پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

بیت کوین چیست؟ بیت کوین به زبان ساده

شنبه ۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۰

بیت کوین چیست؟ بیت کوین به زبان ساده

هر کشوری دارای ارزی واحد است. ارز بیشتر کشورهای اروپا یورو، کشور روسیه روبل و ایالات متحده آمریکا دلار می باشد. در مبادلات خارجی یا بانک ها از ارز مشخصی استفاده می شود، پول توسط بانک ها و موسسات در سراسر جهان انتقال داده و یا سرمایه گذاری می شود.

بیت کوین به عنوان یک شبکه و ارز پرداخت جدید شناخته می شود. این شبکه تراکنش های خود را همتا به همتا و بدون نیاز به واسطه ها انجام می دهد. یعنی انجام تراکنش ها نیازی به نهاد های متمرکز مثل بانک ها یا موسسات دیگر ندارد. غیرمتمرکز بودن، اصلی ترین تفاوت بیت کوین با ارزهای سنتی است. یک پایگاه داده غیرمتمرکز به نام بلاک چین وجود دارد که بیت کوین روی آن فعالیت می کند.

اما بلاک چین چگونه کار می کند؟ به زبان ساده، امروزه بیشتر از ۸۰ درصد کارهای روزمره ما وابسته به شرکت ها و سازمان های واسطه است. هنگامی که وارد ایمیل شخصی خود می شویم یا در بانکی حساب باز می کنیم، در واقع از سازمان های واسطه کمک گرفته ایم. شرکت ها و سازمان های واسطه همه اطلاعات ما را تحت کنترل دارند. مثلا وقتی به دوستی در اینستاگرام پیام می فرستیم، در واقع این پیام اول به پایگاه های داده اینستاگرام ارسال می شود و آن ها پیام را برای دوستمان می فرستند.

داده ها در پایگاه های داده بلاک چین بین میلیون ها کامپیوتر پخش می شوند و کسی نمی تواند این داده ها را کنترل کند و اگر کسی بخواهد بلاک چین را هک کند، بایستی حداقل ۵۱ درصد از کامپیوتر های شبکه را که با رمزنگاری پیشرفته مورد حفاظت قرار گرفته اند را هک کند که این کار تقریبا غیرممکن به نظر می رسد. به عنوان مثال اگر اجرای توییتر روی بلاک چین انجام شود، کسی جز خود شما قادر به پاک کردن توییت های خودتان نیست، حتی مدیران توییتر. بلاک چین را می توان در بسیاری از صنایع و مشاغل به کار گرفت؛ مثل پرداخت، ذخیره قراردادها، رای گیری، سیستم های اداری و ...

اگر در ایران رای گیری با فناوری بلاک چین انجام گیرد، هیچ خطا و تقلبی در رای ها اتفاق نمی افتد، زیرا رای ها فقط طی یک ساعت بعد از رای گیری بدون اینکه نیروی انسانی ای در کار باشد، شمارش خواهند شد.

به دلایل ذکر شده بیت کوین در مدت کوتاه محبوب شد و به سرعت در حال فتح قله های ارزش اقتصادی است. بیت کوین بدون اینکه به شرکت های واسطه و یا ثبت نام نیاز باشد، می تواند خیلی سریع و آسان  تراکنش ها را انجام دهد. در جهان امروز شرکت های بزرگ و فروشگاه ها در شرف پذیرش خرید با بیت کوین هستند و یا این قابلیت را امکان پذیر کرده اند.
 

  جنبه های عمومی بیت کوین  

مخترع بیت کوین چه کسی است؟
توسعه دهنده یا مخترع بیت کوین، شخصی (یا اشخاصی) ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو است. هنوز هویت این شخص یا گروه مشخص نشده و فقط چند حدس راجع به آن وجود دارد. گفته شده که در زمان عرضه بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو تقریبا ۱ میلیون کوین به خودش اختصاص داد. بنابراین اگر این موضوع واقعیت داشته باشد، ثروت او هر روز در حال افزایش است و اگر قیمت بیت کوین به همین صورت زیاد شود، او ثروتمندترین فرد جهان خواهد شد.

مالک شبکه بیت کوین چه کسی است؟
به نظر شما مالک هوا کیست؟ هیچ کس مالک شبکه بیت کوین نیست، همانگونه که هوا هیچ مالکی ندارد. کاربران در سراسر جهان به شبکه بیت کوین وصل شده و آن را باهم کنترل می کنند. امکان ایجاد تغییر در پروتکل اصلی بیت کوین وجود ندارد اما توسعه دهندگان بیت کوین در تلاشند که  آن را بهبود بخشند. انتشار بیت کوین به صورت متن باز بوده است، همه کاربران می توانند با توجه به نیاز های خود از این پروتکل برای ساختن دیگر برنامه های کاربردی بهره ببرند.

چرا بیت کوین؟
یکی ازفواید بیت کوین این است که نیاز به هیچ سرویس دهنده مرکزی شخص ثالثی برای تایید تراکنش ها ندارد. تمامی پرداخت ها به صورت همتا به همتا (P2P)، معمولا طی تقریبا 1 الی 10 ساعت انجام می گیرند.

همه تراکنش های بیت کوین دائما در یک دفترکل توزیع شده به نام «بلاک چین» ثبت می گردد. هر کاربر می تواند جزئیات تراکنش های هر کیف پول در بلاک چین را مشاهده کند. تراکنش ها مانند برگه های این دفترکل توزیع شده، در بلاک ها قرار می گیرند. تقریبا هر ۱۰ دقیقه یک بلاک جدید از تراکنش ها تولید می گردد و بلاک های پیشین به بلاک چین می پیوندند. پاداش ماینرها برای تایید هر بلاک هم اکنون ۱۲٫۵ بیت کوین است.

در پروتکل مشخص شده بیت کوین، تعداد محدود شده بیت کوین، ۲۱ میلیون است. یعنی زمانی تولید بیت کوین ها متوقف می شود که تعداد بیت کوین ها به ۲۱ میلیون واحد برسد، و پس از آن بیت کوین ها به گردش می افتند. محدود بودن تعداد بیت کوین ها یعنی تعداد آن ها مشخص است و بعد از آن کسی نمی تواند بیت کوینی چاپ کند. بنابراین بیت کوین ارزی ضد تورمی است. دولت زمانی که در ارزهای سنتی به مشکل بخورد، تعداد زیادی اسکانس چاپ خواهد کرد و این کار از دلایل اصلی تورم به شمار می رود. از دلایل رشد بیت کوین هم می توان به کمیاب بودن آن اشاره کرد.

تعداد زیادی از پژوهشگران اقتصادی، از بیت کوین به عنوان بنیان گذار آزادی در همه زمینه ها یاد می کنند. آن ها عقیده دارند هنگامی که پول خصوصی شود و شبکه پولی بدون خطا در اختیار مردم قرار گیرد، دیگر مراحل آزادی هم خود به خود حل می شوند.

بیت کوین چگونه کار می کند؟
انتقال وجوه با پول سنتی از حسابی به حساب دیگر به بعضی از سازمان های واسطه نیاز دارد. اما کار بیت کوین کاملا متفاوت و بدون واسطه است. در پروتکل بیت کوین، اعتماد از سازمان ها و انسان ها به کامپیوترها انتقال یافته است. احتمال اشتباه توسط انسان ها و سازمان های واسطه خواسته یا ناخواسته وجود دارد، اما کامپیوترها اشتباهات انسانی و احساسات ندارند.

به طور کلی تمام تراکنش های دیجیتالی (متمرکز یا غیرمتمرکز)، برای اینکه انجام شوند به تایید نیاز دارند. زمانی که میخواهید پولی از طریق بانک ارسال کنید، در واقع یک پروسه طی می شود به اینصورت که سیستم در مرحله اول موجودی حساب بانکی شما را بررسی می کند و اگر با مبلغ تراکنش مقارن بود، در مرحله بعد، از موجودی حسابتان کم کرده و به حساب دیگر اضافه می کند.

اما همانطور که گفته شد، بیت کوین به صورت غیرمتمرکز فعالیت می کند و واسطه هایی از قبیل بانک در این شبکه حذف شده اند. بنابراین کامپیوترها در سراسر شبکه مسئولیت تایید تراکنش ها را بر عهده دارند. بیت کوین ها در فضایی به اسم wallet یا کیف پول جمع آوری می شوند. کیف پول به حساب بانکی شبیه است اما تحت کنترل هیچ واسطه ای نیست و به خودتان تعلق دارد.

تصور کنید با بیت کوین قصد دارید پولی را منتقل کنید. کافیست آدرس کیف پول شخص دیگر را دریافت کنید و تراکنش را انجام دهید. مقدار بیت کوین از آن تراکنش به شبکه وارد می شود اما در این مرحله سیستم های کامپیوتری، محاسبات تراکنش را انجام می دهند و دیگر کاری توسط بانک ها یا شرکت های واسطه انجام نمی شود.

