پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

نگاه مختصر به گوشی های هوشمند ایسوس زنفون ۵ و زنفون ۵ زد

سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۰

نگاه مختصر به گوشی های هوشمند ایسوس زنفون ۵ و زنفون ۵ زد

در این نوشتار نگاهی اولیه به گوشی های جدید ایسوس زنفون 5 و زنفون 5 زد (گوشی های جدید سری زنفون 5) که در نمایشگاه MWC 2018 معرفی شده اند می اندازیم.

در روز دوم نمایشگاه MWC 2018  شرکت ایسوس یک اتفاق جالب را رقم زد. این شرکت محصولات جدید خود را که از سری زنفون 5 بودند، به طور رسمی در این نمایشگاه معرفی کرد. این محصولات شامل سه گوشی هوشمند معمولی،پرچمدار و ارزان قیمت بود که هرکدام به ترتیب زنفون 5، زنفون 5Z و در نهایت زنفون 5 لایت نام گرفته بودند.

ما به سختی توانستیم دو مدل گوشی گران قیمت تر را برای دقایقی، در دست بگیریم و بتوانیم به بررسی مختصری ازآن ها دست پیدا کنیم. چیزی که کاملا واضح است این است که این دومدل بسیار شبیه به هم هستند و تنها در مشخصات فنی آنهاست که تفاوت هایی دیده میشود.

گوشی آیفون الهام بخش بسیار از گوشی های هوشمند از جمله زنفون 5 تا به الان بوده است، اگر به بالای نمایشگر این گوشی نگاه کنیم، یک شکاف را میبنیم که درواقع به پیروی از آیفون ایکس بوجود آمده است. این درحالی است که ایسوس ادعا میکند،هیچ تقلیدی در کار نیست و تمام آنچه تولید شده است خواسته ی مشتریان بوده است و براین باور است که شکاف (ناچ) به مانند دوربین های دوگانه پشت، یک چیز متداول در گوشی های امروزی شده است.

چیزی که کاملا واضح است این است که ایسوس هم مانند دیگر سازندگان دوست دارد تا به لطف تاثیر گذاری اپل، در بازار جایگاهی پیدا کند. در حال حاضر بیشتر سازندگان گوشی های اندرویدی چون هواوی در حال حرکت به سمت تولید گوشی های با طراحی ناچ هستند. این موضوع هم مانند گوشی های بدون حاشیه در حال فراگیر شدن است.

در گوشی هوشمند زنفون 5 شما فناوری تشخیص چهره را مشاهده نمی کنید، بنابراین ناچ بالای صفحه نمایش تنها جایگاه دوربین جلو و سنسور مجاورتی آن است. لبه های این گوشی به طور خاصی با بدنه ادغام شده اند تا جلوه زیبایی را به این گوشی ببخشند. البته حاشیه های پایینی کمی بزرگ تر هستند.

یکی از مشکلات گوشی ایسوس، این است که زمانیکه نوار استاتوس بار مشکی باشد، تکه جداشده کاملا نامشخص خواهد بود؛ واین همان فضایی است که برای نمایش آیکون های استاتوس بار استفاده میشود.  ایسوس نتوانسته است به خوبی در مدیریت نوتیفیکیشن ها به شما کمک کند، طوریکه شما نمیتوانید ببینید که آیا وای فای یا بلوتوث فعال هستند و یا اینکه آیا برای خود یک هشدار تنظیم کرده اید یا خیر!

احتمالا با تراشه 636 کوالکام آشنایی دارید، شرکت کوالکام این تراشه را در سال 2017 معرفی کرد و تا به حال بیشتر در گوشی های میان رده مورد استفاده قرار گرفته است. حالا ایسوس زنفون 5 خود را به این تراشه 8 هسته ای قدرتمند کرده است بطوریکه 2 هسته آن از نوع سفارشی Kryo  شرکت کوالکام میباشد. زنفون 5 برای بالا بردن عملکرد این تراشه به یک حافظه اجرای 4 یا 6 گیگابایتی مجهز شده و از یک حافظه ذخیره سازی 64 گیگابایتی نیز در آن استفاده شده است.

در سمت دیگر گوشی زنفون 5 زد که پرچم دار این سری است، به آخرین تراشه اسنپدراگون یعنی 845 مجهز است. این گوشی هوشمند در سه مدل متفاوت عرضه خواهد شد که به قرار زیر هستند:
مدل اول شامل رم 4 گیگابایتی + حافظه 64 گیگابایتی
مدل دوم شامل رم 6 گیگابایتی + حافظه 128 گیگابایتی
مدل سوم شامل رم 8 گیگابایتی + حافظه 256 گیگابایتی


بااین حال هردو مدل زنفون 5 و زنفون 5 زد به یک باتری 3300 میلی آمپر ساعتی مجهز هستند و نیز از شارژ سریع پشتیبانی میکنند.

