پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

سبک‌‌ترین اولترابوک‌ و ‌‌لپ‌تاپ‌های فوق باریک در بازار

دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۰

سبک‌‌ترین اولترابوک‌ و ‌‌لپ‌تاپ‌های فوق باریک در بازار

در گذشته ‌‌لپ‌تاپ‌های فوق باریک به ندرت در بازار عرضه می‌شدند. اگر حرفی از ‌‌لپ‌تاپ سبک یا باریک به میان می‌آمد همه به مک‌بوک ایر اپل فکر می‌کردند، البته در کنار مک‌بوک‌های اپل شاهد برخی محصولات نه چندان دل چسب دیگر نیز بودیم که از وزن کم و ضخامت ناچیز برخوردار بودند. اما حالا اوضاع کاملا فرق کرده است، ‌‌لپ‌تاپ‌های باریک در انواع مدل‌ها و طرح‌ها در بازار یافت می‌شوند. ‌‌نوت‌بوک‌های فوق باریک به آنها لقب اولترابوک را داده‌اند می‌توانند تمام نیاز‌های شما را برآورده کرده و در ضمن جای بسیار کمتری را اشغال کنند. در این با آترامارت فروشگاه خرید اقساطی لپ تاپ همراه باشید تا با 10 تا از سبک‌‌ترین اولترابوک‌های بازار آشنا شوید.

با روی آوردن سازندگان دیجیتال به اولترابوک‌ها و شدت گرفتن رقابت، هر روزه شاهد سبک‌‌تر شدن و کم حجم‌‌تر شدن ‌‌لپ‌تاپ‌ها هستیم. در این مطلب قصد داریم بهترین اولترابوک‌های بازار را به شما معرفی کنیم.

سبک ترین لپ تاپ های بازار

اولترابوک به ‌‌لپ‌تاپی گفته می‌شود که در ضمن اشغال فضای کم؛ یک دستگاه با کیفیت، قدرتمند و شیک را به کاربران ارائه کند. در واقع مزیت اصلی این ‌‌لپ‌ تاپ‌ ها امکان حمل آسان آن‌ها می‌باشد. نوت‌بوک‌هایی که در دسته اولترابوک قرار می‌گیرند معمولا وزنی کمتر از 1360گرم و قطری کمتر از ۱.۵ سانتی‌متر دارند.

اولترابوک‌ها به دلیل اینکه از ضخامت کمی‌برخوردار هستند ناچارند تا از بهترین و مقاوم‌‌ترین آلیاژ‌ها ساخته شوند. معمولا بدنه‌ی اولترابوک‌ها را از آلومینیوم، آلیاژ منیزیوم یا فیبر کردن می‌سازند تا مقاومت خوبی داشته باشند. اکثر اولترابوک‌ها از نمایشگر‌های 13 اینچی برخوردارند، البته برخی موارد هم از نمایشگر 14 یا 15 اینچی برخوردارند. در ادامه 10 اولترابوک حرفه‌ای را به شما معرفی خواهیم کرد.

اولترابوک‌های ۱۵.۶ اینچی

اولترابوک‌های 15.6 اینچی همان اولترابوک‌های 13 اینچی همراه با نمایشگر بزرگ‌‌تر، قدرت بیشتر و باتری حجیم‌‌تر هستند. ‌‌لپ‌تاپ‌های 15.6 اینچی بازار وزنی معادل 2.2 تا 2.9 کیلوگرم دارند. البته در این بین محصولات دیگری نیز وجود دارد که با استفاده از پردازنده‌های کم‌مصرف، نمایشگر بزرگ‌تر را به عنوان تنها تفاوت با انواع ۱۳ اینچی، در خود می‌بینند که البته با قیمت به صرفه‌تر در دسترس کاربران قرار می‌گیرند.

