پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

آینده ماینینگ در ایران و جهان | آیا سرمایه ها از بین خواهد رفت؟

شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۵۹

آینده ماینینگ در ایران و جهان | آیا سرمایه ها از بین خواهد رفت؟

آینده ماینینگ در ایران و جهان | آیا سرمایه ها از بین خواهد رفت؟

در یک سال گذشته بازار رمز ارزها با چالش‌های فراوانی مواجه شده است. شرایط پرفراز و نشیبی که سرمایه گذاران در این بازار تجربه کرده اند موجب شده بخش زیادی از آنها نسبت به آینده مالی خود دچار تردید شوند. وضعیت استخراج رمز ارز ها با چالش های مختلفی می‌تواند مواجه شود. در کشور ما نیز این شرایط برای سرمایه گذاران وجود داشته است. بخش زیادی از افراد هنگامی که به دنبال سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال هستند با بررسی آینده آن، اقدامات لازم را انجام می‌دهند. با توجه به اینکه کشور ایران از جمله کشورهایی به شمار می رود که می توان در آن به انرژی تجدیدپذیر و برق دسترسی آسانی داشت، شرایط برای صنعت ماینینگ و توسعه آن به خوبی فراهم شده است. با استفاده از زیرساخت های لازم می توانید بستر مناسبی برای توسعه کسب و کار خود در حوزه استخراج رمز ارزها ایجاد نمایید. علاوه بر این افت بسیار زیاد قیمت رمز ارزها بخصوص بیت کوین نیز می توانند کاربران را ترغیب کند تا در بهترین نقطه خرید خود را انجام داده و در انتظار سودهای کلان باشند.

با بررسی اتفاقات چند وقت اخیر و خبرهای مرتبط با پدیده ماینینگ یا استخراج ارزهای دیجیتال متوجه می‌شویم که خلا شفافیت قوانین در این بستر ممکن است کاربران را دچار تردید کند. کسب اطلاعات مفید و دقیق در خصوص وضعیت فعلی رمز ارزها و نحوه استخراج آنها شما را یاری خواهد کرد تا بتوانید با دیدی بازتر و اطلاعات بیشتر به سرمایه‌گذاری در این بستر هیجان انگیز و خطرناک مشغول شوید. صنعت ماینینگ آینده نامشخصی دارد. این صنعت در گرو مسائل سیاسی، اقتصادی و فاکتورهای دیگری خواهد بود. در این بین مجموعه هایی که خدمات کامل هاستینگ را ارائه می دهند به دنبال آن هستند که بتوانند با تحلیل‌های دقیق، سرمایه‌ گذاران را نسبت به آینده ماینینگ در ایران و جهان مطمئن کنند.

صنعت ماینینگ و چالش های پیش رو

زمانی که صحبت از صنعت استخراج رمز ارزها یا ماینینگ می‌شود بخش زیادی از افراد به عنوان یک بستر جذاب به دنبالت اطلاعات بیشتر در این زمینه هستند. با وجود اینکه چند سالی از ورود کاربران و سرمایه‌گذاران به زمینه سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال می گذرد ولی همچنان از آن به عنوان یک روش سرمایه گذاری جدید و نوین در دنیا نام می برند. جذابیت این نوع سرمایه گذاری در ایران و کشورهای مختلف جهان به واسطه درآمد دلاری افزایش یافته است. با این حال شرایط همواره اینگونه نبوده و گاهی اوقات بخش زیادی از سرمایه‌گذاران با از دست رفتن سرمایه‌های خود دچار ضررهای کلان شده اند. استخراج‌ کنندگان با توجه به نوسان دلار نیز می‌توانند به درآمد در این حوزه بپردازند.