در پروتکل بیت کوین، از سراسر جهان اشخاص متفاوت کامپیوترهای قدرتمندی در اختیار شبکه قرار می دهند. اما این کار تنها برای کمک به شبکه بیت کوین توسط این اشخاص انجام نمی شود بلکه از کسانی که کامیپوترهایشان را در اختیار شبکه قرار می دهند به عنوان ماینر یا استخراج کننده یاد می شود. بیت کوین های جدیدی به ازای محاسبات و تایید تراکنش ها تولید می شوند که متعلق به ماینرهای شبکه خواهند بود یا به بیان دیگر استخراج بیت کوین توسط ماینرها انجام می شود.

راه های تهیه بیت کوین
به طور کلی راه های بدست آوردن بیت کوین به شرح زیر است:
- به کار بردن روش پرداخت بیت کوین و فروش کالا و خدمات به اشخاص دیگر
- دریافت بیت کوین به عنوان دستمزد
- خرید از صرافی ها و مبادله گرهای آنلاین
- مبادله به صورت مستقیم
- استخراج بیت کوین

منتقدان بیت کوین
بیت کوین منتقدان سرسختی هم دارد. بیشتر آن ها عقیده دارند که بیت کوین حباب اقتصادی بزرگی است که به زودی نابود می شود، اما این فرضیه بارها به صورت منطقی رد شد.

ولی منتقدان دیگر، دلایل منطقی تری برای مخالفت با بیت کوین ارائه کردند. سه مورد از این دلایل را بررسی می کنیم :

- ناپایداری:
منتقدان می گویند تصور کنید فردی دارای یک فروشگاه اینترنتی است و روش پرداخت بیت کوین را به فروشگاهش اضافه می کند. بیت کوین بدست آمده توسط او، طی یک روز معادل 100 دلار است. در صورتی که آن روز بیت کوین ۲۰ درصد افت پیدا کند، آن شخص ضرر خواهد کرد و آیا باید منتظر بماند تا بیت کوین دوباره رشد داشته باشد؟

یکی از دلایل اصلی ناپایداری و نوسانات این است که بیت کوین در ابتدای راه می باشد. اکثرا از بیت کوین به عنوان سرمایه گذاری استفاده می کنند تا به کار بردن در خرید و فروش. درحالیکه اکثر نوسانات بیت کوین مثبت بوده است، اما برای جلوگیری از نوسانات منفی و پایداری بیشتر، بیت کوین به مدت‌زمان بیشتری برای پذیرش به عنوان ارز نیاز دارد.

- انرژی و آلودگی:
این نقد کاملا وارد است. برای استخراج بیت کوین برق زیادی مصرف می شود و با توجه به این مشکل، آلودگی های زیست محیطی برای تولید برق به ویژه در کشورها در حال توسعه بیشتر خواهد شد. این موضوع کاملا درست است اما همانگونه که خودروها در آغاز راه آلودگی زیادی داشتند، بیت کوین هم با پیشرفت و تکامل بیشتر این مشکل را شکست خواهد داد.

- فرارمالیاتی و جرم:
فراهم نمودن امکان فرار مالیاتی یکی از شایعاتی که درباره بیت کوین مطرح شده است. مقدار موجودی بیت کوین در هر کیف پول قابل مشاهده است یعنی تراکنش های بیت کوین کاملا ناشناس نیست و تراکنش های هر کیف پول را می توان مورد بررسی قرار داد. به همین دلیل سایت های صرافی داخلی و همچنین صرافی های خارجی (برای مبالغ بالا) به تایید هویت با مدارک شناسایی نیاز دارند که در صورت الزام مشخص شود که چه مقدار بیت کوین به کیف پول شخص انتقال یافته است.

در زمینه جرم هم از بیت کوین استفاده می شود اما به علت اینکه تراکنش های بیت کوین کاملا ناشناس نیستند، تاکنون باندهای جرم با استفاده بیت کوین، موفق نشده اند به حیات خود ادامه دهند. همانگونه که ممکن است چاقو برای قتل به کار رود، بیت کوین یا هر پول سنتی دیگری را نیز می توان برای جرم به کار برد، به این دلیل بیت کوین راه درستی برای جرم یا فرارمالیاتی نیست و قطعا قوانین جدید، این کار را برای مجرمان سخت تر خواهد کرد.

علت اینکه مردم به بیت کوین اعتماد می کنند، چیست؟
در واقع دلیل اعتماد مردم به بیت کوین این است که نیازی به اعتماد سازی وجود ندارد. بیت کوین کاملاً متن باز و توزیع شده می باشد. بنابراین همه می توانند هر زمانی که بخواهند به تمامی کد منبع آن، دسترسی داشته باشند. پس هر توسعه دهنده ای در هر جای جهان می تواند به طور دقیق روش کار بیت کوین را مطالعه کند. هیچ تراکنشی به واسطه شخص ثالث نیاز ندارد و به صورت همتا به همتا انجام می شود. مردم می توانند اطمینان داشته باشند که یک تراکنش به صورت درست انجام می شود چون هر کس یک نسخه از بلاک چین بیت کوین را دارد که دستکاری نمی شود.

آیا بیت کوین ناشناس است؟
طراحی بیت کوین به گونه ای است که امکان ارسال و یا دریافت پرداخت ها را در سطح حریم خصوصی قابل قبولی برای کاربران فراهم می کند. اما بیت کوین واقعا ناشناس نیست. همه می توانند تراکنش های کیف پول ها در بلاک چین بیت کوین را مشاهده و رهگیری کنند ولی اسم یا ایمیل مالک کیف پول، از این طریق قابل رهگیری نیست.

با توجه به ضرورت قانون برای بیت کوین این ویژگی مقید می تواند از وقوع جرم های احتمالی جلوگیری کند.

پرداخت با بیت کوین چگونه است؟
پرداخت با بیت کوین بسیار راحت است و هر روز راحت تر می شود. شما می توانید عملیات ارسال یا دریافت را با استفاده از چند دکمه ساده در کیف پول خود انجام دهید. اگر کیف پول را روی موبایل خود داشته باشید، می توانید کد QR را اسکن کنید و پرداخت را به سرعت انجام دهید.

اگر دارنده بیت کوین، کوین هایش را از دست بدهد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
تراکنش های بیت کوین قابل برگشت نیستند، به همین دلیل اگر سارقی بیت کوین های شما را به سرقت ببرد و اسناد لازم از سارق را نداشته باشید، بیت کوین ها دیگر قابل برگشت نیستند. توصیه می شود امنیت کیف پولتان را تا می توانید بالا ببرید زیرا سرقت بیت کوین تنها از طریق دسترسی به کیف پول قربانی انجام می گیرد. در صورتی که کیف پولتان گم شود یا بک آپی از آن نداشته باشید یا به هر روشی کاملا از دسترستان خارج شود، بیت کوین ها در شبکه می مانند، ولی برای همیشه از گردش خارج خواهند شد.

آیا بیت کوین می تواند به یک شبکه پرداخت اصلی تبدیل شود؟
بیت کوین دارای شبکه توزیع شده ای است که در آن می تواند تعداد زیادی از تراکنش ها را طی چند ثانیه پردازش کند اما هنوز آمادگی کافی برای رسیدن به سرعت و ظرفیت تراکنش های کارت های اعتباری، مثل ویزا کارت را ندارد. بیت کوین پدیده جدیدی است که روز به روز گسترده تر می شود. تبدیل شدن به ارز و شبکه پرداخت اصلی در جهان، برای پذیرش در صنایع مختلف نیازمند زمان است. اگر ویژگی های منحصر به فرد بیت کوین را در نظر بگیریم، این امر غیر ممکن به نظر نخواهد رسید.
 

  جنبه های حقوقی بیت کوین  

آیا بیت‌کوین قانونی است؟
با وجود سکوت اکثر دولت ها درباره بیت کوین، به صورت یک عرف بیت کوین غیرقانونی نمی باشد. برخی از دستگاه های قضایی از قبیل چین و روسیه، ارزهای دیجیتالی را غیرقانونی می دانند اما از نظر اجرایی نتوانستند از این جریان جلوگیری کنند. البته به علت ویژگی های خاص بیت کوین، این احتمال وجود دارد که در آینده قوانینی برای این جریان وضع شود.

بیت کوین در ایران به طور رسمی قانونی یا غیرقانونی اعلام نشد اما چندی پیش بانک مرکزی بعضی از شرایط آن را اعلام کرده است. خرید و فروش بیت کوین در بعضی از صرافی های آنلاین ایرانی آزادانه انجام می شود.

