پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

اتریوم چیست؟ هرچیزی که باید در مورد این ارز دیجیتال بدانید

یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۰

اتریوم چیست؟ هرچیزی که باید در مورد این ارز دیجیتال بدانید

می توان از بیت کوین به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال و رمزپایه (Digital Currency) نام برد، در عین حال ملکه این قلمرو بدون تردید اتریوم (Ethereum) خواهد بود. بیت کوین از اولین روز های سال 2009 میلادی فعالیتش را آغاز نمود و اکنون در آستانه نه سالگی اش، به خوبی حکمرانی کرده و کم کم رقبایش ظاهر می شوند. در حال حاضر اما اتریوم به عنوان جدی ترین رقیب بیت کوین شناخته می شود.

اتریوم که اکنون ارزش آن بیش از 800 دلار است، تبدیل به یکی از مهمترین و معتبرترین ارزها در دنیای مجازی شده است. ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه چندی قبل ملاقاتی با سازنده اتریوم، Vitalik Buterin داشت. با افزایش قیمت این ارز مجازی و معطوف شدن نگاه ها به آن، در این مقاله به بررسی ویژگی های این ارز محبوب می پردازیم.

تجسم کنید که در خیابان هستید و از اوبر (Uber) درخواست یک ماشین خودران (بدون راننده) می کنید. تاکسی به یک پمپ بنزین رفته و هزینه سوخت را هم از پول دریافتی از مسافران قبلی می پردازد. پس از آن شما را به مقصدتان می رساند و کرایه سفر شما هم از کیف پول الکترونیکی تان پرداخت می شود. حین سفر با این تاکسی، هزینه بیمه سالیانه و بدهی ماهانه مالک خود را نیز می پردازید. این خودرو پس از رساندن شما به مقصد، به منظور بررسی عیب های احتمالیش به یک تعمیرگاه نیز می رود!

شاید با خود فکر کرده باشید که این ها صحنه ای از یک فیلم علمی-تخیلی است، در حالیکه اینطور نیست. همه این کارها در مرحله آزمایشی قرار دارد و اکنون با ارزهای دیجیتال مانند اتریوم و تکنولوژی هایی مانند بلاکچین اتریوم، این فعالیت ها امکان پذیر خواهد بود.

در پس پرده ارزهای دیجیتال و رمزپایه، در حقیقت چنین ایده و نظریه ای در مورد استقلال عملیات مالی نهفته است. برای درک بهتر این سناریو، به واکاوی جزئیات اتریوم می پردازیم.

اتریوم در حقیقت یک پلتفرم نرم افزاری قابل برنامه ریزی غیر متمرکز بوده که بر پایه بلاکچین (Blockchain) می باشد و برای توسعه دهندگان امکان طراحی و توسعه برنامه های غیرمتمرکز را فراهم می کند. این پلتفرم در کنار ارزهای رمز پایه ای با نام اتر (Ether) و اترکلاسیک قرار گرفته که شبکه اتریوم را تشکیل داده اند. در این شبکه شما می توانید قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) و نرم افزارهای مستقل توزیع شده (Distributed Autonomous Applications) را بدون هیچ تاخیر، سانسور و دخالت شخص ثالث اجرا کنید.

اتریوم در حقیقت چیزی فراتر از یک ارز دیجیتال می باشد. نیویورک تایمز و وکس، اتریوم را یک پلتفرم محاسبه مجازی می دانند که نرم افزار آن قادر است یک بازار آنلاین و تراکنش های قابل برنامه ریزی، که با تحت عنوان قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) شناخته می شوند را پشتیبانی کند. می توان این گونه گفت که اتریوم یک دنیای کامپیوتری یا به تعبیری پلتفرم محاسبه غیرمتمرکز مانند لینوکس و سیستم عامل مک می باشد، در حالی که بیت کوین یک وسیله برای نقل و انتقال یا ذخیره ارزش به شمار می رود.

 

  سازنده اتریوم کیست؟  

ویتالیک باترین، یک برنامه نویس 23 ساله روسی می باشد که در اواخر سال 2013 اتریوم را راه اندازی و در ژانویه 2014 به صورت رسمی معرفی کرد. اتریوم ساخته شد تا کارهایی که از عهده بیت کوین خارج بود، انجام دهد؛ نه به عنوان یک ارز دیجیتال و رقیبی برای بیت کوین.

