پیچیده‌ تر می ‌شود. باتری با افزایش عمر دیگر مانند روز اول نمی تواند جریان الکتریکی لازم را به واحد های پردازشی منتقل کند. این مساله در آیفون های قدیمی تر موجب خاموشی ناگهانی دستگاه می شود. شرکت اپل یک سال گذشته با ارائه به‌روزرسانی 10.2.1 iOS اقدام به رفع این مشکل کرده است.

اپل با ارائه روشی برای مدیریت پویای حداکثر کارایی لحظه ای گوشی آیفون، از خاموش شدن ناگهانی دستگاه جلوگیری کرد. این ویژگی و قابلیت برای مدل های آیفون ۶، آیفون ۶ پلاس، آیفون ۶ اس، آیفون ۶ اس پلاس و آیفون SE لحاظ شده است. با توجه به افزایش عمر باتری آیفون 7 به تازگی در نسخه بتا به روز رسانی iOS 11/2، این ویژگی در آیفون 7 و 7 پلاس نیز لحاظ شده و احتمالا با افزایش عمر باتری آیفون 8 و 8 پلاس و آیفون 10، در این گوشی ها نیز دیده شود.

بازتاب گسترده ی این موضوع منجر به ارائه توضیحات و عذرخواهی از سوی اپل شده است. در توضیحات ابتدایی هیچ نامی از آیپد آورده نشد، پس بسیاری بر این باور بودند که ویژگی مدیریت انرژی، برای آیپدهای قدیمی نیز لحاظ شده است. اما پس از مدتی، اپل در توضیحات تکمیلی خود این موضوع را رد کرده و اعلام نمود که این ویژگی تنها مختص آیفون های قدیمی می باشد و در هیچکدام از محصولات دیگر اپل را در بر نمی گیرد.

برای درک بهتر علت این موضوع به سال 2014 و محصولات اپل نگاهی می اندازیم. آیفون 6 و آیفون 6 پلاس در این سال عرضه شدند که هرکدام به ترتیب دارای ظرفیت باتری معادل ۱۸۱۰ میلی‌آمپر ساعت (۶.۹ وات ‌ساعت) و ۲۹۱۵ میلی‌آمپر ساعت (۱۱.۱ وات ‌ساعت) بودند. یک ماه پس از عرضه آیفون 6، شاهد عرضه ی آیپد ایر 2 با ظرفیت باتری ۷۳۴۰ میلی‌آمپر ساعت (۲۷.۶۲ وات‌ ساعتی بودیم.

هرچند که آیپد ایر 2 را نمی توان در برابر نقص خاموش شدن ناگهانی کاملا ایمن دانست، اما در عین حال ظرفیت چهار برابری باتری آن در قیاس با آیفون های سال 2014 موجب عملکرد بهتر این تبلت در هنگام بار پردازشی بالا می شود. علاوه بر این به علت نوع استفاده آیپد در قیاس با آیفون و تعداد دفعات شارژ کمتر، باتری این تبلت از عمر مفید طولانی تری در مقیاسه با آیفون برخوردار است. بنابراین ویژگی مدیریت انرژی اپل که موجب کاهش کارایی آیفون می شود، هنوز بر روی آیپدها اعمال نشده است.

به زودی با عرضه به‌روزرسانی‌ های اپل و ویژگی ‌های جدیدی که تغییر تدریجی عملکرد باتری را به همراه افزایش عمر آن به نمایش می‌گذارد، کاربران می توانند به شکل واضح ‌تری تاثیر افزایش عمر باتری بر عملکرد و کارایی دستگاه را ببینند. این ویژگی‌ها احتمالا در بخش Settings>Battery سیستم‌عامل آی‌او‌اس قابل دسترسی خواهد بود.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.