بیت‌کوین در ایران قانونی است؟
نمی توانیم بگوییم که آیا بیت کوین در ایران قانونی است یا خیر. در حقیقت قانونی در مورد بیت کوین در ایران وجود ندارد. تقریبا می توان گفت بیت کوین مانند وی پی ان می باشد. نه مشخص است که قانونی است و نه غیرقانونی. در واقع به دلیل اینکه بیت کوین به کشور و جغرافیای خاصی محدود نیست، در ایران قانونی است اما مسئولین درمورد قانونی یا غیرقانونی بودن آن نظرشان را اعلام نکرده اند.

اما مواردی وجود دارند که اندکی استفاده از بیت کوین را در چارچوب قانون شفاف می سازد.

سعید مهدیون معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی خبر داد که یک پنجم سناریوی مواجهه با بیت کوین و پول‌های مجازی در مرکز ملی فضای مجازی، نهایی شده است و گفت:

هدف کلی این سناریو، برخورد قانونی با این جریان برای استفاده از مزایای آن در کشور می باشد.» وی آخرین وضعیت سیاست‌گذاری برای بیت کوین (پول مجازی) در کشور را تشریح کرد و اینگونه ادامه داد: «۵ سناریو در جلسات کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت و اعضای آن نظر مساعدتری نسبت به یک یا دو سناریو داشتند.


مهدیون ادامه داد:

یک سناریو در کمیسیون عالی تنظیم مقررات تصویب و کار روی این سناریو آغاز گشته است و به موازات آن کمیسیون عالی امنیت مرکز ملی فضای مجازی هم بررسی ابعاد امنیتی این موضوع را شروع کرد.


معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی گفت:

در کمیسیون عالی امنیت ابعاد امنیتی پول‌های الکترونیکی و در کمیسیون عالی تنظیم مقررات ابعاد اقتصادی این موضوع بررسی خواهد شد و قرار بر این است که نتیجه مطالعات هر دو کمیسیون در یک جلسه مشترک یکپارچه شود.


وی افزود:

با در نظر گرفتن افت و خیزهایی که یک سال گذشته با ورود پول‌های دیگر به جمع پول‌های الکترونیکی همراه بود، سناریوی اولیه تغییر کرد و کامل شد. مطالعات اقتصادی کمیسیون عالی تنظیم مقررات تقریباً نهایی شده است و پس از اینکه نتیجه مطالعات کمیسیون عالی امنیت آماده و مطالعات دو کمیسیون یکپارچه شد، احتمالاً زمانی که برای تهیه پیشنهاد کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی لازم است، دو تا سه ماه می باشد و طبق پیش‌بینی های انجام شده، پیشنهاد نهایی حدود سه تا چهار ماه آینده به شورای عالی فضای مجازی فرستاده خواهد شد.


وی تأکید کرد:‌

قانونگذاری برای بیت‌کوین و پول‌های الکترونیکی، نیازمند آن است که در شورای عالی فضای مجازی تصویب شود. چون کمیسیون‌های عالی مرکز ملی فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای عالی فضای مجازی دستورالعمل‌ها را تصویب می‌کنند که از آنجایی که در این حوزه تا کنون قوانینی وجود نداشته است، وضع قوانین ابتدایی باید توسط شورا انجام گیرد.


پاسخ مهدیون به اینکه هم اکنون بعضی صرافی‌ها بیت کوین را به پول فیزیکی تبدیل می کنند، این اقدام قانونی یا غیرقانونی است،‌ این بود که:

وقتی قانون ساکت است با توجه به برداشت اشخاص ۲ تعبیر وجود دارد که بلامانع بودن موضوع می تواند یک برداشت از سکوت قانون باشد.


بیت کوین یکی از انواع پول‌های دیجیتالی است که سریع در فضای مجازی همه گیر شده‌اند و هیچ ارگان یا نهاد دولتی آن را اداره نمی‌کند. بیت‌کوین به کاربران این قابلیت را می دهد که بدون هیچ واسطه‌ای پول را غیر قابل برگشت منتقل کنند.

از خصوصیات این پول می توان به تراکنش سریع و بدون واسطه، پرداخت جهانی، کارمزد بسیار پایین و بی‌تاثیر تحریم بر بازکردن حساب بیت کوین، اشاره کرد. همچنین بیت‌کوین از راه‌هایی از جمله exchange (خرید بیت کوین از صرافی‌ها با سایر ارزها) و درآمد قطره‌ای در ازای مشاهده تبلیغات بدست می آید.

وب سایت‌هایی هم وجود دارند که به اعضایشان به رایگان بیت‌کوین می‌دهند. عملکرد این وب سایت‌ها معمولا برحسب بخت آزمایی می باشد.  سپس بیت‌کوین می‌تواند با تبدیل به دیگر ارزها یا خرید از درگاه بیت کوین فروشگاه‌ها وارد فضای فیزیکی شود.

آیا بیت کوین می تواند تابع قوانین و مقررات باشد؟
در دهه ۹۰ میلادی وقتی اینترنت برای اولین بار به کار گرفته شد، شاید کسی تصور نمی کرد که سایت هایی از قبیل فیسبوک، گوگل، اوبر و … روی اینترنت به وجود بیایند. بلاک چین هم کاملا شبیه به اینترنت دهه ۹۰، پدیده ای نوپا است و می توان آن را برای محقق کردن میلیون ها ایده به کار گرفت.

استفاده از این پتانسیل باعث ضروری شدن وجود قانون برای فناوری های مبتنی بر بلاک چین می شود. باید جهانی مبتنی بر بلاک چین ساخته شود که جز کلاهبرداران و افراد مجرم، برای همه سودمند باشد.

کلاهبردان حرفه ای همیشه تلاش می کنند تا از آخرین تکنولوژی برای ارتکاب جرم استفاده کنند. اما همیشه سازمان های اجرای قانون نیز در تلاشند که برای جلوگیری از جرائم به روز و با فناوری های جدید سازگار باشند. فناوری های مورد نظر توسط تغییرات و تصویب قوانین جدید به چالش کشیده می شوند. بلاک چین هم از این قاعده پیروی می کند.

عده ای می گویند بیت کوین برای کارهای مجرمانه استفاده میشود، درست است؟
همانگونه که در بالا گفته شد، بیت کوین نوعی پول است که مانند سایر کالاها، می تواند موجب خیر یا شر شود. جرم و پولوشیی در پول نقد، کارت های اعتباری و سیستم های بانکی امروزه بیشتر از بیت کوین است. بیت کوین توانسته به طور چشمگیر نوآوری هایی در سیستم های پرداخت به وجود آورد که این خودش انقلابی بزرگ به شمار می رود که به تکامل بیشتر نیاز دارد.

طراحی بیت کوین طوری است تا در ایمنی بیشتر پولسازی یک قدم فراتر باشد و هم در مقابل بسیاری از اشکال جرایم مالی حفاظت قابل توجهی به عمل آورد. مثلاً جعل بیت کوین ها، کاملاً غیرممکن می باشد. هر کاربر بر پرداخت هایش کاملا کنترل دارد و دریافت مبالغ تایید نشده مثل آنچه که در کارت های اعتباری کلاهبرداری می شود، ممکن نخواهد بود. تراکنش های بیت کوینی قابل برگشت نیست و در مقایسه با پرداخت های برگشتی جعلی بسیار ایمن هستند. بیت کوین با به کار بردن مکانیسم های مفید و قدرتمند مثل پشتیبان گیری یا بک آپ، امضای چندگانه و رمزنگاری، در مقابل سرقت و گم شدن بسیار ایمن شده است.

آیا بیت کوین باعث فرار مالیاتی می شود؟
همانگونه که در قیمت منتقدین بیت کوین اشاره کردیم، باید توجه کنیم فردی که تراکنش ها را انجام می دهد، نمی تواند تا همیشه آن را در کیف پولش نگه دارد و باید آن را برای کاری استفاده کند و  یا در یک صرافی بیت کوین هایش را بخرد یا بفروشد. فرار مالیاتی با بیت کوین، با تنظیم قوانین احتمالی جدید بسیار سخت خواهد بود. برای فرار مالیاتی روش های زیادی وجود دارد و مطمئن باشید که بهترین راه برای این کار، بیت کوین نیست.

بیت کوین از مصرف کننده حمایت می کند؟
بیت کوین مردم را آزاد می گذارد تا با توجه به موقعیت خود، تراکنش انجام دهند. کاربران می توانند پرداختها را مانند پول نقد ارسال و یا دریافت کند اما در عین حال می توانند در معامله های پیچیده تری هم شرکت کنند. چند امضایی این قابلیت را فراهم می کند که فقط اگر تعداد مشخصی از اعضای یک گروه تعریف شده، با امضا کردن آن تراکنش موافق باشند، شبکه این تراکنش را بپذیرد. این موضوع موجب نوآوری در گسترش سرویس های میانجی حل اختلاف در آینده خواهند شد. این سرویس ها می توانند با وجود عدم توافق میان طرفین، بدون کنترل بر پول آن ها، برای تایید یا رد تراکنش در نقش طرف سوم وارد عمل شوند. برخلاف پول نقد و یا سایر راه های پرداخت، بیت کوین همواره مدرکی عمومی از انجام تراکنش به جای میگذارد که به طور بالقوه می تواند به عنوان سندی بر علیه کسب و کارهای کلاهبرداری استفاده شود.