هدف اصلی ایجاد محیطی بدون دخالت انسان ها برای تبادلات مالی بود. در حقیقت ارزهای اتر و اتر کلاسیک تنها برای کمک به اجرای اهداف پلتفرم Ethereum عرضه شدند.
 

  ارزهای اتریوم چیست؟  

در شبکه Ethereum دو مدل ارز وجود دارد: توکن شبکه اتریوم اتر (Ether) نام دارد که با نام اختصاری ETH نیز شناخته می شود و برای داد و ستد و پرداخت کارمزدها و خدمات محاسباتی در شبکه Ethereum مورد استفاده قرار می گیرد. در حالیکه اتریوم کلاسیک (ETC)، بلاکچین جداشده ای است که در نتیجه هاردفورک (DAO سازمان توسعه مستقل) ایجاد شد و هدف آن طراحی یک ابزار بر پایه شبکه اتریوم بود که توسط آن، پروژه ای دیگر در این اکوسیستم بتوانند با توافق جمعی سرمایه جذب کنند.
 

  ارزش بازار اتریوم چقدر است؟  

اتریوم اکنون تقریبا 80 میلیارد دلار ارزش دارد که این میزان، حدودا یک سوم ارزش بیت کوین می باشد. با این حال، همچنان به عنوان یکی از باارزشترین ارزهای رمزپایه در بازار است. در حال حاضر ارزش هر سکه اتر (ETH) در حدود 800 دلار است و قیمت آن در مقایسه با ماه گذشته بیش از دو برابر شده است.
 

  ویژگی مهم اریوم: رمزنگاری کلید عمومی  

رمز نگاری "کلید عمومی" مدلی از روش های رمزنگاری می باشد که دو کلید متفاوت ایجاد می کند: یک کلید خصوصی که تنها مالک به آن دسترسی دارد و دیگری کلیدی عمومی که در دسترس همگان قرار دارد.

این ویژگی چندین مزیت دارد: مورد اول اینکه به همه اجازه می دهد تا با کلید عمومی، به رمزنگاری اطلاعات و داده ها دست بزنند، در حالیکه رمزنگاری تنها با کلید خصوصی قادر به رمزگشایی است. مورد دوم اینکه دارنده کلید خصوصی فقط زمانی قادر به امضای یک قطعه اطلاعات می باشد که مورد تایید هر کسی که دارنده کلید عمومی می باشد نیز قرار گیرد، بدون اینکه نیازی به ارائه اطلاعات از کلید خصوصی داشته باشد.
 

  تابع هش (Hash) رمزنگارانه  

تابعی که قطعه از اطلاعات را با هر سایزی گرفته و آن را بر روی قطعه دیگری از اطلاعات با یک اندازه ثابت مثل 1 مگابایت یا 500 کیلوبایت ترسیم می کند، هش (Hash) نام دارد. با یک تابع هش، دو هش مجزا با طول 128 بیت ایجاد خواهد شد. یک تابع هش رمزنگارانه، تابعی است که این تابع را اجرا نموده اما بایستی نیازمندی مهم دیگری را نیز برآورده کند و آن را به نحوی انجام دهد که هیچ اطلاعاتی بر اساس داده ورودی به دست داده نشود (یعنی قابل بازگشت نیست)؛ این یعنی که یک تغییر کوچک در داده های ورودی، یک هش خروجی کاملا متفاوت ایجاد می کند و این هش محاسبه نمی شود مگر با استفاده از تابع هش و البته که احتمال بسیار کمی وجود دارد که دو ورودی متفاوت، یک هش یکسان ایجاد کنند.
 

  شبکه همتا به همتا  

شبکه های همتا به همتا، برعکس مدل کلاینت/سرور، به شبکه ای از کامپیوترها گفته می شود که بدون اینکه هیچ درخواستی (request) به یک سرور مرکزی ارسال کنند، به یکدیگر متصل می باشند. تمامی کامپیوترهای شرکت کننده در این شبکه، «همتا (peer)» در نظر گرفته شده و موقعیت برابری با یکدیگر در شبکه دارند. شبکه های همتا به همتا بر دگرخواهی و به اشتراک گذاری منابعی که دست کم از خود شبکه اتخاذ می کنند، متکی هستند.
 

