پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

نگاهی به دوربین بدون آینه نیکون زد ۷ با رزولوشن ۴۵ مگاپیکسل

شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۰

نگاهی به دوربین بدون آینه نیکون زد ۷ با رزولوشن ۴۵ مگاپیکسل

جدیدترین دوربین بدون آینه نیکون دوربینی به نام نیکون زد 7 (Nikon Z7) است. این دوربین با رزولوشن فوق‌العاده‌ی 45.7 مگاپیکسلی از قدرتمند‌‌ترین دوربین‌های بدون آینه جهان به‌شمار می‌رود. در ادامه این مطلب بیشتر به مشخصات این دوربین حرفه‌ای خواهیم پرداخت.

بازار دوربین همانند بازار گوشی هوشمند پر‌حاشیه و غنی از شایعه‌های گوناگون پیرامون محصولات جدید نیست. اما دوربین جدید بدون آینده نیکون آنقدر طرفدار داشت که پیش از معرفی آن شایعات زیادی در مورد قابلیت‌های جدید آن به گوش می‌رسید. بعد از پخش تمام شایعات پیرامون مشخصات این دوربین فوق‌العاده بالاخره نیکون از دو محصول جدیدش به نام‌های زد 6 و زد 7 رونمایی کرد. در این مطلب قصد داریم تا در مورد مدل پرچمدار یعنی نیکون زد 7 به صورت مفصّل بحث کنیم.

ویژگی‌های نیکون Z7
سنسور به‌کار‌ رفته در زد 7 با رزولوشن 45.7 مگاپیکسلی از نوع BSI CMOS است. به علاوه نیکون زد 7 به پردازشگر تصویر Expeed 6 نیز مجهز شده است. سیستم فوکوس خودکار 493 نقطه‌ای و محدوده ایزو بین 64 تا 25 هزار را نیز باید به لیست مشخصات این دوربین حرفه‌ای اضافه کنیم. این دوربین جدید می‌تواند با نرخ 9 فریم بر ثانیه عکاسی پی‌در‌پی را به همراه داشته باشد و اینکه فیلم برداری 4K UHD نیز از قابلیت‌های این دوربین است. این دوربینِ بدون آینه تنها یک دوربین عادی نیست و از قابلیت‌های منحصر‌به‌فردی برخوردار بوده و می‌تواند تمام نیاز‌های یک عکاس فوق حرفه‌ای را تأمین کند.

سیستم کاهش ارتعاش داخلی 5 محوره در نیکون زد 7 کمک می‌کند تا در فیلم‌برداری و عکاسی لرزش دست تأثیری روی نتیجه کار نداشته باشد. این دوربین از یک نمایشگر لمسی متحرک 3.2 اینچی بهره می‌برد. به‌علاوه در قسمت بالای دوربین شاهد یک پنل کوچک هستیم که اطلاعات ساده را به نمایش می‌گذارد.

منظره‌یاب این دوربین از نوع OLED الکترونیکی است و از 3.69 میلیون نقطه تشکیل شده است. این منظره یاب می‌توان تقریبا صد درصد فریم را پوشش دهد و تصاویری اثرگذار‌‌تر خلق کند. عکاسی بدون صدا از دیگر ویژگی‌های دوربین نیکون زد 7 است.

فیلم برداری با نیکون زد 7
این دوربین می‌تواند با نرخ 30 فریم بر ثانیه برای کیفیت 4K فیلم‌برداری کند. به‌علاوه این دوربین از جک 3.5 میلی‌متری صدا برخوردار است که امکان اتصال هدفون و میکروفون را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به همین دلیل این دوربین حتی به فیلم‌برداران نیز توصیه می‌شود. فیلم‌برداری 120 فریم بر ثانیه‌ای همراه با ضبط صدا و ضبط ویدیو‌های اسلوموشن نیز از دیگر ویژگی‌های نیکون زد 7 هستند.

نیکون زد 7 فیلم‌های کراپ شده را در ابعاد APS-C (DX) نمایش می‌دهد، قابلیتی که در مدل زد 6 مشاهده نمی‌شود. این ویژگی در واقع قبلا در سونی A7R III مشاهده شده بود. البته امکان فیلم برداری 4K بدون کراپ نیز وجود دارد اما در این صورت برخی از پیکسل‌ها به هم متصل خواهند شد. دو مدل زد 6 و زد 7 از فوکوس خودکار تشخیص فاز بهره می‌برند. جای خالی این قابلیت در دوربین فول فریم دی 850 به شدت احساس می‌شود. حالا با پشتیبانی زد 7 از این قابلیت می‌توانیم این دوربین را هم‌سطحِ دوربین‌های بدون آینه ساخت سونی و نیکون قرار دهیم.

