پربازدیدترین مطالب

معرفی محصول

بهترین کارت گرافیک لپ تاپ ۲۰۲۳

یکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۱

بهترین کارت گرافیک لپ تاپ ۲۰۲۳

انتخاب و خرید بهترین کارت گرافیک لپ تاپ با توجه به توان کلی سیستم و نیاز کاربران صورت می‌ گیرد. با این حال بهترین کارت گرافیک برای لپ‌ تاپ گزینه‌ ای است که بتواند سنگین‌ ترین بازی‌ ها را به بهترین شکل اجرا نماید. در واقع اگر قصد دارید یک سیستم قدرتمند را خریداری کنید و با استفاده از آن مشغول به انجام بازی شوید باید در کنار پردازنده یا CPU اهمیت زیادی برای GPU یا کارت گرافیک نیز قائل باشید.  

راهنمای خرید بهترین کارت گرافیک لپ تاپ ۲۰۲۳  

تنوع زیاد سخت‌ افزارهای موجود در بازار موجب شده است که انتخاب بهترین کارت گرافیک لپ‌ تاپ آنگونه که گمان می‌ کنید ساده نباشد. این قطعه مهم و حیاتی نقشی تعیین کننده در عملکرد کلی سیستم ایفا خواهد نمود. وجود محصولات و سخت‌ افزارهای مختلف با مشخصات متعدد به احتمال فراوان شما را برای انتخاب بهترین گزینه کمی گیج کند. به همین علت ما در این مطلب تلاش کرده‌ ایم که علاوه بر بیان راهنمای خرید بهترین کارت گرافیک لپ تاپ چند گزینه قدرتمند و با کیفیت را نیز به شما معرفی کنیم. 

تفاوت کارت گرافیک لپ‌ تاپ و کامپیوتر 

قبل از اینکه به معرفی بهترین کارت گرافیک لپ‌ تاپ در سال ۲۰۲۳ بپردازیم، بهتر است ابتدا تفاوت آن را با کارت گرافیک کامپیوتر و یا سیستم‌ های دسکتاپ بیان کنیم. اگر به گذشته برگردیم تفاوت‌ های زیادی بین کارت گرافیک‌ های لپ‌ تاپ و کامپیوتر را مشاهده خواهیم نمود؛ به طوری که برندهای مختلف معمولا کارت‌ های گرافیک خود را برای لپ تاپ با پسوند M روانه بازار می‌ کردند.

به همین علت کاربران به راحتی می‌ توانستند تفاوت محصولات موجود در بازار برای دسکتاپ و لپ‌ تاپ را تشخیص دهند. با این حال امروزه دو برند محبوب AMD و NVIDIA تلاش کرده‌ اند که محصولات خود را با طراحی یکسان و عملکرد مشابه در اختیار کاربران بگذارند. این تفاوت هم اکنون به حداقل رسیده است. با این حال همچنان باید برای انتخاب و خرید کارت گرافیک لپ‌ تاپ و همچنین کارت گرافیک دسکتاپ، سخت‌ افزارهای مختص به هر کدام را بررسی نمایید. 

مهمترین تفاوت کارت گرافیک دسکتاپ و لپ‌ تاپ و بزرگترین وجه تمایز آن ها به محدودیت‌ های گرما و انرژی برمی‌گردد. کاملا واضح است که لپ تاپ‌ ها وابسته به باتری عملکرد خود را انجام می‌ دهند. به همین علت کارت گرافیک این نوع دستگاه باید به شکلی طراحی شود که با استفاده از باتری نیز بتواند عملکرد خود را اجرا نماید. محدودیت مصرف انرژی با شدت بالایی بر روی این دستگاه وجود دارد.

با توجه به این امر عمدتا قطعاتی که برای لپ‌ تاپ‌ ها طراحی می‌ شوند ضعیف‌ تر، کندتر و البته کم مصرف‌ تر از قطعات کامپیوتر خواهند بود. علاوه بر این محدودیت فضا در لپ‌ تاپ نیز به شکلی است که طراح باید با توجه به نوع سیستم خنک کننده و تعداد فن‌ ها سایر قطعات را تولید نماید. میزان گرمای تولید شده در لپ تاپ باید با استفاده از فن‌ های کوچک قرار گرفته شده بر روی آن ها در پایین‌ ترین حد حفظ شود. 

با توجه به مواردی که بیان کردیم و با مقایسه کارت گرافیک لپ‌ تاپ و دسکتاپ می‌ توان مصرف گرافیک یا توان طراحی گرمایی را به عنوان مهم‌ ترین تفاوت‌ ها در نظر گرفت. در عین حال به واسطه اینکه لپ‌ تاپ‌ ها طراحی متفاوتی دارند، قطعات آن ها با بوست های محدودتر و فرکانس‌ های پایین‌تر نسبت به قطعات دسکتاپ‌ ها ضعیف‌ تر عمل می‌ کنند. 