قابل توجه است که سوداگران که به کارمندان خود حقوق می پردازند و همیشه به وجهه عمومی خود برای بقای کسب و کار وابسته اند، در زمان معامله با مصرف کنندگان جدید، به اطلاعات سطح دسترسی یکسانی ندارند. بیت کوین علاوه بر فرد، از کسب و کارها هم در مقابل پرداخت های برگشتی جعلی محافظت می کند و همچنین این قابلیت را به مصرف کننده می دهد که در صورتی که نخواهد به سوداگر خاصی اعتماد کند، حفاظت بیشتری بخواهد.
 

  جنبه های اقتصادی بیت کوین  

بیت کوین ها چگونه تولید می شوند؟
روش نگهداری بیت کوین از شبکه، Proof of Work یا پاداش کار نامیده می شود. در طول این کار، هرکاربر با محاسبه و تایید تراکنش های شبکه، پاداش می گیرند. در شبکه بیت کوین، هر کاربر با قرار دادن کامپیوترش در اختیار شبکه، محاسبات ریاضی برای تراکنش ها و ثبت آن ها در بلاک چین انجام می شود.

بلاک به تراکنش های ارزهای دیجیتالی گفته می شود که در بسته های داده جمع می شوند. برای درستی انجام عمل تراکنش، پردازش به موقع این بلاک ها ضروری است و کامپیوتر ها این وظیفه را بر عهده می گیرند زیرا هیچ نهاد مرکزی وجود ندارد که بتواند تمام  فرآیند پردازش را به درستی انجام دهد. این کار استخراج نام دارد. ماینرها برای کمک به پردازش و محاسبات شبکه، کامیپوتر های خود را در اختیار شبکه قرار می دهند و زمانی که یک بلاک داده به درستی ماین شد و معیارهای الگوریتم و ریاضی معین شد، ماینرها از بیت کوین ها پاداش و درصدی از کارمزد تراکنش بلاک پردازش شده را دریافت می کنند.

طراحی پروتکل بیت کوین طوری است که با نرخ ثابت بیت کوین های جدید تولید می کند. بنابراین استخراج بیت کوین کسب و کاری رقابتی است. با پیوستن استخراج کنندگان بیشتر به شبکه، سودآوری به مراتب دشوارتر خواهد شد و استخراج کنندگان برای کاهش هزینه های استخراج، باید به دنبال بازده باشند. هیچ مرجع مرکزی یا گسترش دهنده ای، نمی تواند برای افزایش سود سیستم را کنترل یا دستکاری کند. هر نُد بیت کوین در جهان، اگر با مقرراتی که انتظار میرود سیستم از آن پیروی کند تطابق نداشته باشد، حذف می کند.

بیت کوین ها با نرخی کاهنده و قابل پیش بینی، تولید می شوند. سالیانه تعداد بیت کوین های جدید تولید شده، به شکل اتوماتیک در طی زمان نصف می شود تا مجموع موجودی بیت کوین ها به ۲۱ میلیون برسد. پس از آن، دیگر بیت کوینی صادر نمی شود. در این لحظه، احتمالاً به طور اختصاصی مقدار کمی کارمزد تراکنش به استخراج کنندگان بیت کوین پرداخت می شود.

دلیل ارزش بیت کوین ها چیست؟
در کل چیزی که کمیاب و کاربردی باشد، باارزش خواهد شد. بیت کوین خصوصیات و کاربردهای فوق العاده ای دارد و دلیل ارزش آن عرضه محدود و کمیاب بودن آن است. از این نظر طلا هم تقریبا شبیه به بیت کوین است. طلا نیز مثل بیت کوین کاربردی است و همینطور منابع طلا مثل بیت کوین، محدود می باشد و استخراج هر دو به انرژی نیاز دارد. طلا به انرژی مکانیکی و بیت کوین به الکتریسیته نیاز دارد. به این ترتیب بیت کوین باارزش است.

علت تغییر قیمت بیت کوین چیست؟
قیمت بیت کوین مثل هر کالا یا سایر پول ها با تقاضا بالا و پایین می رود. افزایش تقاضای بیت کوین، افزایش قیمت آن را به دنبال دارد و با کاهش تقاضا، از قیمت آن کاسته می شود. تعداد محدود بیت کوین ها ۲۱ میلیون واحد است به همین علت کمیابی آن نقش به‌ سزایی در افزایش تقاضا دارد.

آیا بیت کوین یک حباب است؟
بیت کوین به دلیل زیر نمی تواند حباب باشد :
 
- هر روز پذیرش آن به عنوان پول رایج بیشتر می شود.
ماهیت غیرمتمرکز و ارتباط آن با دارک وب از بزرگترین چالش های بیت کوین برای قانون گذاران و موسسات تنظیم مقررات مالی است. با این وجود، پذیرش رسمی بیت کوین کم کم در حال افزایش است و مردم هر روز آگاه تر از گذشته می شوند.

ژاپن در آوریل ۲۰۱۷ به طور رسمی اعلام کرده است، برای پذیرفتن بیت کوین به عنوان نحوه پرداخت قانونی مقرراتی را تصویب می کند که بلافاصله باعث افزایش قیمت بیت کوین شد و مورد توجه بازرگانان ژاپنی قرار گرفت.

شهروندان فیلیپین به طور چشمگیری برای انجام پرداخت های خود از بیت کوین استفاده می کنند. به همین علت در فوریه سال ۲۰۱۷ بانک مرکزی این کشور اعلام کرده بود برای اینکه این ارز دیجیتال بتواند به عنوان یک سیستم انتقال رسمی فعالیت و در راستای قانون حرکت کند، قوانینی وضع خواهد کرد.

کشورهایی از قبیل استرالیا و روسیه اخیرا اظهار کرده اند که می توانند بیت کوین را وسیله ای برای مبادله در این کشورها تبدیل کنند. با در نظر گرفتن تقاضای رو به رشد بیت کوین برای سرمایه گذاری و همچنین یک سیستم پرداخت آنلاین، احتمالا روند پذیرش به سرعت ادامه می یابد.

- افزایش پذیرش بازرگانان
در سال های ابتدایی معرفی بیت کوین، پذیرفتن آن برای خرید و فروش دارای تعداد محدوی مدیر فروشگاه شجاع بود که علت انجام این کار، بیشتر علاقه شخصی به بیت کوین بود. این روزها این موضوع به طور چشمگیری دچار تحول شده است. تعداد شرکت بزرگ پیشگام در فناوری و تجارت الکترونیک بیت کوین را به عنوان یک راه پرداخت پذیرفته اند. مایکروسافت، Rakuten و Overstock شرکت های بزرگی هستند که بیت کوین را به عنوان روش پرداخت پذیرفته اند یا به زودی آن را اجرا خواهند کرد.

با افزایش قیمت بیت کوین، پوشش رسانه ها بیشتر خواهد شد. به این ترتیب با وجود رشد احتمالی بیت کوین، نمی توان از پذیرفتن آن اجتناب کرد.

یکی از علل مهمی که در گذشته بیت کوین به عنوان روش پرداخت پذیرفته نمی شد، این بود که بازرگانان از نوسانات منفی بیت کوین می ترسیدند. چون در صورتی که قیمت بیت کوین (هر چند کوتاه مدت) کاهش می یافت، آن ها نمی توانستند برای رشد قیمت بیت کوین صبر کنند. اما سرویس های بیمه پرداخت بیت کوین این مشکل را کاملا حل کردند.

چند مزیت پذیرش بیت کوین برای بازرگانان: کمتر بودن هزینه های پرداختی، غیرممکن بودن کلاهبرداری های بانکی، امکان خرید از سراسر جهان. به اندازه ای که پذیرش تجاری بیشتر شود، تقاضا هم افزایش خواهد یافت و این موضوع سبب افزایش رشد بیت کوین خواهد شد. چیزی که کمیاب و کاربردی باشد هیچ وقت نمی تواند حبابی باشد.

