پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

نگاهی به ‌‌اچ‌تی‌سی یو ۱۲ پلاس

دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۰

نگاهی به ‌‌اچ‌تی‌سی یو ۱۲ پلاس

‌‌اچ‌تی‌سی یو 12 پلاس (+HTC U12)، از قدرتمند‌‌ترین پرچمداران سال 2018 به‌شمار می‌رود. در ‌‌‌این مطلب قصد داریم نگاهی به مشخصات فنی و قابلیت‌های‌‌‌این پرچمدار شرکت HTC داشته باشیم.

گوشی هوشمند ‌‌اچ‌تی‌سی یو 12 پلاس ما را با امکاناتی فوق‌العاده و توانایی‌ها و عملکرد بی‌نظیری مواجه کرده است، اما در واقعیت‌‌‌ آیا ‌‌‌این گوشی هوشمند می‌تواند رضایت کاربران را جلب کند؟

بازار محصولات هوشمند از جمله موبایل همواره در فراز و نشیب‌های غیر‌قابل پیش‌بینی قرار داشته است. روزی شرکتی به دنبال ارائه محصولاتی نو و با قابلیت‌های تازه است و فردای آن روز همان شرکت بعد از تجربه‌ی شکست‌هایی سخت در تلاش برای باز پس گیری جایگاه خود می‌باشد. شاید بتوان از شرکت HTC به عنوان نمونه‌ای از‌‌‌این شرکت‌ها یاد کرد.

بعد از آن که HTC   توانست محصولاتی متفاوت در سال گذشته به بازار موبایل ارائه کند، امید‌ها به بازگشت اعتبار ‌‌‌این برند بیش‌‌تر شد. HTC پس از همکاری موفق خود با کمپانی عظیم گوگل پیرامون ساخت گوشی پیکسل2، حالا تصمیم گرفته است برای بار دیگر روی زانو‌های خودش بایستد. حالا HTC از پرچمدار جدید خود یعنی HTC U12+ رونمایی می‌کند، محصولی که با توجه به وقت زیادی که صرف آن شده، قرار است انتظارات بالای کاربران را برآورده کرده و جایگاه واقعی HTC را تا حدودی به آن برگرداند.

طراحی
برای بررسی گوشی جدید یو 12 پلاس ابتدا به طراحی آن می‌پردازیم. بعد از معرفی سری U11 استفاده از پنل شیشه‌‌‌ای به جای قاب فلزی به عنوان یک اصل در طراحی گوشی‌های جدید شناخته شد. گفتنی است بسیاری از گوشی‌های جدید و پرچمداران قدرتمند 2018 نیز از پنل شیشه‌‌‌ای بهره می‌برند. زبان طراحی U12+ همان Liquid Surface است که قبلا هم در پرچمدار قبلی شاهد آن بودیم. از طرف دیگر ‌‌‌این گوشی هوشمند شباهت بسیار زیادی به گوشی ال‌جی  V30 ، دارد که ممکن در نگاه اول دچار اشتباه شد. در ادامه نیز باید اشاره کنیم که HTC به منظور جلوگیری از نفوذ عناصر بیرونی، از پوشش گوریلا گلس 3 بهره برده است.

HTC U12+ در بخش رنگ‌آمیزی سنگ‌تمام گذاشته است. مخصوصا دو رنگ پرطرفدار قرمز (Flame Red) و آبی (Translucent Blue) توانسته‌اند از رنگ متحرک هواوی پی 20 نیز پیشی بگیرند. رنگ آبی نیمه‌شفاف‌‌‌ این گوشی جدید ‌‌اچ‌تی‌سی باعث می‌شود تا کاربران بتوانند برخی اجزای داخلی گوشی خود را ببینند. اما رنگ قرمز ‌‌‌این گوشی “Flame Red” رنگی متفاوت بوده و تغییر طیف آن از قرمز به زرد بسیار دیدنی و جذاب است.

پس باید اعتراف کرد که‌‌‌این گوشی هوشمند با معرفی رنگ‌های جدید و خاص از نظر طراحی هیچ نقصی ندارد. اما جالب‌‌تر آنکه جذابیت ‌‌‌این گوشی خوش‌دست و جدید هنگام استفاده از آن دوچندان خواهد شد. در ضمن ‌‌‌این گوشی هوشمند در برابر نفوذ آب و گرد‌و‌غبار مقاوم است. ‌‌به‌علاوه ‌‌اچ‌تی‌سی یو 12 پلاس فاقد جک 3.5 میلی‌متری صدا می‌باشد. اما نگران نباشید؛ چراکه U12+ قرار است همراه با یک جفت ‌‌‌ایربادهای USB Type-C به دست خریداران برسد. در ادامه نیز ناگفته نماند که اسپیکر BoomSound استفاده شده در‌‌‌این گوشی هوشمند از کیفیت بالایی برخوردار بوده و هم در قسمت اسپیکر اصلی و هم اسپیکر مکالمه به کار گرفته شده است.

