پربازدیدترین مطالب

آموزش

روش صحیح شارژ کردن لپ تاپ، چگونه باتری لپ تاپ را شارژ کنیم؟

سه شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۸

روش صحیح شارژ کردن لپ تاپ، چگونه باتری لپ تاپ را شارژ کنیم؟

روش صحیح شارژ کردن لپ تاپ، چگونه باتری لپ تاپ را شارژ کنیم؟

بهترین روش برای شارژ کردن لپ تاپ کدام است؟ چگونه باتری لپ تاپ را شارژ کنیم؟ هنگام اتصال شارژر به لپ تاپ چه نکاتی باید رعایت شود؟ تمام این موارد را می توان از جمله پرسش های پرتکرار کاربران برای شارژ کردن لپ تاپ دانست.
همانگونه که می دانید کامپیوترهای قابل حمل یا لپ تاپ ها امروزه به عنوان یکی از پرکاربردترین لوازم الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به اینکه لپ تاپ ها می توانند انرژی مورد نیاز خود را از باتری دریافت نمایند، یکی از مهم‌ ترین دغدغه کاربران این است که بهترین روش برای شارژ لپ تاپ کدام است؟ این که چه کارهایی را در هنگام شارژ کردن لپ تاپ باید انجام دهید و همچنین کدام موارد می توانند موجب آسیب رساندن به باتری و لپ تاپ شوند از مهمترین دغدغه‌ های کاربران محسوب می‌ شوند. در این بین باید بدانید که شارژ کردن صحیح لپ تاپ می تواند موجبات افزایش طول عمر باتری آن را فراهم نماید. با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در خصوص روش صحیح شارژ کردن لپ تاپ به شما ارائه دهیم.

شارژ اولیه باتری لپ تاپ چگونه است؟

در گذشته شارژ کردن اولیه باتری لپ تاپ یکی از مهم‌ ترین دغدغه های کاربران محسوب می شد.

اگر به گذشته برگردیم، برای شارژ کردن اولیه یا آب بندی باتری لپ تاپ، تبلت و گوشی های هوشمند نیاز به اتصال چند ساعته آن ها به جریان برق وجود داشت. با این حال پیشرفت در زمینه طراحی و ساخت لپ تاپ و سایر لوازم الکترونیکی موجب شده است که امروزه بدون نیاز به اتصال چند ساعته آن به برق و همچنین شارژ اولیه بتوانید روی به بهره گیری از قابلیت های سیستم بیاورید.
معمولا کمپانی های تولید کننده لپ تاپ ترجیح می‌ دهند که هنگام ساخت این دستگاه و همچنین باتری آن، مقدار شارژ را بر روی ۴۰ الی ۶۰ درصد بگذارند. با توجه به این امر کاربر اطمینان خواهد داشت که هنگام خرید لپ تاپ باتری آن سالم بوده و به اصطلاح دچار DEAD نشده است. پس از خرید لپ تاپ بدون نیاز به بهره گیری از روش خاص جهت شارژ اولیه قادر هستید از آن استفاده کرده و سپس روی به شارژ کردن باتری آن بیاورید.

باتری های امروزه نیاز به شارژ اولیه ندارند

شیوه شارژ اولیه لپ تاپ نسبت به نسل گذشته این کامپیوترهای قابل حمل کاملا متفاوت است. زمان شارژ اولیه لپ تاپ را از جمله پربحث ترین موارد در هنگام خرید این دستگاه می‌ توان دانست. از این رو بخش زیادی از کاربران با اشتباهات زیادی برای شارژ اولیه لپ تاپ مواجه می شوند.
همانگونه که عنوان کردیم در ساخت باتری های جدید شرایطی در نظر گرفته می شود که نیاز به شارژ ۸ الی ۱۲ ساعت ندارند. با توجه به نوع فناوری به کار رفته برای ساخت باتری لپ تاپ، پس از آنکه میزان شارژ به ۱۰۰ درصد رسید، دیگر ظرفیتی برای دریافت شارژ نخواهد داشت. به همین علت انرژی الکتریکی که در اثر اتصال باتری به جریان برق ایجاد می‌ شود وارد باتری نخواهد شد. در نتیجه می توان بیان کرد که اتصال بیش از حد لپ تاپ به برق جهت شارژ اولیه باتری منطقی به نظر نمی رسد. به محض رسیدن شارژ باتری به ۱۰۰ درصد آن را از برق جدا کنید.

بهترین روش برای شارژ کردن لپ تاپ

انتخاب روش صحیح برای شارژ کردن باتری لپ تاپ این امکان را می دهد که از خراب شدن باتری جلوگیری نمایید.