لنزهای متنوع دوربین نیکون Z7
نیکون زد 7 همانند زد 6 از سیستم بدنه‌ی جدید شرکت نیکون به نام Z-Mount پیروی کرده‌اند و بر اساس آن ساخته شده‌اند. به لطف عرضه آداپتور FTZ همراه با دو دوربین بدون آینه جدید نیکون ، کاربران می‌توانند از تمام 90 لنز Nikkor موجود برای دوربین‌های نیکون استفاده کنند.

با این حال نیکون همچنان سه لنز جدید برای سری Z-Mount معرفی کرده است. این سه لنز عبارتند از مدل 24-70 میلی‌متری با f.4.0، مدل دیگر 35 میلی‌متری با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 و مدل آخر 50 میلی‌متری با f/1.8 . لنز محبوب و ایده‌آل سری زد نیکون یک لنز 50 میلی‌متری با گشادگی دریچه دیافراگم f/0.9 است که نیکون در حال توسعه آن می‌باشد. با توجه به شایعات باید منتظر 6 لنز جدید دیگر در سال 2019 برای دوربین‌های مجهز به سیستم بدنه Z-Mount باشیم. از طرف دیگر نیکون خبر از ارائه 3 لنز جدید در سال 2020 را می‌دهد. نیکون با این اقدام نشان داده ست که قصد توسعه بلند مدت نیکون زد 6 و زد7 را داشته و برنامه‌ریزی بلند مدتی برای این کار کرده است. با این وجود باید ببینیم دیگر رقبا همانند سونی در مقابل این دو دوربین بدون آینه‌ی فوق‌العاده چه حرف‌هایی برای گفتن دارند!

نیکون زد 7 از یک درگاه کارت حافظه جانبی بهره می‌برد. البته کاربران برای استفاده از آن باید ابتدا یک کارت مموری از نوع XQD تهیه کنند. البته نیکون وعده پشتیبانی از تایپ B کارت مموری CFexpress را در بروزرسانی‌های آینده به کاربران داده است. در حال حاضر یافتن کارت‌های XQD کار آسانی نیست، البته نیکون ادعا می‌کند که تا انتهای ماه آینده‌ی میلادی، شاهد عرضه چنین کارت‌های حافظه‌ای خواهیم بود.

اتصالات نیکون زد 7 شامل اتصالات یو اس بی نسخه C، بلوتوث، وای فای، سیستم انتقال فایل اختصاصی نیکون یعنی SnapBridge و ویژگی PC Ready هستند. در واقع پشتیبانی از PC Ready به معنای قابلیت انتقال بی‌سیم فایل‌ها به دوربین‌ها یا سیستم‌های کامپیوتری دیگر است.

استفاده از آلیاژ منیزیوم در بدنه‌ی نیکون Z7 موجب استحکام بیشتر بدنه و همچنین القای یک حس خوب می‌شود. روی بدنه سه شاخص کنترل کننده به چشم می‌خورند. به‌علاوه هر یک از لنز‌های Z از یک رینگ برخوردار خواهند بود که فوکوس را به صورت پیش فرض کنترل می‌کنند. البته امکان دست کاری آنها نیز وجود دارد؛ مثلا می‌توانید گشودگی دریچه دیافراگم یا سرعت شاتر را تغییر دهید و یا میزان نور دریافتی را مشخص کنید.

هر دو دوربین نیکون زد 7 و زد 6 از باتری‌های EN-EL-15b استفاده کرده‌اند. این باتری‌ها با کابل یو اس بی C شارژ می‌شوند. البته امکان استفاده از باتری به‌کار رفته در دی 850 و دیگر دوربین‌های DSLR شرکت در دو مدل جدید نیز وجود دارد، اما باتری‌های EN-EL-15a از طریق کابل  یو اس بی C شارژ نمی‌شوند. باتری دوربین نیکون زد 7 در صورت شارژ شدن به طور کامل می‌تواند نیروی ثبت تصاویر تا سقف 330 عدد را تأمین کند. البته عکاس‌های حرفه‌ای که در ثبت تصاویر سرعت بالاتری دارند می‌توانند با استفاده از همین باتری‌ها 600 تصویر ثبت کنند. جالب آن است که نیکون پیش‌بینی این اوضاع را کرده و از مدت‌ها قبل توسعه پک باتری MB-N10 را آغاز کرده بود. این پد می‌تواند بدون اتصال آن به برق بازدهی دوربین را تا 2 برابر افزایش دهد.

دوربین جدید نیکون زد 7 از ماه دیگر عرضه خواهد شد. قیمت پایه این دوربین 3400 دلار خواهد بود. کاربران در صورت تمایل به خرید کیت Nikkor Z 24-70 f/4 S باید در کل 4000 دلار بپردازند. به‌علاوه هزینه خرید آداپتور FTZ برای استفاده از لنزهای F-Mount پیشین نیکون نیز 250 دلار می‌باشد.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۲/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.