  فناوری های اقتصادی رمزی 

بلاکچین ها
یک بلاکچین، به صورت فیزیکی یک نوع پایگاه داده به شمار می رود که برای استفاده در یک DCN طراحی شده که قادر است هر نوع اطلاعاتی را در خود نگه دارد و برای نحوه بروزرسانی اطلاعات، ضوابط و قواعدی را تنظیم می کند. ویژگی اولیه آن این است که در قسمت های مجزایی به نام بلاک (Block) به روزرسانی می شود و این قسمت ها با استفاده از هش های محتوای بلاک قبلی به هم زنجیر شده اند. یک بلاکچین علاوه بر اطلاعاتی که در پایگاه داده ذخیره شده، شامل هر تغییری که در تاریخچه این پایگاه داده صورت گرفته نیز می باشد. این یک تاریخچه کاملا حفاظت شده ایجاد می کند که بدون تغییر بلاک بعدی، غیر قابل تغییر است. یک کلید خصوصی همیشه یک نقل و انتقال یا درخواست برای تغییر وضعیت پایگاه داده را امضا می کند و نام امضا کننده در بلاکچین ذخیره خواهد شد.

اثبات کار
سیستمی که برای جلوگیری از اسپم به کار می رود، «اثبات کار» نام دارد. این روش ساده برای اثبات اینکه شما «احتمالا» تعداد زیادی از عملیات ریاضیاتی را انجام داده اید به کار می رود. در اغلب سیستم هایی که از تابع هش رمزنگارانه استفاده می شود، "اثبات کار" نیز وجود دارد. با استفاده از یک قطعه اختیاری از داده ها (نظیر فهرستی از نقل و انتقالات و سرفصل یک بلاک)، شما بایستی قطعه دوم داده ها را پیدا کنید و هنگامی که با قطعه اول ترکیب شود، یک هش تولید می شود که ویژگی های خاصی دارد (مانند تعدادی صفر پشت سرهم). به دلیل غیرممکن بودن پیش بینی قطعه دوم اطلاعات، داده های موجود را به صورت تصادفی بررسی می کند تا قطعه ای که برای تولید هش نیاز دارید را پیدا کند.

فناوری اتریوم
ماشین مجازی اتریوم، اختراع پروژه اتریوم می باشد. طراحی این ماشین مجازی به گونه ای بوده که توسط تمامی مشارکت کنندگان در یک شبکه همتا به همتا اجرا می شود. در یک بلاکچین، هم کدهای قابل اجرا و هم داده را می توان خواند و نوشت و امضاهای دیجیتالی را تایید کرد. این ماشین می تواند مانند روش ماشین تورینگ کد را اجرا کند. این ماشین تنها در صورتی کد را اجرا می کند که یک پیام با تایید امضای دیجیتالی دریافت کند و اطلاعات ذخیره شده در بلاکچین می گوید که آیا کد باید اجرا شود یا خیر.

اتریوم یک شبکه همتا به همتا می باشد و هر همتایی، برای حفظ یا تغییر وضعیت پایگاه داده، یک کپی یکسان از پایگاه داده بلاکچین را ذخیره نموده و یک ماشین مجازی اتریوم را اجرا می کند. اثبات کار در فناوری بلاکچین با ایجاد یک بلاک جدید که نیازمند اثبات کار همه اعضا می باشد رخ می دهد. توافق زمانی انجام می گیرد که همتایان تشویق شوند که همیشه طولانی ترین زنجیره در بلاک ها را در بلاکچین با توضیح علامت رمزی با ارز "اتر" بپذیرند.

این به ما تکنولوژی می دهد که با هیچ یک از دو مدل سرور/کلاینت و شبکه همتا به همتای سنتی تطابق ندارد. به دلیل ماهیت توزیعی و متکی بر امنیت رمزنگاری، اتریوم قادر است به عنوان یک شخص ثالث، بدون نیاز به اعتماد طرفین و یا استنتاج از دیگران داوری کند.

کیف پول‌های اتریوم
کیف پول‌های متعددی برای اتریوم وجود دارد از جمله:
- کیف پول تحت وب: CoinPayments و Myetherwallet
- کیف پول موبایل: Jaxx و Coinbase برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS و همچنین Ethereum Wallet فقط مخصوص iOS
- کیف پول سخت افزاری: Ledger Nano S و Trezor

کیف پول های سخت افزاری فقط برای اینکه یک کیف پول باشند طراحی شده اند، بنابراین از ایمنی بالایی برخوردارند، زیرا که هیچ نرم افزار دیگری روی آن ها نصب نمی شود؛ پس در برابر آسیب ها و دزدی های آنلاین بسیار ایمن هستند.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.