پربازدیدترین مطالب

معرفی محصول

کارت گرافیک GeForce RTX ۴۰۷۰ رسماً معرفی شد

چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۷

کارت گرافیک GeForce RTX ۴۰۷۰ رسماً معرفی شد

کارت گرافیک GeForce RTX 4070 رسماً معرفی شد

شرکت انویدیا پس از مدت ها انتظار و کش و قوس‌ های فراوان رسما کارت گرافیک GeForce RTX 4070 را معرفی کرد. این کارت گرافیک به عنوان چهارمین نسل از خانواده Ada Lovelace می تواند عملکرد بالای 100 فریم بر ثانیه را ارائه دهد. علاوه بر این در حالت گیمینگ، کارت گرافیک عرضه شده توسط انویدیا با رزولوشن 1440P توانایی خود را نشان خواهد داد. بنابر گزارش های ارائه شده این کارت گرافیک به عنوان آخرین محصول از خانواده Ada Lovelace و گزینه ای مناسب برای ارتقاء نسل گذشته محصولات عرضه شده توسط انویدیا یعنی GeForce RTX 2070 و1080  GeForce RTX خواهد بود. قیمت کارت گرافیک GeForce RTX 4070 نیز به شکلی است که در میان نسخه های هم رده می تواند اقتصادی ترین و ارزان ترین گزینه باشد.

مشخصات کارت گرافیک GeForce RTX 4070

پس از اینکه انویدیا به انتظارها پایان داد و از محصول جدید خود رونمایی کرد، کاربران به دنبال بررسی مشخصات آن رفتند. این محصول با ریز معماری Ada Lovelace و با تراشه AD104 نسبت به نسخه دیگر خود یعنی کارت گرافیک RTX 4070 TI تفاوت های زیادی ندارد. در واقع با بررسی مشخصات این کارت گرافیک متوجه می شویم که از لحاظ کارایی می تواند عملکردی همتراز با این محصول ارائه دهد.

از جمله مشخصات کلیدی کارت گرافیک RTX 4070 می توان به بهره مندی از هرگز 5888 هسته کودا اشاره کرد. در واقع ۴۶ واحد SM که برای این کارت گرافیک در نظر گرفته شده اند، معادل این مقدار هسته CUDA فعالیت داشته و مجهز به ۱۸۴ هسته RT نیز است.

پردازشگر نصب شده بر روی کارت گرافیک GeForce RTX 4070 از انویدیا به 36 مگابایت کش L2 مجهز شده و به واسطه بهره گیری از ۱۸۴ واحد مپینگ تکسچر می تواند عملکرد قابل قبولی داشته باشد. کارت گرافیک عرضه شده توسط انویدیا علاوه بر این مجهز به ۶۴ واحد ROP نیز است. مطابق بررسی ها فرکانس پایه این پردازشگر مناسب بوده و با ۱۹۲۰ مگاهرتز در کنار فرکانس افزایشی ۲۴۷۵ مگاهرتز عملکردی قابل قبول از خود نشان می دهد.

اگر بخواهیم مشخصات فنی پردازشگر کارت گرافیک RTX 4070 را نسبت به پردازشگر GA104 Ampere بررسی کنیم و مقایسه ای بین آن ها داشته باشیم، یکی از اصلی ترین تفاوت ها و ارتقاء های این نسخه یعنی RTX 4070 را می توان فرکانس افزایشی و فرکانس پایه در نظر گرفت. انویدیا به خوبی توانسته است میزان حافظه کش L2 را از ۴ مگابایت به ۳۶ مگابایت برساند. شرایطی که نشان می دهد در این زمینه عملکرد محصول عرضه شده تا ۹ برابر ارتقا یافته است.

حافظه کارت گرافیک RTX 4070

یکی از مهمترین مواردی که کاربران همواره پیگیر آن بودند، میزان حافظه کارت گرافیک GeForce RTX 4070 بود. این کارت گرافیک با حافظه ۱۲ گیگابایتی از نوع GDDR6X طراحی شده است. علاوه بر این مجهز شدن به سرعت ۲۱ گیگابیت بر ثانیه ای نیز بیانگر این است که می توان عملکرد قابل قبولی نسبت به نسل قبلی کارت گرافیک عرضه شده توسط انویدیا از آن مشاهده نمود.