ال‌جی گرم ۱۵

این دستگاه در حقیقت سبک‌‌ترین و ایده‌آل‌‌ترین ‌‌لپ‌تاپ 15 اینچی بازار به حساب می‌آید. وزن 1.1 کیلوگرمی‌این ‌‌لپ‌تاپ حتی از وزن بسیاری از اولترابوک‌های 13 اینچی هم کمتر است. ‌‌به‌علاوه این محصول در ضمن داشتن نمایشگر بزرگ‌‌تر طول عمر باتریِ بالاتری را به کاربران ارائه می‌کند. نسخه پایه ال‌جی گرم ۱۵ از‌‌تراشه Intel Corei5 7220U برخوردار است. همچنین این دستگاه مجهز به 8 گیگابایت حافظه رم می‌باشد. نمایشگر دستگاه با رزولوشن فول اچ‌دی عرضه می‌شود. پورت یواس‌بی نوع C و سیستم صدای DTS نیز از دیگر قابلیت‌های این اولترابوک فوق سبک هستند.

سامسونگ ‌‌نوت‌بوک ۹

دومین ‌‌لپ‌تاپ 15 اینچی سبک این لیست لپ تاپ سامسونگ ‌‌نوت‌بوک ۹ می‌باشد. این ‌‌لپ‌تاپ با وزنی معادل 1.28 کیلوگرم پس از ال‌جی گرم سبک‌‌ترین ‌‌لپ‌ تاپ 15 اینچی به‌شمار می‌رود. از نکات مثبت این اولترابوک می‌توان به عمر 12 ساعتی باتری آن اشاره کرد و اینکه نمایشگر این دستگاه از رزولوشن فول اچ‌دی برخوردار بوده و از زاویه دید بالایی بهره می‌برد.

ایسوس ویوو بوک S15

لپ تاپ ایسوس ویوو بوک S15 در مقابل سامسونگ و ال‌جی گرم از وزن نسبتا بالایی برخوردار است. البته همچنان وزن 1.6 کیلوگرمی ‌آن برای حمل بسیار مناسب است، اما وزن آن همچنان حدود 400 گرم از سبک‌‌ترین اولترابوک‌های 15 اینچی بازار بیشتر است. البته از طرف دیگر قیمت 800 دلاری آن به مراتب برای کاربران به صرفه‌‌تر خواهد بود. ناگفته نماند که کیفیت تصویر، عمر باتری، حافظه SSD و پردازنده این دستگاه در سطح برابری نسبت به رقبایش قرار دارد.

اچ‌پی اسپکتر X360

از بهترین و خوش‌ساخت‌‌‌ترین ‌‌لپ‌تاپ‌های بازار ‌‌لپ‌ تاپ‌ اچ پی سری اسپکتر هستند. بدنه فلزی این ‌‌لپ‌تاپ‌های 15 اینچی از کیفیت بالا و مقاوت زیادی برخوردار هستند. سخت‌افزار قدرتمند و نمایشگ 4K از دیگر مزیّت‌های این اولترابوک به‌شمار می‌روند. از نظر تامین قدرت هم باید بگوییم باتری 80 وات ساعتی این دستگاه به بهترین وجه نیروی مورد نیاز ‌‌لپ‌تاپ را تامین می‌کند.

در مورد سخت‌افزار نیز باید بگوییم این سری از ‌‌لپ‌تاپ‌ها سنگ تمام گذاشته‌اند. امکان سفارشی‌سازی با پردازنده‌های Core i5 و Core i7 اینتل به همراه 16 گیگابایت حافظه رم و یک ‌‌ترابایت حافظه ذخیره‌سازی نوید دهنده قدرت کم‌نظیر سخت‌افزاری این ‌‌لپ‌تاپ است. شاید اگر همان ابتدا به وزن 1.95 کیلوگرمی ‌این دستگاه اشاره می‌کردیم کمی ‌برایتان سوال پیش می‌آمد و یا شاید همان ابتدا از این ‌‌لپ‌تاپ نا‌امید می‌شدید، اما با توجه به تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌های برجسته آن و یک باتری حجیم، حالا می‌توانیم وزن نسبتا بالای آن را توجیه کنیم.

