پربازدیدترین مطالب

آموزش

علت خرابی مادربرد کامپیوتر چیست؟ دلایل خرابی مادربرد کدامند؟

سه شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۸

علت خرابی مادربرد کامپیوتر چیست؟ دلایل خرابی مادربرد کدامند؟

چندین علت خرابی مادربرد کامپیوتر را در این مطلب بررسی کرده‌ ایم و به شما علائم خرابی این قطعه مهم از سیستم را نیز بیان می‌ کنیم. هنگامی که با دلایل خرابی مادربرد کامپیوتر آشنا شوید، ممکن است تا حد زیادی بتوانید از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کرده و به موقع نیز آن ها را برطرف نمایید. با ما همراه باشید تا به شما اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه دهیم. 

خرابی مادربرد کامپیوتر از جمله اتفاقاتی به شمار می‌ رود که می‌ تواند برای کاربران چالش‌ های زیادی در پی داشته باشد. با توجه به اینکه در صورت خراب شدن مادربرد کامپیوتر و هنگامی که نیاز به تعویض آن داشته باشید ممکن است برخی از سخت‌ افزارها سازگاری با مادربرد جدید نداشته باشند، برای تعویض هر کدام از آن ها نیز باید هزینه‌ های زیادی پرداخت کنید. در طرف مقابل به واسطه اینکه سلامت مادربرد برای راه‌ اندازی سیستم اهمیت بالایی دارد، بدون آن نمی‌ توان کامپیوتر را روشن کرد. 

علت از کار افتادن مادربرد کامپیوتر 

حقیقت این است که چندین علت برای خرابی مادربرد کامپیوتر وجود دارد. هنگامی که این بخش از سیستم شما دچار ایراد شود، نشانه‌ های مختلفی از خود بروز خواهد داد. از نشانه‌ های ظاهری گرفته تا شنیدن بوی سوختگی و روشن نشدن کامپیوتر را می‌ توان به عنوان دلایل خرابی مادربرد کامپیوتر نام برد. در عین حال باید بررسی کنید که علت خرابی مادربرد کامپیوتر چیست؟ ما پس از بررسی‌ های دقیق و کارشناسانه موارد زیر را به عنوان مهمترین دلایل خرابی مادربرد کامپیوتر در نظر شناسایی کرده ایم. 

جریان کشیدگی 

در بررسی دلایل خرابی مادربرد کامپیوتر و در گام اول به جریان کشیدگی برخورد کرده ایم. می‌ توان بیان کرد که مهمترین دلیلی که موجب می‌ شود این بخش حیاتی از سیستم دچار ایراد شده و عملکرد خود را از دست بدهد، جریان کشیدگی آن است.

ساختار مادربرد به گونه‌ ای بوده که قطعات و وسایل متعددی را به آن متصل می‌ کنند. چند درگاه مختلف برای این منظور می‌ توانید بر روی مادربرد مشاهده کنید. هر کدام از درگاه‌ های مورد نظر توان مشخصی را به قطعات کامپیوتر نصب شده ارائه می‌ دهند. گاهی مواقع وسایل جانبی که به مادربرد وصل شده‌ اند ممکن است دچار اختلال یا ایراد شده و توان زیادی نیاز داشته باشند. شرایطی که سبب خواهد شد که از مین برد جریانی بیش از حد مورد نظر کشیده شود. در نتیجه به واسطه جریان زدگی مادربرد می‌ توان خرابی این قطعه حیاتی از سیستم را مشاهده نمود. 

به عنوان مثال اکثر کاربران بر روی سیستم‌ های خود از حافظه‌ های جانبی، انواع فن و خنک کننده و همچنین کارت‌ های غیر مجاز به استفاده می‌ کنند. گاهی مواقع قطعات مورد نظر فاقد کیفیت بوده و تاثیر زیادی بر روی مادربرد لپ‌ تاپ و کامپیوتر خواهند گذاشت. چنین مشکلی می‌ تواند موجب جریان زدگی مادربرد شده و بر روی دست شما خرج زیادی بگذارد. 