صفحه نمایش
نمایشگر جدید HTC U12+ نسبت به مدل‌های قبلی از اندازه بزرگ‌‌تر 6‌‌‌اینچی برخوردار است.‌‌‌ این نمایشگر Super LCD 6 با وضوح 1440×2880 دارای رنگ‌های غنی و قابلیت نمایش دقیق جزئیات است، اما تنها نقطه ضعف آن زاویه دید محدود آن می‌باشد. استفاده از ‌‌‌این نمایشگر در محیط‌های روشن هیچ مشکلی را برای کاربران به وجود نمی‌آورد، اما اگر به گوشی خود زاویه دهید و آنرا کج کنید جزئیات صفحه کمی ‌محو خواهند شد و با امواج آبی رنگی مواجه خواهید شد.

خبر خوب دیگر که به بخش طراحی بر می‌گردد عدم وجود ناچ در بالای صفحه‌نمایش است. با وجود ‌‌‌اینکه ضخامت ‌‌‌این گوشی بسیار کم است اما حاشیه‌های آن بیشتر از رقبایش خواهد بود. شاید یکی از دلایلی که HTC از طراحی یکپارچه در قسمت نمایشگر استفاده کرده است تعبیه دوربین دوگانه سلفی باشد.

رابط کاربری
یکی از مهم‌‌ترین فاکتور‌های بررسی ‌‌اچ‌تی‌سی یو 12 پلاس رابط کاربری آن است که تقریبا شبیه به نسخه پرچمدار پیشین می‌باشد. سیستم‌عامل ‌‌‌این گوشی همان اندروید 8 اوریو در کنار قابلیت‌های “Edge Sense” است. همانند قبل کاربران می‌توانند توسط فشردن لبه‌های دستگاه با الگوریتم‌های زمانی مختلف دستورات متعددی را به دستگاه خود بدهند؛ دستوراتی نظیر روشن کردن دوربین یا چراغ قوه و یا حتی ثبت عکس و بسیاری از کار‌های دیگر. از ارتقاهایی که ‌‌‌این رابط‌کاربری داشته است می‌تواند به قابلیت دستور‌پذیری با دو بار ضربه زدن به گوشه‌های سمت چپ و راست اشاره کرد. همچنین امکان شخصی‌سازی تمامی ‌این قابلیت‌ها و انتخاب میانبر‌ها بر عهده کاربر است و دست مصرف‌کنندگان در این زمینه بسیار باز خواهد بود. اما اگر بخواهیم دید جامعی بیاندازیم، رابط‌کاربری جدید تفاوت چندانی با مدل قبلی ندارد.

از HTC U12+ به عنوان یک پرچمدار کمتر از ‌‌تراشه اسنپدراگون 845 و 6 گیگابایت رم انتظار نمی‌رفت. ‌‌‌این گوشی هوشمند نیز طبق انتظارات با استفاده از ‌‌‌این‌‌ تراشه کار خود را پیش گرفته است. ناگفته نماند که قدرت ‌‌‌این تراشه بسیار زیاد می‌باشد و قادر به پاسخ‌گویی در کمترین زمان ممکن است. ‌‌‌این ‌‌تراشه همچنین برای اجرای بازی‌های مدرن و حرفه‌‌‌ای نیز کافی خواهد بود و کاربران حرفه‌‌‌ای می‌توانند به راحتی به آن اطمینان کنند. در آخر هم باید به دو نسخه ظرفیت داخلی 64 و 128 گیگابایت اشاره کنیم که انتخاب آن با خریدار است. البته فراموش نکنید که امکان ارتقای حافظه با استفاده از کارت حافظه نیز وجود دارد.

دوربین
HTC از اولین کمپانی‌هایی بود که همراه با گوشی One M8 افکت بوکه را به دنیا معرفی کرد.‌‌‌ این قابلیت فقط وقتی میسر بود که از دوربین دوگانه در پشت دستگاه استفاده شود. گوشی جدید HTC حالا مجهز به دو دوربین دوگانه می‌باشد؛ یکی برای پشت دستگاه و دیگری به جای دوربین سلفی. دوربین دوگانه پشتی گوشی از یک سنسور 12 مگاپیکسلی UltraPixel زاویه گسترده با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.76 و یک سنسور 16 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.6 و زوم دو مرحله‌ای اپتیکال تشکیل شده است. به همین دلیل است که قدرت تصویر برداری پرتره‌‌‌ این دوربین فوق العاده بوده و زوم دو مرحله‌‌‌ای اپتیکال نیز عملکرد دوربین را به مراتب بهتر می‌کند.

