پربازدیدترین مطالب

سبک زندگی و سلامت

روش های موثر کاهش استرس و اضطراب

جمعه ۱۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۷

روش های موثر کاهش استرس و اضطراب

روش های موثر کاهش استرس و اضطراب 

یکی از احساسات رایج زندگی امروزه بسیاری از افراد که همواره در طول روز آن را تجربه می کنند، استرس و اضطراب خواهد بود. هنگامی که استرس به شکل بسیار قوی به شما وارد شده و قابلیت کنترل آن را ندارید، ممکن است در سلامت روحی و جسمی خود مشکلات عدیده تری را نیز مشاهده کنید. به همین علت امروزه بسیاری از افراد با مراجعه به روانشناسان و مراکز درمانی به دنبال راهکارهایی برای کاهش اضطراب و استرس خود هستند. با توجه به این که آرامش روحی و سلامت جسمی ارتباط مستقیم با کاهش استرس دارد، چنانچه با این شرایط به صورت مکرر مواجه می شوید، سعی کنید اقدامات لازم را انجام داده تا بتوانید یک زندگی بدون استرس و تنش برای خود فراهم کنید.

فراموش نکنید اگر افکارتان به هم ریخته است، سعی کنید آرامش خود را حفظ کرده و با طی کردن راهکارهای زیر استرس به وجود آمده را برای خود برطرف کنید.

بیشتر بخوانید : تاثیر افسردگی بر زوجین چیست

راهکارهای رفع استرس

اگر با این حالت روحی و روانی مواجه شده اید، می توانید راهکارهای زیر را در نظر گرفته تا در سریعترین زمان مشکل به وجود آمده را برطرف نمایید.

ورزش کردن

یکی از مهمترین و کاربردی ترین روش ها برای کاهش استرس و اضطراب، انجام ورزش‌های سبک به شمار می‌رود. این راهکار که همواره مورد تاکید پزشکان و محققان قرار می گیرد، کمک می کند تا بتوانید فضای استرسی را به راحتی از خود دور کنید. علاوه بر این که ورزش کردن به بهترین شکل می تواند موجب رفع استرس شود، به منظور به دست آوردن سلامتی و جلوگیری از بیماری های مختلف می توانید روی به ورزش کردن بیاورید.

بهبود کیفیت خواب

در کنار اینکه ورزش کردن به بهترین شکل می تواند استرس و اضطراب شما را برطرف کند، بهبود کیفیت خواب و بالا رفتن میزان خواب در اندازه های اصولی کمک می کند تا استرس و اضطراب را به خود را نداده و این مشکلات را در پایین‌ترین سطح تجربه کنيد.

حفظ اعتماد به نفس

ورزش کردن به صورت منظم به شما یک احساس اعتماد به نفس و شایستگی خواهد داد. این شرایط علاوه بر تمام مواردی که بیان کردیم، می تواند منجر به افزایش استقامت روحی و ذهنی شما شود. سعی کنید در برنامه روزانه خود یک زمان کوتاه را برای ورزش کردن و فعالیت‌هایی مانند پیاده روی، صخره نوردی و یوگا اختصاص داده و به صورت مکرر می توانید با انجام ورزش، اعتماد به نفس خود را به دست آورید.

مضرات خوردن کافئین

استقبال چشمگیری که افراد برای خرید قهوه و انواع نوشیدنی های انرژی زا انجام داده‌اند، موجب شده که امروزه در فروشگاه های مختلف قهوه را با کافئین بالا در اختیار شما قرار دهند. این شرایط موجب می‌شود که استرس و اضطراب شما دو چندان شده و مشکلاتی دیگر را نیز تجربه خواهید کرد. در کنار این موارد، تحقیقات نشان می دهد که‌  مصرف مناسب و به اندازه کافئین می تواند کمک کند تا سلامتی خود را همواره داشته باشید.

در کنار خانواده و دوستان بودن

اگر به دنبال برطرف کردن استرس و اضطراب خود بدون پرداخت هزینه های بالا هستید، بودن در کنار دوستان و خانواده می تواند تا شما کمک کند تا در سریع ترین زمان، شرایط استرس زای خود را برطرف کنید.

داشتن قدرت نه گفتن

بدون تردید تمام چیزها و عوامل استرس زا قابلیت کنترل ندارند.

با این حال برخی از آن‌ ها را شما می توانید متناسب با نیاز خود انتخاب کرده و شرایط استرس زا را از خود دور کنید. یکی از بزرگ‌ترین راهکارهایی که شما با استفاده از آن می توانید شرایط استرس را از خود دور کنید، استفاده از کلمه نه است. در بسیاری مواقع یک نه گفتن می تواند به شما کمک کند تا خود را از انجام کارهای سنگین معاف کنید.

عقب نینداختن کارها

اگر قصد دارید بر روی استرس و اضطراب خود کنترل داشته باشید راه حل موثر دیگری نیز وجود دارد که می تواند مشکل به وجود آمده را برطرف کند. ابتدا سعی کنید که برنامه ای جامع و کامل برای کارهای خود در نظر گرفته و آن ها را به صورت طبقه بندی در اولویت قرار دهید، تا بتوانید به اهداف خود دست پیدا کنید.

خندیدن

بدون تردید داشتن اضطراب هنگام خندیدن دشوار است. خندیدن برای سلامتی انسان بسیار مفید بوده و علاوه بر اینکه خندیدن موجب آرامش و نشاط می‌شود، می‌توانید از طریق آن به کاهش استرس خود کمک فراوان کنید. در کنار این ویژگی‌ها، خندیدن به صورت بلند مدت می تواند با بهبود سیستم ایمنی بدن به شما در مقابله با بیماری های مختلف کمک کند. تحقیقات گسترده بر روی افراد سرطانی انجام شده و محققان به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که همواره دارای لب خندان هستند با کاهش استرس می توانند برای جلوگیری از پیشروی بیماری ها کمک فراوان کنند.

نفس عمیق کشیدن

یکی از عوارضی که استرس برای شما به وجود می‌آورد، فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک خواهد بود. این عمل موجب می‌شود که به بدن شما سیگنال هایی ارسال شده و عکس العمل های استرسی شدیدی را از خود نشان خواهید داد. نفس کشیدن به شکل عمیق می تواند کمک کند تا با فعال کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک به آرام شدن خود کمک کنید. هدف از نفس کشیدن به صورت عمیق حفظ تمرکز افراد بوده و می‌توانید با یک نفس عمیق از طریق بینی، حجم ریه خود را پر کرده و به صورت آرام آرام و شمرده آن را بازدم کنید.

وقت گذراندن با پرندگان

داشتن پرنده در خانه می تواند کمک کند تا برای بهبود روحیه خود و کاهش استرس بتوانید به بهترین شکل عمل کنید. حیوانات با ترشح اکسی توسین در بدن کمک کرده که با بهبود وضعیت روحی بتوانید بر استرس خود غلبه کنید. داشتن یک پرنده خانگی به شما حس احساس مسئولیت داده و شما می توانید با مشغول شدن به آن، حالت روحی خود را در بهترین شکل قرار دهید.

کلام آخر

داشتن اضطراب و استرس می ‌تواند در زندگی شخصی و کاری شما اختلالات عمده ای ایجاد کند. سعی کنید که در اوقات مختلفی که با استرس مواجه هستید، برای کم کردن فشار تنش و استرس، راهکارهای مختلفی را در پیش گرفته تا بتوانید این احساس را از خود دور کنید.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۲۲

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.