کارت گرافیک یکپارچه برای لپ تاپ 

تولید کننده‌ های لپ تاپ گاهی مواقع در داخل واحد پردازش مرکزی یا سی پی یو ، پردازنده‌ های گرافیکی یکپارچه را قرار می‌ دهند. این نوع دستگاه‌ ها به شکلی طراحی می‌ شوند که دارای قابلیت‌ های پردازش گرافیکی اولیه خواهند بود. کاربرانی که به دنبال انجام امور روزمره هستند، می‌ توانند روی این سری از کارت‌ های گرافیک لپ‌ تاپ حساب ویژه‌ ای باز کنند. در عین حال به هیچ عنوان این نوع GPUها توانایی انجام کارهای سنگین مانند اجرای بازی و همچنین رندرینگ با نرخ فریم بالا را نخواهند داشت. کاملا واضح است به واسطه یکپارچه بودن این کارت گرافیک و قرارگیری آن در واحد پردازش مرکزی، قدرت آنچنانی از آن دریافت نمی‌ کنید. 

کارت گرافیک مجزا یا اختصاصی 

دو سازنده اصلی کارت گرافیک لپ تاپ یعنی AMD و NVIDIA انواع محصولات خود را به صورت مجزا در کنار لپ‌ تاپ‌ ها روانه بازار می‌ کنند. کارت‌ های گرافیک مجزا قدرت به مراتب بالاتری نسبت به کارت گرافیک یکپارچه سیستم دارند. در عین حال فراموش نکنید که قیمت کارت گرافیک مجزای لپ تاپ نیز در مقایسه با کارت گرافیک یکپارچه بیشتر است. NVIDIA اهمیت بیشتری به تولید کارت گرافیک مجزا می‌ دهد. به همین علت امروزه در چند سری مختلف انواع کارت گرافیک لپ تاپ را روانه بازار می‌ کند. 

مهمترین معیارها برای خرید بهترین کارت گرافیک لپ تاپ 

برای انتخاب و خرید بهترین کارت گرافیک لپ تاپ چند نکته مهم را باید در نظر بگیرید. در واقع تنوع محصولات موجود در بازار موجب شده است که بهترین کارت گرافیک لپ‌ تاپ با توجه به نوع نیاز مخاطب و بر اساس توان کلی سیستم انتخاب شود. سعی کنید موارد زیر را در انتخاب خود لحاظ کنید. 

نوع کاربری و نیاز شما 

برای خرید بهترین کارت گرافیک لپ تاپ مولفه‌ ای که اهمیت بالایی دارد، سطح توقع کاربر و همچنین شناسایی نوع مصرف محصول است.

به این معنی که کاربر باید مشخص کند که برای چه نوع کاربری قصد خرید کارت گرافیک لپ تاپ را دارد. اگر تنها به دنبال وبگردی، تماشای فیلم و عکس و همچنین انجام امور روزمره با استفاده از لپ تاپ هستید، کافیست به سراغ خرید کارت گرافیک ارزان قیمت لپ تاپ بروید. علاوه بر این برای این دسته از کاربران یک سیستم با کارت گرافیک یکپارچه نیز می‌ تواند کاربردی باشد. 

در عین حال کاربرانی که قصد انجام بازی‌ های سنگین با استفاده از لپ‌ تاپ را دارند و یا به دنبال انجام کارهای گرافیکی هستند، لازم است که به سراغ خرید کارت گرافیک قدرتمند لپ‌ تاپ بروند. امروزه انواع کارت گرافیک میان رده و بالا رده برای لپ‌ تاپ‌ ها روانه بازار می‌ شوند. 

اهمیت حافظه گرافیکی 

برای انتخاب و خرید بهترین کارت‌ های گرافیک لپ تاپ باید میزان حافظه گرافیکی آن را نیز در نظر بگیرید. هر اندازه یک کارت گرافیک از حافظه اختصاصی بالاتری بهره ببرد، قادر خواهد بود که جزئیات بیشتری را ارائه دهد. این انتخاب نیز با توجه به توان سیستم و نیازی که دارید صورت می‌ گیرد. به طور مثال کارت‌ های گرافیکی که دارای حافظه اختصاصی بالایی هستند، می‌ توانند وضوح صفحه نمایش را بالاتر برده و همچنین با ویژگی aliasing قدرت بالاتر خود را به رخ بکشند. فراموش نکنید که حافظه اختصاصی تاثیری بر عملکرد کلی کارت گرافیک نمی‌ گذارد. تنها این حافظه تعیین می‌ کند که برای پردازش اطلاعات، کارت گرافیک از چه توانی برخوردار است. 

