پربازدیدترین مطالب

آموزش

نحوه ریست کردن گوشی های اندروید - آموزش صفر تا صد

یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۷

نحوه ریست کردن گوشی های اندروید - آموزش صفر تا صد

ریست کردن گوشی های اندروید گاهی مواقع برای رهایی از مشکلات نرم افزاری بهترین روش است. اگر گوشی موبایل شما در اجرای ساده ترین برنامه ها نیز تاخیر دارد و یا به صورت مداوم بر روی نمایشگر آن اخطار پر بودن حافظه را مشاهده می کنید، در گام نخست می توانید با ریست فکتوری کردن آن جهت رفع مشکل دستگاه قدم بردارید. علاوه بر این بسیاری از کاربرانی که تصمیم به فروش گوشی خود گرفته اند، ترجیح می دهند برای حذف داده های ذخیره شده بر روی دستگاه، روی به استفاده از ریست فکتوری بیاورند.

برای برگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه چندین روش وجود دارند. در این بین بد نیست بدانید که برخی مواقع کاربران برای برطرف کردن مشکلات سخت افزاری مانند داغ شدن بیش از حد گوشی اندروید نیز ترجیح می‌ دهند که به سراغ استفاده از این روش ها بروند. با ما در آترامارت فروشگاه خرید اقساطی گوشی و محصولات دیجیتال همراه باشید تا به شما نحوه ریست کردن گوشی های اندرویدی را توضیح دهیم.

ریست فکتوری گوشی چیست؟

بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه یا ریست فکتوری فرآیندی به شمار می‌ رود که می توانید بر روی دستگاه‌های اندرویدی آن را انجام دهید. پس از طی کردن مراحل لازم تمام اطلاعاتی که کاربر در دستگاه ذخیره کرده است حذف خواهند شد. در واقع هنگام بازگرداندن گوشی اندرویدی به تنظیمات کارخانه، دستگاه شما شرایطی مشابه حالت اولیه داشته که به صورت آکبند از کارخانه خارج شده است.

نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که به هیچ عنوان بدون دانستن اینکه ریست فکتوری چیست، قدم در این مسیر نگذارید. گاهی مواقع کاربران به صورت نادانسته اقدام به ریست کردن گوشی اندرویدی می نماید. به همین علت بخش زیادی از اطلاعات مهم و حساس خود بر روی گوشی را از دست می دهد.

چه زمانی برای ریست کردن گوشی های اندرویدی باید اقدام کرد؟

ریست کردن گوشی های اندرویدی برای رفع کدام مشکلات کاربردی است؟ اصلا چه دلیلی وجود دارد که گوشی اندرویدی خود را به حالت اولیه و تنظیمات کارخانه برگردانیم؟ در واقع مشکلات و موارد متعددی وجود دارند که با استفاده از ریست کردن گوشی می توانیم یک راهکار موثر برای رفع آن ها اتخاذ نماییم. به عنوان مثال گاهی مواقع گوشی های اندرویدی به صورت مکرر، اخطار پر شدن حافظه را ارسال می کنند. علاوه بر این مشکلات نرم افزاری و عدم عملکرد مناسب گوشی نیز موجب می شود که برای ریست کردن آن ها اقدام نمایید.

برخی از کاربران و متخصصین گوشی های هوشمند بر این باورند که ریست کردن گوشی های اندروید می تواند مشکلات سخت افزاری را نیز برطرف نماید. به عنوان مثال اگر باتری گوشی شما به سرعت تخلیه می شود، توصیه می کنیم برای یک مرتبه روی به بازگرداندن آن به تنظیمات کارخانه بیاورید. علاوه بر این داغ کردن مداوم پنل پشتی گوشی های هوشمند نیز گاهی مواقع با ریست فکتوری برطرف می شود. مزایا و معایب مختلفی وجود دارند که در هنگام بازگرداندن گوشی های اندرویدی به تنظیمات کارخانه باید آن ها را در نظر بگیرید.

مزایای ریست فکتوری کردن گوشی اندروید

مهمترین مزیت ریست کردن گوشی اندرویدی هنگامی نمایان می‌ شود که قصد فروش آن را داشته باشید. با توجه به اینکه هیچ کاربری علاقه ندارد خریدار به داده های آن دسترسی داشته باشد، تصمیم به ریست کردن دستگاه قبل از فروش خواهد گرفت. با استفاده از این روش و تنظیم مجدد کارخانه، اطلاعات ذخیره شده شما بر روی گوشی حذف می شوند.