یکی از قابلیت های جذاب این مدل های ایسوس، وجود یک هوش مصنوعی با نام AI Charging  در این گوشی ها میباشد. این فناوری به شما این امکان را میدهد که گوشی خود را با خیال راحت در هنگام خواب به شارژ زده و صبح میزان شارژ آن را برابر 100 ببینید. نحوه عملکرد آن بدین گونه است که در طول شب به آرامی باتری را شارژ میکند تا این فرآیند در اول صبح کامل شود. نگران کامل نشدن این فرآیند نباشید چرا که این کوشی قادر است ساعت بیدار شدن شما را تشخیص دهد پس طوری برنامه ریزی میکند که بعد از اینکه از خواب بیدار شدید حتما با میزان 100 درصد شارژ باتری روبرو شوید. احتمالا این تنها قابلیت هوش مصنوعی به کار رفته در گوشی های ایسوس نیست.

در هر دو مدل جدید ایسوس از یک نمایشگر 6.2 اینچی IPS LCD با وضوح +Full HD معادل 2246×1080 پیکسل استفاه شده که با وجود ارائه میزان روشنایی 500 نیت،انتظار میرود برای استفاده روز کاملا مفید و کاملا روشن دیده شوند. این نمایشگر دارای پوشش 95 درصدی از رنج رنگ NTSC را در بر می گیرد. باز هم مثل همیشه شما میتوانید حتی با دستکش هم از لمس این گوشی ها بهره ببرید.

این روزها وجود یک دوربین دوگانه به یکی از ویژگی های طبیعی گوشی های میان رده تبدیل شده است و شما به راحتی میتوانید این موضوع را در گوشی های خانواده زنفون 5 نیز مشاهده کنید. دوربین پشتی این سری ایسوس با دنباله روی از گوشی سری V از یک لنز عریض استفاده کرده است که به شما این امکان را میدهد تا از منظره گسترده تری عکس برداری کنید. این یک لنز مناسب برای گرفتن عکس های دسته جمعی و مناظر بزرگ است. ایسوس همچنین از قابلیت عکاسی پرتره در دوربین دوم خود استفاده کرده است و قادر هستید افکت بوکه را نیز پیاده سازی کنید.

سنسور اصلی به کار رفته شده در این دوبین یک سنسور 12 مگاپیکسلی است که از نوع IMX 363 سونی است و از دیافراگم F/1.8 و زاویه دید 83 درجه ای بهره میبرد. دوربین جلوی آن دارای یک سنسور 8 مگاپیکسلی است که از امکانات این دوربین میتوان به تشخیص دهنده صحنه، Photo Learning و Beautification اشاره کرد. ناگفته نماند که دوربین دوم از یک زاویه دید 200 درجه ای بهره می برد.

یکی از کارهای جالب شرکت ایسوس در مراسم رونمایی از سری زنفون 5 ، پخش همزمان یک موسیقی توسط زنفون 5، گلکسی اس 9 و گوگل پیکسل 2 بود. که واقعا باید گفت بلندگوهای زنفون واقعا قویتر از بقیه بود. البته باید اشاره کرد که وضوح صدا در زنفون کمتر از رقبای آن بود. همچنین ایسوس از یک جک هدفون 3.5 میلی متری بر روی قاب این گوشی استفاده کرده است.

ایسوس در گوشی های جدید سری زنفون 5 از قابلیت های متعدد هوش مصنوعی بهره گرفته است که  AI Charging، AI Scene Detection، AI Portrait و AI Boost از جمله این قابلیت ها هستند. البته ما در طول بررسی اولیه این محصولات نتوانستیم به خوبی با این قابلیت ها از یادگیری ماشین بهره می گیرند استفاده کنیم.

در آخر:
با توجه به شناخت ما از سری خانواده زنفن 5 انتظار میرود این محصولات از یک قیمت مقرون به صرفه برخوردار باشند و بتوانند دوست داران خاص خود را جذب کنند. اما در حال حاضر نمیتوان حدس زد که فروش محصول مجهز به اسنپدراگون 845  بیشتر خواهد بود و یا مدل دیگر آن؟ برای همین باید اجازه دهیم زمان این موضوع را اثبات کند.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.