دل XPS 15

لپ تاپ دل سری XPS از شناخته شده‌‌ترین ‌‌لپ‌تاپ‌های بازار می‌باشد که ‌‌لپ‌تاپ 15 اینچی و سبک وزن این سری نیز همانند ‌‌لپ‌تاپ‌های دیگر این خانواده خوش درخشیده است. نمایشگر با کیفیت این دستگاه و طراحی جذاب و شیک آن، محصولی ایده آل به کاربر ارائه می‌کند. این ‌‌لپ‌تاپ از نظر قدرت سخت‌افزاری به شدت تضمین شده است و به راحتی از پس کار‌های روزمره شما بر می‌آید.

پردازنده‌های توانمند زیر HQ اینتل از مهم‌‌ترین امتیازات این ‌‌لپ‌تاپ به‌شمار می‌رود که آنها از رقبایش در این عرصه یک گام جلو‌‌تر می‌اندازد. باتری نسبتا بزرگ و نمایشگر Full HD از دیگر مشخصات این ‌‌لپ‌تاپ هستند. قیمت پایه این اولترابوک 1000 دلار است. XPS 15 همانند X360 از باتری حجیم برخودار است که وزن مجموعه را تا 2.05 کیلوگرم بالا می‌برد. یعنی می‌توان گفت XPS 15 عضو اعضای سنگین وزن اولترابوک‌ها به‌شمار می‌رود. البته در مقابل این وزن زیاد ، کاربران از سخت‌افزاری قدرتمند و عمر باتری عالی بهره‌مند خواهند شد.

اپل مک‌بوک پرو ۱۵

مک‌بوک‌ها همیشه از اولویت‌های خریداران اولترابوک‌ها بوده‌اند، البته قیمت بالای آنها نقش زیادی در پس‌زدن این مشتری‌ها داشته است. این ‌‌لپ‌تاپ‌ها عمدتا از طراحی‌های جدید و منحصر‌به‌فرد برخوردار بوده‌اند. نسخه‌ی 15.4 اینچی ‌‌مک‌بوک وزنی معادل 1.84 کیلوگرم دارد. در مقابل شاهد پردازنده‌ی توانمند سری HQ اینتل، واحد گرافیکی رادئون پرو AMD و باتری حجیم و عالی این محصول هستیم. نمایشگر بی‌نظیر با طراحی فوق‌العاده ظریف از دیگر امتیازات این دستگاه به‌شمار می‌روند. همان طور که گفتیم این ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد در مقابل دریافت یک وجه بزرگ به شما ارائه خواهند شد. پس اگر قصد خرید یک ‌‌مک‌بوک را دارید باید آمادگی پرداخت هزینه‌های زیاد را هم داشته باشید. نسخه ابتدایی لپ تاپ اپل قیمتی حدود 2400 دلار دارد.

اولترابوک‌های ۱۳ اینچی

اگر به دنبال اولترابوک‌های سبک جهت حمل در مسافت‌های طولانی هستید و می‌خواهیم یک محصول عالی، کوچک و سبک داشته باشید و بتوانید تمام امور خود را بدون مواجه شدن با هیچ مشکلی انجام دهید، باید یک سر به اولترابوک‌های 13 اینچی بازار بزنید. اولترابوک‌های 13 اینچی عمدتا از پردازنده‌های کم‌مصرف سری موبایل اینتل برخوردار هستند. باتری این مجموعه عمر 8 ساعتی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. در ادامه بهترین اولترابوک‌های 13 اینچی بازار را به شما معرفی خواهیم کرد.

مایکروسافت سرفیس لپ‌تاپ

مایکروسافت از چند سال پیش هدف اصلی خود را ارائه محصولاتی با کیفیت عالی قرار داده است و به شکل چشمگیری در این زمینه پیشرفت کرده است. از محصولات اختصاصی و جدید این شرکت می‌توان به سرفیس ‌‌لپ‌ تاپ مایکروسافت اشاره کرد. این اولترابوک که در نوبه خود از بهترین‌ها به‌شمار می‌رود از بدنه‌ای آلومینیومی ‌با کیفیت بسیار بالا ساخته شده است. ‌‌

به‌علاوه باید نمایشگر با کیفیت و لمسی، پردازنده‌ی سری موبایل اینتل و باتری حجیم با طول عمر 14 ساعتی را نیز به لیست مشخصات منحصر‌به‌فرد این اولترابوک اضافه کنیم. جالب است بدانید مایکروسافت با ظرافتی که در تولید این محصول به کار گرفته است توانسته تمامی ‌این قابلیت‌ها را به بهترین شکل آن هم در یک اولترابوک 1.27 کیلوگرمی ‌پیاده کند. حال می‌توان گفت سرفیس ‌‌لپ‌تاپ جدید مایکروسافت یک نمونه عالی برای معرفی یک اولترابوک اصیل به‌شمار می‌رود.