کارت گرافیک Nvidia یا AMD 

یکی از سوالات پرتکراری که کاربران برای خرید بهترین کارت گرافیک لپ‌ تاپ با آن مواجه می‌ شوند این است که کارت گرافیک AMD برای لپ‌ تاپ بهتر است یا NVIDIA؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که هر دو برند تلاش کرده‌ اند که انواع کارت گرافیک را با قابلیت‌ های ویژه روانه بازار نمایند. شرکت‌ های NVIDIA و AMD به عنوان معتبرترین و بزرگترین برندها انواع کارت‌ های گرافیک اقتصادی میان رده و بالا رده را با عملکرد فوق العاده در اختیار کاربران می‌ گذارند. اخیرا برند اینتل نیز سعی کرده به بازار تولید کارت‌ های گرافیک لپ تاپ قدم بگذارد. 

برای خرید بهترین کارت گرافیک NVIDIA جهت قرارگیری بر روی سیستم‌ های پایین رده می‌ توانید به سراغ سری GeForce MX از محصولات این برند بروید. علاوه بر این کارت‌ های گرافیک GeForce RTX برای اسمبل سیستم‌ های گیمینگ و کارهای دیگر مانند رندرینگ و طراحی گزینه‌ ای ایده‌ آل به شمار می‌ روند. AMD نیز در طرف مقابل برای کامپیوترهای گیمینگ کارت‌ های گرافیک سری Radeon RX را در اختیار شما می‌ گذارد. 

قیمت کارت گرافیک لپ تاپ 

بدون تردید در انتخاب و خرید بهترین کارت گرافیک لپ تاپ، قیمت محصول نیز یک فاکتور تعیین کننده است. با توجه به بودجه‌ ای که در اختیار دارید باید به سراغ انتخاب بهترین کارت گرافیک برای لپ تاپ بروید. از آنجایی که این روزها بخش زیادی از افراد فعالیت خود را در زمینه استخراج ارزهای دیجیتال انجام می‌ دهند و به واسطه فرآیند ماینینگ، قیمت کارت گرافیک نیز روند افزایشی داشته است. با این حال همچنان گزینه‌ هایی وجود دارند که بر اساس بودجه شما می‌ توانند بهترین انتخاب به شمار روند. 

سعی کنید در خرید بهترین کارت گرافیک با توجه به سطح انتظارات خود و همچنین میزان هزینه‌ ای که قصد دارید پرداخت نمایید، نهایت دقت را به خرج دهید. با وجود اینکه قیمت کارت گرافیک لپ تاپ نسبت به کارت‌ های گرافیک کامپیوتر بیشتر است ولی این تفاوت چندان به چشم نخواهد آمد. 

چند فناوری پیشرفته در بهترین کارت‌ های گرافیک لپ‌ تاپ 

بهترین کارت‌ های گرافیک لپ تاپ دارای چند فناوری پیشرفته هستند. به عنوان مثال تکنولوژی Ray Tracing را می‌ توان یکی از این فناوری‌ ها در نظر گرفت.

این ویژگی برای خروجی نمایشگر و همچنین رنگ نهایی پیکسل تأثیر فراوانی دارد. علاوه بر این فناوری نمونه برداری پیشرفته با یادگیری عمیق که تحت عنوان DLSS شناخته می‌ شود نیز می‌ تواند یک ویژگی مهم در بهترین کارت‌ های گرافیک لپ‌ تاپ عنوان شود. هر گیمری با استفاده از این گونه کارت‌ های گرافیک می‌ تواند سیستمی روان در اختیار داشته باشد. 

معرفی بهترین کارت گرافیک‌ های لپ‌ تاپ ۱۴۰۲ 

اکنون که با راهنمای خرید بهترین کارت گرافیک لپ تاپ آشنا شده‌ اید، می‌ توانیم چند گزینه را به شما معرفی کنیم. بر اساس توان سیستم و هزینه‌ ای که در اختیار دارید گزینه‌ های زیر را می‌ توانید بررسی کنید. 

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4090 

یکی از بهترین کارت گرافیک‌ های لپ تاپ که در بازار عرضه می‌ شود، کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4090 نام دارد. این محصول بالا رده با طراحی مدرن و با معماری خاص، گزینه ایده آل برای راه‌ اندازی یک سیستم قدرتمند و گیمینگ به شمار می‌ رود. بد نیست بدانید که طراح با استفاده از معماری Ada Lovelace شرایطی را به کار گرفته که این کارت گرافیک فضای بیشتری از حافظه VRAM را می‌ تواند به خود اختصاص دهد. کارت گرافیک ۲۴ گیگابایتی ارائه شده با حافظه GDDR6 به گونه‌ ای طراحی شده است که کاربر می‌ تواند از فناوری تقویت پویا برای ارتقا پیکربندی آن نیز کمک بگیرد.