در واقع با رعایت چند نکته قادر هستید عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهید. بهتر است که به محض رسیدن میزان شارژ باتری بر روی ۱۵ الی ۲۰ درصد مجددا شارژر را به آن متصل کرده و تا رسیدن میزان شارژ به کمتر از ۱۰۰ درصد (ترجیحا تا 90 درصد) آن را جدا نمایید.
با توجه به اینکه کم شدن بیش از حد شارژ باتری لپ تاپ موجب وارد شدن فشار زیادی به سلول های باتری خواهد شد، سعی کنید هنگام رسیدن به میزان بیان شده، دستگاه را شارژ نمایید.

کار کردن با لپ تاپ در حال شارژ

شارژ کردن لپ تاپ هنگام کار شاید موجب خرابی یکباره و یا خاموش شدن لپ تاپ نشود. در عین حال بدترین زمانی که کاربر می تواند برای شارژ کردن باتری لپ تاپ اتخاذ کند، هنگامی است که مشغول به کار کردن با آن خواهد بود. با توجه به اینکه در این زمان بخشی از شارژ دریافتی جهت روشن ماندن لپ تاپ و زنده ماندن باتری صرف می شود، ورود و خروج انرژی از باتری افزایش خواهد یافت. به همین علت متخصصین این امر تاکید می کنند هنگام شارژ کردن لپ تاپ سعی بر آن داشته باشید که از دستگاه استفاده نکنید. در هنگام روشن بودن لپ تاپ و استفاده از آن و زمانی که شارژ را به آن متصل می کنید باتری با قرار گرفتن در محدوده پرفشار ممکن است در بلند مدت دچار آسیب شود.

بدترین زمان برای شارژ کردن لپ تاپ

یکی دیگر از سوالاتی که کاربران برای شارژ کردن صحیح لپ تاپ همواره با آن مواجه می شوند این است که بدترین زمان برای شارژ کردن باتری کدام است؟

در واقع هنگامی که مشغول به انجام بازی با استفاده از لپ تاپ هستید، به هیچ عنوان شارژر را به دستگاه متصل نکنید. با توجه به اینکه در هنگام انجام بازی بیشترین استفاده از قطعات سخت افزاری مانند پردازنده، گرافیک و رم می شود، باتری دستگاه با سرعت بالایی تخلیه خواهد شد. علاوه بر این اگر در حین انجام بازی روی به شارژ کردن لپ تاپ بیاورید، گرمای زیادی تولید می شود. این شرایط موجب شده که به باتری و قطعات دیگر فشار زیادی بیاید.
توصیه ما به شما این است که هنگامی که شارژ باتری در محدوده بیش از ۵۰ درصد قرار گرفته است، روی به انجام بازی و همچنین کارهای گرافیکی سنگین بیاورید. در این حالت با توجه به اینکه باتری لپ تاپ توان و انرژی لازم را دارد، فشار خاصی را متحمل نخواهد شد.

دلایل خرابی و کاهش عمر باتری لپ تاپ

شارژ غیر اصولی باتری لپ تاپ موجب می شود که عمر مفید آن کاهش یابد. در واقع هنگام استفاده از لپ تاپ به خصوص زمانی که در حال انجام بازی و استفاده از نرم افزارهای گرافیکی سنگین هستید، به هیچ عنوان شارژر را به آن متصل نکنید. این کار موجب می‌ شود که فشار زیادی به باتری آمده و به راحتی عمر مفید آن را کاهش خواهد یافت. در این شرایط سلول هایی که مشغول ذخیره کردن انرژی هستند، بلافاصله باید انرژی دریافتی را جهت تامین توان لپ تاپ مصرف کنند.

بهترین زمان شارژ کردن لپ تاپ

حال می توانیم روش صحیح شارژ کردن لپ تاپ و نکات مهم را در این زمینه بیان کنیم. برای اینکه باتری لپ تاپ خود را شارژ کنید، بهترین زمان هنگامی بوده که دستگاه خاموش است.

با توجه به اینکه در این شرایط قطعات داخلی و سخت افزارهای مختلف درگیر نمی شوند، تمام شارژ دریافتی به باتری خواهد رسید.
نکته مهم دیگر برای شارژ کردن صحیح لپ تاپ هنگامی که مجبور به روشن کردن و استفاده از آن هستید، کاهش نور نمایشگر است. سعی کنید حتی الامکان نور نمایشگر را به کمترین اندازه رسانده تا شارژ کمتری توسط باتری مصرف شود.
نکته مهم دیگر برای روش صحیح شارژ کردن لپ تاپ این است که صدای آن را کم کنید. با توجه به اینکه بالا رفتن صدای لپ تاپ و همچنین استفاده از قابلیت های دیگر مانند بلوتوث و وای فای موجب تخلیه باتری می شوند، سعی کنید حتی الامکان در هنگام شارژ کردن، آن ها را غیر فعال نمایید. این شرایط موجب خواهد شد که فشار کمتری به باتری جهت شارژ کردن وارد شود.