سوختگی قطعات 

علت دیگر خرابی مادربرد کامپیوتر قطعه سوختگی است. بعضا مشاهده شده که برخی از قطعات مادربرد دچار سوختگی می شوند. به همین علت این بخش از کامپیوتر را به طور کلی از کار خواهند انداخت. از جمله قطعاتی که بر روی مادربرد وجود دارند و ممکن است دچار ایراد شوند می‌ توان به مدارهای تغذیه حافظه و چیپست اشاره نمود. به طور معمول استفاده از پاور کامپیوتر غیر متناسب با سیستم و یک پاور غیر استاندارد، بهره‌ گیری از وسایل جانبی بی‌ کیفیت و غیرستاندارد و همچنین خرابی شیارهای گسترش را می‌ توان از جمله دلایل بروز قطعه سوختگی در سیستم نام برد. به هیچ عنوان از قطعات غیر استاندارد و وسایل جانبی بی‌ کیفیت بر روی درگاه‌ های COM، LTP و PS2 استفاده نکنید. 

نوسانات الکتریکی 

علت خرابی مادربرد کامپیوتر ممکن است نوسانات الکتریکی باشد. گاهی اوقات موج الکتریکی در مدارهای الکتریکی ممکن است یک انفجار کوتاه مدت انرژی را به وجود بیاورد. دلایل مختلفی وجود دارند که موجب نوسان الکتریکی می‌ شوند. مشکلات سرویس برق خانه، ایراد در سیم کشی و همچنین برخورد رعد و برق که دارای احتمال کمتری است را می‌ توان در این زمینه مد نظر قرار داد. گاها مشاهده شده است که رعد و برق از طریق خط تلفن و کابل کواکسیال به مادربرد وارد شده و به واسطه دور زدن محافظ برق، خرابی‌ های گسترده‌ ای را به وجود می آورد.

تغییر ناگهانی ولتاژ آسیب‌ های زیادی به مدارهای ظریف مادربرد وارد خواهد نمود. با توجه به اینکه مادربردها نمی‌ توانند از جریان مستقیم برق، انرژی را دریافت کنند، به محض ورود ولتاژ بیش از حد دچار سوختگی می‌ شوند. توصیه می‌ کنیم کامپیوتر خود را به پریز برقی که به صورت مکرر در معرض نوسان الکتریکی قرار دارد متصل نکنید. استفاده از محافظ برق با کیفیت به شما اطمینان می‌ دهد که در برابر نوسانات الکتریکی و رعد و برق بتوانید سیستم خود را مورد محافظت قرار دهید. 

قطعه پریدگی 

یکی دیگر از دلایل خرابی مادربرد کامپیوتر، پریدگی قطعه آن خواهد بود. شاید شما نیز تاکنون با این اصطلاح مواجه شده باشید. در واقع قطعه پریدگی به شرایطی اشاره می‌ کند که در هنگام اسمبل کردن سیستم به واسطه عدم دقت کافی ممکن است برخی از اجزای مادربرد از جای خود خارج شده و این بخش از سیستم قابلیت عملکرد را از دست می‌ دهد. تکنسین‌ هایی که در زمینه تعمیر مادربرد فعالیت می‌ کنند هنگامی که برد مدار چاپی یا PCB دچار آسیب شود نیز در اصطلاح می‌ گویند که قطعه پریدگی وجود دارد. علاوه بر این هنگام باز کردن سیستم و همچنین حمل و نقل آن نیز باید مواظب باشید که قطعات نصب شده بر روی مادربرد فشار زیادی را متحمل نشوند. 

تغییر حالت خازن، ترکیدگی و نشتی آن 

از دیگر دلایل خرابی مادربرد کامپیوتر می‌ تواند ترکیدگی، نشت و تغییر حالت خازن عنوان شود.

همانگونه که می‌ دانید مادربردها دارای چند سری خازن الکترولیت هستند. این قطعات حساسیت زیادی به نوسان‌ های خروجی منبع تغذیه و در حالت کلی نوسان برق دارند. گاهی مواقع ممکن است که در اثر نوسان شدید برق، خازن‌ ها دچار ایراد شده و با ترکیدگی، نشتی و یا تغییر حالت ظاهری مواجه شوند. بخش زیادی از کارشناسان حوزه کامپیوتر بر این باورند که خرابی خازن‌ های مادربرد را می‌ توان مهم‌ ترین علت بروز ایراد در این قطعه از سیستم عنوان کرد. 