رابط گرافیکی کارت گرافیک RTX 4070 نیز 192 بیتی انتخاب شده است. پیکربندی حافظه را که بررسی کنیم نیز متوجه می شویم پهنای باند ۵۰۴ گیگابایت بر ثانیه ای برای آن انتخاب شده و عملکرد چندان متفاوتی نسبت به3070  GeForce RTX و GEFORCE RTX 4070 Ti از خود نشان نمی دهد. تنها نسبت به کارت گرافیک RTX 3070 به مقدار ۴ گیگابایت بر ثانیه میزان پهنای باند حافظه ارتقا یافته است. در واقع می‌ توان بیان کرد که کارت گرافیک عرضه شده توسط انویدیا بیشتر از قدرت پردازشی استفاده کرده و در مقایسه با RTX 3070 نمی توان تفاوت‌ های چندانی از آن مشاهده نمود.

از دیگر مشخصات کارت گرافیک GeForce RTX 4070 می توان به توان حرارتی ۲۰۰ واتی اشاره نمود. از طریق درگاه ۱۶ پین، برق ورودی به صورت استاندارد تامین می شود. این درگاه قادر است به کارت گرافیک تا ۶۰۰ وات توان نیز انتقال دهد.

عملکرد گیمینگ GeForce RTX 4070

پس از آنکه شرکت انویدیا در خصوص عملکرد فنی این محصول خود اطلاعاتی منتشر نمود، متوجه شدیم که این کارت گرافیک در حد GeForce RTX 3070 از نظر توانایی گیمینگ و عملکرد فنی، میان نسخه های ۱۰ و ۱۲ گیگابایتی آن قرار می گیرد.

در عین حال انویدیا برای آنکه قدرت عملکرد گیمینگ کارت گرافیک RTX 4070 را نشان دهد، هنگامی که صحبت از این قابلیت می شود، بر روی فناوری های DLSS3 و Ray Tracing تاکید زیادی می کند. علاوه بر این انویدیا بیان کرده است قابلیت جدید RT Overdrive می تواند برای گیمرها خبری خوش بوده و عملکرد کارت گرافیک را ارتقا خواهد داد.

اگر بخواهیم یک جمع بندی بین مقایسه کارت گرافیک RTX 4070 با کارت گرافیک نسل گذشته یعنی RTX 3070 انجام دهیم، متوجه خواهیم شد که از جنبه های مختلف شباهت هایی وجود داشته و تنها از نظر فناوری های بیان شده یعنی Ray Tracing و DLSS3 می تواند نمره بیشتری به دست آورد.

در زمینه عملکرد گیمینگ کارت گرافیک GeForce RTX 4070 به واسطه بهره مندی از شتاب‌ دهنده‌ های سخت‌ افزاری و پیشرفت‌ های قابل توجهی که در زمینه کدگذاری دوگانه ویدیویی داشته است، عملکرد مناسبی داشته و می‌ تواند کاربران را راضی کند.

قیمت کارت گرافیک RTX 4070 و زمان دسترسی

قیمت کارت گرافیک GeForce RTX 4070 در هنگام عرضه ۶۰۰ دلار انتخاب شده است. نسخه های سفارشی و نسخه Founders Edition در تاریخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۳ مصادف با ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ در بازار عرضه شده اند.

کارت گرافیک GeForce RTX 4070 ارزش خرید دارد یا خیر؟

با توجه به مشخصات فنی کارت گرافیک RTX 4070، ممکن است شما نیز با این سوال مواجه شوید که آیا این محصول ارزش خرید دارد یا خیر؟ بدون تردید قیمت اقتصادی کارت گرافیک RTX 4070 موجب شده است که کیفیت و عملکرد این محصول، آنگونه که باید و شاید نسبت به نسل قبلی کارت گرافیک های عرضه شده توسط انویدیا تغییری نداشته باشد. با این حال استفاده از فناوری Ray Tracing و DLSS3 می تواند خبری جذاب برای گیمرها باشد.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۲/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.