- بیت کوین به عنوان یک ذخیره کننده ارزش در اقتصادهای ضعیف
یکی دیگر از دلایلی که حباب بودن بیت کوین را نقض می کند، تقاضای بیشتر آن در کشورهایی با اقتصاد ضعیف است. مثلا کشورهایی نظیر ونزوئلا، بولیوی و زیمباوه بیت کوین را به عنوان یک ذخیره کننده ارزش و پولی جایگزین می دانند. آن دسته از افرادی که به علت تورم نگران ارزش پولشان هستند، بیت کوین و یا سایر ارزهای دیجیتال را انتخاب می کنند.
 
- بیت کوین تازه وارد جریان اصلی شده است
عملا در سال 2017 بود که بیت کوین وارد جریان اصلی شد. پنج سال قبل اگر از یک رهگذر می پرسیدید بیت کوین چیست، احتمالا هیچ چیزی نمی دانست؛ روز به روز اما بر آگاهی و اطلاعات مردم نسبت به بیت کوین افزوده می شود. پتانسیل خرید بیت کوین به علت نوپا بودن کماکان بسیار بالاست.

- منابع محدود بیت کوین
یکی دیگر از دلایل مهم ارزشمندی بیت کوین، تقاضای روز افزون و محدود بودن آن است. همانطور که گفته شد، بیت کوین تنها تا 21 میلیون واحد وجود دارد. به علاوه، تدریجا بر درجه سختی استخراج نیز افزوده می شود تا بیت کوین بتواند به اندازه کافی رشد کند.

احتمالا تا سالیان آینده کماکان در رابطه با اینکه آیا بیت کوین یک حباب است یا خیر بحث خواهد شد. اما نکته مهم اینجاست که بیت کوین باشد یا نباشد، حریم خصوصی و غیرمتمرکز شدن در جهان اجتناب ناپذیر است و نمی توان در مقابل این مساله ایستادگی کرد.

بیت کوین ترفند پانزی است؟
یکی از مضحک ترین و مسخره ترین دروغ ها در رابطه با بیت کوین همین است؛ زیرا که بیت کوین یک شبکه همتا به همتا و متن باز است و هیچ نهاد مرکزی برای هدایت این پروژه وجود ندارد، در حالیکه در ترفند پانزی، شرکت های کلاهبردار توسط مدیران کنترل می شود.

آیا بیت کوین به پیشگامان خود بهره ناعادلانه ای نمی دهد؟
برخی از پیشگامان تعداد زیادی بیت کوین داشتند چون خطر کرده و زمان و منابع را در یک تکنولوژی محقق نشده ای که دیگران از آن کمتر استفاده می کردند و برقرای امنیت آن دشوار تر بود، سرمایه گذاری کرده بودند. درصد زیادی از پیشگامان، بخش اعظمی از بیت کوین هایشان را تنها کمی قبل از ارزشمند شدن آن، خرج کرده و یا فروخته بودند و فقط مقدار اندکی از آن را قبل از اینکه بتوانند سود خوبی ببرند، خریده بودند.

تضمین خاصی برای افزایش یا کاهش بهای بیت کوین وجود ندارد. درست مانند سرمایه گذاری در یک کسب و کار نوپا که هم می تواند به واسطه مفید و مردم پسند بودنش با افزایش ارزش مواجه شود و هم اینکه هرگز پیشرفتی رخ ندهد. بیت کوین در دوران نوزادی خود به سر می برد و با دیدی بسیار بلندمدت طراحی شده است. به سختی می توان تصور کرد که چگونه می توانست نسبت به پیشگامان خود کمتر جانبداری کند. کاربران امروز آن احتمالا فردا پیشگامان اولیه بیت کوین محسوب شوند؛ شاید هم چنین نشود.

آیا بیت کوین ها می توانند به واحدهای کوچکتری تبدیل شوند؟
بیت کوین ها با واحد های کوچکتر از یک بیت کوین، نظیر بیت یا ساتوشی نیز شمارش می شوند. یک بیت کوین 1.000.000 بیت است. در آینده با کوچکتر شدن اندازه تراکنش ها، اگر احساس نیاز شود، حتی تا 8 رقم اعشار و یا واحدهای کوچکتر نیز می توان بیت کوین ها را تقسیم کرد.

آیا بیت کوین در مارپیچ تورم زدایی سقوط نخواهد کرد؟
بنابر نظریه مارپیچ تورم زدایی، انتظار سقوط قیمت ها باعث می شود تا مردم برای بهره بردن از قیمت های پایینتر، خریدشان را به تعویق بیاندازند. کاهش تقاضا می تواند سوداگران را به سمت کاهش قیمت به منظور تحریک تقاضا سوق دهد و همین امر مشکل را بدتر کرده و منجر به رکود اقتصادی می شود.

البته این نظریه بین بانکداران مرکزی به عنوان راهی مردم پسند برای توجیه تورم شناخته می شود اما ظاهرا همیشه درست نیست و اقتصاددانان در مورد آن بحث های زیادی دارند. یکی از بازارهایی که قیمت هایش دائما در حال کاهش است اما دچار رکود نمی شود، لوازم الکترونیکی مصرفی است. به همین مدل، ارزش بیت کوین ها روز به روز افزایش یافته و اندازه اقتصاد بیت کوینی هم پا به پای آن در حال رشد است. بیت کوین یک مثال نقض برای این نظریه است زیرا که هم ارزش ارز و هم اندازه اقتصاد آن در سال 2009، از صفر شروع شد.

بیت کوین اما برای یک ارز ضدتورمی طراحی نشده است. تعبیر دقیق تر این است که بیت کوین در سال های ابتدایی به عنوان یک ارز تورمی مطرح می شد و سپس به مرور پایدار می شود. فقط هنگامی که مقدار بیت کوین های در گردش کاهش می یابد که دارندگان آن کیف پول خود را از روی بی دقتی گم کرده و بک آپ هم تهیه نکرده باشند. در صورت ثابت بودن زیرساخت های پولی و پایداری اقتصاد، ارزش ارز باید همواره یکسان بماند.

آیا نوسانات، مشکلی برای بیت کوین ایجاد نمی کنند؟
خوشبختانه مزایای اصلی بیت کوین به عنوان یک سیستم پرداخت وجه که پولی را از نقطه الف به نقطه ب می رساند تحت الشعاع نوسانات آن قرار نمی گیرد. کسب و کارها می تواند پرداخت های بیت کوینی را فورا به ارز دلخواهشان تبدیل کرده و از مشکلات احتمالی نوسان قیمت فاصله بگیرند. بسیاری از کاربران، بیت کوین را به خاطر امکانات و ویژگی های بی نظیر و مفید آن انتخاب کرده اند. چنین راهکارها و مشوق هایی، امکان رشد و بلوغ بیت کوین و توسعه آن تا زمانی که نوسانات قیمت در آن محدود شود، وجود دارد.

سرویس های بیمه بیت کوین نیز می توند مورد استفاده این کسب و کارها قرار گیرد؛ به این صورت که کسب و کارهایی که بیت کوین را می پذیرند در برابر نوسانات منفی بیمه شده و البته از نوسانات مثبت سود کمتری می برند.

چه اتفاقی میافتد اگر کسی همه بیت کوین های موجود را یکجا بخرد؟
تنها قسمتی از بیت کوین هایی که تاکنون صادر شده، در بازار مبادلات برای فروش عرضه شده و به راحتی نمی توان صاحب کیف پول را پیدا کرد، خصوصا هنگامی که کیف پول های سخت افزاری یا کاغذی به وفور یافت می شود. بازار های بیت کوین بر اساس عرضه و تقاضا، افزایش یا کاهش می یابند و کاملا رقابتی هستند.

علاوه بر این، تا چندین دهه بعد نیز بیت کوین های جدید کماکان صادر خواهند شد. پس حتی بیشتر خریداران مصمم هم نمیتوانند تمام بیت کوین های موجود را یکجا خریداری کنند. این مساله به این معنی نیست که بازار ها در برابر دستکاری قیمت آسیب پذیر نیستند، بلکه مفهوم دقیقتر آن این است که هنوز آن مقدار پول زیاد در بازار موجود نیست که بتوان با وسیله آن قیمت ها را بالا و پایین برد و بنابراین بیت کوین تا کنون یک دارایی نوسان دار باقی مانده است.

اگر کسی ارز دیجیتال بهتری ساخت چه؟
این اتفاق ممکن است. بیت کوین تا به امروز با اختلاف به عنوان مردم پسندترین ارز مجازی غیر متمرکز شناخته می شود، اما در عین حال تضمینی برای حفظ این موقعیت در آینده وجود ندارد. در حال حاضر ارزهای دیگری وجود دارند که از بیت کوین الهام گرفته اند ولی احتمالا می توانیم تصور کنیم که یک ارز جدید بایستی بسیار بهبود پیدا کند تا به لحاظ داشتن بازارهای باثبات، از بیت کوین جلو بزند حتی اگر این مساله غیرقابل پیش بینی باقی بماند. تا هنگامی که قسمت های اساسی پروتکل تغییر نکند، بیت کوین می تواند اصلاحات و بهبودهای یک ارز رقابتی را داشته باشد.
 