دل XPS 13

دل به لطف تلاش‌های شبانه‌روزی متخصصانش توانست برند XPS که مربوط به اولترابوک‌های این شرکت می‌شوند را به محبوبیت بالایی برساند. اولترابوک‌های جدید دل همانند سری اول همراه با سخت‌افزاری قدرتمند، کیفیت ساخت بالا، طراحی بی‌نظیر و وزن بسیار کم ارائه می‌شوند.

دل حتی به کاهش وزن و ارتقای سیستم اولترابوک‌های خود راضی نشده است و یک تغییر اساسی در ظاهر ‌‌لپ‌تاپ‌های جدید خود به وجود آورده است. این تغییر بزرگ که شاید خیلی از کاربران را قانع به خرید این محصول کند ، کاهش حاشیه‌های صفحه‌نمایش است. با این تعاریف دل یک اولترابوک کم حجم و کم وزن را به بازار عرضه می‌کند. این دستگاه تا حدی کم حجم است که در ابتدا شاید فکر کنید که این یک ‌‌لپ‌تاپ 11 اینچی است، اما حقیقت این است که دل یک نمایشگر 13 اینچی را در این قالب کوچک تعبیه کرده است. استفاده از فلز آلومینیوم و فیبر کردن باعث القای حس بهتر به کاربر و همچنین کاهش قابل توجه وزن دستگاه شده است. قیمت 999 دلار و وزن 1.21 کیلوگرمی ‌می‌تواند هر کاربری را به خرید این محصول وسوسه کند.

ایسوس ذن‌بوک 3

کوچک‌‌ترین محصول این لیست ایسوس ذن‌بوک 3 نام دارد که از نمایشگری 12.5 اینچی برخوردار است. برخی بر این باورند که این ‌‌لپ‌تاپ را باید با ‌‌مک‌بوک 12 اینچی مقایسه کرد. البته تفاوت اساسی آن استفاده از‌‌تراشه‌های قدرتمند Core i سری موبایل می‌باشد، در واقع ایسوس همانند اپل از پردازنده‌‌های سری Core  m استفاده نکرده است و راهکار اولترابوک‌های دیگر مبنی بر استفاده از‌‌تراشه‌های قدرتمند موبایل را پیش گرفته است.

از ویژگی‌های دیگر این اولترابوک می‌توان به نمایشگر Full HD و حداکثر حافظه رم 16 گیگابایتی آن اشاره کرد. برخورداری از 512 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی SSD از دیگر امتیازات این ‌‌لپ‌تاپ است که آن را بیش از پیش مستحق قرار‌گیری در این لیست می‌کند. اما مهم‌‌ترین امیتاز این ‌‌لپ‌تاپ وزن به شدت کم آن می‌باشد. در واقع وزن 900 گرمی‌ این اولترابوک آنرا به سبک‌‌ترین نمونه بازار تبدیل می‌کند. قیمت پایه این محصول 900 دلار است که برای کاربران کاملا به‌صرفه می‌باشد.

ال‌جی گرم ۱۳

ال‌جی گرم از جنس آلیاژ نانو کربن و منیزیوم است. این آلیاژ وزن مجموعه را به 960 گرم می‌رساند. در واقع با یک محصول بسیار سبک طرف هستیم. در واقع این ال‌جی گرم 13 بود که با موفقیت و محبوبیت زیادی روبه‌رو شد، به همین خاطر ال‌جی تصمیم گرفت از روی همین اولترابوک نمونه‌های 14 و 15.6 اینچی نیز تولید کند. البته مشخصات منحصربه‌فرد ال‌جی گرم 13 تنها در وزن کم آن خلاصه نمی‌شود. نمایشگر Full HD، پردازنده توانمند و کم مصرف Core i5 و Core i7 سری U اینتل و عمر بالای باتری سبب محبوبیت هر چه بیشتر این ‌‌لپ‌تاپ شده‌اند.

