پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

بررسی اولیه تبلت هواوی مدیاپد ام ۵ ؛ طراحی جذاب و ارزش خرید بالا

چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۰

بررسی اولیه تبلت هواوی مدیاپد ام ۵ ؛ طراحی جذاب و ارزش خرید بالا

تبلت Huawei MediaPad M5 در نمایشگاه MWC 2018 معرفی شده است. این محصول در دو مدل 8.4 اینچی و 10.8 اینچی معمولی و یک نسخه 10.8 اینچی پرو به بازار عرضه خواهد شد. در این مقاله قصد داریم تا به ویژگی‌های هواوی مدیاپد ام 5 بپردازیم.

سری تبلت‌های مدیاپد ام 3 در سال 2016 در نمایشگاه IFA به نمایش درآمدند و حالا هواوی نسل جدید این سری را با نام مدیاپد ام 5 در سال 2018 معرفی کرده است. مدیاپد M5 دارای سه نسخه می‌باشد(مدیاپد ام 5 8.4 اینچی، مدیاپد ام 5 10.8 اینچی و مدیاپد ام 5 پرو 10.8 اینچی) که قرار است در رنگ‌های خاکستری و طلایی ارائه شوند. همچنین پیش‌بینی می‌شود قیمت این محصول حدودا 400 دلار باشد. البته با برپایی نمایشگاه MWC 2018 اطلاعات زیادی از این محصول به دست ما رسید. مثلا اینکه نسخه پرو این تبلت دارای یک قلم به صورت پیش‌فرض می‌باشد.

یکی از اصلی‌ترین سوالات کاربران مربوط به نام عجیب این دستگاه می‌باشد؛ طبق معمول شرکت هواوی می‌بایست بعد از معرفی مدیاپد ام 3 ، مدیاپد ام 4 را معرفی می‌کرد، اما با یک پرش از 3 به 5 رسیده و می توان گفت به طور کلی مدیاپد ام 4 فراموش شده است. البته این الگو‌ی نام‌گذاری را می‌توانیم در محصولات شرکت‌های دیگر چینی مانند وان پلاس نیز مشاهده کنیم. وان پلاس پس از فروش وان پلاس 3 و 3 تی طی یک اقدام عجیب از عدد 4 صرف نظر نمود و وان پلاس 5 را معرفی کرد. این الگوی نام‌گذاری ریشه در فرهنگ و عقاید چینی‌ها دارد؛ چینی‌ها عدد 4 را نحس می‌دانند و از آن به عنوان یک عددی که بدشانسی می‌آورد یاد می‌کنند (مانند عدد 13 که ما آنرا عدد خوبی نمی‌دانیم) به همین دلیل اکثر شرکت‌های چینی در نام‌گذاری محصولات خود از عدد 4 استفاده نمی‌کنند.

Huawei MediaPad M5 از تراشه نسل پیش کایرین یا همان کایرین 960 هشت هسته‌ای بهره می‌برد. همچنین این تبلت مجهز به رابط کاربری EMUI 8.0 مبتنی بر اندروید 8 اوریو می‌باشد. به علاوه برای محک‌زدن قدرت تراشه به کار رفته در این سری تبلت می‌توانید یک مقایسه با تراشه کایرین 970 موجود در پرچمدار هواوی میت 10 پرو انجام دهید.

تغییرات عمده این سری جدید تبلت نسبت به نسل پیشین خود:

قالب جدید و قلم تبلت: خانواده تبلت هواوی میت حالا دارای یک عضو جدید مجهز به قلم می‌باشد. مدیاپد ام 5 پرو در سایز 10.8 همراه با یک قلم عرضه خواهد شد، البته این نمونه از نظر ظاهری کاملا مشابه نسخه معمولی 10.8 اینچی مدیاپد M5 می‌باشد.

دوربین ارتقاء یافته: دوربین پشتی مدیاپد ام 5 یک دوربین 13 مگاپیکسلی است که نسبت به دوربین پشتی 8 مگاپیکسلی M3 ارتقا یافته است. اما دوربین جلوی این تبلت هیچ تغییری نکرده و همچنان دارای همان لنز 8 مگاپیکسلی به کار رفته درM3  می‌باشد.