شارژ کردن باتری لپ تاپ از صبح تا شب و به مدت طولانی

یکی دیگر از موارد مهم برای شارژ کردن لپ تاپ، عدم اتصال آن با مدت زمان زیاد خواهد بود. گاهی اوقات کاربر هنگامی که قصد دارد به رختخواب برود، شارژر را به لپ تاپ و گوشی هوشمند خود متصل می کند. شاید با توجه به سنسورهای مدرن به کار رفته بر روی باتری های نسل جدید، هنگام رسیدن به FULL CHARGE هیچگونه جریانی وارد باتری نشود ولی توصیه ما به شما این است تا حد ممکن هنگامی که ممکن است به خواب بروید، لوازم الکترونیکی خود را شارژ نکنید.
با وجود به اینکه پس از قطع شدن ورود شارژ به باتری، سنسور فعال شده و جریان شارژ قطع می شود ولی در این شرایط به اصطلاح باتری در وضعیت استرس قرار خواهد گرفت و ممکن است تکرار چند باره این عمل موجب وارد شدن آسیب باتری شود. این شرایط در نهایت عمر باتری لپ تاپ را کاهش خواهد داد.

چند نکته مهم برای شارژ کردن لپ تاپ

برای شارژ صحیح لپ تاپ سعی کنید چند نکته کلیدی را در نظر گرفته تا طول عمر باتری را افزایش دهید.
یکی از نکات مهم برای شارژ لپ تاپ، عدم اتصال شارژر به دستگاه در زمانی است که دمای آن افزایش یافته است. با توجه به اینکه شارژ کردن باتری نیز موجب می شود که گرمای زیادی به وجود بیاید، سعی کنید هنگامی که قطعات الکترونیکی دارای دمای پایینی هستند، دستگاه را شارژ نمایید.
یکی از نکات مهم دیگر که می‌ تواند در صحیح شارژ کردن لپ تاپ کاربردی باشد، قرار ندادن آن بر روی فرش، موکت، مبل و متکا است. با توجه به اینکه هنگام قرار دادن لپ‌تاپ بر روی این موارد جریان هوا نمی تواند به درستی ورود و خروج داشته باشد، گرمای زیادی تولید خواهد شد.
جالب است بدانید که نوع قطعات سخت افزاری لپ تاپ نیز می توانند در مصرف باتری و شارژ کردن آن موثر باشند. اگر مشکل مالی ندارید و از لپ تاپ های گیمینگ استفاده می کنید، توصیه ما به شما خرید حافظه ssd است. این نوع حافظه با توجه به اینکه از قطعات مکانیکی برخوردار نیست، انرژی کمتری از لپ تاپ مصرف خواهد کرد. حافظه های ssd در مقایسه با هاردهای نسل گذشته یا HDD، سرعت به مراتب بالاتری نیز دارند.

سخن پایانی

شارژ صحیح لپ تاپ یکی از مهمترین سوالات کاربرانی است که از رایانه های قابل حمل استفاده می کنند. با توجه به اینکه مهمترین مزیت لپ تاپ در مقایسه با کامپیوترهای رومیزی، قابل حمل بودن آن است، نگهداری از باتری یکی از مهمترین نکات در هنگام استفاده از آن ها خواهد بود. با رعایت نکات مهم در صحیح شارژ کردن لپ تاپ قادر هستید که طول عمر باتری را افزایش دهید.
سوالات متداول
چگونه باتری لپ تاپ را شارژ کنیم؟
برای شارژ کردن باتری لپ تاپ، تا حد امکان آن را خاموش کنید. علاوه بر این بلافاصله پس از خاموش کردن دستگاه و هنگامی که دمای قطعات زیاد است، از اتصال شارژر به آن خودداری نمایید.
چه عواملی موجب خرابی عمر باتری لپ تاپ می شوند؟
شارژ کردن باتری در هنگام روشن بودن دستگاه و زمانی که مشغول انجام بازی هستید موجب خرابی زودرس باتری آن می شوند.
آیا در هنگام شارژ کردن لپ تاپ می توان از آن استفاده نمود؟
شاید در کوتاه مدت این عمل موجب خرابی لپ تاپ نشود. با این حال در بلند مدت باتری لپ تاپ دچار آسیب شده و با سرعت زیادی تخلیه خواهد شد.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.