هنگامی که خرابی خازن علت خرابی مادربرد کامپیوتر باشد از روی ظاهر آن ها نیز می‌ توان این مشکل را تشخیص داد. علائم مشخصی مانند برآمدگی‌ های پوسته خارجی خازن و همچنین سولفاته شدن آن را می‌ توان از جمله نشانه‌ های بروز این مشکل در نظر گرفت. 

فرسودگی طبیعی مادربرد 

در کنار مهمترین دلایل خرابی مادربرد کامپیوتر که بیان کردیم، فرسودگی مادربرد را می‌ توان از جمله دلایل دیگر نام برد. مادربردها به مانند سایر سخت‌ افزارها در نهایت دچار ایراد و خرابی می‌ شوند. یک تاریخ انقضا را برای تمام سخت‌ افزارهای کامپیوتر باید در نظر گرفت. این واقعیت که مواجه شدن با برد مدار الکترونیکی دارای طول عمر محدودی به مانند سایر قطعات دیگر است را به هیچ عنوان فراموش نکنید. برخی از مادربردها به واسطه کیفیت ساخت بالایی که دارند، می‌ توانند تا ۵۰ هزار ساعت نیز کارکرد خود را در اختیار کاربران بگذارند. علاوه بر این امروزه مادربردهای گیمینگ به گونه‌ ای طراحی می‌ شوند که با طول عمر بالا و کیفیت بی‌ نظیر تا سال‌ ها می‌ توانند شما را پشتیبانی کنند. 

سوختگی اسلات های حافظه 

علت خرابی مادربرد کامپیوتر ممکن است سوختگی اسلات های حافظه رم کامپیوتر آن باشد. گاهی مواقع به واسطه بهره‌ گیری از ماژول‌ های غیر استاندارد برای حافظه این مشکل را می‌ توان مشاهده نمود. علاوه بر این نصب غیر اصولی و اشتباه ماژول‌ ها در شکاف حافظه نیز می‌ تواند از جمله دلایل خرابی مادربرد عنوان شود. 

ایراد شیارهای گسترش گرافیک و PCI 

دلیل دیگر خرابی مادربرد کامپیوتر به ایراد شیارهای گسترش گرافیک و PCI برمی‌گردد. گاهی مواقع کاربران از کارت‌ های گرافیک غیر استاندارد بر روی سیستم خود استفاده می‌ کنند. علاوه بر این نصب غیر اصولی و نادرست کارت‌ های گرافیک درون شکاف‌ های PCI_E و یا AGP موجب می‌ شود که صدمات زیادی به مادربرد وارد شود. 

در عین حال در پاره ای از مواقع می‌ توان اتصال سوکت مودم به پریز برق که اشتباها رخ می‌ دهد را دلیل دیگر خرابی مادربرد کامپیوتر بیان نمود. این موضوع سبب می‌ شود که شیارهای PCI دچار ایراد شوند. در کنار تمام این موارد جابجا کردن کارت هنگامی که سیستم روشن است و همچنین نصب غیر صحیح این کارت‌ ها نیز می‌ توانند از جمله دلایل بروز مشکلاتی بر روی مادربرد باشند. 

نقض طراحی توسط سازنده 

یکی دیگر از دلایل خرابی مادربرد کامپیوتر به تولید کننده برمی‌گردد. با توجه به اینکه تولید کننده‌ های مادربرد به صورت انبوه، روی به عرضه آن در بازار می‌ آورند. با این احتمال این وجود دارد که در فرآیند ساخت آن ها نقص وجود داشته باشد. مادربردهای ارزان قیمت نسبت به مادربردهای با کیفیت بیشتر در معرض خرابی قرار می‌ گیرند. متاسفانه برخی از تولید کننده‌ های مادربرد با خازن‌ های بی‌ کیفیت و قطعات غیر استاندارد محصولات خود را روانه بازار می‌ کنند. علاوه بر این گاهی مواقع معماری مادربردها به اشتباه مهندسی شده و کاربر هنگام استفاده از آن ها متوجه می‌ شود که ایراداتی وجود دارد. بنابراین سعی کنید برای خرید مادربرد به سراغ برندهای معتبر رفته و گزینه ای انتخاب کنید که از ضمانت و گارانتی برخوردار باشد. 

