پربازدیدترین مطالب

سبک زندگی و سلامت

تاثیر خواب بر سلامتی روح و جسم

چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۶

تاثیر خواب بر سلامتی روح و جسم

تاثیر خواب بر سلامتی روح و جسم

خواب به عنوان نقطه ی عطفی در تندرستی بدن شناخته می شود، و باید گفت تاثیر خواب بر سلامتی افراد غیر قابل انکار است. زمانی که شما خود را با وسایل الکترونیک سرگرم می کنید، و برای رفتن به رختخواب ایده و برنامه ی مشخصی ندارید، خود را در معرض انواع بیماری ها قرار داده اید. آشنایی با بیماری هایی که در اثر بی خوابی برای روح و جسم شما به وجود می آید، می تواند هشداری باشد، برای اینکه الگوی صحیحی از خواب را برای خود در نظر بگیرید. 

تاثیر خواب بر سلامتی جسم

خواب ارتباط مستقیمی بر سلامتی انسان دارد. این حالت اسرار آمیزی که فرد در آن قرار می گیرد، و در عین خاموشی به حیات خود ادامه می دهد، اوقاتی است که بدن از تاثیر خواب بر سلامتی جسم استفاده کرده و به بازسازی خود می پردازد. هورمون های زیادی در هنگام خواب به تعادل می رسند که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم. 

خواب و تناسب اندام

هورمون لپتین هورمونی است که اشتهای کاذب را مهار می کند و زمانی که در سطح پایینی قرار داشته باشد، افراد به پرخوری روی می آورند، بی خواب موجب می شود بدن با کمبود این هورمون رو به رو شود، و شما شاهد هستید که بسیاری از افرادی که اهل شب بیداری هستند، از اضافه وزن رنج می برند. در کنار چاقی و استفاده از مواد قندی مضر، بی خوابی تولید انسولین را دچار اختلال می کند و خطر دیابت را هم به دنبال دارد.

خواب و شادابی پوست 

اگر دوست دارید پوست شفاف و باطراوت داشته باشید باید ساعت خواب خود را تنظیم کنید. خواب ناکافی موجب تولید زیاد هورمون کورتیزول می شود، و استرس بالا بر شادابی پوست اثر گذار است. در هنگام خواب آبرسانی به پوست در حالت تعادل قرار می گیرد و پوست شما رطوبت لازم را دریافت می کند. بی خوابی روند پیری پوست را سرعت می بخشد و موجب از بین رفتن استحکام پوست و در نتیجه چین و چروک و پیدا شدن گودی و سیاهی اطراف چشم می شود. 

خواب و حفظ ایمنی بدن

سیتوکین پروتئینی است که علیه عفونت ها و عوامل بیماری زا مبارزه می کند، و خواب کافی باعث تولید این پروتئین شده و بدن را در برابر انواع ویروس ها و باکتری ها مقاوم می کند. بنابراین با داشتن ساعت خواب مشخص می توان از خطر بسیاری از بیماری هایی در امان ماند. 

خواب و نشاط جنسی

افزایش میل جنسی زمانی خواهد بود که هورمون های جنسی زن و مرد در تعادل کامل باشند، خواب به افراد کمک می کند که انرژی لازم برای فعالیت جنسی را به دست بیاورند. بی خوابی و خستگی ناشی از آن افراد را نسبت به تعاملات جنسی بی میل می کند. 

خواب و آرامش قلب

افزایش هورمون کورتیزول به عنوان مسبب بیماری های قلبی عروقی شناخته می شود. زمانی که شما خواب کافی داشته باشید این هورمون در پایین ترین سطح خود قرار می گیرد و فشار و استرس از روی قلب برداشته می شود در نتیجه مشکلات قلبی عروقی کاهش پیدا می کند بنابراین با در نظر گرفتن تاثیرخواب بر سلامتی قلب بهتر است الگوی درستی از خواب را در پیش بگیرید. 

خواب و دوری از سرطان

زمانی که شما در خواب قرار دارید، بدن به حالت آنابولیک در می‌آید، در این حالت زمینه برای ترمیم سلول ها و بافت ها ایجاد می شود. خواب ناکافی موجب تقویت توده های سلولی و مزاحم را در بدن می شود، و سرطان پستان، پروستات و تیروئید می تواند در صورت بی خوابی رشد فزاینده ای داشته باشد. 

تاثیر خواب بر سلامتی روح

تاثیر خواب بر سلامتی روح، به اندازه جسم مورد توجه بوده و ذهن در حالت خواب به آرامش می رسد. تنش های روزانه، استرس ها و افکار پریشان در حالت خواب از انسان دور می شود، و به مغز فرصت استراحت و بازیابی را می دهد. 

از طرف دیگر بی خوابی می تواند افراد را به شدت تحریک‌پذیر کند، و کوچکترین ناملایمات و فشارهای بیرونی فرد را به عصبی بودن و پرخاشگری بکشاند. همچنین افرادی که از بیماری افسردگی و دوقطبی بودن رنج می برند، با نداشتن خواب کافی، علائم بیماری را در خود تشدید می کنند. 

بی خوابی می تواند تحلیل درست و قضاوت منصفانه را از شما سلب کند، و خلاقیت و کارایی را در شما از بین ببرد، خستگی مفرط برای شما فراموشی می آورد، و به مرور ذهن کارکرد مناسب خود را از دست می دهد.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۲۲

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.