در کنار تمام مواردی که عنوان کردیم بد نیست بدانید این کارت گرافیک شما را یاری می‌ کند تا بتوانید محتوا را با کیفیت 4K بر روی نمایشگرها مشاهده نمایید. به هیچ عنوان پس از خرید این کارت گرافیک بابت عملکرد سخت افزار با مشکل مواجه نخواهید شد. 

کارت گرافیک AMD Radeon RX 6850M XT 

گزینه بعدی که در لیست بهترین کارت گرافیک‌ های لپ تاپ می‌ تواند قرار گیرد، محصول ارائه شده توسط AMD است. ای ام دی با رونمایی از این کارت گرافیک توانست که خود را به رقیب اصلی یعنی انویدیا برساند. یک کارت گرافیک ۱۲ گیگابایتی با معماری RDNA 2 و با توان مصرفی ۱۶۵ هرتزی که برای سیستم‌ های گیمینگ می‌ تواند عملکردی ایده‌ آل داشته باشد. بد نیست بدانید که amd تلاش کرده است که توان مصرفی و همچنین گرمای تولید شده توسط این کارت گرافیک را به میزان قابل توجهی در مقایسه با نسل قبلی محصولات کاهش دهد. نوع حافظه رم این کارت گرافیک GDDR6 بوده که سرعت آن تا ۲۰ درصد نسبت به کارت گرافیک RX 6600M ارتقا یافته است. 

بهترین کارت گرافیک لپ تاپ میان رده 

برای خرید بهترین کارت گرافیک لپ تاپ میان رده نیز می‌ توانید گزینه‌ های زیر را در نظر بگیرید. 

کارت گرافیک AMD Radeon RX 6700M 

کارت گرافیک AMD Radeon RX 6700M یک محصول بی‌ نظیر برای اسمبل سیستم‌ های میان رده به شمار می‌ رود. این کارت گرافیک به راحتی توان رقابت با محصولات بالا رده را خواهد داشت. یک کارت گرافیک ۱۰ گیگابایتی از نوع حافظه GDDR6 و با توان مصرفی 135 وات در اختیار کاربران قرار می‌ گیرد. بر اساس آزمایش‌ هایی که بر روی کارت گرافیک AMD Radeon RX 6700M صورت گرفته است، نسبت به کارت گرافیک RTX 3070 قادر است سرعتی معادل ۹ درصد بیشتر داشته باشد. 

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3060 Laptop 

برای خرید بهترین کارت گرافیک لپ تاپ میان رده می‌ توانید به سراغ محصول ارائه شده توسط انویدیا بروید. این کارت گرافیک از سری ۶۰ محصولات NVIDIA با امکانات بروز برای لپ‌ تاپ‌ های میان رده و گیمینگ انتخابی مناسب به شمار می‌ رود. یک کارت گرافیک ۶ گیگابایتی از نوع حافظه GDDR6 و با سرعت کلاک ۱۴ گیگابیت بر ثانیه نیازهای کاربران را برای کیس اسمبل شده میان رده برطرف خواهد نمود. 

بهترین کارت گرافیک لپ تاپ پایین رده 

برخی کاربران ترجیح می‌ دهند که کارت‌ های گرافیک لپ تاپ را به گونه‌ ای انتخاب کنند که تنها بازی‌ های معمولی را بتواند اجرا نماید. این کارت گرافیک‌ ها برای استفاده عمومی و همچنین راه‌ اندازی یک سیستم مالتی مدیا نیز مناسب هستند. از میان گزینه‌ های موجود در بازار می‌ توانید کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 980M را به عنوان یک گزینه مناسب در نظر بگیرید. حافظه ۸ گیگابایتی این کارت گرافیک از نوع GDDR5 بوده که با نرخ کلاک مناسب و با معماری Maxwell GM204 طراحی شده است. 

علاوه بر این کارت گرافیک AMD Radeon RX Vega M GH برای یک سیستم پایین رده می‌ تواند مناسب باشد. 

سخن پایانی 

انتخاب بهترین کارت‌ های گرافیک لپ تاپ از دغدغه‌ های کاربران به شمار می‌ رود. در عین حال گیمرها نسبت به انتخاب این سخت‌ افزار حساسیت بالاتری به خرج می‌ دهند. با توجه به این امر امروزه تنوع کارت‌ های گرافیک موجود در بازار برای لپ‌ تاپ‌ ها را شاهد هستیم. برای خرید انواع کارت گرافیک کامپیوتر و لپ‌ تاپ می‌ توانید از خدمات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی آترامارت بهره ببرید. این فروشگاه همچنین مرجع معتبری برای خرید اقساطی لپ تاپ و کارت گرافیک است. 

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.