پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

تغییر رویکرد هوشمندانه مایکروسافت برای پیشی گرفتن از گوگل و اپل

دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۰

تغییر رویکرد هوشمندانه مایکروسافت برای پیشی گرفتن از گوگل و اپل

از رده خارج شدن ویندوز 10 اس خبری بود که همه‌ی طرفداران مایکروسافت را سردرگم کرد. اما کارشناسان زیادی معتقدند که موضوع بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌ها می‌باشد.

در ماه گذشته برد سمز، بلاگر فعال در حوزه اخبار شرکت مایکروسافت خبری را تحت عنوان از رده خارج شدن ویندوز 10 اس منتشر کرد. ویندوز 10 اس در میانه‌ی سال 2017 عرضه شده بود و این بار با از رده خارج شدن آن بحث‌های زیادی پیرامون آینده‌ی ویندوز 10 ایجاد شد. چراکه ممکن بود این کار پیامد‌های نامطلوبی برای نسخه‌ی اصلی ویندوز 10 به همراه بیاورد. اما تحلیل این خبر نیازمند نگاهی مو‌شکافانه و تخصصی می‌باشد و این رویداد از آنچه به نظر می‌رسد پیچیده‌تر است.

عرضه‌ی ویندوز 10 اس به منظور بالا بردن امنیت کاربران و افزایش طول عمر باتری‌های لپ‌تاپ‌های رایج صورت گرفت. در اصل مایکروسافت می‌خواست کاربری ساده و راحت به دنیای سیستم عامل هدیه بدهد اما مشکل اصلی این نمونه این بود که کاربران برای نصب و استفاده از هر برنامه‌ای مجبور بودند آنرا از ویندوز استور تهیه کنند و امکان نصب برنامه‌ها از طریق دانلود آنها از وب و یا از طریق دیسک‌های فشرده وجود نداشت.

هم اکنون تعویض سیستم عامل 10 اس با نسخه‌ی 10 پرو قابل انجام است و دارندگان لپ‌تاپ سرفیس مایکروسافت می‌توانند این امتیاز را تا مدتی محدود به صورت رایگان دریافت کنند. اما برای دیگر کاربران اوضاع فرق می‌کند، آنها باید برای تعویض سیستم‌عامل خود، مبلغ 49 دلار پرداخت کنند.

هدف از عرضه‌ی ویندوز 10 اس رقابت آن با محصولات مشابه و ارزان‌تر گوگل و اپل در مدارس و کلاس‌های درس بود. اما گوگل با ارائه لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت کروم‌بوک خود به همراه عمر باتری طولانی و امنیت بسیار بالا توانست در این رقابت موفق شود و محصولات مایکروسافت را کنار زده و جای خود را در کلاس‌های درس آمریکا پیدا کند.
طبق تحقیقات شرکت مایکروسافت، به نقل از پائول تروپ حدودا 60 درصد از کاربران ویندوز 10 اس تمایلی به تعویض سیستم‌عامل خود ندارد.

تروت اعلام کرده است که این محصول یعنی ویندوز 10 اس دیگر توسط کاربران معمولی قابل خریداری نخواهد بود. اما این در حالی است که سازندگان سخت‌افزار همچنان می‌توانند با دریافت لایسنس این سیستم‌عامل، آنرا به صورت پیشفرض روی محصولات خود بارگذاری کرده و به فروش برسانند. این‌جاست که از رده خارج شدن این ویندوز کمی پیچیده‌تر می‌شود.

مایکروسافت اعلام کرده بود که قابلیت حالت اس (S Mode) را برای نسخه Windows 10 businesses عرضه خواهد کرد. با این قابلیت هر کاربر می‌‌تواند با فعال کردن آن سیستم عامل خود را به ویندوز 10 اس تبدیل کند بدون آنکه سیستم عامل خود را عوض کند. اما خبر‌های جدید حاکی از آن است که مایکروسافت قصد دارد این ویژگی را برای تمام نسخه‌های ویندوز 10 ارائه کند تا تمام کاربرانی که از نسخه‌های ویندوز 10 استفاده می‌کنند بتوانند از ویندوز 10 اس نیز با همه‌ی مزیت‌ها و معایبش بهره ببرند.

همچنین در خصوص سازندگان سخت‌افزار باید گفت؛ آن‌ها حق انتخاب پیدا خواهند کرد که حالت اس را برای سیستم‌عامل دستگاه خود فعال یا غیر فعال کنند. البته غیر‌فعال کردن حالت اس برای دستگاه‌هایی که حالت اس آنها فعال شده است هزینه‌بر خواهد بود. همانطور که در حال حاضر تعویض ویندوز 10 اس به 10 پرو نیازمند پرداخت 49 دلار می‌باشد. با این اوصاف می‌توان گفت حالا دیگر ویندوز 10 اس از رده خارج شده است.

البته شرکت مایکروسافت دیدگاهی متفاوت با دیدگاه عموم مردم دارد و کارشناسان با شیوه نگرش مایکروسافت بیشتر آشنایی دارند. ردموندی‌ها بیشتر از آنکه ویندوز 10 اس را یک سیستم‌عامل مستقل بپندارند، از آن به عنوان یک عامل بازاریاب یاد می‌کنند.

در دیدگاه مایکروسافت ویندوز 10 اس اساسا وجود نداشته و در اصل همان ویندوز 10 با قابلیت اس فعال محسوب می‌شود. مایکروسافت با اعمال این ویژگی در نسخه‌های Windows 10 Home و Windows 10 Education به وعده‌های خود عمل کرده و نه تنها ویندوز 10 اس را از رده خارج نکرده است بلکه آنرا توسعه نیز داده و حالا کامپیوتر‌های بیشتری از این قابلیت بهره‌مند خواهند شد.

سخنگوی مایکروسافت در این زمینه می‌گوید:
    "ویندوز ۱۰ اس کاربری ساده و روان را به همراه مزایای دیگری نظیر امنیت و عمر باتری بیشتر در اختیار افراد گذاشته که این موارد تقاضای تعداد زیادی از کاربران است. ما هر زمان که آمادگی بیشتری داشته باشیم اطلاعات دیگری در مورد ویندوز ۱۰ اس به اشتراک خواهیم گذاشت"


تحلیلگر ارشد شرکت Moor Insights & Strategy پاتریک مورهد می گوید؛ تمرکز مایکروسافت بر ویندوز ۱۰ اس و حالت اس، نشان  می دهد که این شرکت برای حفظ کنترل بر بازار سیستم‌عامل‌ تصمیمات جدی را گرفته است و قصد دارد تمامی کاربران از طریق حالت اس به راحتی به سرویس‌های اصلی مایکروسافت دسترسی داشته باشند. همچنین هر کاربری که نیاز به انعطاف پذیری و قابلیت‌های بیشتر داشته باشد، با پرداخت مبلغی نسخه اصلی ویندوز ۱۰ را در اختیار خواهد داشت.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۲۲

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.