نوآوری جدید تایوانی‌ها اما در بخش جلویی گوشی تعبیه شده است. دوربین دوگانه سلفی از 2 سنسور 8 مگاپیکسلی با لنز f/2.0 تشکیل شده است.‌‌‌ این دوربین در +U12 همانند دیگر دوربین‌های دوگانه قابلیت ثبت تصاویر با افکت بوکه را دارد. البته دوربین‌های یگانه هم امروزه دیگر توانایی ثبت عکس‌های پرتره را دارند و بهتر بود تایوانی‌ها بیشتر روی عریض‌‌تر کردن عکس‌ها تمرکز می‌کردند.

در بخش فیلم‌برداری، ویژگی “Sonic Zoom” قابلیتی است که بیشتر از همه جلب توجه می‌کند. به لطف ‌‌‌این قابلیت جدید هنگام زوم کردن در حین فیلم‌برداری، دستگاه با انجام یک زوم صوتی (audio zoom)، صدای سوژه را دریافت کرده و نویز‌های اضافه را پس می‌زند. دسترسی به ‌‌‌این قابلیت نیز از یک ‌‌‌آیکون در صفحه‌اصلی امکان‌پذیر است. البته آزمایش عملکرد ‌‌‌این قابلیت در یک اتاق شلوغ انجام شد، به همین دلیل صدای ضبط شده کیفیت قابل‌قبولی ندارد.

در کل گوشی جدید +HTC U12 همراه با قابلیت‌های جدید و دوربینی با ویژگی‌های کاملا نو معرفی شده است. اما به هر حال سطح ‌‌‌این ویژگی‌ها آنقدر بالا نیست که بتوان آنرا یک انقلاب در صنعت دوربین گوشی‌های هوشمند تلقی کرد. البته امیدواریم با توجه به‌‌‌این ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد و متنوع، عملکرد دوربین U12+ بهتر از رقبایش باشد.

باتری
باتری پرچمدار جدید HTC یک نمونه 3500 میلی‌آمپر‌ساعتی می‌باشد که ظرفیت آن نسبت به پرچمدار سال گذشته کاهش یافته است. البته باید در نظر بگیریم که HTC U12+ از ویژگی‌های نرم‌افزاری بهینه‌سازی شده و ‌‌تراشه‌ی کم مصرف اسنپدراگون 845 برخوردار است، با ‌‌‌این تعاریف ظرفیت پایین باتری به خوبی جبران شده است.

در ادامه نیز باید به نسخه 3.0 فناوری شارژ سریع کوالکام اشاره کنیم که قادر است HTC U12+ را در مدت زمان 30 دقیقه تا 50 درصد شارژ کند. در ضمن ‌‌اچ‌تی‌سی یو 12پلاس فاقد تکنولوژی شارژ بی‌سیم است.

با توجه به تاخیر در معرفی پرچمدار جدید ‌‌اچ‌تی‌سی نسبت به رقبایش در سال 2018 ، همه منتظر یک محصول متفاوت با قابلیت‌های چالش برانگیز برای دیگر پرچمداران بازار بودند. اما بنا به دلایلی سازندگان تایوانی تصمیم گرفتند خیلی محتاط عمل کنند. البته ‌‌اچ‌تی‌سی U12 پلاس همچنان یک جایگزین قدرتمند با سخت‌افزاری ارتقا یافته است، اما به هر حال به طور کامل انتظار‌ها را برآورده نکرده است. ناگفته نماند که قابلیت‌های جدید Edge Sense در‌‌‌این پرچمدار جدید ‌‌اچ‌تی‌سی سبب تعامل بیشتر کاربران با دستگاه شده است.

البته موضوع دیگری که باعث دلگرمی ‌کادر HTC شده است، به ویژگی‌های ظاهری HTC U12+ بر می‌گردد. همانطور که می‌دانید هواوی پی 20 به واسطه رنگ منحصر‌به‌فردش بسیار مورد توجه قرار گرفت و فروش فوق‌العاده‌‌‌ای داشت. حالا به نظر می‌رسد نوآوری‌های ‌‌اچ‌تی‌سی در زمینه رنگ پرچمدار جدیدشان سبب بروز اتفاقی مشابه شود و فروش U12+ را بالاتر ببرد.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.