علاوه بر این از دیگر چالش‌ هایی که آینده صنعت ماینینگ با آن روبرو است، کمبود برق و محدودیت های ایجاد شده توسط دولت‌ها می‌توانند عنوان شوند. با توجه به اینکه استفاده از ماینرهای غیر قانونی در کشور ما و بخش زیادی از کشورهای جهان جرم محسوب می‌شود، افرادی که به دنبال سرمایه گذاری در این صنعت هستند باید عواقب آن را در نظر بگیرند. اگر برای استخراج ارزهای دیجیتال از ماینرهای قانونی استفاده نکنید جرایمی مانند قطع انشعاب برق و جریمه نقدی را می توان برای شما متصور شد. به همین دلیل در راستای توسعه این صنعت و رشد بازار رمز ارزها بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال تبیین قوانین دقیق هستند تا با خیالی آسوده بتوانند روی به استخراج ارزهای دیجیتال بیاورند.

نکات مهم برای قرار دادن دستگاه ماینر در فارم یا مزرعه

اگر از جمله کاربران و سرمایه گذاران صنعت ماینینگ در کشور ما هستید باید قوانین وضع شده را مد نظر قرار دهید. در کشور ما حساسیت های زیادی برای انجام این کار وجود دارد. با این حال اگر به دنبال قرار دادن دستگاه استخراج یا ماینر در یک مزرعه یا فارم هستید، باید چند نکته را در نظر داشته باشید.

در نخستین گام فراموش نکنید که فارم یا مزرعه شما باید مراحل قانونی را برای فعالیت طی کند. علاوه بر این محیط فارم باید با رعایت استانداردهای لازم و شرایط نگهداری از ماینر معین شده تا بتوانید روی به استخراج ارزهای دیجیتال بیاورید.

پشتیبانی تخصصی و فنی از ماینرها از دیگر شرایطی به شمار می‌رود که هنگام راه اندازی مزرعه باید مد نظر قرار دهید. دقت داشته باشید که در هر ۷ روز هفته و به صورت ۲۴ ساعته باید عملکرد ماینرها را مد نظر قرار دهید. یکی دیگر از نکاتی که برای راه اندازی فارم به دقت مد نظر قرار می‌گیرد مقابله با قطعی برق خواهد بود. سعی کنید راه های متفاوتی برای تامین برق ماینرها در نظر داشته باشید. یک مکان مناسب برای راه اندازی فارم ایجاد کرده تا بتوانید هنگام راه اندازی آن عملکردی بهینه دریافت کنید.

خوشبختانه در کشور ما در یک سال اخیر قوانینی وضع شده است که سرمایه گذاران بتوانند برای خرید دستگاه های ماینر به صورت قانونی عمل کنند. فراموش نکنید که برای رسیدن به سود در این بستر نیاز به بالا بردن سطح آگاهی خود از شرایط بازار خواهید داشت.

پیش بینی وضعیت ماینینگ در ایران

یکی از سوالاتی که بخش زیادی از کاربران ممکن است با آن مواجه شوند این است که آیا در آینده نیز استخراج رمز ارزها سودآور است یا خیر؟

پاسخ این سوال را به صورت شفاف نمی توان بیان کرد. اگر به چند سال گذشته برگردیم بازار رمز ارزها در یک بازه زمانی دو ساله سرمایه گذاران را به سود های فوق‌العاده کلان رساند. با این وجود با گذشت مدت زمانی مشخص شد که این بازار به نقطه اوج خود رسیده است و نیاز به اصلاح و افت قیمت دارد. این شرایط نشان داد که سرمایه گذاران بدون اطلاعات دقیق به هیچ عنوان نمی توانند سودآوری لازم را داشته باشند. بخش زیادی از کاربرانی که در اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی روی به سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال آورده اند سرمایه خود را از دست داده و به هیچ عنوان نمی‌توانند از نهادی خاص شکایت کنند. با توجه به این مورد برای پیش بینی آینده ماینینگ در ایران هیچگونه تضمینی پیش روی شما قرار ندارد.