ایرادات صوتی 

یکی دیگر از دلایل خرابی مادربرد کامپیوتر به بخش صوتی و اسپیکرها برمی‌گردد. در واقع اگر از هدست‌ ها و اسپیکرهای غیر استاندارد بر روی سیستم خود استفاده کنید، ممکن است به مدار صدا آسیب‌ هایی وارد شود. سعی کنید در خرید اسپیکر و هدست‌ ها به دنبال برندهای معتبر رفته و با دقت بالایی انتخاب خود را انجام دهید. 

علائم خرابی مادربرد کامپیوتر 

چندین علت خرابی مادربرد کامپیوتر را بیان کردیم. اکنون می‌ توانیم به سراغ علائم خرابی مادربرد برویم. هنگامی که این بخش مهم از سیستم دچار ایراد شود، علائمی از خود بروز خواهد داد. 

شنیدن بوی سوختگی 

شنیدن بوی سوختگی از مادربرد را می‌ توان یکی از نشانه‌ های جدی خرابی این بخش از سیستم نامید.

معمولا به واسطه اینکه قطعات مادربرد بیش از حد داغ می‌ شوند، بوی سوختگی را به مشام خود خواهید شنید. اگر به تازگی تصمیم گرفته‌ اید که بر روی مادربرد خود قطعاتی مانند کارت گرافیک یا رم را نصب کنید و با بوی شدید سوختگی مواجه شدید، سریعا باید سیستم خود را خاموش نمایید. به محض خاموش کردن سیستم، قطعه مورد نظر را از روی مادربرد باید جدا کرد؛ چرا که گاهی مواقع اضافه کردن قطعات به مادربرد ممکن است به آن فشار مضاعفی وارد کند. فراموش نکنید که هر قطعه و سخت‌ افزاری با هر مادربردی سازگاری نداشته و هنگام خرید باید این نکته را در نظر بگیرید. 

روشن نشدن کامپیوتر 

یکی دیگر از علائم خرابی مادربرد کامپیوتر، روشن نشدن سیستم است اگر با زدن کلید پاور متوجه شدید که سیستم استارت نمی‌ خورد باید بدانید که احتمال خرابی مادربرد به مانند پاور کامپیوتر وجود دارد فراموش نکنید گاهی مواقع هنگام زدن دکمه پاور کامپیوتر برخی از قطعات آن راه اندازی شده ولی بر روی نمایشگر چیزی مشاهده نمی‌ کنید. به احتمال فراوان در این شرایط مادربرد دچار ایراد شده‌ است. 

هنگ کردن کامپیوتر 

نشانه دیگر خرابی مادربرد کامپیوتر، هنگ کردن مداوم آن خواهد بود. گاهی مواقع کاربر هنگامی که از سیستم خود در حال استفاده است، متوجه می‌ شود که به صورت مداوم کامپیوتر هنگ می‌ کند. این شرایط به گونه‌ ای است که شما را مجبور به ریستارت کامپیوتر خواهد نمود. فراموش نکنید قبل از بررسی سخت‌ افزاری بهتر است ابتدا از نظر نرم‌ افزاری کامپیوتر خود را مورد بررسی قرار داده و اطمینان حاصل کنید که مشکل از نرم‌ افزار نیست. 

نشانه‌ های ظاهری 

گاهی مواقع به هنگام نگاه کردن به مادربرد متوجه می‌ شوید که برخی از قطعات آن مانند خازن‌ ها دارای ظاهر غیر استاندارد هستند. یکی از مهم‌ ترین دلایلی که به شما خرابی این بخش از سیستم را نشان می‌ دهد، همین تغییر در حالت قطعات قرار گرفته شده بر روی مادربرد است. 

صفحه آبی مرگ 

از دیگر علائم خرابی مادربرد کامپیوتر می‌ توان به نمایش صفحه آبی مرگ بر روی مانیتور اشاره نمود. لزوما این صفحه نمی‌ تواند خرابی مادربرد را نشان دهد. گاهی مواقع به واسطه ناسازگاری سخت‌ افزارها و نصب درایورهای نامناسب نیز با این صفحه بر روی مانیتور مواجه می‌ شوید. 