  تراکنش های بیت کوین چگونه کار میکنند؟  

علت تاخیر ۱۰ دقیقه ای تراکنش های بیت کوین چیست؟
ارسال تراکنش به شبکه، تقریبا در لحظه انجام می گیرد اما به طور متوسط یک تاخیر 10 دقیقه ای نیاز است تا شبکه با ضمیمه کردن آن تراکنش به یک بلاک، تاییدش را شروع کرده تا بیت کوین های رسیده به شما، قابل خرج کردن شوند. تایید به این معنی است که شبکه به توافق رسیده که بیت کوین هایی که دریافت کرده اید برای شخص دیگری فرستاده نشده و جزئی از دارایی شماست. زمانی که تراکنش شما به یک بلاک پیوست شود، در زیر بلاک هایی که بعد از آن می آیند و به طور نمایی این توافق را یکپارچه کرده و خطر برگشت خوردن تراکنش را کاهش می دهند، دیگر وجود ندارند. انتخاب تعداد تاییدیه های تراکنش بر عهده کاربر است، اما معمولا سه الی شش تاییدیه برای انجام یک تراکنش انجام می شود.

کارمزد یک تراکنش چقدر است؟
اکثر تراکنش ها بدون کارمزد انجام می شوند، اما اکثر کاربران را به پرداخت داوطلبانه کارمزد تشویق می کنند تا هم تراکنش هایشان سریعتر تایید شود و هم دستمزدی به استخراج کنندگان داده شود. کارمزد درخواستی هم معمولا چند سنت بیشتر نیست. درصورت نیاز کلاینت بیت کوینی شما تلاش می کند تا مقدار کارمزد مناسبی را برآورد کند.

کارمزد تراکنش، نوعی حافظت در برابر کاربرانی که با ارسال تراکنش هایشان شبکه را اورلود می کنند، به حساب می آید. نحوه دقیق عملکرد کارمزد در حال توسعه می باشد و با گذشت زمان تغییر می کند. زیرا که کارمزد به مقدار بیت کوین ارسالی مربوط نمی شود، ممکن است خیلی کم (۰٫۰۰۰۵ بیت کوین برای یک انتقال ۱۰۰۰ بیت کوینی) و یا بطور ناعادلانه ای زیاد (۰٫۰۰۴ بیت کوین برای یک پرداخت ۰٫۰۲ بیت کوینی) بنظر بیاد. مبلغ تراکنش متناسب است با خصوصیاتی نظیر داده ی تراکنش و تکرار تراکنش. به عنوان مثال چنانچه شما به دفعات زیاد مبالغی اندک دریافت کنید، آنگاه کارمزد ارسال بیشتر خواهد بود. می توان چنین پرداخت هایی را با زمانی که بخواهید صورتحساب رستوران را با سنت بپردازید مقایسه کنید. خرج کردن سریع مقادیر کمی از بیت کوین ها، می تواند مشمول کارمزد شود. اگر فعالیت شما تابع الگوی تراکنش های عادی باشد، در آن صورت مبلغ کارمزدتان هم بسیار ناچیز خواهد بود.

اگر زمانی که کامپیوتر یا موبایلم خاموش است بیت کوینی به من برسد، چه اتفاقی می افتد؟
هیچ مساله ای نیست. در اجرای بعدی برنامه کیف پولتان، بیت کوین ها ظاهر می شوند. در حقیقت نرم افزار روی کامپیوتر شما بیت کوین ها را دریافت نمی کند، بلکه آن ها در یک دفتر کل عممی که میان تمام دستگاه های روی شبکه به اشتراک گذاشته شده است، ضمیمه می شوند. اگر زمانی که برنامه کلاینت کیف پول شما در حال اجرا نمی باشد، بیت کوینی برایتان ارسال شود، دفعه بعدی که برنامه را اجرا کنید، برنامه بلاک ها را دانلود کرده و در جریان تراکنش هایی که تا به حال از آن ها بی خبر بودید نیز قرار خواهید گرفت و در نهایت بیت کوین ها ظاهر می شوند، طوری که انگار همین الان رسیده اند. کیف پول تنها زمانی لازم است که بخواهید بیت کوین هایتان را خرج کنید.

همزمان سازی به چه معناست و چرا اینقدر طول می کشد؟
همزمان سازی طولانی تنها برای کلاینت های فول نُدی نظیر هسته بیت کوین، ضروری است. از جنبه فنی، همزمان سازی فرآیند دانلود کردن و درستی آزمایی تراکنش های بیت کوینی پیشین روی شبکه است. بعضی کلاینت های بیت کوین برای اینکه بتوانند تراز قابل خرج کردن کیف پول بیت کوینی شما را محاسبه کنند و تراکنش های جدید بسازند، بایستی از تمام تراکنش های پیشین آگاه باشند. این حرکت به منابع زیاد و همینطور پهنای باند و فضای ذخیره سازی کافی نیاز دارد تا یک زنجیره بلاک با اندازه کامل را بسازد. برای حفظ امنیت بیت کوین ها، مردم باید کماکان از کلاینت های فول نُد استفاده کنند، زیرا که این کلاینت ها درستی آزمایی و تقویت تراکنش ها را انجام می دهند.
 

  چگونگی استخراج بیت کوین  

استخراج بیت کوین یعنی چی؟
به علت غیرمتمرکز بودن بیت کوین، این ارز برای ادامه بقا به توزیع و تایید تراکنش ها به صورت غیرمتمرکز نیاز دارد. استخراج نیز در واقع نوعی فرآیند رقابتی است که در پروتکل بیت کوین به منظور ایجاد انگیزه برای پایداری شبکه و تولید بیت کوین جدید طراحی شده است. به بیانی دیگر، ماینرها کامپیوترهای خود را برای تایید تراکنش ها در اختیار شبکه قرار داده و به ازای قدرت و فعالیت کامپیوترشان بیت کوین تولید شده و بین ماینرها تقسیم می شود.

ماینرها تراکنش های هر 10 دقیقه را در بلاک هایی قرار می دهند و بلاک پس از تایید در بلاک چین ثبت شده که در حال حاضر، 12.5 بیت کوین پاداش ماین هر بلاک می باشد.

استخراج بیت‌کوین به چه صورت است؟
با اجرای نرم افزار روی سخت افزارهای ویژه و قدرتمند، هر شخصی می تواند یک ماینر بیت کوین شود. نرم افزار استخراج، به انتشار تراکنش ها در شبکه ی همتا به همتا، گوش داده و اقدامات لازم برای پردازش و تایید این تراکنش ها را انجام می دهد. دلیل پرداختن استخراج کنندگان بیت کوین به این کار این است که کارمزد تراکنشی را که کاربران برای پردازش سریعتر تراکنش های خود می پردازند، دریافت کرده و بیت کوین های تازه تولید شده را هم بنابر یک فرمول ثابت به جریان اندازند.

تراکنش های جدید برای پذیرفته شدن، باید در بلاکی همراه با سند ریاضی انجام کار قرار گیرند. این مدرک ها به سختی قابل تولیدند، عملا هیچ راهی برای تولید آن ها نیست، مگر میلیاردها بار محاسبه در ثانیه. ماینرها باید این محاسبات را انجام دهند تا در نهایت شبکه، بلاک های آن ها را پذیرفته و به آن ها پاداش دهد. با افزایش ماینرها، شبکه یافتن بلاک های مجاز را به صورت اتوماتیک دشوارتر می کند تا اطمینان یابد که زمان متوسط برای یافتن یک بلاک کماکان همان 10 دقیقه باقی خواهد ماند. نتیجتا استخراج را می توان عملی بسیار رقابتی دانست که هیچ استخراج کننده ای قادر نیست که کنترلی بر آنچه در درون زنجیره بلاک است، داشته باشد.

سند انجام کار به منظور تحمیل ترتیب زمانی بر زنجیره بلاک طوری طراحی می شود که به بلاک قبلی وابسته باشد. به همین علت، برگشت دادن تراکنش های قبلی به طور نمایی دشوار می شود؛ چرا که لازم است سند انجام کار روی تمامی بلاک های دنباله آن از نو محاسبه شوند. چنانچه در یک زمان، دو بلاک پیدا شود، استخراج کنندگان ابتدا به کار روی بلاکی که اول دریافت کرده اند می پردازند و سپس به محض پیدا شدن بلاک بعدی، به طولانی ترین زنجیره بلاک ها سوییچ خواهند کرد. به این ترتیب به استخراج کنندگان اجازه داده می شود که اجماعی جهانی را بر مبنای قدرت پردازش حفظ کرده و آن را ایمن کنند.