پردازنده با عملکرد بهینه شده: طبق روال همیشگی هواوی، نسل جدید تبلت‌های اندرویدی هواوی مجهز به نسل پیشین پردازنده‌های این شرکت می‌باشند. همانطور که نسخه M3 دارای پردازنده Kirin 950 بود، حالا هم سری M5  از تراشه سال گذشته کایرین با نام Kirin 960 بهره می‌برد.

اندازه‌ای متفاوت: ضخامت نسخه 8.4 اینچی مدیاپد ام 5 مشابه مدیاپد M3 7.3 میلی‌متر می‌باشد. اما بلندای سر M5 با 124.8 میلی‌متر نسبت به بلندای 124.2 میلی‌متری M3 کمی افزایش پیدا کرده است. از طرف دیگر قد کلی M5 (212.6 میلی‌متر) نسبت به قد M3 (215.5 میلی‌متر) با 3 میلی‌متر کاهش مواجه است.

نمایشگر و باتری: نسخه جدید مدیاپد هواوی همانند نسل پیش مجهز به یک نمایشگر WQXGA IPS با وضوح 2560 در 1600 پیکسل و تراکم پیکسلی 359ppi می‌باشد. باتری این دستگاه نیز همانند باتری به کار رفته در M3 یک نسخه 5100 میلی‌آمپری می‌باشد.

جنس بدنه از فلز است و شیشه نمایشگر قالب 2.5 بعدی دارد تا کاربران از آن لذت بیشتری ببرند. آنتن U شکل این تبلت همچنین یک امتیاز به شمار می‌رود، چراکه به ادعای هواوی با این آنتن محل دریافت سیگنال ها هیچگاه از دست کاربر پوشانده نمی‌شود و سبب قطع اتصال و یا تضعیف سیگنال‌ها نمی‌گردد.

نسخه‌های 8 و 10 اینچی تبلت هواوی مدیاپد‌ ام 5 دارای ضخامت یکسان 7.3 میلی‌متری می‌باشند، اما نسخه بزرگ‌تر یعنی نسخه پرو دارای ابعاد عرضی 258.7 میلی‌متر و ابعاد طولی 171.8 میلی‌متر می‌باشد.

اندازه نمایشگر و ظرفیت باتری در نسخه 8 و 10 اینچی این تبلت متفاوت است، به علاوه نسخه بزرگ‌تر دارای پین‌هایی به نام Pogo Pins می‌باشد که امکان اتصال به کیبورد مجزا را به دستگاه می‌دهد، قابلیتی که نسخه 8 اینچی از آن بی‌بهره است. استفاده از این کیبورد جداشدنی بسیار آسان است، البته با آنکه کیفیت آن به کیبورد سرفیس پرو 4 مایکروسافت نمی‌رسد اما مشابه کیفیت کیبورد گلکسی تب اس 3 می‌باشد.

اما در بخش صوتی این مجموعه باید بگوییم تمام نسخه‌ها از سیستم هارمند کاردون بهره می‌برند، با این تفاوت که نسخه 8 اینچی دارای 2 اسپیکر اما نسخه‌های بزرگ‌تر مجهز به 4 اسپیکر می‌باشند.

تنها تفاوت M5 با M5pro قلم هوشمند می‌باشد. این قلم دارای درجه حساسیت 4096 نقطه‌ای می‌باشد و به یک شارژ نوع C مجهز است. باتری این قلم با هر بار شارژ کامل می‌تواند به مدت 50 روز نیروی قلم را تامین کند. سخت‌افزار این قلم را هواوی طراحی کرده است اما ساخت نرم‌افزار این قلم توسط شرکت Wacom صورت پذیرفته است.

هیچ تفاوتی بین نمایشگر‌های این تبلت‌ها وجود ندارد. تمام نسخه‌ها از یک نمایشگر WQXVGA IPS نسل پیشین با وضوح 2560×1600 پیکسل استفاده می‌کنند. تراکم پیکسلی در نسخه 8 اینچی 359ppi و در دو نسخه بزرگ‌تر نیز 280ppi می‌باشد. کیفیت تصویر بالاتر و کنتراست عمیق‌تر و رنگ‌های روشن‌تر این نمایشگر ویژگی‌های ارتقا یافته آن می‌باشند. این محصول فاقد پنل نمایشگر HDR می‌باشد. شاید دلیل آن همه‌گیر نشدن محتوای HDR باشد، لذا لزومی بر استفاده از آن دیده نشده است.