اگر بنا بر این باشد که دولت محدودیت های بیشتری برای استخراج رمز ارز اینجا کند، بدون تردید سرمایه‌ گذاران در آینده با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد. با این حال بسیاری از فعالان در این بستر به دنبال آن هستند تا بتوانند راهکارهای قانونی برای فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال و استخراج ارائه دهند. نقش اتفاقات سیاسی و اقتصادی را در آینده وضعیت ماینینگ در ایران نیز نمی توان نادیده گرفت.

اگر بخواهیم شرایط گذشته را برای سرمایه‌گذاری در آینده مجددا مدنظر قرار دهیم نتیجه میگیریم که قیمت تجهیزات استخراج و نوع سرمایه گذاری که انجام می دهید همبستگی کاملی با میزان سودآوری خواهد داشت. به عبارت دیگر هر اندازه سودآوری یک دستگاه استخراج بالاتر رود با توجه به افزایش نرخ دلار در کشور ما می توان متصور شد که قیمت ریالی آن نیز بسیار مناسب است.

پس از آنکه وزارت نیرو در کشور ایران اعلام کرده برای ثبت ماینرهای خود می توانید درخواست رسمی ارائه دهید، سرمایه گذاران با اطمینان بیشتری فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند.

پیش بینی وضعیت ماینینگ در جهان

مطابق گزارش های ارائه شده توسط وب سایت های فعال در این حوزه، ارزهای دیجیتال است 3 ماهه سوم سال ۲۰۱۹ مقبولیت جهانی بیشتری به دست آورده اند. در این بازه زمانی یعنی از اواخر سال ۲۰۱۹ تا اواسط سال ۲۰۲۱ سرمایه‌گذاران توانستند به سود کلان حداقل ۲300 درصدی برسند. با این حال این شیب تند به شکل قابل توجهی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ تا 3 ماهه دوم سال ۲۰۲۱ کاهش یافته و میزان سود کاربران از ۲۳۰۰ درصد به 881 کمتر شد. با توجه به اینکه در اروپای غربی، آمریکای شمالی و آسیای شرقی سرمایه‌گذاری برای صنعت ماینینگ نهادینه شده است، حال می توان با اطلاعات دقیق تر در خصوص آینده ماینینگ در جهان صحبت کرد.

علاوه بر این طبق اعلام گزارشات وب سایت The Block Research سرمایه‌گذارانی که در زمینه استخراج بیت کوین فعالیت خود را در سال ۲۰۲۱ انجام داده‌اند به درآمد بیش از ۱۵ میلیارد دلاری رسیده اند. این کاربران شرایط بی نظیری را تجربه کرده اند. بر اساس چشم اندازهایی که توسط این سایت منتشر شده است برای آینده ارزهای دیجیتال می توان شرایط مناسبی را در نظر گرفت. با وجود پرداخت هزینه های زیاد انرژی و سایر منابع باز هم سرمایه گذاری در بستر ارزهای دیجیتال می تواند گزینه ای مناسب باشد.

اگرچه با بررسی اتفاقات سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲ متوجه میشویم برخی از رویدادها موجب کاهش درآمد ماینرها شده اند ولی به صورت بلند مدت اگر این بستر را مشاهده کنیم، متوجه می شویم بخش زیادی از کاربران با سودآوری همراه هستند.

یکی از مهمترین نکاتی که موجب افت شدید قیمت رمز ارزها به خصوص بیت کوین شده است، کاهش استفاده از ماینرها در شبکه جهانی به شمار می رود. با توجه به اینکه بخش زیادی از سرمایه‌ گذاران فعالیت خود را در این بستر کاهش داده‌اند، ماینرهای فعال در حوزه استخراج بیت کوین نیز به شکل قابل توجهی با کاهش همراه شده اند. این موضوع می‌تواند در آینده ریسک سرمایه گذاری را برای کاربران و سرمایه‌گذاران به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

در حال حاضر با بررسی قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال متوجه می‌شویم که به پایین ترین حد خود در دوسال اخیر رسیده است. اینکه سختی شبکه به شکل قابل ملاحظه‌ای با کاهش مواجه شده در این زمینه تاثیر فراوان خواهد گذاشت.

