پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

پنج ترفند برای استفاده از پدیده Lens Flare در عکاسی

سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۰

پنج ترفند برای استفاده از پدیده Lens Flare در عکاسی

Flare پدیده ایست که ممکن است برای تعدادی از عکاسان پدیده ای جذاب و برای تعدادی دیگر ناخوشایند باشد؛ در این مطلب می خواهیم با بیان 5 نکته، روش ایجاد این قابلیت برای ثبت عکس های جذاب‌تر هنگام عکاسی را بررسی کنیم.

علت رخ دادن پدیده Lens Flare در لنز‌ها، پخش نور بسیار روشنی مثل نور خورشید است. این پدیده در لنز‌هایی با سیستم پیچیده‌تر و تعداد عدسی زیاد (مثلا لنز زوم)، بهتر دیده می شود.

کسی که رو به خورشید تصویربرداری کند، به طوری با پدیده Lens Flare رو به رو می شود. وقتی دوربین به طرف خورشید یا منبع نوری مثل چراغ قوه قرار گیرد، این پدیده اتفاق می افتد.

در مواقعی این پدیده ناخوشایند می شود که می‌توانید با حقه‌هایی آن را از عکس حذف کنید؛ ولی در این مقاله از این پدیده برای ثبت تصاویر بهره خواهیم برد.

عکاسی رو به خورشید

قرار گرفتن لنز دوربین رو به خورشید، نکته اصلی برای ایجاد Lens Flare در تصویر است. همچنین استفاده از حالت نورسنجی نقطه‌ای (Spot Metering) روی سوژه، نکته مهمی است که باید به یاد داشته باشید تا روشنایی سوژه به درستی تنظیم شود. علت استفاده از نورسنجی نقطه‌ای، جلوگیری از عکس ضد‌نور یا Silhouette است؛ به این ترتیب بهتر است حالت دستی یا همان Manual تنظیمات دوربین را فعال کنید تا تنظیم نور به صورت دستی انجام گیرد.

استفاده از فلش

عکس زیر در حقیقت به منظور شبیه‌سازی منبع نوری که وجود ندارد، به عنوان منبع نور از فلش استفاده‌‌ می‌کند. Lens Flare ایجاد شده، کاملا مشابه زمانی است که منبع نوری مثل خورشید وجود دارد؛ اما شدت این پدیده مثل عکس قبل زیاد نیست زیرا نور ضعیف و همینطور خارج از فریم است.

دیافراگم

پدیده Lens Flare در حقیقت مشابه تیغه‌های دیافراگم لنز می باشد. هرچه لنز باکیفیت تر باشد (معمولا لنز‌های گران‌تر)، شعله‌های نوری که تشکیل می شوند، نرمتر خواهند ‌بود؛ اما اگر این موضوع را در نظر نگیریم و دهانه دیافراگم را تا بیشترین مقدار ممکن باز کنیم (پایین‌ترین F)، Lens Flare که ایجاد می شود نرم و گرد است؛ زیرا تیغه‌های دیافراگم از ورود نور جلوگیری نمی‌کنند.

فوکوس

اگر مستقیم رو به منبع نور عکس بگیرید، پیدا کردن نقطه درست فوکوس برای دوربین سخت خواهد بود؛ به این ترتیب برای این مشکل، سه راه حل وجود دارد.

. استفاده از فوکوس دستی می تواند این مشکل را مرتفع کند اما بهترین گزینه نیست.
. می‌توان تکنیک قفل فوکوس (Focal Lock) را به کار برد؛ طوری که ابتدا زاویه‌ دوربین را اندکی تغییر می‌دهیم تا سو‌ژه نور خورشید را بپوشاند، در این حالت بر روی سوژه فوکوس می‌کنیم و بنابراین کادر خود را مجددا مثل قبل تنظیم کرده و بدون تغییر مجدد فوکوس، عکس را ثبت می‌کنیم.
. همچنین می‌توانیم از گشودگی دیافراگم پایین‌تری (F بالاتر) استفاده کنیم. هنگام مواجه شدن با نور زیاد، می‌توانیم گشودگی دیافراگم پایین‌تری به کار ببریم تا عمق میدان تصویر بیشتر شود.

دادن زاویه به نور
نور باید از زوایه‌ی خاصی بتابد تا روی تصویر شعله‌ی هنری ایجاد کند. کیفیت Lens Flare به زاویه‌ی نور وابسته است و زاویه‌ی نور هم به زمان روز بستگی دارد. در عصر به طوری که نور در گوشه کادر تصویر قرار گیرد، عکاسی کنید؛ مثلا می‌توانید از قانون کادربندی یک‌سوم (Rule Of Thirds) بهره ببرید.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.