امکان تقلب بر روی شبکه توسط استخراج کنندگان بیت کوین وجود ندارد، زیرا که فعالیت توزیع شده می باشد و همه در اجرای آن نقش دارند و اکثریت هرگونه بلاکی را که شامل داده های غیرمجاز باشد، نخواهند پذیرفت. بنابراین حتی اگر به تمامی استخراج کنندگان بیت کوین اعتماد ندارید، اما همچنان امنیت شبکه برقرار خواهد بود.

آیا استخراج بیت‌کوین، اتلاف انرژی و مصرف برق بالا نیست؟
یکی از مشکلات استخراج در بیت کوین، برق مصرفی این فرآیند است که برای کشورهای در حال توسعه که توان تولید برق کافی ندارند، تبدیل به یک دغدغه جدی شده است. هرچند که دستگاه های جدید ASIC که برای استخراج بیت کوین معرفی شده اند، این مشکل را تقریبا حل کرده اند. اگر به صورت شخصی و با دستگاه و سخت افزارهای معمولی به استخراج بیت کوین می پردازید، قطعا در حال تلف کردن وقت و انرژی خود می باشید.

آیا استخراج کردن بیت کویین ها به بقای بیت کوین کمک میکند؟
فرآیند استخراج، شرایطی مانند یک بخت آزمایی رقابتی ایجاد کرده و برای کسانی که می خواهند به طور پیاپی بلاک های تراکنشی جدیدی به زنجیره بلاک بیفزایند، کار را دشوار کرده است. به این ترتیب از اینکه هر شخصی بتواند قدرت بلاک کردن تراکنش های خاصی را بدست آورد جلوگیری نموده و از بی طرفی شبکه نیز محافظت می شود.

به افراد اجازه داده نمی شود که با تعویض بخش هایی از زنجیره بلاک، مخارجشان را کاهش داده و از سایر کاربران کلاهبرداری کنند. استخراج، برگشت دادن یک تراکنش قدیمی را با الزام به بازنویسی تمام بلاک هایی که در ادامه این تراکنش آمده اند، به طور نمایی دشوارتر کرده است.

چه ابزار و وسایلی برای استخراج نیاز دارم؟
برای انجام این کار، به یک کامپیوتر یا دستگاه سخت افزاری قدرتمند و نرم افزار مخصوص این کار احتیاج دارید. پیشتر، ماین به صورت فردی امکان پذیر بود اما با گسترش شبکه، ماین بلاک برای یک نفر بسیار دشوار شده است. به همین علت، استخرهای استخراج زیادی برای این کار تاسیس شد. در این سیستم ها ماینرها با یکدیگر در استخراج بلاک ها مشارکت می کنند و در نهایت درآمد حاصل شده نسبت به قدرت کامپیوتر هر ماینر، بین آن ها تقسیم می شود. پس مراحل این کار به این شکل است:

1- تهیه سخت افزار و دستگاه قدرتمند  2- نصب نرم افزار های مورد نیاز  3- پیوستن به یک استخر استخراج
 

  امنیت بیت کوین  

آیا بیت کوین امن است؟
بیت کوین بسیار ایمن است. اکثر مواقع کسانی که در مورد "هک" بحث می کنند، زمانی که به ارزهای دیجیتال می رسند، حرفی درباره آن ندارند. به جز یک حالت اکسپولیت (به شدت بعید) از پایه ریزی الگوریتم رمزنگاری، برای یک حمله به شبکه، مبلغی به اندازه بودجه یک کشور باید صرف این کار شود! اگر شما 51 درصد از هش ریت ها را بدون نیاز به حمله در اختیار داشته باشید، آیا به شبکه حمله و آن را نابود می کنید؟ یا با استفاده از آن حداقل سالانه دو میلیون دلار از آن درآمد کسب می کنید؟ نکته اینجاست که حتی اگر قادر به چنین کاری باشید، در حمله به شبکه چیزی دستگیرتان نمی شود.

با بیت کوین شما می توانید به کدها، پروتکل و انگیزه های برد-برد اعتماد کنید. در صورت اعتماد به این موارد، دیگر نیازی نیست نگران کلاهبرداری یا تقلب بانکتان باشید و یا کشور شما نمی تواند در مورد پس اندازتان تصمیم گیری کند. هیچکس نخواهد توانست تراکنش های شما را کنترل کند. به دلیل اینکه هیچ نگهبانی وجود ندارد، هر شخصی می تواند یک حساب داشته باشد و ارسال و دریافت مبالغ را انجام دهد.

بیت کوین قابل هک شدن است یا هک شده است؟
چند ماه قبل صرافی btc-e به دلیل کلاهبرداری توقیف شد. عده زیادی تصور کردند که بیت کوین هک شده است، هرچند که خنده دار بنظر می آید اما این داستان واقعی است. یکی از افسانه های بزرگ بیت کوین همین موضوع است. بیت کوین تحت هیچ شرایطی قابل هک نیست، زیرا که توسط بلاک چین بین میلیون ها کامپیوتر توزیع شده است. تنها در چند مورد آسیب پذیر بودن کیف پول ها و سایت ها موجب به سرقت رفتن بیت کوین ها شده است.

در میان دزدی و رخنه های امنیتی که در کسب و کارها و مبادلات مختلف رخ می دهد، اکثر مواقع سوتفاهم هایی وجود دارد. هرچند که هر دو ناخوشایند می باشند اما هیچکدام به معنی هک شدن خود بیت کوین نیست و حتی نشان از عیوب ذاتی بیت کوین هم نمی باشد؛ همانطور که سرقت از یک بانک به معنای تقلبی بودن اسکناس نیست. تعریف دقیقتر این است که بگوییم مجموعه ایی کامل از اقدامات خوب و راه حل های امنیتی شهودی نیاز است تا از پول و سرمایه کاربران محافظت بالاتری انجام شود و خطرات کلی از دست دادن پولشان کاهش یابد. طی سالیان گذشته، ویژگی های امنیتیی مانند رمزگذاری کیف پول، کیف پول های آفلاین، کیف پول های سخت افزاری و تراکنش های چندامضایی بسیار گسترش و توسعه یافته اند.

آیا امکان دارد کاربران بر علیه بیت کوین فعالیت کنند؟
تغییر پروتکل به آسانی امکان پذیر نیست. هر کاربر بیت کوین که از همان قوانین یکسان تبعیت نکند، نمی تواند قوانین خودش را به دیگر کاربران اعمال کند. همانطور که بنابر مشخصات فعلی، خرج کردن دوباره در همان زنجیره بلاک ممکن نیست، خرج کردن بیت کوین ها بدون یک امضای مجاز هم ممکن نیست. نتیجه اینکه امکان ندارد که بتوان مقادیر کنترل نشده ای از بیت کوین ها را به یکباره تولید نمود، دارایی بقیه کاربران را خرج کرد، شبکه را برای همیشه از کار انداخت و یا کارهایی از این دست انجام داد.

در هر صورت اکثر استخراج کنندگان قادرند تراکنش های اخیر را به دلخواه بلاک کرده و یا برگشت دهند. بسیاری از کاربران هم می توانند برای اعمال و پذیرش بعضی تغییرات، فشار وارد کنند. به این علت که بیت کوین تنها زمانی به درستی کار می کند که میان تمامی کاربران، اجماع کامل حاصل شده باشد، پس تغییر پروتکل می تواند بسیار دشوار باشد و ضروری است که اکثریت قریب به اتفاق کاربران این تغییرات را پذیرفته باشند به نحوی که بقیه کاربران تقریبا هیچ انتخابی جز پیروی از اکثریت را نداشته باشند. به عنوان یک اصل کلی، به سختی می توان تصور کرد که چرا یک کاربر بیت کوین باید تغییری را بپذیرد که پول و سرمایه اش را به خطر می اندازد.

آیا بیت کوین نسبت به کامپیوترهای کوانتومی آسیب پذیر است؟
بله؛ اگر کامپیوترهای کوانتومی وجود داشته باشند، با توجه به پروتکل فعلی، می توانند با ماین سریع کوین ها، بیت کوین را نابود کنند. اما مساله اینجاست که هنوز کامپیوترهای کوانتومی وجود ندارند و به این زودی ها هم مورد استفاده قرار نخواهند گرفت. حتی اگر کامپیوترهای کوانتومی را به عنوان تهدیدی قریب الوقوع برای بیت کوین به شمار آورد، با ارتقا پروتکل بیت کوین به الگوریتم های پسا-کوانتومی، این مشکل برطرف می شود. با توجه به اهمیت این موضوع، می توان انتظار داشت که توسعه دهندگان پروتکل را بازبینی کرده و تمامی کاربران بیت کوین آن را بپذیرند.
 

