پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

اینتل در حال توسعه CPUهای جدید با لیتوگرافی ۷ نانومتری

یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۰

اینتل در حال توسعه CPUهای جدید با لیتوگرافی ۷ نانومتری

این روزها کمپانی اینتل درگیر مشکلات مهاجرت از لیتوگرافی 14 نانومتری به سوی لیتوگرافی های 10 و 7 نانومتری شده است. اینتل اخیرا در نشستی عنوان کرده است که توسعه لیتوگرافی 7 نانومتری را به یک تیم مجزا برای افزایش سرعت و حل سریع تر مشکلاتی که با آن ها روبه رو شده سپرده است. در واقع، یک تیم مهندسی و متخصص را به طور خاص بر روی لیتوگرافی 7 نانومتری متمرکز نموده است. گفته می شود که ممکن است برخی از پردازنده های 10 نانومتری  اینتل در سال 2019 روانه بازار گردند.

اینتل لیتوگرافی 7 نانومتری را مبنی بر Extreme Ultraviolet، به اختصار EUV توسعه داده  است که از پردازش های 10 نانومتری مبتنی بر Deep Ultraviolet، به اختصار DUV،  با کارکرد متفاوت تری  بهره گرفته است. گفته می شود که پردازنده های 10 نانومتری Intel با کد رمز Cannon Lake عرضه می شوند و تا کنون یک مدل Core i3-8121U بر اساس این لیتوگرافی خودنمایی کرده است که آن هم  CPU مناسب لپ تاپ می باشد.

اینتل مدعی شده که با پرش از لیتوگرافی10 نانومتری به لیتوگرافی 7 نانومتری EUV، امکان افزایش 2 برابری تعداد ترانزیستورها را به دست خواهد آورد. در لیتوگرافی 10 نانومتر DUV درواقع لیزرهای اشعه ماوراء بنفش با طول موج 193 نانومتر با چند الگوریتم ترکیب گردیده اند.
    
اما گره های 7 نانومتری در واقع از یک لیزر غیر مستقیم 135 نانومتری بهره مند گردیده است که در آینده نیز امکان تولید CPUهای 5 نانومتری را خواهند داشت.

مدت هاست که کمپانی اینتل تمرکز خود را بر روی لیتوگرافی ها ی 10 نانومتری قرار داده که ظاهرا در این مورد با مشکلات فنی روبرو گردیده است؛ و نهایتا  تصمیم به عبور موقتی از لیتوگرافی ها ی 10 نانومتری نموده  است و به سراغ مدل های 7 نانومتری رفته تا در واقع با این کار از هدر رفتن وقت خود نیز جلوگیری نمایند. به گفته های اینتل طی  سالهای 2019 تا 2021، باید منتظر تغییرات بزرگی و شگفت انگیزی در ابعاد لیتوگرافی های پیشرفته Intel باشیم.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.