اچ‌پی اسپکتر ۱۳

اچ‌پی، اسپکتر ۱۳ را با لقب باریک‌‌ترین ‌‌لپ‌تاپ جهان معرفی کرد. وزن کم(۱.۱۱ کیلوگرم)،  و ضخامت ناچیز فاکتور‌هایی هستند که این اوترابوک را به یک گزینه خوب جهت حمل تبدیل می‌کنند. البته کاهش وزن سبب بی‌توجهی به ظاهر آن نشده است، حتی سخت پسند‌‌ترین افراد هم در مقابل زیبایی این محصول کم خواهند آورد.

در کنار ظاهر زیبا، شاهد سخت‌افزار قدرتمندی در اسپکتر ۱۳ هستیم. برخورداری از جدیدترین و کم‌مصرف‌‌ترین پردازنده‌های نسل هشتم اینتل در کنار نمایشگر 4K و 16 گیگابایت رم خبر از همه چیز تمام بودن اسپکتر ۱۳ می‌دهد. به لطف باتری عالی این دستگاه و پردازنده‌های کم مصرف، این اولترابوک شارژدهی 10 ساعته را تضمین می‌کند. قیمت پایه این دستگاه 1150 دلار است، بنابراین ارزش خرید این اولترابوک نسبتا بالا است.

اچ‌پی اسپکتر X360

سری اسپکتر طی سال‌های گذشته خوش درخشیده و نام خود را در ذهنِ کاربران نهادینه کرده است. همین موضوع باعث می‌شود بسیاری از متخصصان آن را بهترین اولترابوک‌های بازار معرفی کنند. نوع طراحی شگفت‌انگیز، کیفیت ساخت بسیار بالا، تجهیز با بهترین پردازنده‌های موبایل اینتل و برخورداری از نمایشگر عالی و قیمت پایه 1000 دلار باعث می‌شوند، این اولترابوک در صدر انتخاب‌ها قرار بگیرد. البته از نظر وزنی این ‌‌لپ‌تاپ کمی‌نسبت به اسپکتر ۱۳ سنگین‌‌تر است. البته همچنان نمی‌توان 1.3 کیلوگرم را سنگین قلمداد کرد. از قابلیت‌های دیگر این اولترابوک صفحه لمسی آن و امکان چرخش 360 درجه‌ای هستند که به عنوان مزیت‌های این اولترابوک به‌شمار می‌روند. به همین دلیل شاید برخی این محصول را شیک‌‌تر و جالب‌‌تر از اسپکتر ۱۳ معرفی کنند.

اپل مک‌بوک پرو ۱۳

اپل جدیدا در ساخت ‌‌مک‌بوک‌های جدیدش تمرکز بیشتری روی ضخامت و وزن دستگاه‌ها می‌کند و در این رقابت شدید سعی دارد تا از نمونه‌های بازار عقب نمانده و مانند گذشته یک گام از دیگر کمپانی‌های مطرح جلوتر باشد. این موضوع برای اپلی‌ها آنقدر مهم است که در کنفرانس رونمایی از ‌‌مک‌بوک‌های جدید اپل، نسخه‌ی ۱۳ اینچی آن را از لحاظ ابعاد و وزن با مک‌بوک ایر مقایسه کردند. ‌‌

مک‌بوک 13 اپل یک مجموعه کامل از طراحی زیبا، کیفیت ساخت بسیار بالا، نمایشگری عالی، پردازنده‌ای فوق‌العاده از نسل اینتل، کیبورد و تاچ‌پد منحصر‌به‌فرد، عمر باتری نسبتا خوب و وزن 1.37 کیلوگرمی ‌را ارائه می‌کند. شاید بگویید وزن 1.37 کیلوگرمی ‌در مقابل رقبای دیگر چندان سبک به‌نظر نمی‌رسد، اما توجه داشته باشید که ‌‌مک‌بوک‌های اپل از نظر کیفیت ساخت حرف اول را می‌زنند، و در کل ارزش خرید بسیار بالایی دارند. از طرف دیگر 1.37 کیلوگرم به هیچ وجه مشکلی برای حمل و جا‌به‌جایی دستگاه ایجاد نخواهد کرد. قیمت این محصول 1599 دلار براورد می‌شود که نسبت به نمونه پرو حدود 30 درصد ارزان‌‌تر است.