نقش هش ریت در آینده ارزهای دیجیتال

اگر بخواهیم در خصوص آینده ارزهای دیجیتال صحبت کنیم و بدون در نظر گرفتن هش ریت پیش بینی خود را ارائه دهیم، بدون تردید چشم انداز ما اعتبار کافی نخواهد داشت. تقریبا بخش زیادی از کاربران و سرمایه‌ گذاران بر این باورند که در سال های آینده نرخ هش ریت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت. اگر بخواهیم برای آینده ماینینگ و استخراج یک پیش بینی دقیق ارائه دهیم باید شرایط مختلفی را مد نظر قرار دهیم. ایمن‌سازی بلاک چین بیت کوین و هشت ریت می توانند معیار دقیقی برای اندازه گیری قدرت محاسباتی آن عنوان شوند. در کنار این، تازه واردها بازار ارزهای دیجیتال باید بدانید که ماینرهای چینی در سال اخیر از دور خارج شده و بخش زیادی از کاربران با این کار سرمایه خود را از دست داده اند.

آیا استخراج و ماینینگ همچنان سودآور خواهد بود

با افزایش سختی استخراج و هش ریت، شرایط برای سرمایه‌ گذاری در این بستر می‌تواند همچنان دشوار باشد. اگر سناریوی نهایی به همین ترتیب طی شود و نرخ هش ریت با افزایش مواجه باشد، پاداش ماینینگ و استخراج به شکل قابل توجهی مجددا کاهش خواهد یافت.

با توجه به اینکه بخش زیادی از سرمایه‌ گذاران ماینرهای خود را از دور خارج کرده‌اند، شرکت ها و افراد دیگر باید برای رسیدن به سود از دستگاه های کارآمدتر استفاده کنند. ماینرها و دستگاه های کارآمد می توانند با هزینه پایین تر فرآیند ماینینگ را انجام دهند. فراموش نکنید که ماینرهای تازه وارد با توجه به کمبود اطلاعات کار بسیار دشواری برای رسیدن به سودآوری لازم دارند. شرکت های بزرگ نیز برای وارد شدن به این صنعت باید موارد مختلفی را در نظر بگیرند. در این بین باید بدانید که چندین شرکت سنتی و فعال در حوزه ماینینگ و استخراج ارزهای دیجیتال فعالیت خود را پایان داده و قصدی برای سرمایه گذاری در بستر ارزهای دیجیتال ندارند.

سخن پایانی: چشم انداز ماینینگ در ایران و جهان

بدون شک با توجه به افزایش تعداد سرمایه گذاران و گستردگی بازار ارزهای دیجیتال، بخش عظیمی از کاربران برای فعالیت در این بستر وسوسه خواهند شد. عوامل مختلفی می‌توانند بر روی آینده صنعت ماینینگ تاثیر گذار باشند. بخش زیادی از فعالان و متخصصین این حوزه بر این باورند که نرخ هش ریت می تواند مجددا افزایش یابد. این افزایش بدون ورود ماینرهای جدید به هیچ عنوان امکان‌ پذیر نخواهد بود. نکته دیگری که برای آینده صنعت ماینینگ در نظر گرفته می‌شود، پیشرفت فناوری ها و تکنولوژی های مربوط به این حوزه خواهد بود. در این بین فراموش نکنید که شرکت‌ های بزرگ برای حل بحران تراشه سعی کرده‌اند راهکارهای متعددی ارائه دهند. اگر به دنبال سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال هستید و قصد دارید در این بستر فعالیت خود را انجام دهید، موارد مختلفی را مدنظر قرار داده تا بتوانید به سودآوری مناسب دست پیدا کنید. این نکته را فراموش نکنید که سرمایه‌ گذاری در صنعت ماینینگ ریسک بسیار بالایی دارد.

 

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۲۲

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.