ریست شدن ناگهانی کامپیوتر 

برخی اوقات هنگامی که در حال استفاده از سیستم هستید، متوجه می‌ شوید که بدون دلیل خاصی کامپیوتر ریست می‌ شود. هنگام مواجهه با این مشکل باید بدانید که به احتمال فراوان از طرف مادربرد، برق کافی به سخت‌ افزارها ارسال نشده است. از دیگر دلایلی که موجب ریست شدن ناگهانی سیستم می‌ شود، می‌ توان به خرابی منبع تغذیه، داغ شدن بیش از حد قطعات و سخت‌ افزار و همچنین نفوذ بدافزارها اشاره نمود. 

داغ شدن بیش از حد کامپیوتر 

نشانه دیگر خرابی مادربرد، داغ شدن بیش از حد سیستم خواهد بود. این علامت را بیشتر می‌ توانید بر روی لپ‌ تاپ‌ ها مشاهده نمایید. به محض اینکه سیستم بیش از حد داغ شود، کاربر این مشکل را احساس می‌ کند. فراموش نکنید که گاهی مواقع ورودی و خروجی هوای سیستم کثیف شده و یا فن آن ممکن است از کار افتاده باشد. این موارد را می‌ توان از دلایل داغ شدن سیستم نیز دانست. اگر فن و سیستم خنک کننده کامپیوتر را بررسی کردید و همچنان کامپیوتر داغ بود باید به سراغ مادربرد بروید. 

سایر علائم خرابی مادربرد کامپیوتر 

مواردی که عنوان کردیم به عنوان مهمترین علائم خرابی مادربرد کامپیوتر در نظر گرفته می‌ شوند. با این حال از دیگر نشانه‌ های خرابی مادربرد کامپیوتر می‌ توان به کند شدن سرعت سیستم اشاره کرد. از کار افتادن برخی از سخت‌ افزارها و قطعات و همچنین شنیده شدن صدای بوق غیر عادی را می‌ توان علائم دیگر خرابی مادربرد در نظر گرفت. 

گاهی مواقع کاربر هنگام زدن کلید پاور متوجه می‌ شود که فرآیند روشن شدن سیستم بیش از حد معمول طول می‌ کشد. به همین علت باید به سراغ بررسی مادربرد رفته و نسبت به صحت عملکرد آن اطمینان به دست آورد. 

راهکارهای جلوگیری از خرابی مادربرد کامپیوتر 

برای جلوگیری از خرابی مادربرد کامپیوتر می‌ توانید چند کار ساده را انجام دهید. با توجه به قیمت مادربرد کامپیوتر بهتر است که نسبت به مراقبت از آن حساسیت زیادی به خرج دهید. سعی کنید کامپیوتر خود را در مکانی ثابت گذاشته و به هیچ عنوان بدون دلیل آن را جابجا نکنید. 

علاوه بر این قرار دادن مادربرد در مکانی که احتمال ریختن مایعات بر روی آن کم باشد نیز توصیه می‌ شود. 

تمیز نگه داشتن مادربرد را می‌ توان یک راهکار ساده دیگر برای جلوگیری از خرابی آن در نظر گرفت. 

در نهایت سعی کنید با خرید محافظ برق با کیفیت از ورود نوسانات برق که به مادربرد آسیب وارد می‌ کنند جلوگیری نمایید. 

سخن پایانی 

آشنایی با چندین علت خرابی مادربرد کامپیوتر به شما کمک می‌ کند تا از راهکارهای مختلف و ساده کمک گرفته و از بروز ایراد در سیستم خود جلوگیری کنید. دلایل و نشانه‌ های مختلفی که بیان کردیم را سعی کنید در هنگام مواجهه با مشکلات سیستم مورد بررسی قرار دهید. با توجه به قیمت مادربرد کامپیوتر و هزینه‌ های زیادی که باید برای تعمیر و تعویض آن پرداخت کنید، حساسیت زیادی برای نگهداری از سیستم خود داشته باشید. 

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۲۲

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.