یکی دیگر از مزایای ریست کردن گوشی های اندرویدی رهایی از شهر اخطار پر بودن حافظه به خصوص در گوشی سامسونگ خواهد بود. اگر برای مدت زمان طولانی از گوشی‌ های هوشمند سامسونگ استفاده کنید، به احتمال فراوان با اخطار پر شدن حافظه مواجه می شوید. برخی مواقع تصاویر، ویدئوها و نرم افزارهایی وجود دارند که هیچ کاربردی نداشته و تنها فضای حافظه گوشی را اشغال می‌ کنند. به همین علت با ریست کردن گوشی اندروید می توانید از این مشکل رهایی یابید. فراموش نکنید که ریست کردن گوشی های اندرویدی موجب می شود که سرعت دستگاه و پردازش عملیات نیز به میزان قابل توجهی بالاتر برود. در این شرایط برنامه ها و بازی ها با سرعت بیشتری اجرا می شوند.

یکی دیگر از مزایای ریست کردن گوشی های اندرویدی رهایی از مشکلات نرم افزاری است. بسیاری از کاربران هنگامی که قصد ارتقاء نرم افزار گوشی خود را دارند، با اخطارهای متعددی مواجه می شوند. انجام تنظیم مجدد کارخانه گوشی های اندرویدی به حل این مشکلات نیز کمک فراوان خواهد نمود.

یک نکته مهم در خصوص پاک کردن اطلاعات غیر ضروری نیز وجود دارد. گاهی مواقع کاربر ترجیح می دهد که برای حذف اطلاعات اضافی در گوشی های اندرویدی از نرم افزارهای دیگر کمک بگیرد. در این شرایط داده‌ های حساس شما حذف شده و نرم افزار تمام داده های غیر ضروری را اسکن کرده و در صورت نیاز می توانید آن ها را حذف نمایید. ابزارهایی مانند Smart Phone Cleaner در این زمینه به شما کمک خواهند نمود.

معایب بازگشت به تنظیمات کارخانه اندروید کدامند؟

ریست فکتوری کردن گوشی های اندرویدی در حالت کلی برای گوشی ضرری ندارد. با این وجود برخی مواقع مشاهده شده است که انجام دادن پشت سر هم این کار و تکرار مداوم در کوتاه مدت موجب آسیب رساندن به باتری دستگاه می شود. علاوه بر این اگر پشت سر هم روی به ریست فکتوری کردن گوشی بیاورید، ممکن است پردازنده دستگاه نیز در مواردی نادر دچار مشکل شود. با این وجود همچنان بر این باوریم که ریست کردن گوشی های اندرویدی مزایای بیشتری نسبت به معایب آن خواهد داشت.

نکات مهم قبل از ریست فکتوری گوشی اندروید

اگر به هر دلیلی تصمیم به ریست کردن گوشی اندرویدی گرفته‌ اید، سعی کنید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید.

همانگونه که می دانید استفاده از این روش و بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه موجب می شود تمام داده ها و اطلاعات شما از روی دستگاه حذف شوند. این داده ها می توانند عکس ها، ویدیوها، برنامه های موجود و تنظیمات باشند. به همین دلیل قبل از هر اقدامی باید نسخه پشتیبان از اطلاعات مهم خود تهیه نمایید.

  1. برای پشتیبان گیری از اطلاعات خود در دستگاه سامسونگ و گوشی های اندروید لازم است به صفحه تنظیمات مراجعه نمایید.
  2. پس از آن روی BackUp and Reset بروید
  3. اکنون به قسمت Backup and Restore وارد می شوید.
  4. حال می‌ توانید بر روی گزینه BackUp My Data کلیک نمایید.

فراموش نکنید برای پشتیبان گیری از اطلاعات خود بر روی گوشی سامسونگ و دستگاه های اندرویدی نیاز به ایمیل و رمز عبور گوگل خواهید داشت. با توجه به اینکه پس از ریست کردن گوشی های اندرویدی باید به حساب کاربری گوگل وارد، شد به هیچ عنوان رمز عبور خود را فراموش نکنید.

بهترین روش های ریست کردن گوشی اندروید

اکنون می توانیم به سراغ کاربردی ترین روش‌ های ریست کردن گوشی های اندرویدی برویم. چند روش وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید گوشی اندرویدی خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید.

روش اول: ریست کردن گوشی اندروید از طریق تنظیمات

ساده ترین روش برای بازگرداندن گوشی سامسونگ و گوشی های اندرویدی به تنظیمات کارخانه، استفاده از منوی تنظیمات خواهد بود.

تمام دستگاه‌های اندرویدی مانند گوشی هواوی، سامسونگ، گوشی شیائومی و گوشی های دیگر که از این پلتفرم بهره مند هستند را با استفاده از این روش می توانید ریست نمایید.

برای انجام این کار ابتدا به منوی تنظیمات گوشی یا قسمت Settings بروید.

اکنون باید گزینه Backup And Reset را انتخاب کنید. این گزینه در برخی از گوشی های اندرویدی در زیر قسمت General قرار گرفته است.

در گام بعدی باید روی به انتخاب گزینه Factory data reset بیاورید.

اکنون یک صفحه جدید جلوی شما باز می‌ شود. این صفحه تمام آیتم هایی که ممکن است حذف شوند را به شما معرفی می کند. پس از مطالعه آن می توانید گزینه Reset Phone را انتخاب نمایید.