دوربین تبلت‌ها معیار مهمی در انتخاب آنها به شمار نمی‌روند، و این نکته در گوشی‌های هوشمند کاملا وارونه است. دلیل این امر آن است که محیط کاری تبلت‌ها خانه و محل کار می‌باشد که هر دو محیط‌های سر بسته می‌باشند. اما هواوی با در نظر گرفتن این مطلب دست از ارتقا دوربین M5 برنداشته است. مدیاپد ام 5 مجهز به یک دوربین 13 مگاپیکسلی همراه با فوکوس خودکار می‌باشد. دوربین جلوی این دستگاه نیز یک نمونه 8 مگاپیکسلی می‌باشد که مجهز به فوکوس ثابت است.

تبلت‌ها مزایای بی‌شمار گوشی‌های هوشمند را همراه خود ندارند، به همین دلیل شرکت‌های سازنده تبلت سعی بر استفاده از تراشه‌های ارزان‌تر با قدرت مطلوب دارند. به همین دلیل استفاده از تراشه سال گذشته در ساخت مدیاپد M5 کاملا منطقی می‌باشد، چراکه باعث مطلوب شدن قیمت دستگاه و عملکرد خوب آن می‌شود.

Huawei MediaPad M5 دارای یک تراشه 8 هسته‌ای کایرین 960 مربوط به سال 2016 می‌باشد. حافظه رم دستگاه هم 4 گیگابایت است. نسخه‌های  8.4 اینچی و 10.8 اینچی این تبلت با حافظه‌داخلی متغیر 32/64/128 گیگابایتی عرضه خواهند شد. اما نسخه پرو این مجموعه با دو ظرفیت 64 و 128 گیگابایتی وارد بازار خواهد شد. به علاوه امکان ارتقا حافظه‌داخلی با استفاده از کارت حافظه تا 256 گیگابایت وجود دارد.

مدیاپد M5 از آخرین نسخه اندروید (اندروید 8 اوریو) بهره می‌برد که در آخرین به روز‌رسانی به نسخه 8.1 ارتقا پیدا خواهد کرد. علاوه بر این مدیاپد ام 5 از یک رابط کاربری EMUI برخوردار است که نسخه 8 آن به عنوان نسخه جدیدتر 5.1 (معرفی شده در میت 10) بر روی این گوشی نصب شده است.

سری M5 می‌تواند از یک سیم کارت نانو با اتصال LTE پشتیبانی کند. البته این اتصال فقط در نسخه‌های SHT-W09، CMR-W09 و CMR-W19 وجود دارد. همچنین مدیاپد ام 5 مجهز به وای‌فای و بلوتوث نسل 4.2 می‌باشد. به علاوه این دیوایس از یک سنسور اثر انگشت نیز بهره می‌برد.

تبلت Huawei MediaPad M5 دارای یک درگاه USB نوع C می‌باشد اما در این دستگاه اثری از جک هدفون نیست! هواوی هم برای پر کردن این خلأ از یک آداپتور USB Type C به جک 3.5 میلی‌متری هدفون درون جعبه تبلت کمک گرفته است.

نسخه 8 اینچی مدیاپد ام 5 می‌تواند تا 11 ساعت ویدیو را به طور مداوم پخش کند، نسخه بزرگ‌تر یعنی 10 اینچی نیز با قدرت گرفتن از یک باتری 7500 میلی‌آمپر‌ساعتی می‌تواند تماشای 10 ساعت فیلم مداوم را تضمین کند. قابلیت شارژ سریع در این تبلت‌ها وجود دارد؛ به طوری که نسخه کوچک‌تر طی 1.9 ساعت و نسخه بزرگ‌تر در 2.9 ساعت کاملا شارژ می‌شوند.

در آخر:
تبلت‌های جدید هواوی تحت نام مدیاپد ام 5 ارزش خرید بالایی دارند و در قبال 400 دلار امکانات خوبی را ارائه می‌کنند. عملکرد عالی، طراحی جذاب و ضخامت قابل‌قبول این تبلت، باعث کارایی و محبوبیت بیشتر آن می‌شود.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.