  مقایسه طلا، دلار و بیت کوین  

عده ای بیت کوین را پول می دانند و عده ای دیگر آن را به عنوان یک کالا می شناسند. این بحث بسیار بی اهمیت می باشد زیرا تا هنگامی که شما می توانید محصولات و خدمات مدنظرتان را با استفاده از بیت کوین (مانند طلا یا نقره) خریداری کنید، در حقیقت پول است. یکی از مزایای مهم بیت کوین این است که به عنوان واحد مالی بین المللی شناخته شده است.

بیت کوین از جهاتی مانند طلاست؛ هر دو کمیاب هستند، برای استخراجشان نیاز به انرژی دارند، منابع آن ها محدود بوده و از همه مهمتر هر دو ارزشمند و پرکاربرد هستند. سیستم بیت کوین تنها اجازه استخراج تا 21 میلیون واحد را می دهد. یکی دیگر از تفاوت های مهم بین بیت کوین و طلا، نوع تبدیل و استفاده آسان از بیت کوین به عنوان پول و همینطور انتقال ایمن و سریعتر بیت کوین می باشد.

بیت کوین سرعت بیشتری از انتقال پول دارد؛ در حالیکه شما پس از انتقال پول به کارت دیگر تصور می کنید که فورا مبلغ به آن کارت واریز می شود اما در حقیقت انتقال پول بین بانک های واسطه بین سه تا هفت روز زمان می برد.

برای استفاده از بیت کوین نیاز به ثبت نام یا ایجاد حساب در بانک یا موسسه خاصی نیست و حریم خصوصی شما حفظ می شود، در حالیکه پول های سنتی و یا طلا این گونه نیستند.

هزینه انتقال در شبکه بیت کوین بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است. به عنوان مثال انتقال 1 میلیون دلار بیت کوین، در کمتر از یک ساعت و با هزینه ای پایینتر از 10 دلار صورت می گیرد. در نقل و انتقال طلا به دلیل فیزیکی بودن، کارمزد واژه ای بی معنی است اما باید توجه داشت که به دلیل مشکلات امنیتی و فیزیکی بودن آن، انتقالش کار آسانی نخواهد بود.

به علت ماهیت مجازی و رمزنگاری پیشرفته، بیت کوین را نمی توان جعل کرد یا ساخت. در حالیکه پول های سنتی هم جعل شده و هم به صورت غیرقانونی چاپ می شوند. حتی مقدار زیادی طلای بدلی هم در بازار وجود دارد.

به دلیل محدودیت منابع بیت کوین، عملا واژه تورم بی معناست. زیرا یکی از مهمترین دلایل تورم، چاپ بیش از حد اسکناس می باشد.
 

  بزرگترین ثروتمندان بیت کوین در جهان  

عواملی نظیر عرضه و تقاضا و همینطور اطلاعاتی مانند اینکه چه کسی مالک یک دارایی است یا چه کسی خریدار این دارایی، همه و همه موجب تغییر بازارهای مالی سنتی می شوند. این موضوع شفافیت بازارهای سنتی را نشان می دهد، به این دلیل که معامله گران و بازرسان می توانند از انجام معاملات اطمینان حاصل کنند. این موضوع در بیت کوین متفاوت است، بیت کوین با وجود شفافیت زیاد، در عین حال بسیار ناشناس می باشد.

محرمانه بودن مالکیت بیت کوین
در حالی که فعالیت ها و تراکنش های بیت کوین در دفتر کل توزیع و باز انجام می شوند، نام ها فقط یک رشته از اعداد و حروف هستند که قابل کشف نبوده و کاملا ناشناس می باشند. در پروتکل می توان تراکنش ها را ردیابی کرده که به کدام کیف پول می روند و این یکی از نکات مثبت این ارز دیجیتال است.

افرادی که سرمایه های کلانی در بیت کوین دارند، با توجه به خطرهای موجود در دنیای دیجیتال نظیر هک شدن، ترجیح می دهند ناشناس باقی بمانند تا اهدافشان عملی شود و از محدودیت های قانونی یا خطر هک شدن نیز دور بمانند؛ همچنین می توانند ثروتشان را در چندین کیف پول مختلف نگهداری کنند.

ثروتمندان بیت کوین چه کسانی هستند؟
وبسایت BitcoinRichList ادعا کرده که در حال حاضر بیشتر از 17 درصد بیت کوین های جهان تنها در 100 کیف پول وجود دارد. این رقم در آگوست 2016 حدودا 20 درصد بود، پس می توان نتیجه گرفت که با افزایش 800 درصدی قیمت بیت کوین، سرمایه گذاران بیشتری وارد این حوزه شده اند.

ناشناس بودن
در حالی که با بیت کوین به راحتی می توان هویت خود را مخفی نگه داشت، اما بسیاری از سرمایه گذاران با افتخار از سرمایه گذاری خود در این ارز سخن می گویند. دوقلوهای وینکلووس (کامرون و تایلر وینکلووس) یکی از بزرگترین دارندگان بیت کوین هستند؛ این دو برادر با حدود 160.000 واحد بیت کوین، 1 درصد همه بیت کوین های جهان را در اختیار دارند.

شنیده ها حاکی از آن است که ساتوشی ناکاموتو، سازنده بیت کوین، بیشتر از یک میلیون بیت کوین داشته و البته بیت کوین هایش را در چند کیف پول مختلف نگهداری می کند.

سایر دارندگان بزرگ بیت کوین کسانی هستند که در استخراج و تجارت های بزرگ بیت کوین نقش دارند. افرادی نظیر تونی گالپیپی، ریاست شرکت Bitpay که گفته می شود حدود 20 میلیون دلار بیت کوین دارد؛ یا دِیو کارلسون، یک مهندس نرم افزار که شرکت استخراج بیت کوین MegaBigPower را تاسیس کرد.

بیت کوین، دارایی یا ارز؟
اقتصاددانان و متخصصین امور مالی طی سال های گذشته بحث های زیادی کرده اند که آیا بیت کوین یک دارایی به شمار می رود یا یک ارز. از جنبه ارزش گذاری بیت کوین، این مساله اهمیت چندانی ندارد. مهم نیست که مردم چگونه از بیت کوین استفاده می کنند؛ مهم این است که مردم چرا آن را انتخاب می کنند.

بیت کوین به کجا خواهد رفت؟
به احتمال بسیار زیاد، آینده روشنی در انتظار بیت کوین خواهد بود. تحلیلگران و معامله گران پیش بینی های مختلفی در خصوص آینده بیت کوین می کنند، عده ای معتقدند طی یک یا دو سال آینده قیمت بیت کوین به بیش از 20.000 دلار می رسد.

موضوعی که کمتر به آن توجه می شود این است که اگر بیت کوین طلای دیجیتال است، ارزش بلند مدت آن اهمیت دارد. بیت کوین نادر و کمیاب است. بسیاری حتی یک عدد بیت کوین کامل هم ندارند و همین محدود بودن آن منجر به افزایش تقاضا می شود، افزایش تقاضا نیز در نهایت باعث افزایش قیمت غیرقابل تصور می شود. بیت کوین می تواند به مرحله ای برسد که حتی همه میلیونرها هم یک واحد آن را نتوانند به دست آورند.

اقبال گاندام، یکی از مدیران شرکت eToro بر این باور است که چنانچه بیت کوین بخواهد تبدیل به یک ارز قانونی شود، ارزش آن باید به یک میلیون دلار برسد؛ زیرا که مردم تنها قسمت کوچکی از آن را خرج خواهند کرد و تنها وقتی این کار امکان پذیر است که آن قسمت، ارزش معقولی داشته باشد.

در زمانی که بحران های مالی در دهه گذشته به اوج خود رسیده بود، بیت کوین به عنوان جایگزینی برای ارزهای مورد حمایت دولت ها متولد شد. سهامداران بیت کوین بر این باورند که قسمتی از دنیای ارزهای مدرن، ساخته دست اقتصاد است که بانک های مرکزی برای افزایش رشد اقتصادی، آن ارزها را چاپ می کنند. بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی نظیر اتریوم، سود اقتصادی برابر یا حتی بهتری از رقبای سنتی و کاغذی خود دارند.

با توجه به این که بیت کوین یک ارز غیر متمرکز می باشد، طبیعتا هیچ بانک مرکزی یا دولت و نهاد خاصی بر آن تسلط نداشته و به همین دلیل افراد بدون واسطه در آن عمل می کنند. یکی از دلایل جذابیت بیت کوین نیز همین مساله است. موضوع دیگر اینکه، تمامی ارزهای دیجیتالی در بستری به نام بلاکچین قرار دارند؛ بلاکچین یک دفتر کل دیجیتالی است که بدون تغییر بوده و همه معاملات، مدارک وام ها یا تاریخچه دارایی ها در آن ثبت شده و مهمترین و مفیدترین بخش قلمرو ارزهای دیجیتال به شمار می آید.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۲/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.