سامسونگ نوت‌بوک ۹

سامسونگ ‌‌نوت‌بوک 9 همانند نسخه‌ی 15 اینچی سامسونگ عضو سبکترین‌های گروه خود به‌شمار می‌رود. وزن 820 گرمی ‌این محصول همچنان باعث تعجب کاربران است. در واقع ‌‌نوت‌بوک 9 سبک‌‌ترین اولترابوک 13 اینچی جهان است. البته این وزن کم برای دستگاه هیچ محدودیتی به وجود نیاورده است. همچنان کاربران می‌توانند این دستگاه را با پردازنده Core i7 اینتل، ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD سفارش دهند. 1200 دلار در مقابل این همه مزیت مبلغ ناچیزی به‌شمار می‌رود، پس می‌توانیم ‌‌نوت‌بوک 9 سامسونگ را یک محصول به‌صرفه معرفی کنیم.

البته همان طور که دیدید نمی‌توانیم زیاد در مورد باتری این محصول خبر‌های خوب بدهیم، در واقع نقطه ضعف این دستگاه طول عمر باتری آن می‌باشد، باتری 30 وات ساعتی این مجموعه در صورت پخش مداوم فیلم 1080P تا ۶ ساعت نیروی دستگاه را تامین می‌کند. البته این رقم در مقابل 10:30 ساعت ‌‌مک‌بوک پرو 13 چندان جالب به نظر نمی‌رسد.

لنوو یوگا سری ۹۰۰

یوگا 920، جدیدترین عضو سری 900 یوگا لنوو است. بدنه‌ی خوش‌ساخت و زیبا و سخت‌افزار توانمند این محصولات زبانزد هستند. ‌‌به‌علاوه باید نمایشگر لمسی و قابلیت استفاده از قلم را نیز به قابلیت‌های این دستگاه اضافه کرد. عمر باتری بسیار خوب و قیمت 1199 دلاری این محصول نیز می‌توانند کاربران را تا حد زیادی قانع کنند. وزن لپ تاپ لنوو حدود 1.37 کیلوگرم است. البته رقبایی هم وجود دارند که وزنی معادل 1.1 کیلوگرم داشته و گزینه معقول‌‌تری جهت حمل به‌شمار می‌روند، اما همه چیز به وزنِ کم برنمی‌گردد.

لنوو تینک‌پد ایکس وان کربن ۱۴ اینچی

اما یکی از محبوب‌‌ترین، معروف‌‌ترین و مهم‌‌ترین اعضای این لیست بلند بالا که تا به الان جای خالی آن به شدت احساس می‌شد تینک‌پد X1 کربن 14 اینچی لنوو است. این محصول لقب فوق‌سبک را یدک می‌کشد، ‌‌به‌علاوه برخی لنوو X1 کربن را فوق‌باریک و حرفه‌ای نیز خطاب می‌کنند. البته که ارائه این امتیازات هزینه‌ی بالایی را می‌طلبد. البته قیمت بالا به معنای ارزش خرید پایین نیست، یعنی هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید ارزش محصولی که دریافت می‌کنید را دارد.

زبان طراحی این محصول همانند زبان طراحی سری تینک‌پد است. پس با محصولی کلاسیک با قابلیت‌های نوین مواجه هستیم. ابعاد این اولترابوک آن را بیشتر به یک نمونه 13.3 اینچی نزدیک می‌کنند، اما این ‌‌لپ‌تاپ قرار است نمایشگر بزرگتر 14 اینچی، وزن بسیار ناچیز 1.15 کیلوگرمی ‌و کیفیت بالاتری را به شما ارائه کند.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۲/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.