چنانچه برای گوشی اندرویدی خود رمز عبور انتخاب کرده اید، در این مرحله از شما درخواست می شود آن را وارد کنید. حال پس از وارد کردن رمز، گزینه Erase everything را بزنید. ( در برخی از گوشی های اندرویدی به جای گزینه Erase everything گزینه Delete All نمایش داده می شود)

اکنون به سادگی با استفاده از منوی تنظیمات گوشی اندرویدی خود را ریست کرده اید.

روش دوم: ریست کردن گوشی اندرویدی از طریق منوی ریکاوری

روش دیگری برای ریست کردن گوشی های اندرویدی وجود دارد. با استفاده از حالت ریکاوری می توانید گوشی اندرویدی خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید. این روش هنگامی کاربردی است که دستگاه شما هنگام راه اندازی نیز دچار مشکل شود. در واقع برخی مواقع کاربران نمی توانند گوشی خود را روشن کنند و یا گوشی هنگ کرده قادر نیستند به تنظیمات آن وارد شوند. به همین علت هارد ریست کردن گوشی اندرویدی در این شرایط بهترین راهکار خواهد بود.

اگر دستگاه شما در حالت روشن هنگ کرده باید آن را خاموش کنید. برای وارد شدن به منوی ریکاوری اندروید لازم است که کلیدهای ریکاوری را به صورت همزمان فشار دهید. دستورالعمل ها برای گوشی های برندهای مختلف در این بین متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال برای وارد شدن به این بخش در گوشی های سامسونگ باید کلیدهای افزایش صدا، کلید پاور و کلید Home رابطه صورت همزمان فشار داد. علاوه بر این برای گوشی‌ های زیر باید کلیدهای بیان شده را همزمان با هم بگیرید.

گوشی های هواوی: دکمه افزایش صدا + کلید پاور

گوشی های ال جی کلید پاور + کلید کم کردن صدا

گوشی های موتورولا: کلید پاور + کلید هوم

گوشی های htc: کلید کم کردن صدا + کلید پاور

اکنون یک صفحه جدید بر روی نمایشگر گوشی نمایان می شود. برای حرکت کردن صفحه به سمت پایین و بالا کلیدهای کم کردن و زیاد کردن صدا را فشار دهید.

برای انتخاب گزینه Wipe data/Factory reset کلید پاور کمک بگیرید.

در گام بعدی باید مجددا با استفاده از کلید پاور گزینه Yes - - delete all user data را انتخاب کنید.

اکنون باید بر روی گزینه reboot System now بروید. با فشار دادن کلید پاور و انتخاب این گزینه، فرآیند هارد ریست کردن گوشی اندرویدی شما به پایان رسیده است.

روش سوم: بازگرداندن گوشی های اندرویدی با استفاده از کد

اگر برای ریست کردن گوشی اندروید دو روش بالا کارساز نبود، می توانید به سراغ روش سوم بروید. با توجه به اینکه برای ریست فکتوری کردن گوشی های اندرویدی با استفاده از کد، قابلیت پشتیبان گیری در اختیار شما قرار نمی گیرد، به هیچ عنوان در قدم اول به سراغ این روش نروید.

نکته دیگر در خصوص استفاده از کد ریست این است که به محض فشار دادن کلید ارسال، امکان لغو دستور وجود ندارد. پس سعی کنید قبل از اینکه به صورت کامل کد ریست را وارد نمایید اطمینان به دست آورید که این روش آخرین راه حل برای رفع مشکل گوشی اندرویدی شما است.

برای ریست کردن گوشی اندرویدی با استفاده از کد، نوع دستگاه شما تعیین می‌ کند که چه کدی را باید وارد نمایید. کد ریست کارخانه در برندهای مختلف را ما بیان می کنیم.

سامسونگ: *#*#7780*#*#

اچ تی سی: #3855*2767*

هواوی: ##7780##

شیائومی: *#*#7780*#*# و #3855*2767*

سخن پایانی

ما در این مطلب تلاش کرده ایم که ریست کردن گوشی اندروید قفل شده، ریست گوشی سامسونگ با دکمه و همچنین بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه از طریق کد ریست را بیان کنیم. فراموش نکنید که استفاده از این فرآیند برای اجرا نشدن برخی نرم افزارها و رفع مشکل کندی می تواند یک راهکار موثر باشد.

سوالات متداول

آیا ریست کردن گوشی موجب پاک شدن اطلاعات می شود؟

بله با طی کردن فرآیند کردن گوشی تمام اطلاعات شما نظیر ویدیو، عکس، موزیک، تنظیمات و برنامه ها حذف می شوند. تهیه نسخه پشتیبان از داده ها برای حل این مشکل کاربردی است.

مهمترین مزایای بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه کدامند؟

افزایش سرعت گوشی، رهایی از اخطارهای نرم‌افزاری و گاهی مواقع رفع مشکلات سخت افزاری از جمله مزایای ریست کردن گوشی های اندرویدی هستند.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۲/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.